اهمیت توافقنامه بندر چابهار
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۴    ۱۳۹۵/۳/۳ کد خبر: 116186 منبع: پرینت

بندر چابهار‌ بزرگترین‌ پروژه‌ منطقوی میان افغانستان،‌ ایران و هند‌‌ بوده که قرار است امروز توافقنامه نهایی آن در‌ حضور‌ اشرف غنی رییس‌ کشور، حسن روحانی رییس‌جمهور‌ ایران و نارندرا مودی صدراعظم هندوستان، در چهابهار ایران به امضا می رسد.

افتتاح بندر چابهار به نفع مردم افغانستان در قسمت صادرات و واردات کالا و باقی اجناس بوده و افغانستان به احتمال ‌بسیار‌ زیاد از‌ احتیاج به پاکستان نجات مییابد و بلاخره تجار افغانستان می توانند از‌ مسافت کوتاه تر‌ بصورت اقتصادی با دنیای خارج به تجارت بپردازند.

افتتاح این بندر‌ از‌ میزان بیکاری مردم کاسته و محبوبیت دولت وحدت ملی را در‌ میان مردم افغانستان افزایش خواهد داد.

صیکل


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باسلام
بندرچابهار اهمیت فوق العاده سیاسی واقتصادی برای کشور ما دارد .امید به سر انجام برسد. و امید مردم و دولت افغانستان معمار اول و اصلی این قرارداد یعنی شهید عزیر مصطفی کاظیمی و تیم مشاورانش را فراموش نکنند .شیهد کاظیمی در اولین روز های وزارت به اهمیت این راه ترانزیتی پی برد و با تیم مشاورانش تهداب این قرارداد را گذاشت . روحش شاد و همکارن ان یار به سلامت باشند.
مسعود از وزارت خارجه .

>>>   امید وار هستیم که ایران نیز مثل پاکستان بندر چهابهار را بخاطر خواست های خویش بالای افغانستان به گروگان نگیرد و در روند صادرات و واردات افغانستان سکتگی ایجاد نکند.

>>>   این نوع همکاری های کشورهای همسایه به نفع همه است. تنها همکاری و احترام به منافع همدیگر باعث پیشرفت و حل مشکلات میشود و نه دشمنی، جنگ و رقابت ناسالم.
در دنیای گلوبالیزیشن امروزی پیشرفت، تشنج، جنگ، فقر، امراض مدهش و ... همه منحصر به یک کشور یا منطقه نمیمانند بلکه اثرات آن به کشورهای همجوار، منطقه و حتی تمام جهان سرایت میکند. تنها با همکاری و همبستگی میتوان این نوع مشکلات را حل کرد و یکجا بطرف رفاه و صلح در منطقه و جهان رفت.
امیدوارم تمام همسایه های ما به هوش بیایند و این موضوع را درک کرده عملآ در این راه اقدام کنند.
جمال قندهاری

>>>   انشاالله از شر پاکستان خلاص می شویم

>>>   بازگشائی بندرچاه بهاررا مردم افغانستان به فال نیک میگیرند به واقعیت بازگشائی بندرچاه بهارافغانستان را تا حد زیادی ازدست بینی های پاکستان نجات خواهد داد خیلی یک قدم نیک است عاقبت آن را خداوند (ج)نیک بسازد تا تجارافغانی ما به خاطر آرام درصادرات ووارتات خویش سهولت داشت باشند وازطرف دیگربالای قیمت کالا ها تاثیرات خود را دارد.

>>>   روح معمار اولی واصلی شیهد کاظیمی شاد و بسلامت باشد تیم مشاورانش هر کجاه هستند که خدمات ارزشمدتی برای این وزارت و اقتصاد کشور نمودند دیگران بعد از 12 سال حال یکی یکی کار های ان شهید عزیر را اغاز میکنند . اگر کاظیمی و تیم مشاوران بودند ما امروز شاهد بهره بردای این طرح بزرگ اقتصادی بودبم.
اصف وزرات تجارت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است