چرا اشرف غنی به تاجیکستان رفت؟
گرچه سفر دو روزه غنی به تاجیکستان در ظاهر به منظور افتتاح پروژه کاسا یکهزار بوده اما افتتاح این پروژه شاید از فرعی ترین برنامه های این سفر باشد و با نگاهی دقیق می توان متوجه اهداف سیاسی و چون و چرای این سفر شد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۹    ۱۳۹۵/۲/۲۲ کد خبر: 115715 منبع: پرینت

از نخستین سفر رسمی رییس جمهور غنی به تاجیکستان به راحتی می توان صدای رعب و وحشت کشورهای منطقه را از حیث حضور تروریست و داعش در افغانستان شنید تا آنجا که محور اصلی صحبت های غنی و امام علی رحمان مبارزه با تروریسم و خطر گسترش افراط گرایی در منطقه بوده است.

گرچه سفر دو روزه غنی به تاجیکستان در ظاهر به منظور افتتاح پروژه کاسا یکهزار بوده اما افتتاح این پروژه شاید از فرعی ترین برنامه های این سفر باشد و با نگاهی دقیق می توان متوجه اهداف سیاسی و چون و چرای این سفر شد.

نگاهی اجمالی به روابط دو دهه اخیر افغانستان با کشورهای آسیای میانه نشان می دهد که آنطور که باید و شاید رسم همسایگی را در آسیای میانه به جا نیاورده و روابط خوب و محکمی با کشورهای منطقه نداشته ایم و اکنون به گفته آگاهان سیاسی افغانستان قرابت و نزدیکی بسیار زیادی با کشورهای آسیای میانه برقرار کرده که این خود جای تامل دارد.

تمایل دو سویه افغانستان و کشورهای آسیای میانه به ارتباط و امضای تفاهمنامه های متعدد می تواند نشان از این باشد که افغانستان بار ناامیدی خود را به درگاه دیگری برده و قصد استمداد طلبی از سوی کشور دیگری را دارد.

از طرفی رعب و ترس کشورهای آسیای میانه هم در این ارتباط نزدیک با افغانستان بی تاثیر نیست، شاید تا امروز کشورهای منطقه احساس خطری از سوی پدیده شوم تروریسم در افغانستان نداشته و فقط شانه هایشان را به نشانه بی تفاوتی بالا می انداختند اما امروز که با حمایت تمام عیار پاکستان شاهد بزرگ شدن تروریسم در کشور هستیم و نام داعش نیز بر پیکرده منطقه لرزه انداخته علی الظاهر فرصتی مناسب برای ارتباط با افغانستان و حل منطقوی معضل تروریست در این کشور است.

بی تردید تروریسم در افغانستان امروز دردی مختص این کشور نبوده و تبدیل به دردی منطقه ای و بین المللی شده و لذا درمان آن هم کار یک کشور نیست و نیازمند حمایت کشورهای منطقه است، هرچند تاکید امام علی رحمان بر امنیت و کنترل مرزها و جلوگیری از رشد افراط گرایی و مبارزه با تروریسم به روشنی گویای این مطلب بوده خاطر وی از حیث دست درازی های داعش و دیگر گروه های تروریستی به فرای مرزهای افغانستان بسیار مشوش شده است.

از تمامی اینها که بگذریم، صدای استمدادطلبی افغانستان نیز بر درگاه روسیه به وضوح به گوش می رسد، شرایط امروز افغانستان حاکی از ناامیدی کامل این کشور از غرب و آمریکا است و انگار ارتباط با کشورهای آسیای میانه می تواند افغانستان را به روسیه برساند.

البته این روزها انقدر هم دور از واقعیت نبود، شاید کرزی در همان سال های ابتدایی مثال آدمکی را داشت که هر چند نادم است اما نه راه پیش داشته و نه راه پس...

پیمان امنیتی کابل_واشنگتن نه بدرد سیاست افغانستان خورد و نه تاثیری بر حکومتداری خوب داشت و نه دست این کشور را در دیگر حوزه ها گرفت و از همان روزهای اول هم مشخص بود که امریکا و غرب دلسوز افغانستان نیستند که اگر دلسوز می بودند در کنار حضور نظامیان، به رشد اقتصاد کشور و توسعه کارخانه ها و فابریکه ها کمک می کردند نه اینکه در تمام مدت حمایت، از افغانستان کشوری ضعیف و موجودی ناتوان ساخت که جز عجز و لابه به درگاه آمریکا و غرب توان دیگری برای حرکت ندارد.

حالا هم تمامی این بدگمانی ها و ناامیدی ها سبب شده تا افغانستان به دنبال لابی های سیاسی برای حمایت گیری روسیه از این کشور باشد اما بودن یا نبودن آمریکا.....مساله این است.

سران حکومتی ما همه دست نشانده و اجیران آمریکایی هستند و می تواند این یک نظریه ضعیف باشد که آمریکا و غرب به نوکران خود اجازه کوچکترین تحرک به ویژه با روسیه را بدهند چرا که ارتباط آمریکا و روسیه ما را به همان بلوک شرق و غرب گذشته بر می گرداند و احتمال ضعیف به نتیجه رسیدن این ماجرا.

از همه اینها که بگذریم در روابط بین المللی به طور حتم ادبیات سیاسی و دیپلماتیک یک رییس جمهور در کنار عملگرایی وی می تواند مثمرثمر باشد و حالا باید ببینیم رییس جمهور غنی که نماد تناقض گویی است با وجود شعارهای مبارزه با تروریسم در تاجیکستان چه اندازه به حرف های خود جامه عمل می پوشاند؟ و آیا واقعا از نگاه غنی تروریسم خوب و بد نداریم؟

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   رئیس جمهور تا جکستان توانست درمدت کوتاه جنگ داخلی را خاموش سازد نظم و امنیت را دروطنش برقرار سازد چون او بطور طبعی صاحب استعداد وتوانائی هاست .کاش او رئیس جمهور مامیبود
ر

>>>   وقتی گردانندگان امور در افغانستان اراده واختیاری از خود ندارد وتمام حرکات وسکنات شان زیر ذره بین قرار دارد واز ابتدا هم خوب سنجیده شده وحسابی وبعد ار بسیار دقت وتحقیق انتخاب وانتصاب میشوند هیچ گونه کج روی وتک روی از انها متصور نیست مگر اینکه بامید سخن چینی ودعوت ازاراکین ان سامانها درصف خود وظیفه بگیرند وانها نیز هرکدام سالها در کاجی بی وسازمانهای استخباراتی کار کرده وپخته وابدیده اند به مشکل میشود باور کرد که دعوت های سطحی به انها باور بدهد که روزی اگر شرابط یرابشان دشوار گرددتضمین های از اینها داشته باشند حتما انها نیز شرایط دشوار وکنترول افعال واعمال اینها را از سوی خارجی ها میدانند وهرگز چیزی در خورد اینها نخواهند داد تا با سوغات بهتر بر گردند ازینکه خسروان مصلحت کشور خود دانند این بازی ها به ظاهر بی ثمر وبه امید واری های کاذب پایان می یابد اما گاهی زیرک ترین انسانها هم روی مجبوریت ها فریب وعده های خارجی ها را میخورند ومثال زنده درین راستا همانا به دام افتادن داکتر نجیب الله بود که با وعده های کاذب سرش به دار اویخته شد وترکی وامین هم قربانی این حمایت های دروغین شدند وربانی را نیز به حلقه ای دموکراسی بند نمودندودر مجموع هم ملت مارا به وعده ای نجات از تروریزم ومواد مخدر واوردن دموکراسی مزور اسیر ساختند و...این سناریو ادامه دارد ماکه میرویم امید دیگران کارنامه های امپریالیزم شرق وغرب را بما بیاورند
سبکار

>>>   اشرف غنی بعد از آن که رییس جمهور شد به پاکستان ،هندوستان چین ایران،ترکمنستان سفر کرد.
اما پیش خود فکر کرد که اقلاً همین رییس جمهور تاجکستان به تبریکی من بیاید،اما او نیامد.بالاخره مجبور شد که اول اشرف غنی به تاجکستان برود،تا امام علی رحماندف به کابل بیاید.

>>>   آبی پوش (ع) دارد وظیفه و مسوولیت تاریخی‌اش را ادا می‌کند.
او تنها در عکس‌ها و شعار یار مسعود و هم رزم استاد ربانی بوده است نه چیزی دیگر

>>>   انچه ما درین موارد میگویم تکهناتی بیش نیست جواب درست وصحیح را درین مسایل فقط قصرسفید میداند{هرکه او نان دهد فرمان دهد}وراستی هم دساتر انها به نفع کشور ولشکر وملت هم است اگر در اختیار عین وغین وکاق وگاف بگذارند انسانها بجای خودش مورچه ها را هم نعل خواهند کرد با ابن همه تناقض گوی ها واغلاط مشهور و... اینها اگر مختار کلی وجزءی میبودند خانه ای خلق {ارگ } وخانه ای مردم راخراب میکردند{لوکان فیهما الهة الا الله لفسدتا} اگر در اسمانها وزمین دو خدا میبود العیاذا بالله اسمان وزمین را فساد فرا میگرفت درینجا نیز یک حکمروا است وان حضرت جان کیری میباشد بدون دستور حضرتش کسی از جا تکان نمیتواندبخوردظاهرا به امن نسبی کابل مفید فایده است وگرنه خدامیداند که این مرد های سراپا عقده ای چه بلای را برسر ما می اوردند با وجود انهمه تا بالا خبر میشود یگان خرابی از ایشان سر میزند وباز ان بیچاره ها می ایند ترمیم مینمایند وهوشدار وتنبیه میکنند تا چند روزی ارام وقرار بگیرند تا خرابی دیگر واین روند ادمه دارد تا نصب مهره ای دیگر که شاید کمی با تعقل وهوشیار از سلف باشد
لالی از ننگرهار

>>>   به خا طر این رفت که این دو رهبر تشنیه سفر ها ی خا رجی هستند تا در انجا راحت با شند در حا لیکه در مدت دو سا ل از کا ر دو رهبر می گذرد مگر تا هنو ز شاروال و وزارت ها ی امنیتی به سپرستی ادامه می دهد شما از این دو لت چه ارزو خو اهم داشت

>>>   بنازم سرزمينى را كه فرزندى عيار آرد
به زور و همت بازو به ميهن افتخار آرد
خجالت مى كشد تاريخ به آن مزدور بيگانه
به زيرى چادر و لنگى به كشور انتحار آرد
" پادشاه بینا "

>>>   نظردهنده اولی؟
درکشورما برعلاوه ویران کردن اقتصاد ویران کردن وشستشوی مغزی هم توسط چتل ستان چرکستان ادامه دارد. انهای که عقلش کم است عقلش برداشته شده یک دانه بمب بجای ان گذاشته میشود و به افغانستان روان میشود
متفکر

>>>   خوب کرده که رفت ریس جمهور ویا ریس اجراییه روی پلان کاری شان سفر های دولتی را انجام میدهند وضرورت به اجازه از کسی راندارند فاعل مختار اند .

>>>   آقای غ به حیث رهبر تروریستان جهان خواست به تاجکستان بفهماند که اگر برادران قبیلوی خود را فرمان دهد در یک روز آسیای میانه را به پکتیکا تبدیل میکنند. هوشت باشد!!!!

>>>   دیگر افغانستان میراث اجدا پشونها نیست ونخواهد بود،
م ح


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است