رهبران نابالغ هزاره گور این قوم را کندند
بلوا برپا کردن و دامن زدن به تنش ها و به آشوب کشانیدن جامعه با شعارهای تند و تیز ضد حکومتی و عموما نژادپرستانه نه تنها لین برق را زودتر به بامیان نمی رساند بلکه تبعات و آثار سوء آن به مراتب بیش از خموشی و انجماد رهبران هزاره در مواقع حساس است 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۴    ۱۳۹۵/۲/۲۷ کد خبر: 115890 منبع: پرینت

اصلا صحبت بر سر لین برق و روشنایی و تامین نیازهای اولیه مردم ملکی در ولایات مرکزی عموما هزاره نشین نیست که صحبتی هم در این خصوص وجود ندارد؛ بلکه انتقاد و اعجاب از نحوه ی مدیریت کردن بحران و بدست گرفتن کنترل امور است که جای بسی درنگ و تاسف دارد.

اینکه از زمان انعقاد این قرارداد کتبی و تفاهمنامه ی رسمی میان اسماعیل خان و مارشال فهیم در سالیان گذشته و در حکومت پیشین تاکنون رهبران هزاره سکوت اختیار کرده و منتظر معجزه ی زمان بوده اند مورد مذمت و نکوهش بسیار از سوی ملت هزاره و نیز دیگر سردمداران آزادیخواه و عدالت طلب است.

مگر نه اینکه نوشدارو پس از مرگ سهراب به کار هزاره ها نمی آید؟ بنابراین چرا سران و نمایندگان و چهره های شاخص هزاره در مواقع لزوم که حرکت و قیام را ایجاب می نماید سر خود را زیر برف غفلت و بی مسوولیتی می کنند و در این شرایط اضطراری خطوط قرمز را زیر پا می نهند و افسارگسیخته همراه مردم ملکی به خیابان ها می ریزند؟

اگر بنا باشد تک تک مردم ملکی در هزاره جات با تک تک سران این قوم و نژاد در ارگ و پارلمان تفاوتی از نظر زمان اطلاع و نحوه ی برخورد با مشکلات و اتخاذ تدبیر سیاستمندانه و معقولانه یا هیجانی و مخرب نداشته باشند پس چه سود و چه حاصل از معاشات و محافظان و چوکی های دولتی برای رهبران نابالغ هزاره؟!

تردیدی وجود ندارد که بلوا برپا کردن و دامن زدن به تنش ها و به آشوب کشانیدن جامعه با شعارهای تند و تیز ضد حکومتی و عموما نژادپرستانه نه تنها لین برق را زودتر به بامیان نمی رساند بلکه تبعات و آثار سوء آن به مراتب بیش از خموشی و انجماد رهبران هزاره در مواقع حساس است.

حتی در نگاهی بدبینانه تر و جامع تر می توان این حرکت احساسی و بدور از آداب سیاسی را در تظاهرات و خشم و خروش علیه ارگ نشینان، زنده به گوری این قوم بزرگ در گورهای دسته جمعی که رهبران ناآگاه و بی سیاست هزاره کنده اند تعبیر و تفسیر کرد که در نهایت منجر به کنار زدن ریش سفیدان و بزرگان کنونی بدست عده ای فعال مدنی جوان جویای نام می شود.

این مهم بارها به اثبات رسیده و عینیت یافته است که تهاجم بی رویه و خشم و خروش افسارگسیخته نسبت به اعاده ی حیثیت و حقوق مدنی، جواب عکس می دهد و حتی افراد منفعل و منجمد در ارگ را که قلبا و باطنا حق را به هزاره ها می دهند و بنابه دلایلی مجبور به حمایت از پروسه ی تغییر مسیر توتاپ شده اند را به دفاع وا می دارند و اگر ارگ حالت تدافعی به خود بگیرد...
هیهات!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلوغ لابد نشستن در کنار اشرف غنی است؟

>>>   هزاره ها دارد به یک بازی کننده و قدرت اصلی در صحنه ی سیاست دارد تبدیل می شود و الحمد لله شیعیان و آزادی خواهان بادین و خردمند کشور دارند در کنار هم قرار می گیرند و این مردم با فرهنگ است!!
کریم موفق

>>>   این شیطنت را به حساب شان خواهیم رسید

>>>   نویسنده اگر تو خود را به کری و لالی زدیی, امروز مردم هوشیار و بیدار است می داند حکومت با چه غداریی و طرفند با مردمش رفتار می کند , بنظر شما هر راه غلطی که دولت رفت مردم خاموش باشد????

>>>   شما دارید نا خواسته از شکم تان دارید دستور میگیرید و حق این لطفا شما از خردتان استفاده کنید چونکه عقل و خرد به عنوان امانت الهی در نزدشما است و تقاضا اینست که لطفا به امانت الهی خیانت نکنید!! شکم پرستی امانت شیطان در نزد انسان است پس لطفا از نا برابری حمایت نفرمایید!!

>>>   نمی دانم چرا هزاره ها اینقدر زیر بار ستم یک تعداد سران از اوباش نالایق و جاهل امده اند ایا اینها نمی دانندی دشمنی با اقوام دیگر جام زهر است که خود را می کشند نه دیگران ایا به همی مردم بیچاره هزاره ها ظلم و ستم یک تعداد از جاسوس خود خواه و جاطلب مانندی ... ستمی.
عطا ... و دیگر سران شورای نظار که همیشه از احساسات پاک اینها استفاده کرده و دست ای قوم ...... را در یخن اقوام دیگر می اندازند ایا به همه معلوم نیست که وزیر وزارت اب برق کی بود ایا امی اسماعیل خان جمیعتی نبود خودم در وزارت اب برق به صفت ... کار می کردم باور به خدا کنید که درین وزارت افراد دیگر مانندی پشتونها حتی به پشتو هم گپ زده نمی توانست همه مامورین بلند رتبه مربوط شورای نظار و جمیعتی های تاجک بوده ودیگر هیچ کس از اقوام دیگر به رتبه مدیر نمی باشد اما امروز یک تعداد از اوباشان و اشوبگران هزاره دشمنی را افراد قوم پشتون به راه اندا خته و خود سران شورای نظار و دیگر تاجکان ....به اصطلاح جنگ نا خنک کرده و خود در غندی خیر نشسته و تمام صلاحیت ای پروژه را به گردن اشرف غنی ویا پشتونها اندا خته من برای برادران هزاره می گویم او ........ جنایت سران شورای نظار به شما معلوم نیست ایا مزاری را کی بدست و از دست کی به طالب فرار داده ایا جنایت خود خواهی جا طلبی سران شورای نظار ستمی های کور مزدور را همی هزاره ها نه دیده اند ایا همی باند شورای نظار سوار به تانگهای دوستم و هزاره های مزاره و پرچمی ها نیامد اما دیه شد که در حق اینها چی جنایتی را نکردند

>>>   کورمارا وقتی کندن که بابه مزاری را گشتند .......

>>>   جناب نویسنده! شما واقعاْ دوست هزاره ها هستید. بنده در بخش نظر خواهی در رابطه با یک مقاله زیر عنوان « وقتی فعالان هزاره آبروی افغانستان را می برند» نوشتم:
امیدواریم که در وقت نظردهی در باره ی این مطلب از عقلانیت کار گرفته شود. معظله ی انتقال برق نباید وسیله برای اهداف شوم چون دامن زدن به اختلافات قومی شود. یک تعداد از برادران هزاره به عوض اینکه به عملکرد حکومت قبلی و بر حال انتقاد نمایند، تا که می توانند به یک قوم خاص توهین می نمایند. قرار ظهارات محمد اشرف غنی در نشستی که با شرکت اعضای هر دو مجلس شورای ملی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود بیان کرده که انتقال پنجصد کیلوولت برق ترکمنستان به پیشنهاد اعضای کابینه قبلی محمد اسماعیل خان و به امضای مارشال محمد قسیم فهیم معاون رئیس جمهور سابق از راه سالنگ تعیین شده است.
سوال بنده از این افراد قوم ستیز هزاره اینست که آیا اسماعیل خان و قسیم فهیم پشتون بودند که این فیصله را نمودند؟
کریم خلیلی که در آنزمان پست مهمی را در اختیار داشت، چرا به این مسله عکس العملی نشان نداد؟؟ برادران هزاره قبل از اینکه رییس جمهور و پشتونها را دشنام بګویند باید از رهبران خود شان که یا در این تصمیمګیری دخیل بودند ویا هم خاموشی اختیار کردند، بپرسند که انګیزه خاموشی شان چه بود؟ آقای محقق هم بیګناه نیست، اګر در حکومت کدام پستی نداشت ولی در مجلس افغانستان صاحب موقفی قوی بود.
مسؤلین افغان پپر باید از اظهارات نژاد پرستانه بعضی از هموطنان هزاره ما در صفحه خود جلوګیری کنند. امیدوارم که این صفحه وسیله تبلیغ برای نژاد پرستان نشود. هر افغان باید در چوکات ادب و با در نظر ګرفتن منافع علیای مملکت ما نظرات انتقادی و سازنده ی شانرا ابراز نمایند.
شریف

>>>   دولت آیامیخواهد سران هزاره را بعد از تظاهرات از وظیفه برکنار کند چون برایشان اخطار داده شده بود که در تظاهرات بر ضد دولت شرکت نکنند ....
م

>>>   هزاره ها خیلی کم صبر و کم ظرفیت هستند
این سایت آنقدر به پشتونها و تاجیک ها تاخت اما اعتراض آنچنانی نبود ولی وقتی نوبت به انتقاد از هزاره ها رسید سر و صداهای شان بلند شده در این نظرات اخطار می نویسند
شیما کابل

>>>   ارگ نشینآن نژادپرستانه هزاره ها هیچ غلطی نمیتوانید بکنید
لیلا

>>>   کدام ادم بد بخت ترسو این متن را نوشته... در احمق بودن رهبران ساده لوح هزاره ها شکی نیست اگر غیر از این بود الان اوضاع هزاره ها این نبود..
حق گرفتنی است نه دادنی.

>>>   به نظرم هم از مارشال و هم از اسماعیل خان میترسیدند، کرزی آن زمان میتانست صدای رهبران هزاره ره توسط فهیم و اسماعیل خان خفه کنه بدون اینکه خودش متهم شوه، اسماعیل خان و فهیم توانایی این کار را داشتند. شاید خلیلی و داکتر صادقه در جلسات خصوصی سر و دامن دو میزدند و در جلسات عمومی یگان استاد، استاد میگفتن.

>>>   یک پرسش من از همین سه جنابان خلیلی ـ محقق ـو دانش دارم ـ درزمانیک خلیلی ده سال به پست معاونیت ریاست جمهوری تکیه زده بود ـ محقق درپارلمان ودانش وزیر برحال آنوقت بود تماما مراحل قانونی پروژ توتاپ طی وازجانب مرحوم مارشال فهیم منظور شد همین جنابان چرا صدا بلند نکردند? درین شرایط که افغانستان درخون غلط میزند دها جوان این وطن روزانه درجنک قربانی میدهد تا که این آقایان درقصرهای خود خواب آرام کنند ـ آیا پرپا کردن همچو آشوپ گری وبلواگری ـ وزور گوی ها درین لحا‌ ظات ضرور است? آیا متوجه پیامد های بعدی شده اید ?

>>>   تیتر شما بسیار توهین آمیز است نه رهبران گور یک قوم را کنده می توانند و نه قومی دیگر!
اینهمه تباهی که غنی و کرزی در افغانستان بپا کردند گور کدام قوم کنده شد؟ و آیا صحیح است که چنین ادبیاتی را در سایت منتشر کنید؟
اما جواب کاتب این متن:
این نکته که اسماعیل خان و فهیم چنین فیصله ای را نموده اند دروغ ارگ است! که اعمال تبعیض آمیز خود را به گردن دولت قبل می اندازند. و در قدم اول باید اثبات شود که این امر صحت دارد یا نه؟ خلیلی که مقام معاونت رئیس جمهوری قبل را بعهده داشته قویا این مسئله را رد کرده است.
ثانیا: اگر هم در دولت قبل چنین فیصله ای صورت گرفته است؛ کسی از وجود آن آگاه نبوده است. و هر زمان چنین فیصله ای کشف شود و به سمع عموم رسانده شود؛ هر انسان آزاده ای باید با آن مخالفت کند.
مناطق مرکزی افغانستان چه از نظر راههای مواصلاتی و چه از نظر لینهای برقی همیشه دور زده شده و در انزوا قرار داده شده است درحالی که اینان نیز ملت افغانستان هستند و بایست انکشاف در این مناطق همانند سایر نقاط افغانستان عزیز یکسان صورت گیرد.
عبور لین از هزارستان نتیجه اش هم انکشاف مناطق مرکزی و هم رساندن برق ایمن به سایر مناطق پایین دستی است.
هم اکنون از مسیر سالنک لین برق عبور کرده است که در زمستان شاهد بودیم با ایجاد ناامنی توسط طالبان چندین روز کابل به خاموش رفت. حتی همین روزها هم با جاری شدن سیلاب خطر از بین رفتن دکلهای برق می رود؛ کارشناسان شرکت فیشنر نیز اذعان کرده اند که سالنگها ظرفیت کافی برای انتقال لین دوم برق را ندارد و یا این کار با ریسک همراه است!
پس چه اصراری است که از مسیری که همین حالا هم از نعمت برق برخوردار است دوباره با صرف هیزینه تحصیل حاصل کرده، لین برق کشیده شود اما از مناطقی که هم اکنون از این نعمت محروم اند برق برده نشود؟
مگر اینکه بگوییم دلیلش این است که ما شما را لایق نمی دانیم و یا روشنایی را برای شما نمیخواهیم!!
اعتراض به تصامیم دولت در تمام دولتهای دموکراتیک مرسوم است؛ لذا نباید با جهالت به آن توهین کرد و یا آن را با کندن قبر برای یک قوم تشبیه کرد.
همین ادبیات شما که به مسئله رنگ و بوی قومی می دهید و هزاره ها را در مقابل سایرین قرار می می دهید نهایت ظلم و دشمنی شما را می رساند. و در خوش بینانه ترین حالت جهالت شما را!
محمد

>>>   چون در آن زمان خليلي و ديگرانش جرّأت مخالفت را با چاپ انداز ملي، مارشال فقيد، نداشتند، و صدا بلند كرده نميتوانستند، و حالا دوستان مارشال در غم آرائش و مود خود هستند، بخاطر قدرت خود ، ديگر آنها نه پنجشيري، نه افغان اند، و تنها خود را ميخواهند.

>>>   مسیر بامیان یاچـــــــــــــــــــوکـــــــــی؟؟؟ مدبر چرا همان وقت تدبیرش را بکارنبست ؟؟ تازمانیکه چوکی وقدرت دارند هیچ چیز عیبی ندارد وقتی قدرت را ازانها گرفتند همه چیز سیاه میشود.
ر

>>>   شما چه مشکلی با هزاره ها دارید
این موضعگیری شما عجیب است

>>>   شما لقب به رهبران هزاره دادید (نابالغ) به نظر من نه تنها نابالغ است بلکه معامله گراند

>>>   فقط چند نکته در مورد آن سطر پایانی میخواهم یاد آوری کنم.آنجایی که به تهدید نوشته آید اگر ارگ حالت تدافعی به خود بگیرد. دوست عزیز از ابتدایی تاسیس کشوری بنام افغانستان هر شخص وگروهی که پایش به ارگ باز شده،با این قوم حالت تدافعی گرفته. این تازگی ندارد که شما بخواهید آنرا به عنوان یک تهدید بر علیه این قوم استفاده کنید.
هر حکومتی با هر گرایشی ،غربی ! شرقی، عربی پاکستانی که زمام امور را بدست گرفته ،اولین برنامه کاریش دشمنی ومقابله با این قوم بوده. این پروسه امروز آغاز نشده.. پای انگلیس به این کشور باز شد به هدف از بین بردن و خفه کردن این قوم. شوروی سابق آمد برای همین هدف. عربها . چچنیها، پاکستانیها، بر مال و ناموس این مرز وبوم تاختند برای همین هدف. ود اخیر پای چندین کشور اجنبی به این خاک باز شد برای همین هدف شوم. اما دوست عزیز به نتیجه کار چندین ساله خود بنگرید.
پای هر اجنبی وبی گانه را به کشور باز کردید.
پای ننگین ترین معاهده وقرار داد را امضا کردید، سرمایه مادی و معنوی این خاک را به باد دادید، اما با همه این نا مهربانی. نه شما به هدف خود که محو کامل این قوم باشد، نایل شدید. و نه این مظلومان تاریخ دست از حق طلبی وعدالت خواهی برداشته. همه حرف ما این است. آیا ما در این کشور حق داریم یا نداریم. اگر داریم آنرا میخواهیم و اگر نداریم به ما بگویید چرا وبه چه دلیل نداریم.؟ ما صدقه سر ن میخواهیم که جنابعالی میفرمایید:که اگر تا دیروز افراد منفعل ومنجمد در ارگ به هزاره ها حق می دادند امروز دیگه نمیدهد. با این بیانات فقط وفقط اوج تعصب خودت را نسبت به این مردم به نمایش گذاشتی..

>>>   هيچ انسان عدالتخواهى نبايد حسودانه و مغرضانه عليه خواست هاى مدنى هزاره قرار گيرد. اين جاده ها با همه ءحصار هايش به رخ همه باز است، شما هم مى توانيد خيابان ها را به جوش آوريد و حاكمان خائين را در قصر هاى شان عقب حصار هاى شان محبوس كنيد . وقتى فراست و فرهنگ مدنى نداريد و لومپن ها را بر سرنوشت تان سوار كرده ايد ، بى هوده نق هم نزنيد.

>>>   امروز هر هزاره و هر تاجیک اگاه است که اوغان دشمن هردو قوم است برای ما بر علاوه تاجیک بودن و یا هزاره بودن همزبان بودن ما (فارسی زبان بودن ) نیز باید مهم باشد اوغان ها با فریب دادن ازبیک ها را در چنگ و زیر فرمان خود گرفته اند و از ازبیک ها به ویژه در راستای ناآرام سازی بلخ استفاده میکنند. فارسی زبان های گرامی ( هزاره و تاجیک ) در مورد و هر حرف اوغان ها نخست پژوهش کنید و پس از آن تصمیم بگیرید تا در دام اوغان ملت و پان ترکیزم نیافتید.

>>>   شوق گریستن
امروز، آرام و بی‌صدا چندین بار گریستم، این گریستن از ترس نبود، از سر عجز نبود، از سر ناتوانی نبود، از سر درماندگی نبود، از سر ناامیدی نبود؛ بلکه این گریستن از سر شوق، امید و افتخار بود. افتخار به بیداری، مدنیت، عقلانیت، بلوغ سیاسی و عدالت‌طلبی مردم.
باید قطره می‌بودی تا احساس دریا شدن و حس پیوستن به پهنه‌ی دریای گسترده، عمیق؛ اما آرام را می‌چشیدی.

>>>   فریب نخورید۰ دیگر پروژه ها که از سالنگ گذشت چه فائیده کرد؟
غنی مسیر لین برق ۵۰۰ میگا وات را از مسیر بامیان تغیر داد چون میخواهد آن برق صنعتی با کمترین ضایع شدت آن به کابل برسد تا با تمام قدرت آنرا به مناطق جنوب و پشتون نشین خودش انتقال دهد۰ در حالیکه جنوب و جنوب شرق همین حالا از چهار بند برق در کشور بهره میگیرند۰
اصل توازن در انکشاف کاملن زیر پاه گذاشته شده و غنی منافع مردم نقاط مرکزی را باز هم قربانی منافع پشتون های جنوبی و مشرقی میکند۰ مصرف پروژه صرف یک بهانه است۰
به آن عده روشن فکر های قوم شریف هزاره چون عزیز رویش، والی گک بامیان، وغیره که دیوانه وار در رکاب اشرف غنی کوچی قمچین میزدند و میتاختند مبارک باشد۰
و به آنهایکه روی نزدیکی راه استدلال دارند میگویم که آیا علویت یک پروژه ملی تنها کم هزینه بودن آن است ویا نکات دیگر هم هستند که آنرا یک پروژه ملی میسازند؟

>>>   اینکه میگویند مشکلات را باید از یک زاویه دیگر دید دروغ است. من از هر زاویه ای که به سرک ها نگاه میکردم همه جا کانتینر بود.

>>>   تظاهرات صورت گرفت و دوباره تكرار يك شكست
خليلي" شما به خانه هاتان بازگشت كنيد، ما به حكومت فشار وارد مي كنيم"
آقاي محقق چرا موضع تسليم طلبانه و گوشه گيرانه اختيار كرد؟
چرا خليلي تظاهرات را يدك كشيد؟ مردم شريف و دادخواه بايد موضع خود را در اين دو مورد بيان كنند. حمايت ما از مردم شريف مان بود نه كريم خليلي و محقق و دانش. چرا مثل جنبش تبسم، دوباره همه چيز منوط به رهبران تسليم طلب گرديد. چرا نسل جديد نمي توانند از اين مهره ها عبور كنند؟

>>>   تا میتوانید خیانت کنید که این ملت از دست قدرت طلب ها
اواره پنج قاره دنیا شدند نه تنها مردم هزاره بلکه تمام اقوام
افغانستان راهی مها جرت شدن از دست شما ادم خواران
تاریخ سیاه ازدست خون نوشان گوشت ادم خواران تاریخ
به خون ملت مظلوم افغانستان چرا اینقدر تشنه هستید
نه ترس از خدا دارید نه شرم از ملت های دنیا یک دفعه
لا اقل از خدا حیا کنید خون خوار باید خون خورد جرا نیست
تا قلبی نجیسش راحت شود
درزبان پشتو تا دغه نگوید گپ راست نمیشود
خون خوران تاریخ سیا هزاره نگوید گپشان راست نمیشود

>>>   نویسندۀ محترم مقاله سلام !
یک سوال از شما دارم و آن این که وجداناً راست بگویید نژاد پرستی در افغانستان از کجا آغاز می شود ؟ اگر از طرف هزاره ها تبعیض اعمال می شود واقعا هزاره ها مقصر هستند، واگر از طرف ارگ نشینان شروع می شود با انصاف سخن بگویید تا سخن شما مرحمی برای درد مردم باشد .
در این مقاله شما طرف دعوای مردم هستید لذا مردم از تهدید دشمن نمی ترسند خاطرت جمع باشد؛ تظاهرات تنها راهی مسالمت آمیز مطالبه است هزاره ها نگفته اند که طالب را آزاد می گذاریم یا حکومت موازی تشکیل می دهیم می گویند منطقه ما تاریک است ، اگر گفتن این سخن گناه است لطفاً راه ثواب را برای مردم نشان دهید ، از اشرف غنی بپرسید که با این همه جنگ ونا امنی ومشکلات داخلی افغانستان بهتر نیست مسافرت های خارجی را کم کنید و یک مقدار به فکر مردم باشید ، با داکتر عبدالله تا اتمام یا لغو چوکی ریاست اجرایی نیمه بند گپ زده نمی شود ؛ مردم هزاره هم از او توقع ندارند. والسلام عالمی

>>>   به هر رنگی که خوا هی جامه می پوش
من از طر ز خرامت میشناسم
نوسنده محترم کود (8) افغان پیپر ! حکام خود سر افغا نستان
همیشه از عهده امور مملکتی که بر آمده نتوانستند برای
خاموش ساختن خیزش مردمی حالت "اظطراری "را بهانه
میاورند . واز صاحب نظرا ن نان خور که البته از سواد کافی
بر خور دار اند در کوبیدن مردم و رهبران و روشنفکران شان
استفاده مینما یند. متاسفانه در کشور ما چنین رسم از قرن هاست
که مروج است .
امید است که این عالی جنا با ن نظر پرداز
شعا ر پیشوای رهبر جهان اسلا م را به خاطر داشته باشند که
" هیهات من ا لذلت " تا کی صبر ؟ یک سال ؟ دو سال ؟
ده سال؟ پنجاه سال ؟ صد سال؟ یا قرن ها ؟ بلی انهای که
نان خور حکام اند همیشه در ارامی زندگی مینما یند اما
توده های مردم نمی توانند بیشتر ازین بیعدالتیها را تحمل
کنند . وعده های " بزک بزک نمیر که جو لغمان میرسد "
بیشتر ازین کار ایی ندارد . مردم عمل میخواهد و عدالت
صفدری

>>>   تنها هزاره هاني همه اقوام افغانستان حقيقتا كور وبي حس است ، درغير همين تكه داران ازنام هرقوم اولين ظلم بالاي آن قوم كرد مثل هزاره به هزاره وطالب براي پشتون پنجشري ها براي تاجك ها ودوستم براي ازبيك ها اگر نكرد بگويد بخدا غيرازفاميل خودشان همه قرباني بخاطر اينها ظلم بحق خود هرانسان است كه حتي درآخرت جايش دوزخ وآتيشي بيش نيست چرا راه شان نه جنبه اسلامي دارد ونه هم در قانون مدنيت جاي دارد !
افغانيار

>>>   زنده باد استاد خليلى و جنبش روشنايى

>>>   عبدالرحمن خان روحت شاد باد! که برای سلامت کشور نه سر پشتږن بند بودی نه هزاره و نه هیچ کس دیگر!!!!

>>>   این نوشته ها اعتبار سایت شما را پیش هزاره ها کم می کند
من شنیده بودم شما کارمند هزاره دارید ولی با این نوشته های این روزها من که شک دارم هزاره ای آنجا کار کند و الا جلوی این نوشته ها را می گرفت
سید

>>>   من نمیدانم از رهبران کدام قوم شکایت کنیم از رهبران قوم غین و عین به علت وطن فروشی شان و یا از رهبران هزاره ها و ازبک ها به علت تن پروری شان

>>>   برو برادر با این نیرنگها مردم نمیترسند دوره عبدالرحمانی تمام شد بیایید مارا بکوشید. شما با به قول خودتان برادران طلبتان و داعشتان هیچ فرقی ندارید بیایید بیایید ما منتظریم و از علمای شیعه و هزاره میخواهم حکم جهاد بدهند . ما ادم ترس نیستیم. جوانان هزاره امروز انقدر که شما فکر کرده اید ساده نیستند.

>>>   با این نیرنگ میخواهند بین مردم هزاره و رهبرانشان جدایی بیندازند من یکی از مخالفان خلیلی و محقق هستم ولی مخالف و منتقد در اختلافات بین خودمان نه در مقابل دشمنان بنده اولن از انها خواستار شفاف سازی ام ودوم تا اخرین قطره خون از انان حمایت میکنم .

>>>   واقعیت ها را ببینید و کم صبری نکنید
شما ها که اینجا نظر میدهید و اهل قلم هستید چرا احساسی حرف میزنیدو تهدید میکنید

>>>   این هم یک حقوق دان جامعه ما !
نصرالله استانکزی استاد حقوقِ دانشگاه کابل دانشجویانش را چنین تهدید کرده:
"هر کس دوشنبه در درس‌ های من غایب باشد (در تظاهرات شرکت کند) بهتر است امسال را تأجیل بگیرد، چون محصل قومگرا به درد هیچ‌ کس نمی‌خورد" !

>>>   این سایت واقعبینانه حرف میزند
چرا هرچیزی که بنفع شما هزاره باشد خوب است و اگر شما را نصیحت کرد و از شما انتقاد کرد بد میشود؟
پنجشیری

>>>   همه شما هزاره ها که خلیلی نیست خوب محقق هم مخالف تظاهرات بود و نیامد و پیام داد که میشود مذاکره کرد
شیما از کابل

>>>   اظهارات یک بزرگوار:
اگر یک چهارم هزاره ها، تاجیک ها به خیابان بیایند، غنی یک ساعت بعد از راه تورخم به واشنگتن می گریزد.

>>>   در اصل تو افغان پیپر نوکر بیگانه هستی؛‌ تو از توسعه در افغانستان رنج میبری؛ تو به جنبشهای مدنی اجتماعی مردم ما حسادت میورزی؛ تو فقط پول نفت بیگانگان را برای تداوم جنگ و آشوب در کشور خرج میکنی؛
چقدر دهن کجی میکنی؟
در اوایل خواننده ات بودم ولی پس از آن که مغرضانه گپ زدی دیگر از تو اسمت و نویسندگانت بدم می‌آید؛ گه گاهی برای این بازت میکنم ببینم رویکردت عوض شده یانه؟ ولی دیدم که کینه ات بیشتر شده است.

>>>   اقدام عليه تبعض و بى عدالتى هروقت شروع شود دير نيست. هزاره ها ثابت نمودند كه ديگر هيچ قدرتى جبارى حق شانرا خورده نميتواند. توهم با اين نويشتار يك جانبه ات خود را بى طرف و تحليل گر حساب نكن.
موچى

>>>   شبكه اطلاع رساني در باره فواید این راهپیمایی هم نوشته است چرا انها را نمی بینید

>>>   سر إز امروز هيج وقت صفحه سراسر بغض و تبعيضتان را نخواهم خواند.
جورناليستي كار مقدس است ولي وقتي أنصاف وبيطرف بدون را كنارزد تبديل به نوعي ....ميشود. بسيار متاسف هستم برايتان كه اينقدر حقير شده أيد.

>>>   از قدیم گفته اند ٬ بدی را از هرجایش برگرداند خوب است٬ نویسنده عزیزمگر شما راضی هستید که بخش اعظم از مردم مرکزی محروم ازبرق باشد!

>>>   این حکومت ضعیف واین تظاهرات باعث عقب مانده گی کشور وبدبختی مردم گردیده است . دشمنان داخلی وخارجی به هدف آرمان خود رسیده ومیرسند.
رهبران سیاسی ازخواب غفلت بیدارشوید.
پناه کابل

>>>   این یک برداشت منصفانه بود
سعادت

>>>   ایاحق خواستن ازطریق راهپیمایی اغتشاش محسوب میشود ؟لابد نویسنده این مقاله انفجار وانتحار را راه مسالمت امیز ومدنی میداند .
(محمدی غزنوی)

>>>   برای هر کانتینر چهار هزار افغانی از پول بیت المال کرایه داده اند. از سایه خود ترسیده بودند که همان تاریکی مغز خود شان است.

>>>   بلوغ سیاسی لابد نشستن سالیان دراز در تاریکی و سیاهی است و اگر رهبران هزاره ان موقع اقدام می کرد از کجا که امثال شما نمی گفتند چرا زودتر از موقع اقدام کرده اند و چرا صبر ندارند و خلاصه هر روز برای بهانه گرفتن و ساز مخالف زدن دیر نیست خصوصا که جیب ادم پر از اموال دولتی باشد.

>>>   تغییر مسیر پروژه توتاپ را یکسال وندی میشود که باز هم بر میگردد به ماه های اول حکومت داکتر اشرف غنی رئیس جمهور فعلی کشورمان این یک مسئله دوم اقدام رهبران نه بل اقدام انجنیران و استادان دانشگاه و نخبگان آگاهی مردم مرکزی از همان زمان آغاز شده بود هر که چنین نظریات کورکورانه را میدهند یا اصلا افغانی نیست و یا هم بیخبر از این جریان است سوما اگر حق خواهی رفتن بسوی گور دسته جمعی و یا هم باعث اختلاف قومی درین کشور شود باز هم کور میخوانید زیرا مردم مناطق مرکزی هم جز خاک افغانستان است و همان حق را که برادر ننگرهاری ما دارد و همان حق را که یک بلخی یک قندهاری و یک خوستی دارند اونها هم دارند پس چرا چنین چیز های شوند که شما نویسنده عزیز و برخی هم در نظریات شان نوشته اند و در آخر هم باید گفت که اگر حق تلفی نباشد چرا پروانی ها خواهان این لین از سالنگ است همین حالا لین 220 کیلو ولت ازین مسیر گذشته و بند برق جبرالسراج در همین ولایت است دیگر ضرورت به چی دارد ؟ پروانی ها باید جواب بدهد و بعدش هم چی باعث شد که مسیر این لین از بامیان به سالنگ انتقال داده شود این کاری چی کسانی خواهد بود و دیگر اینکه اگر برق ولایات جنوبی از مسیر بامیان بیاید سوزنده است و از سالنگ روشن کننده چرا چنین است برای برادران جنوبی لطفا به عقل بیائید و جنبش روشنای را حمایت کنید مردم مرکزی را که سالهای درازی را در زندان جغرافیای بسر میبرند نجاتش دهید.
در اخر مسیر کاسا 1000 را که از کاپیسا و پنجشیر به کابل آورد ؟؟
فکر میکنم همه این کار های ننگین را استخبارات پاکستان از طریق مزدوران شان که در چوکات دولت ما میباشد انجام میدهد در اول خواست که داعش را تقویت کند که نشد در قدم دوم خواست که برادران ازبیک ما را با برادران تاجک به جنگ بیندازد که هم نشد گاهی عکسی اورا و گاهی عکس دیگری پاره کرد ام در نطفه خنثی شد و اینبار هم میخواهد که مصارف و نوید های گزاف مردم شریف پروان و کاپیسا و کوهدامن را در مقابل جنبش روشنای که تنها مردم بامیان و نه تنها هزاره ها میباشد بلکه همه اقشار مردم که به این واقعیت ها پی برده اند تحریک نمایند به این چنین ها مردم ما هم رسیده اند و داکتر صاحب غنی هم درک مینمایند امیدوارم که اینبار هم این نظریات بی مورد و وطن سوز در نطفه خنثی شوند.
مبارک شاه زابلی

>>>   خلیلی و محقق و رهبران هزاره در زمان مارشال حتی حق گپ زدن و یا جرعت نداشتن که گپ بزند بنا اینها در ان زمان از ترس مارشال فهیم گپ نزدن و حالی که او ابر مرد نیست قرقر میکنند
خلیلی خو بیچاره بخاطر چوکی صدا میکند و محقق خو وقتی که بادار اش در خانه اش رفت یعنی سفیر امریکا انگاه از قرقر ماند و حتی در مظاهره حاضر نشد
شغنانی
کابل

>>>   دراین که برای رهبران واژه نابالغ به کار رفته منظور کدام رهبر؟ .....اینها که مزدور هستند. اینها هیچگاه رهبر قوم شریف هزاره نبوده و نیستند. اون نژاد پرستی که برای شبکه اطلاع رسانی تعیین تکلیف کرده خود نژاد پرست است.

>>>   نویسنده آدم کشی طالبانی را می خواهد نه حق طلبی مدرن و مود کل دنیا را.

>>>   دود هر فتنه ای در افغانستان از گور ... شورای نظار بلند می شود.

>>>   جنبش روشنايي تاريكي را به ارمغان مياورد نه روشنايي

>>>   نویسنده .... که خیزش شرافت مندانه را که تمام اقوام افغانستان در آن مشارکت داشتند، ضد جامعه می داند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است