متن بیانیه داکتر عبدالله در جمهوري تاجيکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۵/۲/۲۳ کد خبر: 115745 منبع: پرینت

دوکتور عبدالله رییس اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان به مناسبت تهداب گذاری آغاز کار ساختمان پروژه کاسایکهزار در شهر تورسون زاده جمهوري تاجيکستان


بسم الله الرحمن الرحیم
جلالتمآب امام علی رحمان، رییس جمهور جمهوری تاجيكستان،
جلالتمآب سورون بای جین بکوف نخست وزير جمهوري قرغز،
جلالتمآب نواز شریف، صدر اعظم جمهوری اسلامی پاکستان،
خانم ها و آقایان!
سلام و صبح همه شما بخیر،
خداوند متعال را سپاسگزاریم که پس از گذشت بیش از ده سال، امروز به توفیق بزرگی نایل آمده ایم.

تهداب گذاری آغاز کار پروژه انتقال برق از جمهوری قرغز و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان، چندی پیش یک رویایی بیش نبود. اما اراده٬ تصمیم مشترک، همگرایی، همزبانی و نیات ترقیخواهانه ما در منطقه زمینه آغاز کار این پروژه بزرگ منطقه‌ای را فراهم ساخت.

قابل یادآوری‌است که بدون همکاری و تلاش‌های شباروزی نهاد‌های مسوول کشوری ما، بانک جهانی وساير نهاد‌هاي تمویل کننده مانندUK/DFID, USAID EBRDو بانك توسعه اسلامي تهداب گذاری این پروژه بزرگ و سرنوشت ساز برای همگرایی و رشد و توسعه‌ای منطقه‌ای نا ممکن بود. به نمایندگی از مردم و حکومت افغانستان از همه شما، دست اندرکاران و همکاران این پروژه٬ تشکر می‌نمایم.

سیاست خارجی منطقه‌یی افغانستان نوع همکاری ها میان کشورها را طوری محاسبه نموده که جایگاه محوری افغانستان به عنوان پل ارتباط بین آسیای میانه و آسیای جنوبی، و شرق میانه با آسیای شرقی منحيث مرکز تجارت و ترانزیت منطقه بر مبنای حسن نیت و دوستی با کشورهای همجوار نقش إيفا نمايد و افغانستان را به عنوان کانون همکاری و همگرایی اقتصادی منطقه یی، و تعمیق هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجارتی با منطقه و جهان، ارتقا دهد.

جلالتمآبان، خانم ها و آقایان!
تهداب گذاری این پروژه عظیم منطقه‌ای پیام های مهم، مثبت و در عین حال متفاوت را به جهان می‌فرستد. اولین پیام مهم این محفل بزرگ این‌ است که منطقه‌ء ما به رغم این‌که با چالش های متعدد، به خصوص مقابله با تروریزم بین المللی٬ مواجه است، توانایی طرح، تطبیق و موقف گیری سازنده را در برنامه های اقتصادی در سطح منطقه دارا است.

پیام مهم دیگر این است که نهاد‌های منطقه‌ای ما اکنون ظرفیت آن را دارند تا با کیفیت و معیارهای عصري جهان امروز، پروژه های بزرگ منطقه‌ای را طرح و نوع جدید همگرایی اقتصادی با منطقه و جهان را تعریف نمایند.

برای افغانستان، تاجیکستان و جمهوری قرغز به عنوان سه کشور محاط به خشکه، همکاری متقابل و استفاده از منابع موجود برای رشد و توسعه اقتصادی بهترین گزینه است.

پروژه کاسایکهزار یکی از این مثال‌ای خوب است و امید می‌رود سرآغاز فعالیت‌های بیشتر مشترک ما در منطقه باشد.

کسب حمایت کشورهای فرامنطقه‌ای از تلاش‌های افغانستان در ایفای نقش مرکزی در وصل کشورهای منطقه و تثبیت جایگاه غیر قابل انکار کشور ما در تمام مسیرها و شاهراه های تجارتی و ترانزیتی در منطقه و ماورای آن که به عناوین مختلف راه ابریشم مطرح بحث است، در صدر اولویت‌های حکومت افغانستان قرار دارد.

این مأمول با احیا و تقویت همه جانبه پروسه رکا به حیث مهم ترین روند همکاری های اقتصادی در سطح منطقه، با افتتاح کار ساختمان پروژه کاسایکهزار یکبار دیگر تازه شد و بر توسعه روابط و همکاری منطقه‌ای مبتنی بر اصل روابط متقابل افزود.

افغانستان با استفاده از گزینه‌های کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای یا رکا٬ که از میزبانی پنجمین نشست آن توسط جمهوری تاجکستان سپاسگزاری می‌کنیم٬ و پروسه قلب آسیا اجماع کشور های منطقه و فرا منطقه‌ای را در مورد تطبیق پروژه‌های رکا٬ از جمله تاپی، کاسا یکهزار، راه لاجورد، بندر چابهار، خطوط آهن سه جانبه و پنج جانبه، بنادرخشکه و زون‌های اقتصادی و مناسبات تجارتی حاصل نموده است.

این پروژه‌ها از دستآوردهای مهم برای افغانستان و منطقهء ما به شمار می‌رود.خوشبختانه پس از سالها انتظار، آغاز کار عملی پروژه انتقال پایپ لاین گاز تاپی در دسامبر سال گذشته و آغاز کار ساختمان پروژه کاسا یکهزار به حقیقت پیوست و در این زمینه فعالیت‌ها و برنامه های جامع برای تطبیق پروژه‌ها روی دست گرفته شده است.

مردم افغانستان نه تنها از انتقال برق از جمهوری قرغز و تاجیکستان به پاکستان از قلمرو افغانستان استقبال می‌نمایند بلکه انتقال این پروژه فرصت های جدید در روابط اقتصادی و همسایگی ایجاد نموده و وضعیت اقتصادی کشورهای ما را در حالت بهتر قرار می‌دهد.

در پايان اجازه دهيد از كشور دوست، برادر و همزبان تاجيكستان، مخصوصا بذل مساعي وتوجهات خاص جلاتمآب امام علي رحمان رييس جمهور محترم تاجيكستان به خاطر ميزباني اين برنامه، مهمان نوازي گرم و دوستانه و فراهم سازي زمينه ها و امكانات برگزاري اين محفل تاريخي و مهم كه يقينا تحولات مثبت و سازنده اي در منطقه ي ما در پي خواهد آورد تشكر و قدر داني كنيم و براي شان توفيقات مزيد در راه تحكيم مناسبات برادرانه ميان كشورهاي دوست منطقه آرزو نماييم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است