جواب مسوولین برشنا و سخنگوی وزارت انرژی و آب
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۴    ۱۳۹۵/۲/۲۷ کد خبر: 115857 منبع: پرینت

به جواب مسوولین برشنا و سخنگوی وزارت انرژی و آب در رابطه به اهداف دونرها در یک پروژه انکشافی!

چند سالی که من با دونرها کار کرده ام، دونرها بر سه مفهوم مهم و کلی در پروژه هایی که تمویل می کنند، بسیار تاکید دارند.

پایداری، شکوفایی و توسعه اقتصادی (Sustainability, Prosperity و Deployment) است که فقط با گذشتن توتاپ از مسیر بامیان به این شاخص ها اطمینان پیدا می کنند.

بنابراین بانک انکشاف اسیایی و یا هر دونر دیگر می خواهد تا اگر یک پروژه بزرگ همچون پروژه برق از مسیری می گذرد، باید در کنار روشنایی خانه ها، شکوفایی و توسعه اقتصادی از طریق انکشاف معادن در مناطقی که آن پروژه برق می گذرد، نیز همراه باشد. از این جهت اگر‌ این پروژه برق از بامیان بگذرد، توسعه معدن اجیگگ و چندین معادن دیگر نیز ممکن خواهد شد.

در بحث دیگر که سخنگوی وزارت انرژی و ‌آب می گوید، بحث تخصصی (Opportunity Cost) است. در این بحث وقتی که یک سرمایه گذاری صورت می گیرد، تمام جوانب و هزینه ها سنجیده می شود که در دراز مدت چه چیزی بدست می آورد و از دست می دهد؟

در این پروژه برق، اگر از مسیر سالنگ بگذرد، با توجه به کم هزینه بودن و زمان کمتر، ولی در اینده تنها روشنایی خانه ها را خواهد داشت، ولی کدام توسعه اقتصادی را در قبال نخواهد داشت. ولی اگر از بامیان بگذرد، در کنار همان مقدار روشنایی خانه ها، انکشاف معادن را نیز به همراه خواهد داشت، سرمایه گذاری جذب خواهد داشت، اشتغال زایی صورت خواهد گرفت و عواید دولت نیز بالا خواهد رفت.
از این جهت لطفا مسلکی صحبت کنید و به نمایندگی دونرها صحبت نکنید.


رسولی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است