چه کسی جایگزین ملا منصور خواهد شد؟
بحث هایی وجود دارد که سراج الدین حقانی، پسر جلال الدین حقانی، که یکی از معاونان موجود رهبری طالبان یا ملا اختر محمد منصور است، جانشین شود. البته این فرد، به همان پیمانه که منصور، فردی جنجگو و خشن بود، خشن و جنگجو است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۳    ۱۳۹۵/۳/۴ کد خبر: 116235 منبع: پرینت

با مرگ ملا اختر منصور در پاکستان و توسط طیاره های بی پیلوت آمریکایی، بحث ها بر سر جانشینی وی بالا گرفته است. سوال ها بر این است که چه کسی جایگزین این فرد می شود و این فرد باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا دیگر چنین اتفاقی نیفتد.

جاوید کوهستانی، آگاه نظامی، در برنامه «بازنگاه» گفت: بعد از مرگ منصور، احتمال جایگزینی کسانی از شورای کویته، بسیار زیاد است، معاون ملامنصور که است قبلا رییس کمیته قضایی بوده است. وی از افراد نزدیک به ملا محمد عمر بوده است. همچنین ملا منان برادر ملا محمد عمر که مدت زیادی هم از ملا محمد اختر منصور ناراضی بوده است و فعلا عضو کمیته نظامی است و در آنجا بسیار فعال است، از جمله افراد احتمالی جایگزین ملامنصور است. ذاکر قیوم که یکی از چهره های مطرح در میان طالبان است و قبلا سمت هایی را به رهبری طالبان، قبل از منصور داشت و بعد از جانشینی منصور ،از وظیفه کنار رفت نیز با نفوذ است و احتمال جانشین شدن وی زیاد است.

وی با بیان اینکه اینها هر کدام می توانند جانشینانی برای رهبری آینده طالبان باشند، افزود: البته بحث هایی هم وجود دارد که سراج الدین حقانی، پسر جلال الدین حقانی، که یکی از معاونان موجود رهبری طالبان یا ملا اختر محمد منصور است، جانشین شود. البته این فرد، به همان پیمانه که منصور، فردی جنجگو و خشن بود، خشن و جنگجو است و برنامه هایی علیه جامعه جهانی طرح ریزی کرده بود.

کوهستانی، در خصوص نظر پاکستان درمورد سراج الدین حقانی گفت: با تجربه ای که از مرگ ملا منصور وجود دارد سراج الدین شانس کمتری دارد که پاکستان دوباره اشتباه کند و سراج الدین را به رهبری طالبان بگمارد.

این آگاه نظامی، درخصوص مرگ ملا منصور و واکنش پاکستان بیان داشت: با مرگ ملا منصور، سوال ها این است که پاکستانی ها بنا بر نفوذ و رابطه ای که با طالبان دارند، در چه سطحی می خواهند طالبان را حفظ کنند که بخواهند با دولت پاکستان مذاکره کنند؟ آیا گفتگوهای چهار جانبه بزودی آغاز می شود و به یک نتیجه می رسد؟ به نظر می رسد پاکستان در این وقت ها بسیار خسته باشد. بنا بر اینکه فشارهای بین المللی هر روز افزایش پیدا می کند و آنها تحت فشارهای مختلف منطقه ای و فرامنطقه ای قرار گرفته اند.

کوهستانی، در خصوص شخصیت ملا منصور اظهار کرد: ملا منصور، فردی بود که جایگاه یک رهبر بسیار عملی و عالمانه را نداشت. یعنی در میان طالبان وجاهت یک عالم دینی و درس خوانده را نداشت. وی بیشتر نقش یک قاچاقبر را داشت. چنانکه می دانیم یک بخشی از جنگ افغانستان جنگ مواد مخدر است. دلیل افزایش جنگ مخصوصا در شمال افغانستان هم افزایش کشت کوکنار است که بتوانند بازار قاچاق را بیشتر از گذشته برای دنیا گرم نگاه دارند. به همین دلیل ملا منصور به عنوان چهره ای منفور و بی ارزش در میان طالبان نیز بوده است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک شخص مسلما ن دیگر جا یش را خو اهد گرفت

>>>   اگر واقعیت پرسیده شود فعلا چون برادر راضی یعنی کرزی بهترین شخص برای رهبری طالبان بسیار مفید است بخاطریکه بسیار پایین وبالا میدود اگر هوشیار باشد باید طالب شود وضمناءبسیارطالبهارا ازقید آزادساخته جای مناسب واشغال وظیفه خوب برایش خواهانیم والسلام.برادرشان ملا غنی سرپرست حکومت وحدت ملی.

>>>   بهترين گزينه كرزي است. اول اينكه قبلاً هم با اين گروه ارتباط داشت تا حديكه نزديك بود نماينده طالبها در سازمان ملل شود. دوم، در سالهاي قدرت خود هميشه به آنها برادر خطاب كرد واز همه مهمتر قدرت بدست دراني ها ميماند. براي كرزي غير قابل قبول است كه هم زمان قدرت كابل و مخالفين در دست غلجايي ها باشد. او با اين كارت هميشه بازي كرده است.

>>>   اسلام حقیقی کامیاب شدنی است.

>>>   من فکر میکنم شاید آخوند زاده رهبر طالبان مقرر شود و حقانی و ملا یعقوب پسر ملا عمر معاونین وی مقرر شوند.

>>>   هرکس بیشتر چاپلوسی پاکستان رابکند وبرای آمریکا نوکر بهتری باشد رهبر طالبان میشود.

>>>   كم ملا هاى حلوا خور در دنيا است مفت ميخورند ومفت زندگى ميكنند كه ما ملا هستيم وكج كلاه هستيم ملا چقرك ،ملا چرك ، ملا تمبورك ، ملاشرنگ ، ملا قرتك ،ملا حلو وملا پترروف وغيره ملا بيكاران وملا مفت خوران ٠ م ى

>>>   تشویش نداشته باشید امریکا برای ادامه استراتیژی خود ملا های زیادی در لست دارد که یکی بعد دیگر وارد صحنه میشوند و ار جمله اجیران خاص امریکا هستند .
ملاغنی از لوگرش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است