از رییس شورای ولایتی هرات بعید بود (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۷    ۱۳۹۵/۲/۱۳ کد خبر: 115346 منبع: پرینت

 چندی  قبل یک گروه از افراد ناشناس بر دیوار دانشگاه هرات بالا رفته و لوحه ی رسمی دانشگاه را  از بین بردند و به  ارزش های فرهنگی مردم هرات اهانت کردند.

اما با اعتراض گسترده دانشجویان و فرهنگیان و بزرگان هرات مبنی بر این عمل، والی و قوماندان امنیه و رییس امنیت ملی هرات در حضور جمعی از استادان دانشگاه و دانشجویان وعده سپردند که عاملان آن جنایت را شناسایی کنند و به پنجه ی قانون بسپارند و لوحه جدیدی بر سر در دانشگاه نصب کردند.

اینبار رییس شورای ولایتی هرات این لوحه نصب شده را که توسط مسوولان و فرهنگیانمحلی نصب گردیده بود به طور آشکار از بین برد

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201605/201605020930524432.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201605/201605020930521985.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201605/201605020930521687.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201605/201605020930521223.jpg

 http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201605/201605020930521534.jpg

کد(22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اين ... ،فاشست و متعصب بايد محاكمه شود
رحيم گل از قندهار

>>>   سلام بمردم عزیز وغمدیده افغانستان همگی دستهای بیرونی است که به نژاد قوم قبیله ولسان ما دربین ما تفرقه میاندازند هیچ وقت مردم افغانستان فریب این نوکران خارجی را نمیخورند همگی ماوشما افغان استیم ازافغانستان استیم زیر بیرق افغانستان بطوریکسان
زندگی میکنیم ودربرابر نوکران اجنبی مبارزه میکنیم ونمیگذاریم که یکبلست دشمن واجنبیها درخاک ما توسط امرباداران شان قدم بگزارند وبه نیروهای امنتی خود افتخار
میکنیم.افغان دوست

>>>   از چهره و قیافه این شخص هویدا است که از جمله همان فاشیستهای متعصب لجوج بیخرد نفاق افگن و مربوط و عضوء قبیله انتحاری دهشت و وحشت میباشد. که هیچ و قت به زنده گی مسالمت آمیز انسانی و همدیگر پزیری راضی نمیشوند. اگر سر به آسمان هم برسد باآنهم از جهالت زیاد پای شان به ریسمان است.

>>>   فاشیست هر جا و هر زمان فاشیست است لعنت الله علی الخائینین. ا.م.ع

>>>   مبارک بر پارسیان خراسان!
زبان فارسی‌ در آالمان رسمیت یافت !
زبان فارسی به عنوان یک واحد درسی در مدارس آلمان تا سطح دیپلم یا Abitur به رسمیت شناخته شد.
سنای فدرال آلمان در مصوبه‌ای، آموزش زبان فارسی را در چارت مدارس تمام ۱۶ ایالت این کشور در کنار زبان‌های فرانسه و انگلیسی تا سطح دیپلم به رسمیت شناخت. از این پس زبان فارسی در تمام ایالات آلمان در چارت درسی مدارس به رسمیت شناخته می‌شود، حتی اگر در ایالتی تدریس نشود.وزیر آموزش مکلنبورگ فورپومن نیز قرار است برنامه‌ای را به نام «طرح زادگاه یا وطن» اجرا کند. در این طرح علاوه بر ساخت و تجهیز موزه باستان‌شناسی برای دانش‌آموزان و کودکان قرار است از کلاس هفتم در دبیرستان علاوه بر زبان های فرانسه و انگلیسی و فارسی و واحدهای درسی دیگر مانند بهداشت و سلامت، زبان پلات دویچ (لهجه‌ای مخصوص در شمال آلمان) Plattdeutsch نیز ارائه شود.

>>>   مينازم به پارسي زبان بودنم!

>>>   تا وهابیت است فتنه گران درآمانند

>>>   اجازه دادن به اعمار منار یادگاری به یکی از جنایتکاران ضد فرهنگ و دشمن مکار و قسی القلب مردم ما در ولایت بلخ، بیحرمتی به خون مردم ما و بیحرمتی به فرهنگ است و دانش.

>>>   اگر وحدت ملی میخواهید چرا دانشگاه نمیگوید

>>>   بیا تا جهان را به بد نسپریم
مخالفت رییس شورای ولایتی هرات با نوشتن واژۀ دانشگاه در لوحۀ سردروازۀ دانشگاه هرات و پاره کردن دوبارۀ این لوحه، جنگ علنی و بیشرمانۀ فاشیزم به رهبری افغان ملت، با زبان، فرهنگ و هویت تاریخی هرات و هراتیان است. اینها هیچ دلیل و توجیهی برای این کار ضد فرهنگی و ضد ملی خویش ندارند بلکه مثل همیشه می خواهند مردم به جهالت و سرتنبگی شان تسلیم شوند. اینها تجربه دارند که در این کشور با درندگی و سرتنبه گی برد داشته اند و با کجروی برفرق مردم جا گرفته اند. اما آیا بیش از این در برابر موجوداتی از این دست تسلیم شدن شرم آور و حقارت بار نیست؟
کانون پاسداران فرهنگ تاجیک کنش جاهلانۀ رییس شورای ولایتی هرات را به هر دلیلی که باشد، نابرداشتنی می داند و از مبارزات مدنی مردم هرات در برابر قلدریِ هویت ستیزانه و فرهنگ دشمنانۀ نمایندگان فاشیزم، پشتیبانی می کند.
ما با همه دوستان همفرهنگ خویش که در شبکه های اجتماعی و در شهر هرات به اعتراض مدنی علیه فاشیزم و تمامتیخواهی پرداخته اند همنواییم و خواهان نصب لوحۀ فارسی دانشگاه هرات به زبان مردم هرات و زبان فرهنگی و تمدنی منطقه می باشیم.
هرات نگین خراسان، مرکز تمدن و یکی از ابرشهرهای پارسی زبان است. دشمنی با زبان پارسی در هرات نماد دشمنی با تمدن است. نباید گذاشت که دشمنان تمدن بر هرات چیره شوند!
حرمت، کانون پاسداران فرهنگ تاجیک

>>>   بوی پیروزی به مشام میرسد.
مردم آزاد و سرشار و سلحشور استان غور لوحه دانشگاه آنجا را به سه زبان آویختن...زنده باد مردم سلحشور غور

>>>   پیروزی ما در وحدت و همبستگی ما نهفته است.
وقتی ما به دیگران کار نداریم، نباید دیگران نیز با واژه دانشگاه حسادت کنند.
من اگر ما نشوم تنهایم، تو اگر ما نشوی تنهایی، چه کسی میخواهد من و تو ما نشویم....؟!
خانه اش ویران باد.

>>>   با یک قوم نفهم وحشی طرف هستیم. جز زور هیچ چه سر شان نمی شود.
زلمی از بدخشان

>>>   اگر دقت کنید . قبلا اسم دانشگاه هرات سمت چپ نوشته می شد ولی این بار سمت راست نوشته دانشگاه هرات و چپ پوهنتون هرات . خیال کنم به خاطره همین این لوحه دوباره پاره شده . زبان دری بسیار قابل احترام است و هر کس حق دارد از زبان مادری خود دفاع کند . زه خپله ده تولو برادرانو معذرت خواهی کوم و دغه کار محکومه کوم . مننه .
حبیب الله یوسفزی

>>>   مگر واژه دانشگاه واژه زبان فارسى درى ?
داکتر يوسف اولين نخست وزير غير پشتون بود که درسال ١٩٦٤ ميلادى از سوى ظاهرخان و لويه جرگه قوم و قبايل اش موظف شد تا واژه فارسى را از صفت و يا چگونگى اش "درى" گسيل کرد. نگاه نمايد که حاکمان افغان غدار چال زن و زيرک اند.
دانش + گاه = دانشگاه
دانش از مصدر دانستن آمده اسم معنى دانستنى , دانايى , آگاهى در زبان فارسى است
گاه = اسم پسوند مکانى در زبان فارسى است
ستان= اسم پسوند مکانى در زبان فارسى است
حذف مى کنم افغان از "ستان" ام

>>>   با تعصب هیچ کسی جای نمی رسد و این هم باید گفته شود که علیه تعصب پشتون زبان ها باید استادگی شود

>>>   هموطنان پشتون ما باید بداند که براحتی عین رفتار می تواند از سوی گویندگان زبان فارسی و دری نسبت به زبان پشتو صورت بگیرد و فارسی زبانان به نفی زبان پشتو تلاش کنند. آن وقت آیا دیگر زبان پشتو توان مقابله خواهد داشت؟ اصلا اگر همه اقوام و گویندگان زبان های مختلف بر علیه همدیگر و در صدد نفی همدیگر باشد دیگر از افغانستان چیزی باقی خواهد ماند؟ ما باید به زبانها و گویندگان آن در وطن مان احترام بگذاریم وقتی فارسی زبانان نام و عنوان پشتوی پوهنتون را تحمل می کنند باید پشتو زبانان نیز دانشگاه را احترام بگذارند.
یا اینکه دو طرف روی یک عنوان مشترک مانند پوهنگاه یا دانشتون توافق کنند.

>>>   خاک بر سر تان سر لفظ دعوا می کنید کشور های مردم اینهمه پیشرفت کرده

>>>   فرزندان سلحشور هريوا !
كس نخارد پشت تو
جز سر انگشت تو
متأسفانه استاندار هرات خود عامل اجراى سياست فاشيزم قومى است و با دستورات مستقيم اطاق تفكر ارگ عمل مى نمايد.
فرزندان جامى !
هژمونى ناسيوناليزم افغانيت ؛ فرهنگ ، مدارا ،تمدن و قانون نمى شناسد!
مطالبات خود را بالا ببريد و اگر مى خواهيد موفق گرديد با اعتراضات مدنى خيابان ها را به تسخير دربياوريد.
اين استاندار وقت تلف مى كند و براى فاشيزم قومى زمان مى خرد.
من از اول كه دكتر عبدالله ذوق زده اين استاندار را به هرات آورد؛ مى دانستم كه او مناسب پايتخت خراسان نيست و اين كلاه برايش بيش از اندازه گشاد است.
استاندار هرات مى بايست شخصيت سه بعدى باشد، فرهنگى ، علمى و سياسى .
دانشگاه را بيش از اين به انتظارمگذاريد!
هراتيان عزيز
بهم يگانه شويد اى عقابهاى غيور
كه كرگسان پى تاراجتان يگانه شدند .

>>>   ایامردم هرات مرده اندچرامیگذارندیک ... والی باشد

>>>   ما فارسی زبانها در زبان خود کلمه ای به نام پوهنتون در خاطر نداریم و نشناسیم زبان مادری ما دانشگاه میشناسد.

>>>   هرات شهر علم و فرهنگ و رئیس شورای ولایتی یک آدم بی سواد و بی فرهنگ می باشد خاک به سر شورای متخصیصان شان واقعا شای شرم است خجالت بکشید کامران علی زی مافیها درجه یک, نام و نشان هرات را خاموش کرد ل... باد بر حکومت ع و غ فاسد که همچون فاسدان را حمایت میکند در شورای ولایتی شهر هرات اشخاص با سواد و تحصیل کرده هم داریم ولی چون فاسد و مافیها نیستن همیشه در هاشیه قرار دارن بدانید که هیچ کاری از آدم بیسواد و فاسد بعید نیست و نخواهد بود خر عیسی کر مکه رود باز آید همان خر است است است و خواهد بود.
احمد کاکر

>>>   دانشگاه باید نصب شود

>>>   میگن که پشتونها فاشیست اند در حالیکه فاشیزم بحث جدا و مربوط به جامعه ما شده نمیتواند .
تمام مکاتب و دروس ما به جز از یک مضمون پشتو همه دری تدریس میشوند و در ادارات دولتی مکاتب به فارسی نوشته میشوند و پشتونها حرف ندارند و با شکیبایی قبول دارند ٬ اما در مقابل یک کلمه سمبولیک پوهنتون انقدر تعصب و کینه و قهر ظاهر میگردد که گویی اگر واک میداشتند زبان همه دغه گویان را میبریدند .
زندگی در سرزمین واحد معنای بسیار بزرگ داشته و فداکاری میخواهد و مفهوم بگیر وبده را دارد . اینطور نمیشود که تمام حقوق مردم را بگیرید و بعد از انها توقع برادری و برابری هم کنید . شما که یک کلمه پشتو پوهنتون را دیده نمیتوانید و هر روز غوغا میکنید و باز از امدن عبدالرحمن خان ثانی هم نترسید و امادگی داشته باشید.
بهتر است که حق بکیرید و حق دیگران را هم حرمت نمایید . فراموش نکنید که میرویس نیکه و احمدشاه بابا اساسگزار این وطنی است که امروز اولاد اورا بیگانه مینامی و خود را صاحب خانه !!!
زلمی

>>>   برو زلمی جان. 200 سال است که حکومت بدست شما افتاده خخخخخ!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است