بیشتر فسادها در دست دولت پنهان است
یکی از مهمترین مشکلات حکومت این است که قدرت را در انحصار خود گرفته است و آن را در ارگ متمرکز نموده است 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۳    ۱۳۹۵/۲/۲۰ کد خبر: 115630 منبع: پرینت

سرگرمی بیشتر رییس جمهور غنی در کارهایی که باید ماموران و مقام های دیگر حکومتی انجام دهند، باعث شده است که عملی ساختن تعهداتش را به فراموشی بسپارد. نماینده های مجلس انتقاد می کنند که رییس جمهور برای به چشم زدن مردم، بیشتر در برنامه هایی شرکت می کند که موقفش ایجاب نمی کند. در این میان انتقادهایی وجود دارد که رییس جمهور رویکرد انحصار گرایی و زیاده خواهی قدرت را در پیش گرفته است. چنانچه در کارهای حکومت منزوی شدن دیگر مقام های حکومتی دیده می شود. این رویکرد اشرف غنی برای چیست؟

ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: این حکومت در نتیجه یکی از بدنام ترین انتخابات تاریخ جهان به وجود آمده است و دچار چالش هایی است.

وی، ادامه داد: حکومت قبلی، از نگاه فساد اداری در جهان در رده دوم قرار داشت و این فساد هم برای حکومت فعلی به یادگار ماند. از لحاظ امنیت هم بدترین کشور برای مردم بود و بازهم آن را برای حکومت فعلی به یادگار گذاشت. این حکومت سطح انتظارات مردم را درشعارهای انتخاباتی بالا برد و به مردم وعده هایی داد که نمی تواند عملاً به آن وعده ها عمل کند.

بانو فرید، در خصوص علت فساد در حکومت بیان داشت: یکی از مهم ترین مشکلات حکومت این است که قدرت را در انحصار خود گرفته است و آن را در ارگ متمرکز نموده است. تمام قردادهای وزارت دفاع و قراردادهای تیل و همه و همه را خود انجام می دهد. این کار باعث می شود تمرکز سرمایه صورت بگیرد و این تمرکز سرمایه فساد می آورد. چیزی که به طور واضح در افغانستان وجود دارد.

این نماینده مجلس، در خصوص علت فسادها در داخل افغانستان اظهار کرد: در این شکی نیست که قوای سه گانه افغانستان هم دچار مشکل هستند اما عمده انتقادها به سوی ریاست جمهوری است. یکی از عمده ترین دلایلی که برای پارلمان افغانستان چالش برانگیز بوده است و نمایندگان به آن اعتراض داشته اند، هم دخالت های حکومت بوده و هم وجود پدیده ای به نام دولت پنهان در افغانستان است که شناخته شده می باشد.

وی، در توضیح دولت پنهان گفت: دولت پنهان وضعیتی است که گرچه دولت ها هر دوره تغییر می کنند اما آن دولت پنهان درون نظام باقی می ماند. هرچیزی که از حکومت باقی بماند دولت پنهان است. در فقدان عنصر مشروعیت و در فقدان عنصر قانونی بودن، هرچه که از حکومت باقی بماند دولت پنهان است. گروهی هستند که در سازمان رسمی حضور دارند، دسترسی به منابع دارند، منفعت خاص دارند، توانایی اعمال فشار دارند، توانایی اعمال تهدید دارند، توانایی پولشویی دارند، توانایی باج گیری دارند، سردمداران وابسته دارند که ریشه مردمی ندارند و اینها دولت پنهانی هستند که همین حالا هم درون این حکومت وجود دارند. این دولت پنهان حتی این توانایی رادارد که این نظام را براندازد و از بین ببرد. این حکومت پنهان هم می تواند ستون پنجم باشد و منافع بیرونی ها را تامین کند و هم در درون منافع خود را داشته باشد و منافع تباری و منافع پولی و هم دیگر خود را تامین کند. بنابراین بیشتر فسادها در دست دولت پنهان است.

فرید گفت: این وضعیت در نظام فعلی به وجود نیامده بلکه در یک دهه گذشته متولد شده است و در سایه عدم مدیریت درست حکومت های قبلی رشد کرده و حالا ثمره داده است و ثمره آن هم فسادها و عدم امنیت و... است.

وی، در پایان گفت: این چرخه مافیایی فساد، منابع کافی دارد، به اندازه کافی نیروی جایگزین دارد، نهادهای موازی تاسیس می کند، تمرکز قدرت دارد و دسترسی به اطلاعات دارد. به همین دلیل هم هست که این چرخه ادامه دارد و ادامه خواهد داشت. دامنه اقتدار این دولت پنهان باعث شده است که نهادها ضعیف شوند. یکی از عواملی که باعث می شود که این حکومت و دولت پنهان همچنان بر سر پا بایستند تضعیف نهادهای مردم سالار است. آنها با تضعیف نهادهای مردم سالار قدرت خود را حفظ می کنند و بر سر پا نگاه می دارند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آزادی بـــــــــــــــیان در هــــــــــرات حلق آویز شد!
چهار رسانه ای چاپی در هرات بخاطر استفاده از واژه ی " دانــــــــشگاه" همزمان توقیف شده اند.
دموکراسی و یا همان مردم سالاری دیگر در افغانستان مفهومی ندارد، فکر میکنم از فردا اسفاده کننده سایت های اجتماعی به بهانه ی استفاده از واژه های زبان مادری شان روانه زندان خواهند شد.
اما بعضی ها بخاطر داشته باشند که با این عمل، زبان ما گویا تر و قلم ما روان تر میگردد.

>>>   سلام. تحليل خانم فريد دقيق است. او از معدود نمايندگاني است كه توانسته وجهه ملي خود را حفظ كند. اي كاش هراتي مي بودم تا مي توانستم باري ديگر در راه يافتنش به پارلمان افغانستان سهم بگيرم و كمپين كنم. او معجوني از دانش و سياست هست.

>>>   سلام فیضان هجران هستم از اقای غنی خواهش میکنم تا به جوانان کشور توجه خاص داشته باشد وبخصوص در بخش معارف توجه داشته باشد امروز با مشکلات جوانان روبرو است و نیز انها ترک تحصیل کرده

>>>   ریشه فساد در جهاد وجهادیان وکاسه لیسان غرب است که از ۱۳۹۲ اغاز و روی اسلام ،افغانستان و بشر را سیاهتر کرد
پرولتر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است