اگر توتاپ از بامیان بگذرد...
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۱    ۱۳۹۵/۲/۲۵ کد خبر: 115801 منبع: پرینت

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، برق بامیان را روشنایی می بخشد و سبب می گردد تا یکی از بزرگترین معادن دنیا یعنی معدن حاجیگگ که ۱۶ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد فعال شود و سالانه بالاتر از سیصد میلیون دالر به خزانه حکومت وارد شود و زمینه اشتغال بیش از پنجاه هزار نفر ایجاد گردد.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد و برق باعث استخراج معدن حاجیگگ گردد، ذخایر استخراج شده از این معدن به بیش از دو هزار و هفتاد میلیون تن می رسد و این موضوع بزرگترین دستاورد اقتصادی افغانستان در طول تاریخ کشور خواهد بود.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، فابریکه ذوب آهن در سطح افغانستان فعال می شود چون بیش از یک اعشاریه هشت میلیارد تن آهن از این ولایت برای ذوب آماده می گردد و دهها هزار نفر در کارخانه ذوب آهن در چند ولایت همجوار مصروف وظیفه می شوند.

- اگر توتاپ از بامیان بگذرد، کنسرسيوم کمپنى هاى هندی (SAIL/ AFISCO) براى استخراج سه بلاک معدن در باميان که در قراردادی کشورها در سال ۱۳۹۰ برنده شده است فعالیت استخراج خود را آغاز می نماید و بازار اقتصادی پاکستان را با رکود حتمی مواجه می سازد و از سوی دیگر نقش هند بعنوان رقیب سیاسی پاکستان را در ولایت بامیان و انکشاف اقتصادی افغانستان برجسته تر و عمیق تر می سازد.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، معدن آهن سیاه دره در ولسوالی یکاولنگ فعال میشود و بالاتر از ۵۰۰ تن ذخایر آهن استخراج می کند.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، معادن زغال سنگ کهمرد، دره شکاری و ده ها معادن زغال سنگ دیگر آغاز به کار می کنند و عملا جلو استخراج غیر قانونی گرفته می شود.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، کارخانه های سنگ های قیمتی عملا فعال می شود و سنگ های چون اکسری، گالز ، کوارس ، لعل پیازی و شاه مقصود بازار داغ و پر فروشی در سطح منطقه و خاورمیانه پیدا می نماید.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، سنگ های تزیینی و صیقل داده شده ای چون مرمر ،گرانیت ، رخام ، تناورتن از این ولایت استخراج می شود و بزرگترین بازارهای کشورهای مختلفِ صادرکننده سنگ های تزیینی را با شکست و رکود روبرو می سازد.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، صنعت توریستی و گردشگری بامیان فعال می شود، هزاران شغل ایجاد می شود، توسط برق اماکن تفریحی ایجاد می گردد و بر میزان جذب گردشگران خارجی در افغانستان افزایش قابل ملاحضه ای بوجود می آید.

اگر توتاپ از بامیان بگذرد، بیشرین روشنایی باعث توجه میلیون ها تن از بوداییان جهان به سوی بت های بامیان می گردد و صدها هزار تن از مردم دنیا برای دیدن اماکن تاریخی و باستانی بامیان به افغانستان سرازیر می شوند و بیشترین عایدات حاصله از این روند گردشگری سبب رشد، آبادانی و شکوفایی این ولایت می گردد و بامیان به یکی از شهرهای زیبا، مدرن و با تمام امکانات تفریحی مجهز می گردد؛ همچنان بند امیر، جزیره بند غلامان، بت های بودا، شهر غلغله، منطقه تاریخی شیبر رونق دیگری می یابد.

و اگر توتاپ از بامیان بگذرد منافع برخی از کشورها از نگاه اقتصادی و ژئوپولوتیکی و سیاسی به مخاطره جدی مواجه می شود و طبیعتا این کشورها از طریق عوامل خویش در افغانستان می کوشند تا توتاپ از بامیان نگذرد.

یحیی اخلاقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فردا روزی است که دولت وحکومت زورگوی وفاسد ع وغ درمقابل اتحادمردم سرتعظیم فرودخواهد آوردکاری که در طول تاریخ حکومتها به آن تن ندادند فردا روزحق طلبی ازخیانتکاران ومعامله گران است ...ی م

>>>   اگر برق به بامیان داده شود کدام کاری خواهد شد درصورت که برق از بامیان بگذرد هیچ کاری نخواهد شد

>>>   بايد به تك تك خانه هاى تاجيك دقلباب كرد و برايشان گفت كه اين قومندانان كه به قيمّت خون فرزندان شما اسم قومندان را تا هنوز يدك مى كشند، صاحب قصر ها اند، بعد از اين نماينده شما شده نمى توانند. جنگ را فرزندان غريب و بيچاره شما كرد و انها امتيازات را گرفتند ، حالا زمان ان رسيده است كه به اين كميشن كاران بگويد كه نه شايسته قانون گذارى هستيد، نه از ما نمايندگى كرده ميتوانيد و نه ما به شما اعتماد داريم. بيشتر از انچه ارزش داريد خورده وبرده ايد!
"كافى است كافى"

>>>   تاجیکان عاقل قومندان های تان را دریابید!
باحفظ حرمت به تمام فرمانده هان تاجیک تبار. گذشت روزگار طی پانزده سال آخر نشان داده است که شماری قومندان های تاجیک ابزار بیش نبوده اند؛ چنان ابزارک خود ویرانگر و بى هوده شدند که در پیش چشم شان قصاب زمان خوبان همین قوم؛ مانند داوود داوود، سیدخیلی و شاه جهان نوری و دیگران را گلچین کرده نیست و نابودکرد.
آرزوی دیرینۀ و خواب تعبیر ناشدۀ اتاق فکری فاشیسم مصروف نگهداشتن تاجیک-هزاره و ازبیک است. تیئورسن های فاشیسم تباری چونان گربۀ شکاری در کمین جنگ گنجشککها است که لقمۀ بی درد سری را فراچنگ کند.
چند روز پیش از همین پنجره نوشتم که شماری از آدم ها حمد و ثنای چپن کرزی را می گویند ولی نمی دانند که کرزی و غنی حساب شده روی یک هدف سیاست می کنند.
پروژۀ برق توتاپ از هرمسیری که بگذرد به باور شخصی من در فرجام خیر و فلاح ساکنان همین کشور است. اما، به هیچ وجه و هرگز به بهانۀ سالنگ و بامیان نباید خواب غنی و کرزی و اتمر تعییر شود. حمایت از مسیر بامیان با ده ها دلیل حق مدارانه و عدالت خواهانه توجیه پذیر است. قومندان ها و ارباب هایی نا فهمی که به هر دلیلی از تبار تاجیک وارد میدان مخالفت می شوند یا شده اند به شدت اعلام می کنم که فاقد فهم تصمیم گیریی اند که به خیرمردم و قوم شان منتهی شود؛ اینها هر طرفی که پهلو بزنند بازهم دُم شان دست برتری جویان تباری است و برعقل شان دیگران حاکمیت دارند.
«خردچراغدار راه تان باد»!

>>>   او برادر ٬ این کار که در سالهای قبل پلان شده و توسط اغای فهیم معاون اول به زور تحمیل گردیده بود که باید از راه شمالی لین برق تیر شود . شما نمی فهمید که شورای نظار کابل را به اتش کشید و ویران کرد اما به دیگران حق نداد ! اکنون هم انها حاضر اند که هر کار بکنند تا لین باید از شمالی و سلنگ تیر شود تا قلف دروازه شمالی پایتخت را در دست داشته باشند و در وقت لازم لین برق را قطع کرده بتوانند و ازین طریق نا مشروع همیش کابل را زیر فشار بگیرند فراموش نکنید که کابل در طول تاریخ همیش از طرف شمال ویران و چور شده است نمونه های نه چندان دور اش را در حمله بچه سقاو و شورای نظار خوب مشاهده کرد که کابل هنوز نفس به راحت ندارد !

>>>   انتقاد سالم لازم است اما توهین نباید کرد مسله برق از راه بامیان و یا سالنګ را سیاسی ساخته اند پول این برق را بانک بین لمللی میدهد و اګر قیمت و وقت ان طولانی شد شاید انرا لغو کنند این نوع مظاهرات بی منطق و عقدیی به نقص هزاره های افغان ماست وطن فروش نباشید و به خاک وطن و رهبرا ن ان توهین نکنید و لو اګر یهود و نصارا باشید
بصیر نظری

>>>   خرابی وبر بادی کابل از سمت جنوب افغانستان توسط مزدوران انگلیسی وپاکستانی بوده که مثال روشن ان حکومت نادرخان غدار قران خور وامارت اسلامی طالبان مزدوران پاکستان را میتوان یاد کرد که اکنون هم همین بیدینان وطنفروش غلامان اجنبی بیغیرت طالبان ترورست اله دست پاکستان چه بد بختی وجنایتی نیست که در حق این کشور ومردم ان تاجیک وازبیک وهزاره انجام نداده وهنوز هم بخاطر براورده شدن اهداف پاکستان انجام نمی دهند .

>>>   افسوس به حال هزاره ها که عقب مرکبها روان هستند وبرای نګهداری شهرکهای خود از قوم شریف هزاره استفاده میکند

>>>   به این ماده ها که نوشته شده فعلا هیچ ضرورت نیست. ضرورت اولی رساندن برق از نزدیکترین راه و ارزان ترین راه و امنیت ترین را به کابل است.

>>>   چند تا پایه مگرازسالنگ باید بگذرد کمی با وجدان ترحرف بزنید؟
پروژه کاسا، توتاپ و برق برشنا همه باید ازسالنگ بگذرد؟؟؟
هرسال هم یا برف انرا تخریب کند یا دشمن مردم افغانستان
چرا راه امن را انتخا ب نکنیم؟؟؟
تبعیض بس است غنی
بادارارگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است