سیاسی بازی را بس کنید! توتاپ علمی بررسی شود
باید سران حکومت از دغل بازی های خود دست برداشته و نتیجه علمی مسیر توتاپ را به دور از قوم گرایی، به دور از رشوت گرفتن ها، به دور از خیانت ها و به دور از معامله گری ها اعلام کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۷    ۱۳۹۵/۲/۲۶ کد خبر: 115837 منبع: پرینت

جنبش روشنایی در یک قدمی "دوشنبه بزرگ" و سرنوشت نامعلوم لین های برق 500 کیلوولت که مشخص نیست در آن سرانجام پیکار پشت پرده ها و دسیسه گری های سیاسی و بررسی های دقیق علمی به کجا خواهد رسید و افغانستان از مسیر سالنگ روشن می شود یا بامیان.

اعتراض های گسترده مخالفان تغییر مسیر توتاپ از بامیان به سالنگ در نهایت ختم به تشکیل کمیسیون بررسی این موضوع از سوی حکومت شد که در نوع خود ترفند و بازی با افکار عمومی بوده تا تب تند معترضان توتاپ فروکش کند اما سهل انگاری ها و ترفندهای سیاسی دولت برای بازی با افکار عمومی تاکنون راه به جایی نبرده تا آنجا که حضور جمع کثیری از وکلای پارلمان و دولتمردان در کنار مردم در جنبش روشنایی و حمایت های گسترده آنها در انتقال برق از مسیر بامیان بازار بی اعتمادی به این پروژه را داغ کرده و فردایی چون "دوشنبه بزرگ کابل" را رقم زده است.

آن چیزی که عموم مردم را در موضوع توتاپ با چالش جدی مواجه ساخته، اظهار نظرهای دوگانه و چندگانه مسوولان کشور بوده، یکی ادعا می کند که معاون رییس جمهور از نام توتاپ استفاده سیاسی کرده تا مردم را به نام قوم گرایی به خیابان ها بکشاند، دیگری می گوید حقیقتا حکومت با نگاه قوم گرایی مسیر توتاپ را تغییر داده، یکی شعار سالنگ نه، بامیان را سر می دهد و تعدادی هم معتقد اند تغییر مسیر توتاپ خیانت ملی است و ارتباطی به قوم گرایی ندارد و در این میان انگار هیچ مسوولی به دنبال روشن شدن شب های افغانستان نیست و توتاپ را تبدیل به فرصتی برای تسویه حساب های شخصی کرده اند.

ما صرف نظر از تمامی اظهار نظرهایی که به صداقت و خدمت به مردم ختم نمی شود، سوال خود را اینگونه مطرح می کنیم که اگر از لحاظ علمی و اقتصادی مسیر سالنگ بهتر بوده چرا در ابتدا به نقل از متخصصان این پروژه اعلام شد که بامیان با بررسی های دقیق علمی بهترین راه برای برق رسانی و اجرای توتاپ است؟

و چرا با وجود فریادهای دادخواهی به منظور برقراری عدالت، دولت توتاپ را با تمامی راست و دروغ هایش پشت یک کمیسیون دروغین پنهان کرده و هیچگاه از هیات بررسی کننده این پروژه رونمایی نشد تا مردم قضاوت کنند و شفاف سازی شود که چه کسانی در این موضوع دست دارند؟ و آیا از همه اقوام افغانستان نماینده ای در این هیات حضور دارد تا تعادل قومی در اظهار نظرها برقرار شود؟

خواسته ما از حکومت این نیست که حتما مسیر انتقال برق بامیان باشد یا سالنگ، ما بی پرده به ناصداقتی های دولت می تازیم که چرا حقیقت را فاش نمی کند و با این بازی های سیاسی هر روز سایه بی اعتمادی را بر مردم سنگین و سنگین تر می کند.

کاش سران حکومتی بیایند و صادقانه به مردم بگویند که از نظر علمی، اقتصادی و با نگاه تخصصی مسیر سالنگ بهتر است یا بامیان و دولت این بار بیاید و از روی صداقت با مردم حرف بزند تا ببیند این مردم قوم گرا نیستند و در صف اول، خواهان پیشرفت کشور و توسعه منافع ملی قرار دارند، منافعی که شاید هیچگاه خواب آسوده سیاستمداران و دولتمردان افغانستان را پریشان نکرده باشد.

دوشنبه بزرگ فردا در کابل رقم می خورد و حکومت وحدت ملی باید متوجه این موضوع باشد که بی توجهی به صدای مردم و بی تفاوتی به معترضان توتاپ می تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد و در همین بلبشوبازارها است که نباید از فتنه غافل شد تا سودجویان از این شکاف میان ملت و دولت به نفع خود بهره برداری های سیاسی نکنند.

باید سران حکومت از دغل بازی های خود دست برداشته و به داستان این کمیسیون سازی های بی مایه خاتمه داده و نتیجه علمی مسیر توتاپ را به دور از قوم گرایی، به دور از رشوت گرفتن ها، به دور از خیانت ها و به دور از معامله گری ها اعلام کنند چرا که رویداد لندن نشان داد که صدای معترضان توتاپ به این آسانی ساکت نخواهد شد...

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دولت به نام کمیسیون برسی مجدد میخواهد وقت کشی کند تا بهانه های بهتری برای تغیرمسیر توتاپ پیداکند ولی مردم تصیم خود راگرفته اند و دولت هم حتما" تصمیم خود را گرفته است اگرحالا توتاپ از مسیر بامیان و میدان وردک عبورنکند هیچ وقتی دیگر هم عبورنخواهد کرد برادران و خواهران من و تو میشویم ما ما میشویم همصدا اشرف غنی تنهایک صدا به پیش به سوی تحقق آرمانهای مردم محروم .......
ف ص

>>>   آن جا که باب گفتگو بسته شود دروازه ی خشونت و ریا کاری باز می گردد.
دانشمندان، برای جلوگیری از خشونت و فریبکاری، استفاده از روش های مدنی را تجویز کرده اند.
آن چه فردا، دوشنبه اتفاق می افتد حق مدنی و قانونی ما است. حق سخن گفتن است و ابراز نظر. اعلامیه ی آقای احمدزی فرمانده گارنیزیون شهرکابل، ازجنس تهدید و خشونت لفظی است. اگر از مقوله ی ایجاد رعب و وحشت در مقابله با یک داد خواهی مدنی باشد که است، ازآن نخواهیم ترسید. به سخن ارنستوچگوارا: "مهم این نیست کجا مرگ ما را غافلگیر کند، درهر حال امرش را با آغوش باز خواهیم پذیرفت...".
دربیابان گربه شوق کعبه خواهی زد قدم
سر زنش ها می کند خار مغیلان غم مخور
تا فردا دوشنبه ی بزرگ.
لطیف پدرام

>>>   زنده باد عدالت
زنده باد انسانیت
فردا ما با منطق میاییم شما با لشکر بیایید، ما با گل میایم شما با گلوله بیایید، ما با گردن میاییم شما با شمشیر بیایید، ما با شعور میاییم شما با جنون قدرت بیایید، ما میاییم، آری ما میاییم تو حق داری شلیک کنی، گلوله بزنی، آوم بخاطر پول هرکار میکند شما هم بکنید!
اما فراموش نکنید اما انسانیم و آزاده از راه حق پس نمی شیم

>>>   دكتر پدرامِ كه صداي عدالتخواهي اش شهره است در قلب ها حكومت ميكند.
او و همصدايانش بيدهاي نيستند كه در هر باد بلرزد.
قومندان گارنيزيون نهايت بيچاره گي اش را در مقابل جنبش عدالتخواهي به نمايش گذاشت و بس.

>>>   چی معنی دارد آنحکم که قاضی رشوه میگیرد
مترس از چوبه دارش سر مردانه میباید
جناب پدرام صاحب آزادی، عدالت وبرابری شرف انسان های آزاد منش اند مرگ در این راه شان انسان های جوانمرد اند به یکصدا ما خواهان عدالت و رشد متوازن هستیم و میباشیم

>>>   غنی مسیر لین برق ۵۰۰ میگا وات را از مسیر بامیان تغیر داد چون میخواهد آن برق صنعتی با کمترین ضایع شدت آن به کابل برسد تا با تمام قدرت آنرا به مناطق جنوب و پشتون نشین خودش انتقال دهد۰ در حالیکه جنوب و جنوب شرق همین حالا از چهار بند برق در کشور بهره میگیرند۰
اصل توازن در انکشاف کاملن زیر پاه گذاشته شده و غنی منافع مردم نقاط مرکزی را باز هم قربانی منافع پشتون های جنوبی و مشرقی میکند۰ مصرف پروژه صرف یک بهانه است۰ به آن عده روشن فکر های قوم شریف هزاره چون عزیز رویش، والی گک بامیان، وغیره که دیوانه وار در رکاب اشرف غنی کوچی قمچین میزدند و میتاختند مبارک باشد۰ و به آنهایکه روی نزدیکی راه استدلال دارند میگویم که آیا علویت یک پروژه ملی تنها کم هزینه بودن آن است ویا نکات دیگر هم هستند که آنرا یک پروژه ملی میسازند؟ تغییر مسیر برق ولتاژ بلند صنعتی از بامیان۰
بلی، راه سالنگ نزدیک است ولی به علت مشکل کوهستانی بودن آن زیاد کم هزینه هم نیست۰ و بر علاوه آن، نظر به پروگرام دولت اگر لین اضافی ۲۵۰ میگا وات برای بامیان به آن اضافه شود، مصرف نهائی پروژه بلند تر هم میشود۰

>>>   زنده باد تمام رهروان عدالت و آزادی به خصوص آقای پدرام که با وجود همه تهدیدات و زورگوی های حکومت پوشالی باز هم درمقاومت و مبازه خودشان استوار مانده و ادامه میدهند.
قدم های تان استوار باد!

>>>   توطئه_ارگ:
مرحوم مارشال فهیم را مسموم کرده و از بین بردند و‌حالا خرابکاری‌های خود را به دوش او می‌اندازند، تفرقه بیانداز و حکومت کن!
نوت: مردم هزاره و تاجیک آگاه هستند و خوب می‌دانند که اتمر و ستانکزی (قاتل رباني) می‌خواهد هزاره و تاجیک را رو در روی یکدیگر قرار دهد و سپس فاشیست‌ها هر دو را از صحنه سیاست حذف نمایند

>>>   من یک هزاره هستم. تاجیک برادر من و همزبان من است. اشرف غنی که خودته بکشی هم بین ما خراب نمیشه. یک گپ است می میگه برادر اگر گوشت برادر ره بخوره استخوانش ره او طرف نمندازه. برادران همزبان خراسان زمین فریب این قوم فاشیست را نخوریم. هزاره و تاجیک در کنار هم برای همیشه.

>>>   فردا بايد ستون پايه هاى ارگ را به لرزه در آوريد وفاشيست پشتونيزم را سر به نيست كنيد

>>>   پیام مارا هم به این جناب برسانید که ما مسیرخود راتعیین نمودیم سپیدار وارگ دیگر موانع را نمی خواهیم اگر هزار بار هم بمیریم چون درس از مکتب حسین آموختیم مرگ باعزت هزارباربهتراست از زندگی باذلت

>>>   غنی احمدزی بانیروی نظامی گل نبی احمدزی
مردم را تهدید می کند!
هراس وترس سرا پای این حکومت بی ریشه و پوشالی را فراگرفته ، شگاف بزرگ به وجود آمده میان مردم و این فاسدترین حکومت جهان نمایانگر و ثابت کننده حرف معروف است که" تمرکز قدرت فساد به وجود می آورد" .
فاصله بین مردم واین حکومت فاسد چنان عمیق است که از نهایت بی چارگی به دیوارکشی کانتینری در اطراف اقامت گاه هایی شان پناه می برند.
این گروه بی خرد وبی منطق توانایی حل مسایل را از طریق شیوه هایی سالم مدیریتی جدید حل بحران و مشکل بامردم ندارند ومردم را توسط نیروهایی پولیس و گردان هایی نظامی تهدید می کنند.
مردم آزاده وسربلند ما فردا برای یک اعتراض مدنی ملیونی و با اراده به پیروزی علیه زورگویی وبرترجویی وبرترخواهی ، گرفتن حق و عدالت گستری به میدان می آیند و غرش صدای پرغرور و آزادی خواهانه ای شان لرزه براندام گروه متقلب ،جبون و مزدور حکومت ساخت جان کری می اندازد.
تنها با ایستادن ومقاومت دربرابر یک مشت آدم روانی و بی ریشه است که آنها مجبور به تمکین و تسلیم در برابر خواسته هایی حقوقی وقانونی شهروندان این کشور خواهندشد.فهرست ارایه شده ای نامهایی تعدادی ازفعالین شورای عالی مردمی و جنبش روشنایی از نهایت درماندگی و ترس ، برای زهر چشم نشان دادن است این حکومت پوشالی هیچ غلطی کرده نمی تواند. شورای عالی مردمی و جنبش روشنایی از خط گرفتن حق و عدالت گستری عقب نشینی نخواهد کرد ، با اراده خلل ناپذیرنیروی هایی مردمی حکومت پوشالی محکوم به شکست است . فردا برای پیروزی خرد بر جهل و راستی بر تقلب همه باهم و درکنار هم پیروز خواهیم شد.
محمداسلم سلیم

>>>   دام هایی فاشیسم حلقه به گردن خودش خواهدشد؛
خوبی کار این است که دست کم یک شمار قابل ملاحظه ای از مردم ابزارهای حفظ سلطۀ فاشیسم را شناخته اند!
دام هایی را که فاشیسم می تند حلقه برگردن خود خواهد شد. کوچکترین حرکتی را که فردا حکومت فاشیستی غنی و عبدالله آشوبگری تعریف کنند، مسوول آن آشوب هیئت حاکمه است. هیئت حاکمه ای که تداوم برادرکشی، پدرکشی و قتل و غارت برای حفظ قدرت است. ما ابزارها و هنرشیطانی حکومت های فاشیستی و دکتاتوری را قطعن می شناسیم!

>>>   قابل توجه ارگ!
به سند "مسير ‫‏توتاپ‬ " كه امضاى مارشال فقيد در آن باشد نياز دارم!
ياد آورى: اگر اين سند نشر نشد، يعنى ارگ دروغ مى گويد!

>>>   جنرال عبدالرشید دوستم که در زیر سایۀ درخت معاونیت لمیده است
تظاهرات مسالمت آمیز روز دوشنبه از همین حالا از طرف حکومت تک قومی اشرف غنی به چالش کشیده شده است. به اساس فرمان اشرف غنی هر کارمند دولتی که به این تظاهرات شرکت کند از کار اخراج میگردد. این در حالیست که انتحاری ها و تروریست ها برادر خطاب میشوند و دست شان در آدمکشی باز گذاشته شده است. از اشرف غنی و افغان ملتی ها جز این انتظاری نمیرود، اما قهرمانانی دیگریکه با فریب مردم و با بهانۀ وحدت ملی معاون، مشاور و رئیس اجرائیه شده اند کجا هستند؟ اینها میتوانند امروز از حق مردمیکه اینها را جلو برده است دفاع کنند؟ اگر عبدالله عبدالله بخاطر مشترکات قومی با پشتونها سکوت اختیار کرده است پس جنرال دوستم کجاست؟ چرا حزب جنبش ملی که زمانی بخاطر حقوق ملیت ها رجز خوانی میکرد امروز خود را پنهان کرده است. زمانی را بیاد دارم که حزب جنبش ملی هزاره گانرا هم جز مردم خود و ترکتبار میدانست. زمانی را بیاد دارم که عدۀ از فعالین سیاسی هزاره که از ملا های وحدتی ناومید شده بودند دست به دامن جنرال دوستم برده بودند. من نه نظری در رابطه با مشترکات قومی و خونی ترکتباران با هزاره گان دارم و نه هم حق نظری در این مورد دارم. اما اینرا میدانم که هر کسیکه درخت معاونیت را در وجود خود بکارد و در نشستن زیر سایه اش خوش باشد، نه به مردم خود صادق است و نه به دیگران. اگر معاونین، مشاورین و رئیس اجرائیه یک جو غیرت میداشتند امروز مرگ را بر نظاره کردن سرکوب مردم شان ترجیح میدادند. معلوم نیست که فردا اشرف غنی جند تن از برادران انتحاری اشرا برای قتل عام مردم میتواند که به تظاهرات بفرستد، اما خداوند مظاهره کننده گانرا در پناه خود داشته باشد.

>>>   درودخداوند براین نویسنده عزیز که واقعیت را به تصویر کشانده ازروی تعصب واحساس حرف نزده است اگر همه این گونه داوری کنند، دولت بی تدبیر وبی برنامه به هرسو روان نخاهد شد بلکه طرح هایش ازلحاظ تخصص وتخنیک بررسی خاهدشد .اگر همین لین برق ازلحاظ کارشناسی وایده های معقولانه بود دیگه تظاهرات وغوغای خیابانی بلند نمی شد.دوستان سروران گرامی بدون تعصب کارهای نیک دولترا راستایش کنیم وبرخطاهای دولت خط بطلان بکشیم، تادولت واقع گراشود.بازهم دست نویسنده محترم رابگرمی می فشارم .ج..د

>>>   زمانیکه صادق مدبر در اداره امور بحیث رئیس وظیفه اجرا میکرد ویک عدد تخم را بجای پنج افغانی به شانزده افغانی خریداری میکرد آنزمان به توتاپ سالنگ موافق بود حالا که قدرت وچوکی ندارد بدنبال ماجرا جوئی است
ر

>>>   "توتاپ" بی توتاب پروژه که وحدت ملی ما را بهم زند ما نمیخواهم

>>>   بلی میگه کو هرقدر بلند باشد ، سرخود راه دارد . ما از حکومت وحدت ملی میخواهیم که برای مردم توضیع بدهند با منطق و علمی بودن و فکر کند به منفعت های درازمدت آن که کدام مسیر خوب به نفع افغانستان است . میگه تا نباشد گپکی مردم کی زنند گپ ها اگر شرکت فشنر با یک مطالعه علمی مسیر بامیان را انتخاب کرده است . پس چه شد که چند نفر صرف بخاطر منافع خود این مسیر را تغیر داده اند باید مردم را صادقانه قانع کنید.

>>>   اینرقم غنی را از چوکی میگریزانید کسانیکه برق دارند چه
کردند که شما بکنید درمغاره ها برق چه بدرد میخورد نان خوردن پیدا نمیشود برق مصرف کاردارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است