متن کامل سخنرانی رییس جمهور در تهران
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۵/۳/۴ کد خبر: 116221 منبع: پرینت

متن کامل سخنرانی رییس جمهور غنی در نشست مشترک رهبران افغانستان، ایران، و هند:

بسم الله الرحمن الرحیم
جلالتماب روحانی، جلالتماب مودی، در قدم اول مراتب امتنان از پذیرایی بسیار خوب شما، به نمایندگی ملت و دولت افغانستان تشکر از این که مهمانداری بسیار بزرگی انجام دادید و این جلسه را در تهران گرفتید. تشکر از جلالتماب مودی؛ از روز اولی که ما بحث مناسبات خود را شروع کردیم، چابهار یک سمبول شد و امروز آن حرفی را که بار اول در کتمندو شروع کردیم، به نتیجه رسیدیم و از تعهد شما، دیدگاه شما، و پیگیری شما ابراز امتنان می کنیم.

گذشته ما، گذشته ارتباط است. هر شهر افغانستان یک چهارسو داشت و چهار دروازه و نام های این دروازه، دروازه هایی بود که شهرهای ایران و شهر های هندوستان سمبول آن بود.

امروز من میخواهم روی چند نکته تاکید کنم: دیدگاه، اراده، و پیام!

دیدگاه ما این است که آسیا در حال تغییر به یک ابراعظم اقتصادی است، و تحرک بزرگی که در آسیا امروز وجود دارد، موجب ثبات و رفاه بین المللی خواهد شد.

آسیا هنوز خانه فقیرترین مردم دنیا است و ما بحیث رهبران منتخب این مردم، مجبور و مکلف استیم که زندگی اکثر کسانی را که در فقر و محرومیت زندگی می کنند، بصورت بنیادی و اساسی تغییر دهیم.

امروز تصمیم ما این است که جغرافیا سرنوشت نیست، جغرافیا قابل تغییر است، اراده جغرافیا را تغییر می دهد. اراده ما امروز شروع از چابهار است، اما ختم اش یک توسعه سرتاسری و همه جانبی همکاری اقتصادی و فرهنگی خواهد بود. و اراده ما در عمل پیاده خواهد شد، بخاطری که این پروژه نظر به زودترین فرصت به یک دالان و یک جاده مشترک مواصلاتی همه جانبه مبدل خواهد گشت.

زرنج، نقطه وصل، پایتخت رستم بود. به رستم برمی گردیم و امروز زرنج دوباره نقطه اعتلا خواهد باشد، نه یک جای عقب مانده که قرن های قبلی آن را به آن بدل کرده بود. از آن جهت من از سرمایه گذاری هندوستان در قسمت راه زرنج دلارام و از جمهوری اسلامی ایران بخاطر اعمار پل ابریشم، ابراز امتنان می کنم.

در سال های آینده، در حدود 60 تریلیون دالر در سطح بین المللی در زیر بنا سرمایه گذاری خواهد شد و یک قسمت اعظم آن در آسیا خواهد بود. زیربنا مدیریت می خواهد و اراده ما این است که زیربنا به شکل اساسی و همه جانبه مدیریت شود.

در قدم آخر، پیام امروز و پیام چابهار چیست؟ اول، ملت افغانستان از ملت و دولت هندوستان و ایران ابراز امتنان می کند که بر ثبات آینده افغانستان باورمند هستند.

بعضی مردم در منطقه صادرات شان تروریزم است، صادرات ما سه مملکت، امید، باورمندی و همکاری است. در عین حال پیام ما این است که تمام منطقه در این همکاری مشترک و در وصل بودن، سهیم بوده می تواند. آسیای مرکزی، اروپا، چین همه شامل این دیدگاه و این اراده مشترک بوده میتواند. و همچنین روسیه، نقطۀ دیگریست که جزء این دیدگاه و یک همکار خوب اقتصادی با ما بوده میتواند. پیام ما به جوانان ما اینست که آیندۀ ما، آینده همکاری اقتصادی، آینده درک مشترک و آینده مدیریت فنی و تکنیکی است.

بازهم، جلالتماب روحانی، جلالتماب مودی، از دیدگاه مشترک، اراده مشترک و پیام مشترک تان من ابراز امتنان می کنم.

صد سال بعد از امروز، امید است که مورخان از این بحیث یک نقطه عطف استقبال کنند و این روز را شروع همکاری منطقوی، و اقدام های مشترک برای صلح، ثبات و رفاه همه جانبه تلقی کنند.

کد(10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باوجوداینکه متن سخنرانیش کاملا فارسی بود ولی رسانه هاتنهابخشهای کوچک گزینشی رامنتشرکردند!
اشرف غنی باید منافع وحقوق شهروندی یکایک سه میلیون افغان رامطالبه کند.مطابق قوانین پ،ناهندگان معاهدات وکنوانسیونهای جهانی .

>>>   منافع وحقوق شهروندی یکایک سه میلیون افغان دربازگشت به افغانستان و ساختن و آبادکردنش است

>>>   مگه زبان رسمي افغانستان نيست ؟!؟

>>>   لطفا دولتمردانمان دخالتی در امور پناهنده گان ننمایند ما خودمان خوب بلدیم هر گونه مشکلاتمان را با برادرانی ایرانی حل و فصل نماییم . دادالله از ایران

>>>   دو كشوري كه امروز افغانستان و ايران ناميده ميشوند در واقع يك ملت هستند با يك تاريخ و فرهنگ آرزوي هر ايراني منصف پيشرفت افغانستان است . فكر ميكنم افغانستاني هاي با فرهنگ هم چنين آرزويي براي ايران دارند .

>>>   شهر رستم و سیستان را احیا کنید برای ابتدا نام سیستان و زرنج و زابل را زنده کنبد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است