در حدی که هستیم بسنده نکنیم
امروز بخش مخابرات اهمیت خود را در عرصه اقتصاد و نظامی و در عرصه های مختلف دارد که ما باید از این بهره بگیریم و در حدی که هستیم بسنده نکنیم 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۶    ۱۳۹۵/۲/۲۸ کد خبر: 115943 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، ساعتی پیش، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و معاون دوم رییس اجرایی؛ در روز تجلیل از مخابرات در یک کنفرانس خبری گفت: روز بین المللی مخابرات در شریطی در افغانستان تجلیل می شود که افغانستان کم کم از میان انبوه مشکلات قامت راست کرده و به طرف پیشرفت خصوصاً در عرصه تکنولوژی مخابرات می رود و در این زمینه پیشرفت های مهم و چشمگیری داشته است.

وی، در مقدمه ارتباطات انسان ها در طول تاریخ بیان داشت: انسان ها در میان همه موجودات ویژگی های خاص خود را دارند. خداوند نعمت عقل و شعور به آنها داده است تا در طی زندگی راهنمای ادامه حیاتشان باشد. اما برای دیگر موجودات غریزه آنها را به پیش می برد و این غیر قابل تغییر است، آنها طوری دیگر نمی توانند زندگی کنند. مثلا زنبور عسل، در طول تاریخ زندگی یکسان داشته است. در ساختن خانه و ایجاد عسل و زندگی اجتاعی، میلیون ها سال همینطور زندگی کرده است. است. زندگی دیگر موجودات هم همینگونه است. زندگی انسان بر اساس عقل ساخته شده است و انسان ها می توانند زندگی خود را تغییر دهند. انسان ها باتکاپو و تلاش می توانند زندگی شان راتغییر دهند و آن را بهبود بخشند.

استاد محقق، ادامه داد: از قرون گذشته انسان ها با ناکامی ها و نامرادی های بیشماری روبرو بوده است بشر از آنها عبور کرده و از عصر هجر و قدیم پا به عرصه های جدید گذاشته است. امروزه در زندگی انسان ها هم در زندگی سیاسی و هم در زندگی اجتماعی و مفکوره های شان تغییرات مشهودی به وجود آمده است. یکی از آن عرصه هایی که انسان درآن متحول شده است عرصه ارتباطات و به میان آمدن تکنولوژی معلوماتی است. ارتباطات امروز با بیست سال پیش تفاوت غیر قابل مقایسه ای دارد. در گذشته، وقتی می خواستیم با کشوری دیگر ارتباط برقرار کنیم، یک پست چی نامه را می گرفت و اسب خود را چنان می دواندتا به زودترین زمان برسد. اما امروز ارتباطات بسیار پیشرفته گشته و ارتباطات، با ثانیه ها تامین می شود و این وقتی است که ما نباید از این پیشرفت تکنولوژی در دنیا عقب بمانیم و به یک مرحله بسنده کنیم.

معاون دوم رییس جمهور، کار برای پیشرفت این بخش را ضروری دانسته و گفت: بدون شک، امروز بخش مخابرات اهمیت خود را در عرصه اقتصاد و نظامی و در عرصه های مختلف دارد که ما باید ازاین بهره بگیریم و به حدی که هستیم بسنده نکنیم و نباید بگوییم چون چهل سال جنگ داشته ایم، باید چهل سال از باقی کشورهای دنیا عقب تر باشیم. بلکه امروز زمینه های استفاده ما از شرایط پیشرفته جهان برای ارتباطات فراهم است. امروز که دنیا هم به افغانستان کمک می کند باید از این فرصت استفاده کنیم و به کمک جهان و کشورهای دوست و به کمک بانکهایی که در جهان به ما کمک می کنند بتوانیم سرمایه گذاری های خصوصی را در این بخش جلب کنیم.

محقق اضافه کرد: باید از کمک ها برای مردم افغانستان استفاده کنیم و ارتباطات ارزانتر، آسانتر و مطمین تر را برای مردم به ارمغان بیاوریم. اهمیت اقتصادی و ارتباطی بخش مخابرات و تکنولوژی معلوماتی یکی از بخش های کلیدی و تاثیرگزار در عرصه اقتصادی وارتباطی کشور به شمار می رود. با وجودیکه مخابرات و تکنولوژی معلوماتی در افغانستان پیشینه چندان طولانی ندارد. این ارتباطات به شکل جدید پیشینه زیادی ندارد. اما توسعه و رشد این بخش بسیار سریع بوده است.ما به سرعت بعد ازاینکه از جنگ بیرون آمدیم، از جمله بخش هایی که رضایت مندی به ارمغان اورده است همین بخش مخابرات بوده است. در قسمت ارزانتر و آسان شدن و پیشرفته تر شدن آن باید تلاش شود و تا بحال هم کارهای خوبی شده است.

به گفته وی، بر اساس معلومات موجود اکنون بیش ازدو و نیم میلیارد دالر در این بخش در حال گردش است و سالانه به طور متوسط، درحدود دو صد میلیون دالر عاید تولید می کند و افزون بر آن این بخش ظرفیت قوی برای اشتغالزایی را دارد. امروز، یکی از مشکلات ما بیکاری و فرار جوانان به سمت کشورهای دیگر است. اگر وزرات مخابرات منسجم عمل کند و در بخش زیربنایی کار کند بخش عظیمی از جوانان فرار نمی کنند و در این بخش مشغول می شوند.

محقق، با بیان اینکه با توجه به اهمیت کاریابی برای نسل جوان می توان گفت در صورتیکه توجه بیشتری روی سرمایه گذاری و تخصیص بیشتر بودجه در این بخش صورت گیرد می تواند برای صدها هزار جوان شغل و مصروفیت ایجاد کند، افزود: از نظر مدیریت معلومات ارتباطات نیز بخش تکنولوژی معلوماتی اهمیت بسزایی دارد. امروزه بدون استفاده از تکنولوژی معلوماتی و مخابراتی احسن، پروسه ارتباطات بین شهروندان، دولت و مردم بین دولت و بخش خصوصی اگر نگوییم ناممکن اما دشوار است.

وی افزود: امروز ارتباطات افغانستان با جهان عرصه دیگری است که باید روی آن کاری بیشتری صورت گیرد. رشد و تصحیح امور تجارتی بخش دیگری است. بخش مهمی از تجارت هم تبلیغات است که بازهم ازطریق ارتباطات به وجود می آید. بنابراین، عمده ترین رول ها را در عرصه تجارت ما مخابرات بازی می کند.

معاون رییس اجرایی در اخیر گفت: این بخش با محدودیت ها و چالش هایی روبرو است. اولین چالش عدم وجود امنیت در افغانستان است. بسیاری از پروژه های مخابراتی با عدم وجود امنیت با مشکل روبرو می شود. از همینجا وعده می دهم که این موضوع در شورای امنیت مطرح شده و پیگیری می شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگــــــــــــر سالانه چهار ملـــیــــــــون دالــــــــر برایم ندهید من هم آدم می کشم مکتب میسوزانم سرک و چل تخریب میکنمکارگران ذغال سنگ رااختطاف میکنم در سرک ها ماین میگذارم
فعلا این مـمقدار پول را آی اس آی میدهـــــد

>>>   خر باید خردوانی خود را کند

>>>   هزاره ها پا فشاری ناحق میکنند یک چند روز که طالب کارشان نگرفت به فکر برق و امکانات میشن اول مشکل خودرا باطالبان فیسله کنندکه آیا زمینهای مناطق مرکزی هزاره جات از خود هزاره ها است یا از کوچیها که هر سال
سر مالکیت زمینها جنگ های خونین می افتند توتاپ باید از
مسیر سالنگ بگذرد در غیر آن هزاره گیها باید تا کربلا عقب
نشینی کنند.
شمس

>>>   چرا محقق استفا نکرد داد و بیداد میکرد که اگر حکومت
پروژه توتاپ را از بامیان نبرد الا و بلا استفا میکنم تا صد
سال هم از بامیان این پروژه رد شدنی نیست باز میبینین
هزاره ها.
قسیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است