نه رییس جمهور از قوم من است و نه عطایی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۵/۲/۲۵ کد خبر: 115794 منبع: پرینت

دیروز در نوشته‌ کوتاهی روش مدنی و انسانی هزاره‌ها را برای بدست آوردن حق شان ستودم و آرزو کردم همه‌ی اقوام و گروه ها در افغانستان از این روش ترقی خواهانه و اشتیاق عظیم برای پیش‌رفت و بهروزی بیاموزند.

در حالیکه من درگیر خواندن نوشته‌های موافق و مخالف دوستان پای متن خودم بودم، رخداد لندن در جریان سخنرانی رییس جمهور غنی فیسبوک را فراگرفت. من هم ویدیوی این جریان را دیدم. وقتی رییس جمهور با آن حرف‌های آقای عطایی مواجه شد، دلم سخت درد کرد و وقتی دیدم آقای عطایی زیر مشت‌ها و سیلی‌های محافظین رییس جمهور قرار گرفت، دلم بیش‌تر درد کرد. خودم را هزاران کیلومتر دور تر از محل حادثه، تحقیر شده و ذلیل احساس کردم.

امروز با ویدیوی مکمل این جریان برخوردم و دیدم که این آقای عطایی بود که در نخست دست بلند کرد و در کنار آن حرف‌های که در برابر رییس جمهور گفت، دست به حمله‌ی فزیکی نیز زد و سپس با واکنش محافظین رییس جمهور مواجه شد.

برخورد من مانند اکثریت افراد نسبت به این قضیه، قومی و تباری نیست. چون نه آقای رییس جمهور از قوم من است و نه آقای عطایی؛ نه در پی هم‌دردی قوم‌گرایانه با رییس جمهور هستم و نه هم دنبال قهرمان سازی تباری آقای عطایی می‌گردم.

من برای دو هدف می‌نویسم؛ یکی اینکه گذشته از هر بحث سیاسی و قومی و سلیقوی ما، رییس جمهور، نماینده‌ی همه‌ی مردم افغانستان در بیرون است و هر بی احترامی در برابرش نا شایست است. اعتراض مدنی و انتقاد با بی احترامی و هتک حرمت از زمین تا آسمان فرق دارد و قرار نیست ما به نام اعتراض مدنی در برابر رییس جمهور،عقده مندانه و زشت عمل کنیم.
دوم من نگران جنبش روشنایی هستم که با مدنی ترین شیوه و انسانی ترین راه آغاز شد و مورد استقبال بسیاری از انسان‌های فراخ اندیش از هر قوم و تبار واقع شد. دلیل آن هم شیوه‌ی بسیار مدنی این حرکت به دور از نفرت و فتنه انگیزی بود.

اگر قرار باشد از دل این جنبش نفرت و عقده سر بزند و قهرمانانی را بپروراند که همه چیز را پای احساسات شان می‌ریزند، در آن صورت ماهیت انسانی و مدنی این حرکت پای‌مال می شود و سبب گسترش نفرت و انزجار و رویارویی خواهد شد. لطفا اجازه ندهید خواسته‌ی انسانی صد‌ها آدم برای روشنایی، تاریکی و نفرت به بار آرد.

میرویس آریا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعاً برادر چیزی که نوشته کردی من هم همان احساس دارم که شما داشتید و واقعیت ها را تحریر کردید.
تشکر

>>>   جناب ميرويس ؛ بسيار به شكل درست وحساب شده دستور را احرا كرده اي، ريس جمهورمنتصب كه به صادق ترين ومدني ترين مردمش بي احترامي كند ، و تبعيض قايل باشد، در فكر وذهنش فرهنك بدوي عصر حجر وتعصب موج مي زند ، آيا سزاوار اين نيست ، بعد در مملكت هاي كه دموكراسي است اين اعتراض هاي مدني امر عادي است،و ريس جمهور كه تعقل وخرد داشته باشد با بسيار بر خورد مهربانه جواب معترضين را به شكل كه عصر موجود ايجاب مي كند مي دهد، ما سالانه شاهد صد ها اعتراظات در سازمان ملل ونهاد هاي بين المللي هستيم وقتي شهر وند يك مملكت بالاي ريس جمهور اش انتقاد مي كند ، با درايت و خون سردي برايش پاسخ قناعت بخش مي دهد، نه با مشت ولگد آن هم در جامعه مثل انگليس، كه از طرف اين فاشيسم قبيله نه آبروي به تو وله هيج كس نماند وچهره فاسد ودرغين خويش را بر ملا ساخت، اگر مو ضوع تابعت انگليس باشد ، از هر قوم افغانستان در آن جا تابعت دارد، خو غني هم پاسپورت آمريكا را دارد ، فرزندانش فعلا در آمريكا هستند ، قبلا زندهگي عادي در حامعه امريكا داشتند ، حالا با دزدي هاي ميليون دالري كه كرده صاحب ويلا هاي مدرن شدندبه تو هر چه كه تملق به شكل نوين كني هيچ چيزي به دستت نه خواهد رسيد، ولو به هر شكلي كه ذهن مردم را مغشوش كني ، وجنك تبليغاتي رااگر از اين هم زياد ادامه بدهي ، زياد تر رسوا ورسوا تر مي شوي، ومنالله توفيق.

>>>   وطندار گل فیلم ها را دو باره ببین خوب ندیدی این محافظان و همراهان غنی اند که به معترضان زبان فحش و اهانت می گشایند و فضا را متشنج می کنند و بعد به عطایی حمله می کنند و او مجبور از خود دفاع می کند.

>>>   برادر عزیز اقای اریا درست فرمودید
ما نباید که عقده مندانه برخورد کنیم سخن زدن حق مسلم هر افغان است ولی (توهین دروغگو و خاین) این یک عقده شخصی و یا دستوری است مطمین استم که هیچ افغانستانی به این شکل ریس جمهور خود را که هویت ملی مردم است به این شکل توهین نخواهد کرد فکر کنم که این شخص شاید هم مثل همان پوردی های زیر پل سوخته باشد
راستی هم از این شخص گله هم نیست زیرا این شخص چوچه انگلیس است نه افغانستانی
شغنانی
کابل

>>>   چرا بالای جورج دبلیو بوش در عراق کفش پرتاب کردند و ده ها
مثال های دیگر . وقتی حکومت صدای مردم را با خاموشی نا
شنیده و نا دیده بگیرد مخصوصآ صدای شهروندان خودرا و دلیل
نه گوید و قناعت ندهد عکس العمل بد تر ازینست و خواهد بود.
عبدالوهاب امدادگر

>>>   انتقاد سالم لازم است اما توهین نباید کرد مسله برق از راه بامیان و یا سالنګ را سیاسی ساخته اند پول این برق را بانک بین لمللی میدهد و اګر قیمت و وقت ان طولانی شد شاید انرا لغو کنند این نوع مظاهرات بی منطق و عقدیی به نقص هزاره های افغان ماست خود فروش و وطن فروش نباشید و به خاک وطن و رهبرا ن ان توهین نکنید و لو اګر یهود و نصارا باشید
بصیر نظری

>>>   آفرین به همان بچه که ای رئیس جمهور یهود مزدور امریکا ره بی آب کرد.

>>>   این عمل عطای یهودی شده قابل نکوهش است رئیس جمهور درانجا نماینده تمام مردم است اگر ما اختلافیداریم دربین خود حل کنیم نه اینکه با سو استفاده از وضعیت رئیس جمهور خودرا دربین دیگران خجل سازیم
ر

>>>   همه تان دلقک های اشرف غنی هستید.

>>>   عطایی پاسپورت انگلیسی دارد.

>>>   من ازچگونکی قرار داد پروژه توتاپ چیزی نمی دانم و داوری هم نمی توانم کرد ، اما شکستن تابوی فاشیسم در لندن آعاز خوبی است برای بیداری...
شماری به پندار آن که " توهين به رييس جمهور، توهين به كشور و مردم افغانستان است" این پندار، خود توهین بزرگی به یک ملت است که نتواند خط قرمز بین رییس جمهور فاسد و دست نشانده ( puppet) و مردم بیگناه بکشد و با فرهنگ ارباب رعیتی روح یک ملت مظلوم را در قالب و چهرۀ ارباب ظالم نظاره کند و یقین را به گمان بفروشد .
گروهی نگاشته اند توهین به رییس جمهور درلندن " مرزهاي اخلاقي و شأن و جايگاه كشور شان را مد نظر نداشته اند" از این دوست گرامی باید پرسید از کدامین جایگاه سخن می رانید؟
در کشور ارباب پیش از سفر رییس جمهورجایگاه تان به عنوان کشور فاسد اعلام شده بود، رییس جمهور یک کشور فاسد، خود نقش اساسی در ترویج فساد داشته و پیشاپیش کدام نام، جایگاه و پشتوانه حیثیتی برای کشورباقی نمانده است. همین نشاندن وی به کرسی ریاست جمهوری از سوی جان کری و اربابان انگلیسش به ذات خود توهین بزرگی به رأی و شعور یک ملت است، افزون بر اندیشۀ تبارگرایانه، طالبانی و فاشیستی اشرف غنی. اگر از یک امریکایی و انگلیس بپرسید که افغانستان را می شناسند، بی درنک می گوید بلی کشور فاسدی که رهبرانش دزد و مافیای مواد مخدر و کشوری که فرهنکش همان انتحار و انفحار و سنکسار زن است، بلی همان کشوری که رییس جمهورش مدافع ملاعمر و بن لادن و طالبان است و جنایتکاران را برای کشتار بیگناهان از زندانها رها می کند،. بلی همان رییس جمهوری که شمله پشتونی برسر دارد اما مزدور انگلیس و امریکا است.
کرزی و اشرف غنی به سطح جهانی مردم افغانستان را توهین و اهانت کرده اند، باید به سطح جهانی توهین شوند تا اربابان شان سرنوشت دست نشاندگان خود را از واکنش، خشم و چشم مردم شان تماشا کنند. در کشور مان هر روز زنان سنگسار و گوش و بینی شان بریده و بر عزت شان تجاوز می شود، کدام دادگاه و قانون (مغز متفکر) از آنها و کودکان مورد تجاوز شان دفاع و حمایت کرد؟
چه کسی پاسخ گوی این توهین بزرگ به زنان و کودکان کشور است و توهین به خون هایی که ریخته اند و خون هایی که هر روز برادران طالبش می ریزند؟

>>>   جناب آریا سخن منصفانه گفته است.
رفیق ارزگانی

>>>   طرف داری از قدرتمندان و خاموشی در برابر حق خواهی ستمدیدگان، کار بزرگی نیست جناب اریا.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است