رابطه مرموز علیم پاکستانی با شرکت برشنا
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۱    ۱۳۹۵/۲/۱۹ کد خبر: 115579 منبع: پرینت

یک. دقیقاً در تاریخ 4/12/1393 که جلسه تخنیکی پیرامون لین برق 500 کیلوولت با حضور تیم تخنیکی انجنیران، اساتید و نمایندگان مردم بامیان در شرکت برشنا برگزار شده بود، اسد علیم پاکستانی به حیث نماینده بانک انکشاف آسیایی در این موضوع پرزنتشین را ارایه کرد که کاملا یک جانبه، خلاف واقع و خلاف نظرات تخنیکی شرکت فیشنر بود. در همان جلسه هرچند خود را نماینده بانک انکشاف آسیایی در بخش انرژی در افغانستان معرفی کرد اما به هویت اصلی او شک کردیم که چطور نماینده یک بانک معتبر جهانی چنین گزارش‌های یک جانبه می دهد و چه ارتباطی میان این شخص و شرکت برشنا وجود دارد؟

دو. پس از از اینکه در تاریخ 12/10/1394 پروسه لین برق 500 کیلوولت از مسیر سالنگ به کمیته تدارکات ملی ارایه شد و با اعتراض استاد دانش معاون دوم ریاست جمهوری که چرا مسیر بامیان - میدان وردک را تغییر داده اید، متوقف شد و پس از نامه مستدل و مستند معاون دوم ریاست جمهوری عنوانی رییس جمهور داکتر محمد اشرف غنی در مورد تغییر مسیر این لین برق توسط شرکت برشنا و سپس حضور وزیر انرژی و آب و رییس شرکت برشنا در دفتر معاون دوم ریاست جمهوری و تشکیل کمیته تخنیکی برای بررسی مجدد مزایا و مشکلات دو مسیر جهت ارائه و تصمیم‌گیری در کابینه، اولین جلسه کمیته تخنیکی ساعت 3 پس از چاشت در وزارت انرژی و آب در تاریخ 22/10/1394 با ریاست وزیر انرژی و آب برگزار گردید. دوباره همان شخص (اسد علیم پاکستانی) همراه با مسوولان شرکت برشنا در جلسه حاضر شد و پرزنتشین خود را ارایه کرد. باز مثل سابق به صورت جانبدارانه آمار و ارقام دروغ و دست کاری شده و خلاف واقع ارایه کرد که حتی مورد قبول مسوولان شرکت برشنا نیز نبود و مثل گذشته مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفت و بدون پاسخ دادن به پرسش ها جلسه را ترک کرد!

به عنوان نمونه به چند مورد از ارایه معلومات دروغ و خلاف واقع که اسد علیم در حضور وزیر انرژی و آب و سایر اعضای کمیته تخنیکی ارایه کرد، اشاره می‌شود:
1-تفاوت فاصله بیشتر بامیان از مسیر سالنگ را 125 کیلومتر بیان نمود این در حالی است که طبق ماستر پلان که توسط شرکت فیشنر آلمانی در آپریل 2013 تهیه شده، 59.9 کیلومتر و طبق گزارش دوم شرکت فیشنر در ماه مارچ 2013 ، 79.8 کیلومتر ذکر شده است.

2-در قسمت تفاوت هزینه مسیر بامیان نسبت به مسیر سالنگ، اسد علیم 150 میلیون دالر هزینه اضافی آمار داد این در حالی است که بر اساس ماستر پلان برق کشور که توسط شرکت فیشنر تدوین شده است، هزینه اضافی مسیر بامیان نسبت به سالنگ در حدود 21 میلیون دالر و طبق گزارش دوم شرکت فیشنر 34 میلیون دالر و طبق برآورد وزارت انرژی و آب در سال 2014 در حدود 24 میلیون دالر تفاوت هزینه دارد.

3-در یک دخالت آشکار جهت انحراف تصمیم گیری از مسیر اصلی می گوید که انتقال برق از مسیر بامیان امکان پذیر نیست. این در حالی است که شرکت متخصص برق آلمانی در موارد متعدد در ماستر پلان و هم چنین در سند مقایسه میان مسیر سالنگ و بامیان، مسیر بامیان را ترجیح داده است.

4-بر خلاف ادعای مسوولات شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب در این روزها و شب ها در کنفرانس‌های خبری و مناظره های تلویزیونی که می گویند تصمیم تغییر مسیر از بامیان به سالنگ فقط توسط دونرها درخواست و انجام شده است نه شرکت برشنا و وزارت، اسد علیم مدعی است که تصمیم تغییر مسیر بامیان به سالنگ توسط MEW, CEO DABS, MOF and ADB یعنی وزارت انرژی و آب، شرکت برشنا، وزارت مالیه و بانک انکشاف آسیایی گرفته شده است.

حال پرسش که مطرح است این است که آیا ادعای اسد علیم پاکستانی درست است یا ادعاهای که در این روزها توسط مسوولان شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب مطرح می‌شود؟

نکته پایانی اینکه امیدوارم عالی جنابان محترم رییس جمهور و ریاست اجرایی و سایر رهبران حکومت وحدت ملی به این موضوع توجه جدی نموده و از ماهیت اسد علیم پاکستانی و دخالت های پیدا و پنهان وی در انحراف پروژه های ملی و نحوه ارتباط وی باشرکت برشنا، مردم افغانستان را آگاه سازد که آیا واقعا بانک انکشاف آسیایی دستور داده که یک کارمند آن بانک به این صورت معلومات و اطلاعات دروغ و خلاف واقع به تصمیم گیرندگان دولت افغانستان بدهد یا وی مأموریت دیگری در کشور ما دارد؟!.

توسلی غرجستانی عضو کمیته تخنیکی

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت خواب برده باید همه نمایندگی های ملل متحد ونمایندگی های بین المللی در افغانستان را مطلع سازد که ازاستخدام پاکستانی ها در داخل افغانستان خود داری کنند
ر

>>>   بحث و مناظره در تلویزیون ۱ حکایت از نقش اسد علیم داشت آقای سعادتی وکیل مجلس وی را پاکستانی اعلام کرد و این آدم در تخریب ذهنیت و فکر روسایی شرکت برشنا و وزارت انژی و آب نقش بنیادی داشته است بر اساس این مناظره که استاد مسعود و فردی بنام ایثار یکی از مسولین شرکت برشنا، نیز حضور داشت بخوبی نشان داده شد که حلیم سعید پاکستانی که مامور ارشد در بانک آسیایی و رفت آمد با شرکت برشنا دارد ، غایله تغییر لین برق را ایجاد کرده است. اگر این گزارش درست باشد و اسد علیم پاکستانی الاصل در ماجرای تغییر پروژه توتاپ دست داشته باشد این خود یک فاجعه هست و فکر می کنم نخبگان سیاسی کشور مثل استاد عطا ، جناب صالح، داوودزی محمود کرزی، نبیل، وکلای پارلمان مثل فوزیه ، پدرام و فرید و ... به ریشه و عمق این فاجعه پی برده و به همین دلیل تاکید دارند که پروژه توتاپ بر مبنای نظریه کارشناسی و تخنیکی شرکت فیشنر از طریق بامیان عملی شود. بر اساس مناظره علیم، نقش اساسی در تغییر لین برق بازی کرده است و هدف از این داستان ایجاد تفرقه و تشتت و در نهایت ضربه زدن به نظام سیاسی افغانستان هست. استاد مسعود گفت دشمنان خطر ناک ترین راه را پیداکرده و رهبران حکومت باید مانع از توطیه و تحریک و نفاقها و شکافهای اجتماعی شود. وزیر انرژی و روسایی شرکت برشنا به تفرقه اندازی دامن می زنند و سعی دارند که وانمود کنند عبور لین برق از چندین ولایت شمالی و عبور از بامیان و استفاده در استخراج معادن و فعال شدن جاذبه های گردشگری و انتقال لین برق و روشنایی به ولایت محروم وردک و..گویا به چندین ولایت مشرقی صدمه وارد می کند. تقابل اجتماعی و نفاق کار ستون پنجم هست دشمنی و خطر عناصر مثل اسدعلیم پاکستانی را جدی بگیرید. من از این مناظره ردپای شیطان و ستون پنجم را دیدم و باید با عوامل شیطان و ستون پنجم مبارزه شود. شما در باره علیم اسد در بانک آسیایی و استدلال برشنا که اگر لین از بامیان عبور کند بانک انکشاف آسیایی پول نمی دهد و ستون پنجم چه نظر دارید؟ نقد و نظر
محمد ناطقی

>>>   تمام فساد زیرپای همین پاکستان لعنتی هست خداونداینهارانابود گرداند.
ع

>>>   اسدعلیم پاکستانی با حرف های راست و دروغ اش خواسته است که تفرقه افگنی را بین مردم ترویج کند چیزیکه ای اس ای پاکستان توسط جاسوسان طالبان ترورست پیوسته از راه جنگ وخشونت برای براورده شدن این هدف شوم پاکستان فعالیت خصمانه شانرا کرده و میکنند این سخنان اسد علیم پاکستانی بیقین که منظوراش از تفرقه افگنی به تعویق انداختن این پروژه عام المنفعه و از بین بردن این پروژه است اکنون برماست تا بادرک درست وعقلی ومنطقی در بسر رسانیدن پروژه برق توتاپ ۵۰۰ ولت از کشور های که برق از انها تمویل میگردد دقت لازم را نمایم و موفق به انجام پروژه مذکور شده بتوانیم با صبر وتحمل واز خود گذری همه کار ها درست میگردد .

>>>   پاکستانی های ووابستگان وجواسیس شان در تمام ارگان های دولتی اعم از کابینه,مجلس نمایندگان, مجلس سنا,ارگان های امنیتی, شارگهای اقتصادی, نهاد های فرهنگی وتعلیمی وتجارتی وتخکینی وسیعن نفوذ نموده اند . درتار وپود دولت رخنه وارد کرده اند.زیرا 14 سال پاکستان دال وچپاتی داد وجاسوس تریه کرد وبه افغانستان صادر کرد. تروریست,جاسوس, قاچاقبران مواد مخدر وسلاح, باند های انتحاری واختطاف چی وغیره مصیبت ها همه از پاکستان وارد خاک ما میشوند. وپاکستان دوچیز میخواهد یا حکومت مزدور ودست نشانده ووابسته که کابینه خود را هم به خواهش پاکستان بسازد والی هارا هم به مصلحت شان مقرر کند پیمان های تجارتی واستخراج معادن وغیره را به مشوره پاکستان کند ولی اگر اینطور نشد باید همیشه انتحاری انفجاری ترور ووحشت وبی ثباتی در افغانستان حکمفرما باشد.
والسلام غلی من الطبع الهدی عبید.

>>>   تقديم به كاسه هاي داغتر از آش
نوشته از ‫#‏_نورالله_ولیزاده
من یک پروانی استم.
خانه ما فقط ده کیلومتر از مرکز پروان فاصله دارد.
برق نداریم.
لین برق وارداتی ازبکستان به کابل را از کلکین خانه های ما می بینیم.
وقتی نزد مادرم از احتمال برق آمدن سخن می گویم، با لحن تمسخر آمیزی می گوید، منم که طفل بودم، می گفتند برق می آید!!
حالا؛
بامیانی ها حق دارند از دولت بخواهند که برق از نزدیکی خانه های آنان بگذرد.
اما بدانند که گذر لین برق از نزدیکی خانه های شان اگر که آنان مثل ما نتوانند از روشنایی آن مستفید شوند، به این می ماند که آدم گرسنه یی خواستار اعمار یک کبابی در نزدیک خانه اش باشد!!
........
و به سیاسیون پروانی و کاپیسایی و پنجشیری که در یک رویکرد تظاهر آمیز اکت ملی گرایی می کنند و با بامیانی ها سر از یک گریبان می کشند، و در نتیجه «حافظ» وار، «سمرقند و بخارا» را به «خال هندوی یار» می بخشند، باید گفت که اندکی از کش و فش دولتی خود به نفع برق دار شدن همسایگان در به دیوار شان نیز استفاده کنند!
..........
بسیار ساده است که یک سیاست مدار، برای محبوب شدن، بگوید که من از عدالت خواهی دفاع می کنم.
اما تامین حقوق مردمی که آینده سیاسی خود را در گرو رفتار و گفتار اون سیاست مدار می بینند، کار دشواری است! بیایید صادق و عمیق باشیم!
بی شک که موج سواری خیلی لذت بخش است!

>>>   با تأييد فرموده هاي نظر دهنده ء ششمي ، از جناب "عضو كميتهء تخنيكي ميخواهم اگر ممكن باشد در مورد تفاوت ميان ارقام ارايه شده شركت آلماني فيشنر و نيز تفاوت محاسبهء شركت برشنا ، توضيحاتي ارايه بفرمايند؟! يعني از در فااصلهء يكسالهء ميان سروي و گزارش اولي ودومي شركت فيشنر ، طول مسير حدود بيست كىلو متر افزايش يافته است؟ آيا مسير تعيين شدهء اولي و دومي با هم كمى متفاوت هستند يا در محاسبه ، اشتباه كرده بودند ؟ و يا اينكه به لطف خداوند ، زمين ها و سرك هاي كشور ما سالانه ، طولا" رشد ميكنند؟
وزارت أب و برق و شركت برشنا با كدام معيار ، مصارف را ده ميليون دالر ، كمتر برآورد كرده اند؟
و يك سوُال ديگر كه هميشه أزارم ميدهد و تا كنون منطق و دليل آنرا نتوانسته ام توجيه كنم اين است كه چرا قيمت في كيلو واتربرق وارداتي از ازبكستان و تركمنستان كه از ولايت بلخ به ساير ولايات و منجمله به كابل ميرسد، در مبداء ان دو جند و در آخرين محل عرضهء أن ، ٥٥٪‏ كمتر است؟ آيا شما منحيث عضو تخنيكي پروژه هاي تمدي لاين برق ،كدام پاسخ منطقي به اين سوال من داريد؟ يا مثل من فكر ميكنيد كه اين اضافه ستاني بيشتر از ٥٠ در صدي صرفيهء برق در ولايت بلخ، كار مافياي برق هست؟

>>>   شما بزرگان هزاره ميخواهند استفاده سياسي نمايد ، لازم نيست در اين مقطع زماني شما مانع اين پروژه بزرگ شويد در حاليكه مسير ناممكن است تغير بخورد
خالد

>>>   در کشوری که تصمیم گیرنده و تصمیم دهنده پاکستانی باشد کار مملکت زار است.

>>>   آمیختگی و هم اهنگی ISI، MI-6، پاکستانی ها و پشتون ها دیر غیر قابل انکار و مثل روز روشن است۰

>>>   ۹۰ درصد پول و سرمایه کشور در جنوب و در شرق کشور مصرف میشوند و اکثریت پروژه های انکشافی کشور در مناطق پشتون نشین پلان میشوند۰ این در حالیست که اکثریت قاطع عایدات قانونی کشور و مالیه دولت از مناطق غیر پشتون بدست می آیند۰
بطور مثال شما خوست، پکتیا و هلمند را با بامیان، بدخشان، و دایکندی مقایسه کنید۰

>>>   این لین حق مردم مرکزی است و لین کاسا 1000 از پنجشیر میاید و شمالی ها از آن برق بگیرد و البته اگر چوری نپوشیده و فقط با هزاره ها دشمنی نمی کند. همین حالا دو لین برق از سالنگ امده است چرا شمالی ها و کاپیسایان جرآت گرفتن از آن برق را ندارد. و اگر دارد چرا فاشستی فکر می کند. لین برق 500 کیلولت که در هرات از ترکمنستان رفته است و لین برق ایران که در هرات و نمیروز میاید. از طرف دیگر شمالی ها چرا سر بند پنجشیر و شکردره قد علم نمی کند که برق را از کنار خانه اش بگیرد.
به یک کلام که مردم تاجیک مردانگی مبارزه علیه تبعیض را ندارد و هر وقت که رگ غیرتشان قوی شد خوده با هزاره های میزند که سالها تاجیک را برادر خونی خطاب کرده است.

>>>   آمیختگی و هم اهنگی ISI، MI-6، پاکستانی ها و پشتون ها دیگر غیر قابل انکار و مثل روز روشن است۰

>>>   این یک دروغ محض است خواهش میکنم بخاطر منافعه یک قوم یا یک سمت مهر وطن فروشی را بلای همدیگر تان نزنید

>>>   نورالله ولیزاده (پروانی) درد دل خودرا اظهار نمودید.
بجا است. بعد از تیرشدن لین برق از بامیان مردم آن ولایت مانند شما لین برق را تماشا کنند واز نور آن مستفید نگردند مانند شما از رهبران وسیاسیون خود شکایت کنند وجایرا نگیرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است