تغییر مسیر توتاپ برای پروان هم خط سرخ است
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۰    ۱۳۹۵/۲/۲۵ کد خبر: 115804 منبع: پرینت

با پیشنهاد غلام بهاوالدین جیلانی تمام سران جهادی سابق و بزرگان شمالی از جمله محمد الماس زاهد، عبدالستار خواصی، صدیق احمد عثمانی، صالح محمد، عبدالبصیر سالنگی و برخی دیگر از بزرگان کشور نشست مشورتی را بخاطر انتقال مسیر توتاپ از سالنگ به بامیان برگزار نمودند.

در آغاز اين محفل ریيس شورای ولایتی پروان در رابطه به انتقال برق 500 کیلوات گفت‌: تمام اتباع کشور حق مساوی دارند و باید تمام مردم به تصامیم حکومت احترام قایل شوند و حکومت بهتر می داند که کدام مسیر خوب تر، مناسب تر و اقتصادی ترین مسیر برای انتقال برق است.

سپس الحاج محمد الماس زاهد نماینده مردم پروان در مجلس گفت: رهبران حکومت وحدت ملی باید ملی باشند نه رهبر قومی هرگاه اگر رهبران حکومت به نفع یک قوم حرکت کنند آنگاه کار بجایی نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: که قبل از آمدن برق 500کیلو وات باید دولت برق را از تپه سرخ به بامیان انتقال بدهد چون مردم شريف باميان هم برادران ما هستند و باید از نور برق مستفید شوند.

عبدالبصیر سالنگی والي اسبق پروان نیز با بيان اين مطلب که وقتی خلیلی کوچک فکر می کند ما چرا بزرگ فکر کنیم، وقتي خلیلی می گوید پروژه توتاپ خط قرمز ما است، برای مردم پروان هم این پروژه می تواند خط قرمز باشد. باید دولت آنچه که در آن منفعت ملي و منافع مردم است آن را در نظر بگیرید.

وی افزود: من نمی دانم چطور یک تعداد چاپلوسی مي آيند از دستور مردم پروان خيرات می کنند ومی گویند که باید برق از بامیان بروید منفعت اش به آنها چیست.

سالنگی گفت: ما همه فرزندان افغانستان هستيم هر شهروند حق زندگی کردن در اين كشور دارد و هر شهروند باید از خدمات عامه دولتي بهرمند گردد، اگر بامیانی است، هلمندی است، بدخشاني است، هراتی است و يا پرواني، ما برادر همدیگر هستیم مسلمان هستیم نبايد بگذاریم مهره اي دست تفرقه افگنان شویم.


غلام بهاوالدین جیلانی نیز در سخنانی گفت: از حکومت پشتبانی می کنیم و باید به منفعت کشور و مردم تصمیم گرفته شود و انتقال برق از مسیر بامیان نه به نفع حکومت ونه به نفع بامیانیان می باشد چون هزینه اقتصادی مسیر این برق بالاتر از توان حکومت تمام می شود.

در اخير اين محفل صدیق احمد عثمانی نماينده مردم پروان در مجلس گفت: اگر حکومت وحدت ملی مسیر انتقال برق را تغییر دهد به این معنی است که یک طفل در سر دسترخوان لج بازی می کند و از فامیل خود گوشت بیشتر می خواهد و فامیلش نازش را بردارد به يقين كه اين ناز برداري ها كانون خانواده را مختل می سازد.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار جالب است برق 300 میگاوات از مناطق شمالی عبور کرده چند فیصد مردم پروان برق دارد ؟؟؟؟ وقتی نان خود را خورده نمی توانید به نان دیگران چشم مبندید

>>>   دابل عبدالله بسيار خام بازى ميكند. او عقده انتخابات را كه از استاد خليلى دارد حالا خالى ميكند با پول دادن و تحريك كردن يك عده معلوم الحال مثل حاجى الماس و سالنگى كه غرق فسادند مثل خود دابل عبدالله. حيا كن عبدالله وسيله ايى در دست غنى و در جهت خواست غنى شده ايى.

>>>   بهترین کار اینست که قرداد این تو تایپ موع شود.

>>>   ما باید مدیون این جوانان باشیم، که برای اولین بار در یک حرکت مدنی و اعتراض آمیز ماهیت حکومتداری و راسیستی غنی احمدزی را نزد حامیان وی، که وی را از طریق تقلب بر مردم افغانستان تحمیل نمودند، افشاء نمودند. اگر جوانان ما چنین رویکردی را در 15 سال گذشته نسبت به حکومت کرزی فاسد در داخل و خارج در پیش می گرفتند، ما امروز حکومت سالم تر و عادلترمی داشتیم. یکی از بزرگترین عواملیکه مانع بسیج اجتماعی در برابر زورمندان و حکومات فاسد افغانستان تا حال شده است، پیروی کورکورانه از دلالان قومی تاجیک، هزاره، ازبیک... و حمایت از آنها بوده است. آنها مردم را مثل گوسفندان قربانی به فاشیزم در بدل چند تا چوکی بی ارزش و چند جریب زمین فروختند.در فرجام باید گفت دو حادثه خبرساز لندن باید بهترین درس برای تمامیت خواهان ارگ کابل و دلالان قومی باشد، که همواره تلاش کرده اند صدای دادخواهانه مردم افغانستان را نزد جهانیان خفه کنند. امیدوارم تاجیکان ترسو، بی اتفاق و راه گم از نمایش قدرت مدنی، آگاهی سیاسی و بسیج اجتماعی برادران هزاره در داخل و خارج کشور چیزی آموخته باشند، بجای شعار های میان تهی آریایی و خراسانی و غرق در عشق لینین کبیر!! و یا جهادیزم و اخوانیزم به میدان بیایند و از حقوق مشروع و مدنی خویش دفاع کنند، در غیر آن محکوم تاریخ خواهند شد و هرگز لنینیزم و اخوانیزم نجات شان نخواهند داد.

>>>   افراد وابسته به کرزی نباید قادر باشند تا جوانان آگاه را بفریبند

>>>   متاسفم که نفرقه اندازهای دست خارج فعال اند.وگرنه اززمانیکه درزمان داکترنجیب ماموربودم نماینده ترکمنستان درفروش برق خودپروتکل تفاهمی امضاکرد.گویا همسایگان مشتاق فروش برق خودبودندهرقدرخریدارزیادباشدهما نقدرخوشحال خواهندشداگرمردم افغانستان مایل به خریداری برق باشندفروشنده ازسالهاقبل مشتاق است حاجت جنجال نیست حوصله کنی فروشنده دروازه تانراتک تک هم خواهدزد.
اماجای تاسف درین است که برقیکه ازگازتولیدشده خریداریم ولی گازخودرابرای چه کسی امانتکاری داریم ؟ چراگازخدماازطریق توربین های گازی فعال نشودکه برق تولیدی خودراخریده پول خودرابه خزانه خودبیاندازیم.برق ترکمنستان رادونیم افغانی خریده پنج افغانی بمافروختندمفادش کجارفت ؟ چراراه کیسه بری جستجودارند؟
اگربامیان برق ندارد ذغالسنگ دارداگرصفحات شمال برق نداردگاز دارد.اگرپروان برق نداردچرابندبرق دریای پنجشیربیادشان نیست ؟ فقط چشم شان درجیب خالی مردم است.اگرمجاهدهست ازجهادخوری ملیونرشدجهانخوری میسرتان نیست.ججالی راکه حال مطالعه دارم هدف این مزدوران ایجادتفرقه بین هزاره وسایرین است.کرم های طفیل جامعه حاکم برجامعه شده خدمت ضدمردم راپیش گرفته اند.
وطندار

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، ازبیک ها، ترکمن ها، و غیره باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتواند برضد تمامیت خواهی پشتون ایستادگی کنند۰
این نکته حیاتی را نمیشود با جنگ و گلایه ویا رویه منفی بالمثل به یکدیگر آموخت۰ درینجا ازخودگزری، تحمل، و ایثار کار است۰

>>>   خیانتکار وچپاولگر پول دارایی بیت المال وغصب زمین کریم خللی چرا در زمان حکومت کرزی که تصمیم انتقال برق توتاپ از مسیر سالنگ پروان در جلسه وزیران انزمان تصویب گردیده بود وکریم خلیلی هم منحیث معاون دوم ریس جمهور بردار هم نشسته بود صدای خود را بلند نکرده بود که اکنون داد وفغان دارد که برق پروژه توتاپ از مسیر بامیان عبور کند و مردم را به تظاهرات در مقابل دولت وحدت ملی که در یک عمل انجام شده قرار گرفته به جاده ها میکشاند بدیگران قومگرایی خطاب کردن برایشان اسان است اما خود که قومگرایی وتعصب اندیشی را دامن میزنند به این عمل شان چهنام والقاب قایل اند اگر این فیصله وفاصله نزدیک و حزینه کمتر مصارف این پروژه بسمت بامیان میبود و دیگران عین خواست فعلی را مطرح میکردند در انصورت همین اقایان کریم خللی ودانش وغیره کسان میگفتند که تصمیم دولت را احترام کنید و حرمت بگذارید سروصدا بی موجب بلند نکنید که دشمن درکمین نشسته وتفرقه را بین اقوام ملت دامن میزنند تا ما وشما را از هم متفرق سازند خاموشی را اختیار کنید ولی اکنون که خود عامل همین فیصله بوده همه نصایح گذشته شانرا در چنین موارد را فراموش کرده تفرقه اندازی وکشمکش را بین دولت ومردم دامن میزنند .

>>>   باید همه چیز را در نظر گرفت وقتی سطح علمی یک ملت پائین باشد دشمنان از هر طریقی میتوانند کشورشان را استثمار و مستعمره بسازند ،مردم پروان باید از لاین هایی که دارند به شیوه درست استفاده بگیرند و بعدا گپ از عدالت بزنند وقتی در طول 15سال گذشته لاین های برق از جلوی چشمانشان کشیده شده و آنها استفاده نمیتوانند آیا گناه از مردم بامیان و دایکندی و وردک است؟عدالت و برابری یعنی حقی که هرگز به یک ملت داده نشده نه اینکه ملتی چیزی را به اضافه طلب کند.
لطفا زیاده خواهی نکنید چون عاقبتش نه برای شما نه برای بامیان و نه برای ملت افغانستان خوب نخواهد بود.
آروید هلمند زوی

>>>   بی عدالتی دربرابر پشتون بی عدالتی در برابرمن هزاره و تاجیک و ازبک و ....هست
بی عدالتی دربرابر هزاره بی عدالتی دربرابر من پشتون و تاجیک وازبک و.. هست
بی عدالتی دربرابر تاجیک بی عدالتیدر برابر من هزاره وپشتون وازبک و... هست
بی عدالتی دربرابر ازبک بی عدالتی دربرابر من تاجیک وپشتون و هزاره ...هست
پس هیچ موقعه فکر نمیکنم که مسئله امروز به من مربوط نمیشود چه بسا که فردا روز نیز این بی عدالتی ها در برابر ما هم پیش میاید....
روز دوشنبه با تمام قوا در کناربرادران وخواهران پشتون هزاره ازبک تاجیک و.... در برابر بی عدالتی ها و نفاقی که حکومت بین ما می اندازد مقابله کرده ودر تظاهرات شرکت میکنم و نقشه های پلید حکومت را نقش براب میکنیم......
عبدالله شریف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است