حکمتیار چیزی بیش از یک مرده متحرک نیست
این پیر خسته و فرسوده ای که از هجرت و عزلت به تنگ آمده و ظاهرا دست به دامان ارگ شده است نباید مرکز توجه عموم و سایه ای برای غفلت از دیگر نشانه های هشدار دهنده و حامیان و باداران اصلی نزاع های داخلی باشد؛ وگرنه گلبدین 1395 دیگر هیچ نشانی از گلبدین 1371 ندارد. 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۳    ۱۳۹۵/۳/۳ کد خبر: 116194 منبع: پرینت

با توافق نهایی بر سر اضافه شدن گلبدین حکمتیار رهبر نام آشنای دوران دفاع و از جنگ سالاران باتجربه ای که دستش به خون هزاران بیگناه آلوده است به دیگر مجاهدان فسیل شده، موج انتقادها و اعتراض ها و گمانه زنی ها براه افتاده است.

متاسفانه مردم ناآگاه و مسوولان بی مسوولیت افغانستان بدون توجه به اقتضای زمانی و مکانی، بدون درنظرداشت دست های پشت پرده و عاری از جامع نگری و واقعبینی به اظهارنظر و اعلام مواضع جانبدارانه و مغرضانه ای دست می یازند که تاثیرهای سوء آن بعدها ملموس و محسوس می گردد.

این یک اصل کلی در رابطه با تمام مطبوعات، نهادهای مدنی، احزاب، بزرگان و مردم ملکی دنباله رو است که درخصوص بسیاری مسایل مهم ملی و منافع جمعی از روی هیجان های کاذب و تعصب های قومی مذهبی ملیتی و نژادی، خرد جمعی را زیر سوال برده اند.

حال می پردازیم به موضوع داغ قدم نهادن حکمتیار بر فرش قرمز ارگ ریاست جمهوری، به آغوش باز شورای عالی صلح و پیوستن به بیشمار مجاهد و مدعی جهاد که از هم اکنون حکومت را دو دسته و جامعه ی ملتهب افغانستان را چند دسته کرده است غافل از اینکه وی فقط نقابی و ردایی از گلبدین حکمتیار دهه 50 تا 70 دارد و فسیلی بیش نیست!

قصد و غرض هیچگونه اغماض نسبت به جنایت های جنگی و ضد بشری حزب اسلامی و شخص گلبدین حکمتیار یا نادیده گرفتن داغدیدگان و بازماندگان قربانیان جنگ های داخلی را نداریم اما مساله اینجاست که حکمتیار را به عنوان یک مرده متحرک بی اختیار در دست امریکا و پاکستان بپذیریم نه یک منشأ بالقوه قدرت و بالفعل خونریزی!

به عبارت دیگر و بیان سلیس تر، این پیر خسته و فرسوده ای که از هجرت و عزلت به تنگ آمده و ظاهرا دست به دامان ارگ شده است نباید مرکز توجه عموم و سایه ای برای غفلت از دیگر نشانه های هشدار دهنده و حامیان و باداران اصلی نزاع های داخلی باشد؛ وگرنه گلبدین 1395 دیگر هیچ نشانی از گلبدین 1371 ندارد.

این نکته جای بسی درنگ و تامل دارد که چرا پیوستن یک رهبر پیشین و مریض احوال و گمنام طالبان از زندان های پاکستان به حکومت و شهره آفاق شدن ناگهانی توسط رسانه ها و ارگ نشینان، هیچگونه سوء ظن یا واکنش مردم ملکی را برنمی انگیزد اما حکمتیار چنان خرد جمعی را برمی آشوبد و اذهان عمومی را مشوش می کند که از یاد می بریم در این زمان و در این مکان با این شرایط، بودن گلبدین بهتر است یا نبودنش؟ و اینکه در ترازوی منافع ملی دراز مدت، وی به نفع افغانستان کار خواهد کرد یا پاکستان یا امریکا؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی جوان بودم میگفتم شیر اگر پیر هم شود شیر است چون به پیری رسیدم دانستم که شیر هم اگر پیر شود پیر است موضوع این نیست که اقا جوان اند ویا سالخورده ودر حالت کهولت ودرماندگی وبیچارگی اوصاحب حزب واندیشه میباشد ووابستگی کامل با بیرون ...انهای که اینحزب را بنا نهاده اند تمام حرکات وسکنات وعملکردهای انها را زیر نظر دارد وبرایشان هدایت ودستور میدهند واز نزدشان استحصال خدمت مینمایند گرچه در گذشته ها چندان کار ارای ودرخشش قابل ملاحظه نداشته اندودر پیش برد اهداف خارجی ها وپیش روی بسوی اسیای میانه ضعیف ونا کار امد از اب بدر امدند اما این بار وظیفه ای کوچک تر ازان را برایش محول نموده اند وان تنها تصفیه ونابودی مجاهدین جمعیت وسایر رزمندگان که با همسایه ای شرقی میانه ای خوبی ندارندگرچه اگر تیغ عالم بجنبد زجای نبرد رگی تا نخواهد خدای اماایشان وحزب منتسبشان از هیچ نوع تلاش برای اجرای این وظیفه ای محوله دریغ نخواهند کرد وبه شعر سعدی {رح }پابند خواهند بود که فرمود
من طزیق سعی می ارم بجا لیس للانسان الا ماسعی
ورنه شد از جهد کارمن تمام من دران معذور باشم والسلام
نیت ایشان هرچه باشداینده روشنگری نموده واین دو ورق باقیمانده از تاریخ زندگی شان را یا باخط درشت وزرین منور خواهد کرد ویا مانند دیگر ادوار زندگی برای خود وملت سیه روزی وبد بختی را رقم خواهند زد دعا مینمایم که قماش اولی باشند وشوند نه از جنس دومی واخیر
لالی از ننگرهار

>>>   بنام خداوند دادگروتوانا
جناب نویسنده میشود شما هدف خودرا واضحا بیان دارید ومخالفت شما با پیوستن اقای حکمتیار با روند صلح چیست
فرموده جناب عالیقدر بجاست که شخص کهن سال شده وقذرت دماغی وفکری ان ابتکارات سیاسی ونظامی خلاصه درهمه ابعاد وشونات زندگی که داشت فعلا به ان منوال نیست
مگر ترس و واهمه واین گونه تبلیغات واین چنین نامه نوشتن شما ناشی از چیست .........؟ چرا اینقدر لرزه به اندارم دارید وفهوای کلام ونامه شما چنین استنباط میشود که شما وجود خود را هست خودرا خلاصه همه دارو ندار خودرا درحالت تاراج میبیند مگر چی شده تا هنوز که حکمتیار به کابل نیامده چرا خودرا وممکن سایرین را که درحلقه خود میبیند سرا سیمه میبنید واز سخنان شما اینطور برداشت میشود که ممکن با دوام وامدن حکمتیار به کابل خدا ناخواسته به تکلیف روانی دچار نشوید
جانم مترس انهم یک انسان هست باز دوستان خارجی تان درپهلوی تان هست حکمتیار هیچ چیزی کرده نمیتواند مطمین باشید
وخداکند که شما ار جمله درباریان فرش سرخ رنگ نباشید که با از دست دادن ان بکدام طرف دیگر ثوق نه گردید
وطوریکه جناب عالی درنامه خود تذکرداده اید باامدن حکمتیار
(خرد جمعی را برمی اشوبد) چرا این این کار میشود
امید که از دید منطق وبه دور از تعصبات درمورد نقل کلام خودات یک کمی بابصیرت تعمق وتفکر نمایید انشالله مشکل شما ازاین ناحیه مرفوع میشود ومیدانم بعضی نکات را بفکرم غیر اگانه بوده تذکرداده اید ناشی میشود از احساسات میان تهی شما
ورنه شما کجا واینگونه مضمون بی مهتوا کجا
بااحترام
محمد کبیر(اندرابی)

>>>   اگه راستی اینطور است پس چرا لرزه بر دم واندام بعضی ها افتاده است.

>>>   هیچ کشمش بدون جوبک نیست هیچ وقت کسیکه بنیانگزار دهشت جنایات باشد بدون هدف صدا ازصلح نمیزند
فلهذا بدون خواستن چوکی قدرت نمیاید کسانیکه شامل جهادنبودند بدونهدف به افغانستان امدند جزجاسوسی وخیانت ماوشماشاهدش همه استیم بازدیده شود ومردم
هوشیار خودباشند. مثل عام است
اًزموده را اًزمودن خطاست.
شمس افغاندوست

>>>   اګر دیګر جنایتکاران شامل قدرت و القاب قهرمان اند پس چرا حکمتیار نباشد او از کی کم است ؟ بودن و نبودن او مربوط بمن و تو نیست بلکه بادار تعین سرنوشت میکند او بادار که معاش شما را هم میدهد و از پول اش تغذیه میشوید و صاحب همه پول و قصر ها شده اید و مزاهم را نمی خواهید !

>>>   از یکطرف میگویید که او یک مرده یی بیش نیست،از طرف دیگر میگویید که آیا او به نفع افغانستان کار خواهد کرد و یا پاکستان و یا امریکا؟
من تا بحال در مورد کار و فعالیت مرده ها هیچ گونه اطلاعی ندارم.اگرداری بفرما!

>>>   مردم باید از مار زخمی وگژدم مرده بترسد.

>>>   به هر جا که گلبیدین سکونت اختیار کند آنجا بو می گیرد
محمدی کابل

>>>   به آمدن گلاب الدین به افغانستان رضاییت داریم چون او افغانستانی است .اماباید در برابر جنایاتش بعدآ محاکمه شود .اگر به اساس رای محکمه بی طرف بین الملل براءت یافت من کاندیتاتوری اورا به ریاست جمهوری مناسب میدانم و برایش رای میدهم و اگر محکوم به جزا شد باید بالایش تطبیق شود و هیچ نوع چشم پوشی نه شود.
داکتر حبیب حقشناس

>>>   شاخه ای نظامی حزب اسلامی باید بشکند یعنی منحل شود
این را قانون اساسی میگوید .
کامران حجابی قندز

>>>   آیا این همان گلوی راکت چی خود ما است . حیف ازین عمر بیهوده همه برای کشتن وتباهی دیگران مصرف شد .کاش هیچ تولـد نمیشد ، این شخص آنقدر کمونست نکشته کهد جهادی وافرادو شخصیت های ملی ومردم عادی بیگناه را کشته ، باکی بود که ائتلاف نکرد وناکام نشد ، همیشه جایت دوزخ باد !
@

>>>   اگـــــــــــــــر واقعا این گل بیدین ماست باید یک نشانی بگویدمثلا: بگوبد اگر از چار آسیاب بخواهند ده افغانان مندوی تیمورشاهی را با راکت میزائیل بزنند کوردیناتش چند است اگر گفت گلبدین ماست همان السوال چار اسیاب !اگر نگفت این کدام پنجابی است که آی اس آی برای ما فرستاده - خدایش نبخشد !
ر

>>>   چند دليل واضح وروشن دارد كه مثل من آدم اطراف هم تحليل كرده مي تواند !
يك - راكت يار شخص مستقل نيست وتصميم هم خود گرفته نمي تواند، بنا حتما هدايت ودستور اربابش است ، وهمچنان يك ترس نيز دروجود اين بي غيرت ايجاد شده كه مورد هدف قرارخواهد گرفت .
دو - جانب حكومت فاسد قبلي وتداوم فعلي ( وحشت ملي ) مي خواهد ازوجود آن قسميكه دوستم رااستعمال مي كنندازاين چهره هاي غلام مثل عبدالله وفرزند رباني به نفع خود برضد مجاهدين ايكه تا حال به ازبين بردن آنها ضعيف بوده مي خواهد استفاده كند .
سوم - جانب شورايي صلح بي كفايت مي خواهد ازطريق آن به چشم مردم كه خون شانرا بنام صلح خوردن خاك بمالد .
شمالي !

>>>   ،تشريف اوري گلب الدين كسيكه هرگز از ان خوشم نيامده است به معني زوال كبر شوراي نظار خواهد بود.
شوراي نظار از سايه گلب الدين حكمتيار هم ترس دارد وحق به جانب هم هستند.
حتي پنجشير را براي شوراي نظار دوزخ خواهند ساخت.
ننگيالي

>>>   گلبئین حکمتیار به حیث یک قهرمان به کابل می اید ، امریکا و اروپاِیی ها فهمیدند که بدون حکمتیار حکومت دارِ مشکل است بدون حکمتیار امنیت نمی آید و فساد اداری بیشتر شده میرود.
حکمتیار اگر پیر شده است ، وی مانند یک شیر است ، شیر اگر پیر شود باز هم شیر است ، روبا اگر پتدشاه شود باز هم روبا است .
احمدی
از کابل

>>>   قصد و غرض هیچگونه اغماض نسبت به جنایت های جنگی و ضد بشری حزبهای اسلامی که حالا در قدرت هستندرا یا نادیده گرفتن داغدیدگان و بازماندگان قربانیان جنگ های داخلی را نداریم

>>>   ... که پیر شد تظاهر به مهربانی میکند در حالیکه تا توان داشت همواره لگد میزد

>>>   سلام به همه، دوستان ببینید که به هر اندازه که جنگ ادامه یابد در اخیر به صلح رجوع میشود، پس چرا که بیشتر از این ناوقت گردیده حالا به صلح رجوع نکنیم. خوب است که حکمتیار به صلح بی آید و در نتیجه آمدن شان تاثیر بر یک تعداد از طالبان نیز داشته باشد که آهسته آهسته آنان هم به صلح بپیوندند. تا چی وقت و تا کدام زمان جنگ ادامه داشته باشد. بناء صلح یک ضرورت جامعه افغانی است، باید به آن توجه شود.
در مورد اینکه دوستان در بخش جنایات جنگی سخن میزنند، بیائید واقع بینانه به این موضوع بنگریم و خصوصاَ آنعده افراد در این مورد نظر بدهند که از سال 1371 الی 1375 در کابل بودند. در آنزمان مردم شاهد بودند که تمام تنظیم ها بین هم در گیر بودند. قسمت افشار کابل را کی ویران کرد، قصر دارالامان کابل را کی ویران کرد، مکروریان کهنه که در آنزمان افراد دوستم با حزب اسلامی یکجا بودند کی ویران کرد، در مکروریان سوم از دست کدام گروه یک خانم خود را از منزل سوم انداخت. لین های برق را در ساحات تایمنی، شهرنو، کوته سنگی و دیگر مناطق کدام گرو بورد. مکروریان کهنه که در تسلط حزب اسلامی بود تا مکروریان سوم مقایسه کنید، بوضوح دیده میشود که کدام طرف خرابی و جنایات جنگی را انجام داده است.
بناء بهتر است گذشته را فراموش نموده، دست بدست هم داده تا در آبادانی وطن عزیز ما کوشش کنیم، این تفرقه اندازی تا چی وقت، تا چی وقت از طرف کشورها پول به جیب شخصی تان بی آید و شما با این چنین موضوعات وحدت ملی را برهم بزنید. بهتر است منفعت ملت را بر منفعت شخصی تان ترجیح دهید. وسلام.

>>>   از خدا خواستم که در پیری تواص تمام گناهانش را در افغانستان پس بدهد تا هیچ کسی جرت ظلم را به مردم کند

>>>   رهبر جهاد مردم افغانستان به هیچ کس ظلم نکرده است کسانیکه که می خواست او را نابود کند مقابلش سخت جنگید

>>>   هوس ریاست جمهوری اش به نتیجه نرسید حالا امده است تا از ماموریت کار را شروع کند تا باشد روزی اگر زنده ماند قدمه به قدمه به این موقف دست پیدا کند باز هم در فکر ...
کاکه از کابل

>>>   گلبدین یا بگفته عربها ها جلبیدین جز مکتب جنایت و قتل و قتال چه هنری دارد که یکتعداد هموطنان غافل و سطحی نگر ما به لقب قهرمان ،صاحب اندیشه ..... چنین و چنان می دهند. گلبیدین و دیگر هم مکتبی هایش امتحان خودرا برای مردم داده اند ،نمیدانم چه توقع و امیدی از به او بسته اند ،گلبیدین جز حیله و مکر و آدم کشی هنری دیگر ندارد. اگر خدای نخواسته وی بقدر می رسید ،مردم جنایات داعش و پولپت و خلقی ها را فراموش میکردند. وی در دهه شصت و هفتاد در پاکستان خیلی از هموطنان ما را توسط نفر ها اطلاعات خود در زندان های مخوف خود در ورسک ،شمشتو ،کویته و دیگر ایالات مرزی پاکستان شکنجه و سر به نیست کرد و قومندانهای حزب اسلامی وقت خودرا صرف سرکوب و تضعیف سایر مجاهدین کردند.ترور شخصیت های خبره افغان بدستور آی آس آی جز کارنامه های او بود ، حالا یکتعداد تلاش دارند تا از این شغال شیر درست کنند.گلبیدین و افکار پوسیده او بدرد مدارس تربیت طالب می خورد .در جامعه متمدن جای او در زندان است.
بااحترام شمس تمنا

>>>   این فرموده که حکمت یار جز یک مرده ای متحرک نیسن درصورت واقعیت میداشت که حرکت این مرده ازسوی خودش ویا ارگانهای ضعیف میبود ولی ان طوریکه میدانیدو دوستان هم نوشتند این اقا از سالیان متمادی به سازمانهای قوی ارتباط داشته جزءی از یک برنامه ای بسیار وسیع در منطقه وجهان است اگر کس ویا کسانی دیگری در راس این حزب میبود بسیار رشد ونمو نموده جهان گیر وافغانستان شمول میشد ولی ایشان از خود دوروی نشان داده از اول چهره ای افراطی گری وتحریکی بخود گرفته بسا اشخاص وموءسسات را که از اصل وکیفیت انها اطلاع کامل نداشتند باخود دشمن ساختند وحتی برنامه سازان ایشان نیز عمدا ویا طبق ظروف وشرایط خاص نتوانستند چهره ای واقعی ایشان را ترسیم نموده وانها را انطوریکه بودند معرفی نمایند دران زمانها شرایط هم ایجاب مینمود تابرای جلب وجذب اگاهان وچیز فهم های منور همین رخ انقلابی گریشان را رو میکردند بهر صورت هنوز هم اگر در راه ترمیم وعمران کشور نا کار ارا باشند در تخریب ونابودی کشور وملت وفرهنگ میتوانند مثمر ثمر واقع شده در اخرین لحظه های حیات هم به حرکت های ازادی خواهی واستقلال طلبانه ضربه وحربه وارد نمایند ومانع هر حرکت ملی وعقیدتی گردند زیرا در یک ایتلاف ملحق میشوند که متشکل از سردمداران سابق وتکنوکرات های داخل وخارج واپرچونیست های عظمت طلب وسکتریست های تنگ نظر همه گردامده اند وهمه عین هدف را دنبال مینمایندوایشان درمیان همه نفوذ وارتباطی های خودشان رادارند زیرا در گذشته باهرکدام ایتلافات واتحاد های را تشکیل داده اند
والله اعلم بالصواب
سحر خیز

>>>   مهره سوخته و پیر حالا تظاهر به صلح میکند
باورم نمیشه که چنین کس چنین کار کند

>>>   گلبدین سرشکن شورای نظار به امید فتح پنجشیر ...قادر

>>>   نه مهره سوخته نیست. حالا هم کاربرد زیادی دارد. هنوزهم رهبر یکی از قوی ترین احزاب پشتون است. دربین جامعه دین باور پشتون طرفداران فراوانی دارد. طرفدارانی که اکثرا تحصیل کرده و متخصص هستند. بعد از فرو پاشی حزب دموکراتیک خلق هیچ یک از احزاب پشتون ها به این حد قوی و منظم نبوده است، حتی طالبان. طالبان میتوانند فقط با استفاده از احساسات عوام الناس چند صباحی جنگ کنند. در صحنه مبارزه سیاسی از توانایی کمی بر خوردارند. ولی حزب آقای حکمتیار را نمیشود در صحنه سیاسی افغانستان نادیده گرفت. در زمان حکومت کرزی بهترین چوکی ها را در اختیار داشت حالا هم همینطور است. خدا کند دوستان سرم قهر نشوند.

>>>   امریکاباید گلبدین راکتیار را راهم مانند همکارآدمکشش ملا
منصور و ملاعمر کور به جهنم بفرستد گلبدین ازهمه سرکرده های طالبان کرده در افغانستان آدم زیادکشته باید
این ... که داد از مجاهدبودن میزند ودر باطن قاتل وخونخواراست مانند ملامنصور وملاعمر به جزای عمالش برسد اگر امریکایهای که در افغانستان به بهانه نابودی تروریزم وتروریسها آمده انداین شخص جنایتکار گلبدین راکتیار را نابود نکند آمدن و بودنشان در طی این۱۵ سال تجاوز حساب میشود..
مختار

>>>   خدمت دوستان رسانیده میشود
صلح با حکمتیار غیرقابل قبول مردم افغانستان
است پیام مه برای مردم افغانستان این است
که به هیچ وج فریب نخورید
حکمتیار ادم فاسد است
هوشیار باشید همه باهم
عبدالقیوم خلیلی

>>>   ...ولبدین یک آلت است برای نقش بازی کردند برای آمریکا آماده شده است. خدا خیر پیشه کند.
فرهاد

>>>   حقیقت این هست که اگر حکمتیار جنایت کار هست و نباید در حکومت کنونی بیاید پس چرا اکتر جنایت کاران شورای نظار، جمعیت و سیاف در حکومت شریکند؟ صلاحدین ربانی، احمد ضیاء، عبدلله: عطا و صدها .... دیگر، حکمتیار خار چشمان شورای نظار هست و تا حکمتیار زنده هست اعضای شورای نظار خواب راحت نخواهند داشت!
وردک

>>>   اگر این آدم خوب است یا بد بهر صورت همه گروپ های داخل نظام به آمدنش موافق است بگذارید بیاید حداقل از اسارت پاکستان در امان باشد شاید برای آرامی کشور تآثیر مثبت نماید.مهاجر

>>>   خیلی جای شرم است برای دولت نا مشروع یک پلید که قاتل است جلاد است چهره شناخته شده دارد در قتل های مردم افغانستان تمام عمر خود را از ترس و لرز در بیرون از کشور سپری کرده است الان که یک مرده بیش نیست میخواهد خود را بالای مردم و دولت بر نوحه تحمیل کند ولی دولت نا مشروع ما به درخواست وی لبیگ گقته است و دادن یک امتیاز خیلی بلند با وی اعلان صلح کرده است خیلی جا شرم است ننگ است برای دولت مردان لعنتی ها.
زمانی

>>>   بگفته استاد سیاف او مار یخ زده است اگر گرم شد ودوباره بحال آمد همان راکت چی است که بود

>>>   گل بیدین شیاد کاری را که در میدان نبرد نتوانست انجام بدهد حالا میخواهد با تبانی با دولت متقلب غنی زیر پوشش نام صلح انجام دهد۰
گل بیدین چیزی بیشتر از یک ...آی اس آی پاکستان نیست۰

>>>   شخص مدبر و کارفهم و ملی است باید هرچه عاجل آنچه او میخواهد به خواسته هایش رسیدګی شودږ

>>>   اگر واقعآ میخواهد که به وطن ما صلح بیاید ، ما از آمدن اش استقبال میکنیم در غیر آن خداوند (ج) لعنت کند کسی را که به افغانستان خیانت میکند.

>>>   پیر کم عقل همه عمر خود را در خدمت (CIA) ( ISI) گذرانده حالا امده با دهان خون پر کاسه خیرات صلح پیش میکند بیا شاید از باند کرزی خیانت کار کرده جرم تو بیشتر نباشد اگر روز محکمه رسید هم به تو و هم به کرزیان رسیده گی خواهد شد اگر روزش نرسید یا الله یا نصیب
نور پنجشیر از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است