آمدن حکمتیار به کابل قدم خوبی برای صلح است
آمدن حکمتیار به کابل قدم خوبی است، که حداقل یکی از طرف ها از جنگ دست بکشد و جنگ سبکتر شود. شاید به این طریق گروه های دیگر هم به صلح بپیوندند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۵    ۱۳۹۵/۲/۲۶ کد خبر: 115836 منبع: پرینت

قرار است مذاکرات حزب اسلامی با حکومت افغانستان نهایی شود و توافقنامه صلح با این حزب به امضا برسد. در همین حال ریاست جمهوری افغانستان نیز می گوید که خواست های عمده حزب اسلامی زیر بررسی رییس جمهور غنی قرار دارد و در صورتیکه در مغایرت با قانون نباشد به آن پاسخ مثبت خواهد داد. آیا به همین زودی این مذاکرات به نتیجه می رسد و صلح با حزب اسلامی نتیجه بخش خواهد بود؟

وحید مژده، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «خط کابل» گفت: در سایت حزب اسلامی، که حکمتیار، نظرات خود را در آنجا ارایه می کند،مشخص شدن تاریخ خروج نیروهای خارجی مطرح شده است. این به عنوان شرط اول مطرح شده گردیده و خواست دیگر، بازگشت آبرومندانه نیروهای مهاجرین است.

وی، در خصوص تناقض در گفته های حزب اسلامی بیان داشت: از یک طرف آنها می گویند با نیروهای خارجی در افغانستان مشکلی ندارند و از طرف دیگر ، درسایت خود مطلبی متفاوت می نویسند. مطلب دیگری که حکمتیار در سایت خود نوشته، این است که خواست ما نسبت به خواست طالبان بسیار موجه تر است. ما فقط می خواهیم تاریخ خروج نیروهای خارجی ها مشخص شود، در حالیکه طالبان می خواهند نیروهای خارجی به طور کامل خارج شوند تا آنها صلح کنند.

مژده، اقدام حکمتیار برای صلح را مفید دانسته و افزود: آمدن حکمتیار به کابل قدم خوبی است، که حداقل یکی از طرف ها از جنگ دست بکشد و جنگ سبکتر شود. شاید به این طریق گروه های دیگر هم به صلح بپیوندند.

این آگاه سیاسی، در خصوص سخنان پیش از پیش حکمتیار بیان داشت: شاید این حرفها نوعی ایجاد فشار بر سر دولت باشد که دولت، به خواست های آنان تن دهد و آنها را بپذیرد. یکی از این موضوع ها موضوع حذف نام حکمتیار از لیست سیاه است. در این رابطه دولت افغانستان اقداماتی را شروع کرده است و چنانچه می شنویم با کشورهایی مختلف گفتگوهایی کرده است. ممکن است این کار به طول انجامد چرا که این کار، فقط به دست دولت افغانستان نیست. پس در صورت طولانی شدن، این حزب نباید گمان کند که حکومت به فکر این مساله نیست.

مژده، معتقد است بسیار بهتر است که مذاکرات با این حزب به نتیجه برسد و افزود: اگر حالتی بیاید که این مذاکرات با شکست مواجه شود و دولت افغانستان خواست های حزب اسلامی را نپذیرد ضربه ای بزرگ برای صلح افغانستان خواهد بود. چرا که بعد از این موضوع، همه خواهند گفت وقتی نتوانسته ایم با حزب اسلامی با تضرع هایی که کرده است کنار بیاییم صلح با طالبان که امکان بسیار کمتری دارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکمتیار، امتیاز می خواهد یا جزیت مسلمانی ؟
بنابر گزارش خبر رسانی ها یکی از پیش شرط های آشتی حکمیتار با حکومت و مردم افغانستان پرداخت یک مبلغ هنگفت به گروه جنگجوی وی است؛ اگر پول ندهید می جنگم.
آقای حکمتیار این پول را زیر چه نامی می خواهد دریافت کند؟ امتیاز؟ رشوت؟ جزیت مسلمانی؟
پولی که گفته می شود حتمن از آدرس حکومت ولی از مال و سهم مردم به آقای حکمتیار پرداخته خواهد شد، از مال و سهم مردمی که حکمیتار در له کردن و شگافتن سینۀ آنها دست تا آرنج به خون تر است.
جزیت، در نظام اسلامی به مالیاتی گفته می شود که کفار و اهل کتابی که تحت قیمومیت دولت اسلامی زندگى مى كنند در بهای نفس هایی که می کشند پرداخت می کنند. در صورتی که پول خواهی حکمتیار خبر دقیق باشد به زبان دیگر آقای حکمتیار «جزیت مسلمانی» می گیرد تا به مردم مسلمان حق نفس کشیدن بدهد!
پ.ن: کاش به جای «جزیت مسلمانی» مزد «چوپانی» مطالبه می کرد که به حکم حضرت سعدی می گفتیم نوشش باد!

>>>   راکتیار یکبار دیگر ثابت کرد که جنگ او برای پول وقدر بوده ومیباشد بنام اسلام وطن چیزی در فورمولش وجود ندارد.

>>>   هههههههههه شرم باد به این قسم رهبرک
سال چهار ملیون دالر برم بدهید که از قتل قتال خشونت و جنایت دست بکشم در غیر هر روز مردم عام وبیچاره انتحار میکنم مگر نگویید که این پیسه از کجا امده است
القصه : در زمان های قدیم چند تا دوست ها باهم سفر کردند به ولایات افغانستان زمستان بود و هوا هم بسیار سرد بالای اینها شب شد در یک خانه رفتند که برایشان جای بدهد تا صبح استراحت کنند این ها سه نفر بودند و صاحب خانه فقط دو تا کمپل داشت یکی از این ها بسیار کاکه مغرور و کلان کار بود مثل نفری به صاحب خانه گفت که دو تا کمپل را به این دو دوست ام بدهید من بدون کمپل استراحت میکنم من شب ها روز ها در دشت ها استراحت کرده ام نه کمپلی داشتم و نه لحافی نصف شب خنک زیاد شد همان کاکه صاحب خانه را صدا کرد که ببین کدام توته ای از کمپل در خانه ات نیست صاحب خانه امد و پالید دید گفت نی وله هیچ چیزی نیست فقط یک دانه پالان خر دارم بس دگه چیزی نیست اگر ان پالان خر را بر سرخود می اندازی که بیاورم اش این ادمک کاکه بسیار بالای صاحب خانه قهر شد گفت ببین من فلانی خان هستم من را همه مردم میشناسند که چی قسم یک ادم خطر ناک و ادم کش هستم این اخرین بار ات باشد که دیگر یادی هم از پالان خر نکنی یک ساعت بعد خنگ بی حد واندازه زیاد شد باز صدا کرد صاحب خانه که ببین کدام چیزی برم پیدا کنید که بی حد خنک شده است صاحب خانه امد گفت مه خو برایت گفتم فقط یک دانه پالان خر دارم دیگر چیزی در خانه ام نیست
کاکه گفت لاهول والله نام اش را نگیر بیارش بیارش که از خنک کم است بمرم مقصد فردا به کسی نگویی که فلانی امده بود ومه شب پلان خر را سرش انداختم که میکشم ات
حال گلبدین هم گفته است که سالانه چهار ملیون دالر برایم بدهید به شرطیکه نگویید این پول از کجا امده است
شرم باد به تو بی ننگ که باعث بدنامی جهاد مجاهدین ومسلمان ها شدی ودر اخر هم خود را به چهار ملیون دالر فروختی

>>>   اشعارخارجی ها درمورد گناه دروغ دورنگی یا کمی تلختـــر منافقت:پ
از فدریکو گارسیا :
گناه
چه دلپذيراست
اينکه گناهانمان پيدا نيستند
وگرنه مجبور بوديم
هر روز خودمان را پاک بشوييم
شايد هم مي بايست زير باران زندگي مي کرديم
و باز دلپذيرو نيکوست اينکه دروغهايمان
شکل مان را دگرگون نمي کنند
چون در اينصورت حتي يک لحظه همديگر را به ياد نمي آورديم
خداي رحيم ، تو را به خاطر اين همه مهرباني ات سپاس
(گیلگمش )

>>>   آغای مژده یک وقت شما هم در حزب اسلامی بودید اغای حکمتیار را از نزدیک می شناسید که در طول عمر خویش با کسی تضرع ننموده و همیشه سربلند بوده و است . موضوع صلح از طریق دولت با ایشان پیشکش شده است نه از طریق حزب اسلامی ، با آنهم آمدن جناب محترم حکمتیار صاحب را به کابل به فال نیک میګیریم .
‍سهراب از کابل

>>>   قران عظیم بصراحت فرموده کسیکه مسلمانیرا ناحق میکشد برای ابد درجهنم است وخدا اورا لعنت میکند وهرکسیکه ازکلب الدین حمایت کند درگناهش سهیم است اگربقران ایمان دارد
مولوی جمالالدین سر فراز

>>>   بـــه سهراب !
نیشــــــــــدارو بعد از مرگ سهراب چی سود ؟؟
وقتی شصت هزار انسان بیگناه را کشتند همه کابل را ویران کردند حالاصلح !
دیگراینکه کسی سربلند میباشد که مزدوریک سازمان جاسوسی خارجی مثلا آی اس آی نباشد ازین سرخمی بیشترچی باشد؟؟؟؟
@

>>>   شاید آخرین روز های حکومت یک فاشیست است و پیوستن حکمتیار به تیم فاشیتان خوابی است که جنبش فردا حرامش میگرداند

>>>   حکومت کانتینری!
و
حرکت مدنی ، اعتراضی مردم ما امروز
حکومتی که اقتدارش را با کانتینرها محافظت کند ، به یقین کامل درپشت این کانتینر ها و راس این حکومت انسانهای بی خردی تکیه زده اند که از روبر رو شدن با مردم می ترسند .
زمانی که حکومت از مردمش ترسید و در را به رخ اعتراض مردم بست و از آن طرف درمعامعله ای ننگین با دشمنان مردم و قاتلین و ویرانگران شهر و کشور (گلبدین وگروه جنایتکارش ) پیمان بست ، این امر بیانگر عمق فاصله وشگاف بین مردم وحکومت می باشد . مردم باید بدانند که راه این حکومت از آنها جداست .
متفکر کانتینری به خیال اینکه پایه هایی لرزان حکومتش را با حضور قاتلین مردم ما استحکام می بخشد ، باید بداند درحقیقت امر عمر فروپاشی حکومتش را کوتاه تر ساخته است .
با این حرکت بزدلانه ای ارگ نشینان باید صفوف اعتراض ومقاومت دربرابر این حکومت فشرده تر وگسترده تر و اتحاد وهمبستگی مان برای تحقق عدالت اجتماعی مستحکم تر شود.
نمای حرکت مردمی امروز نشان دهنده عمق نا رضایتی مردم از این حکومت پوشالی است .
پیروزی ما درهمبستگی ماست .
محمداسلم سلیم

>>>   طوریکه ملاحظه میشود صفحه انتقادی هذا صرف نظریات مخالف جناب حکمتیار صاحب را انتشار میدهد وگر نه چندین دفعه است که بنده نیز بطور بی طرفانه ابراز نظر نموده ام ولی از این صفحه بنشر نرسید . علت چیست

>>>   برای قاتل گل بیدین راکتیار پشتون 4 میلیون دالر معاش و.....
برای معترض با اصطلاح مدنی هزاره حصار آهنین
این است عدالت اجتماعی
یا بزرگانی را بخاطر اعتراض به اصطلاح مدنی آشوبگر....
برخورد قانونی
تروریست پشتون از زندان آزاد و .....
و خبیثان تروریست اگر پشتون, برادر
این است عدالت افغانی
نتیجه اخلاقی.
هرکسی افغانیت میخواهد همیشه دشمن انسانیت است !
سوال اگر طالبان وطن فروش شاهان وطن فروش پشتون هزاره تاجیک اوزبیک و ....میبودند چه میکردند؟

>>>   قدم خوبی برای بسیار چیزهای دیگر هم است!!!!!!!!!!!!!!

>>>   اقای مژده فکر کنم بهعجزوزاری کسانی در افغانستان امدند که از الفبای سیاست چیزی نمیدانستند ، حکمتیار وحزب اش در چنین شرایط نبودند انها مردانه مبارزه کردند ،اهل خرد ودانش سیاسی بودند ،اما در حق شان ظلم وستم از بالا صورت گرفت ،دروازه صلح بروی همه باز است ،صلح خیر است به همه مسلمانان،امید روزی رسد که همه چشنده صله باشند ،حزب اسلامی هم اشتباهات کردند اما نه به اندازه برادران پکت .....
امید طالبان هم به صلح لبیک گویند تا وطن ارام شود .
عبدالله ریحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است