اسپنتا هم به نعل زد و هم به میخ!
تفاوت های عمیقی میان افکار من و غنی وجود دارد، مشکل من مشکل انتخابات بود که انتخابات گذشته نمونه یک انتخابات جعلی و سرشار از تقلب بود 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۹    ۱۳۹۵/۲/۱۲ کد خبر: 115280 منبع: پرینت

من اشرف غنی را از 14 سال پیش می شناسم اما تفاوت های عمیقی میان افکار من و غنی وجود دارد، مشکل من با شرایط حاضر مشکل انتخابات بوده و تمامی اسناد آن پیش من موجود است که انتخابات گذشته نمونه یک انتخابات جعلی و سرشار از تقلب بود.

داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در «گفتگوی ویژه خبری» در واکنش به ادعای برخی مبنی بر اینکه اسپنتا تنها قلم بدستی بود که از روایت های کرزی مبتنی بر برداشت های شخصی اش نوشت و نمونه بزرگ آن «غرب ستیزی یک طرفه و انداختن همه مشکلات به دوش پاکستان» بوده، گفت: این فقط یک ادعا بوده و در مجموعه نوشته های من حتی یک مورد را هم مدعیان نمی توانند پیدا کنند.

وی افزود: من هیچگاه از دیدگاه های خود به عنوان یک دموکرات پیگیر،رادیکال و طرفدار حقوق بشر و عدالت عدول نکرده ام.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان تصریح کرد: شما حتما به یاد دارید در یک مصاحبه گفتم که سیاست به معنی صلح، تضرع و عریضه نویسی نیست و باید در برابر دشمنان برخورد قاطع کرد، برخی می خواهند نیمه منفی داستان ها را ببینند اما آنچه کرزی در 13 سال گذشته انجام داد چه خوب یا خراب، موافق و یا مخالف، هر چه کرده من سهم خود را قبول دارم اما حرف این بوده که چرا فقط ضعف ها را می بینید؟ و چرا خوبی های دولت کرزی را عنوان نمی کنید؟

اسپنتا با بیان اینکه جدال شدید من با کرزی در مورد ارتباط و برخورد ما با آمریکا بود، گفت: من انسان ضداستعماری و جهان سومی هستم و فرهنگ و کشورهای ما توسط کشورهای سفیدپوست استعمار شده اما در زمینه مسایلی نظیر غرب دموکراتیک، غرب عدالت خواه، غربی که به حقوق شهروندی احترام می گذارد و توجه به برابری زن و مرد دارد مشکلی نداریم و این وجوه غرب را قبول دارم.

وی در زمینه ارتباط خود با حامد کرزی یادآور شد: گرچه میان ما بی اعتمادی فراوان بوجود آمد اما بعدها رابطه ما بهتر شد، به عقیده من رفاقت نباید سبب می شد که منافع ملی را نادیده بگیریم و هرجا که حرف طالب و آمریکا بود من صدای خود را در دولت بالا می کردم.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان با اشاره به کاریکاتور منتشر شده در مورد «اسپنتا شاهد است» تاکید کرد: من به حیث مسوولیتی که در دولت داشتم به راحتی متوجه می شدم که پشت پرده داستان ها و گپ ها چیست و در بیشتر جلسات خصوصی که اعضای دیگر کابینه دولت حضور نداشتند، همواره من حضور داشتم و لذا شاهد بسیاری از وقایع مانند گفتگوی طولانی کرزی و اوباما بودم.

اسپنتا ادامه داد: یادداشت هایی را در مورد تمام آن جلسات و گزارش هایی که از دولت کرزی می دانستم و دیگران حضور نداشتند، تا جایی که اصول اخلاقی و تعهد به ارزش ها ایجاب کند را می خواهم منتشر کنم، امروز به سیصد و بیست و نهمین صفحه رسیدم و شاید هفتصد صفحه آن تا انتهای خزان منتشر شود تا مردم بفهمند چه اتفاقاتی گذشت و چه شد.

وی خاطرنشان کرد: روزی عده ای نزد حامد کرزی آمده بودند و از شرایط موجود و مدیریت کشور توسط اشرف غنی شکایت می کردند، کرزی از من پرسید چرا از حکومت شکایت می کنند؟ و من هم گفتم حافظ می گوید: هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت.

مشاور پیشین امنیت ملی ادامه داد: من اشرف غنی را از 14 سال پیش می شناسم اما تفاوت های عمیقی میان افکار من و غنی وجود دارد، مشکل من مشکل انتخابات بوده و انتخابات در افغانستان یک کابوس وحشتناک است و تمامی اسناد آن پیش من موجود است که انتخابات گذشته نمونه یک انتخابات جعلی و سرشار از تقلب بود.

اسپنتا گفت: اما کرزی برگزیده قانونی مردم بود و مشروعیت قانونی داشته و انتخابات زمان کرزی تفاوت های کیفی بسیاری داشت.

وی تصریح کرد: به دلیل بحران شدید که در کشور وجود دارد نمی خواهم به موضوع تقلب انتخابات گذشته بپردازم گرچه معتقد هستم که این تقلب به روح دموکراسی کشور ضربه جدی وارد ساخت.

کد(20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حـــتـما همان دزدان غارتگران وغاصبان کـرزی بوده اند که حالا از اشرف غنی چیزی برای شان نمیرسد ، یک نقص اشرف غنی اینست که به شـف شـف نمی فهمد !کرزی روزی واضح وعلنی گفت: من به سی آی ای گفتم پول بدهید تابه رهبران جهادی بدهم ودهن شانرا ببندم ! آنها هم دادند وپول را تقسیم کردم، خبرنگار : برای کی دادید؟ گرزی: به هرکس که فکر میکنی پول رسیده ! حالا اشرف غنی هم از سی آی ای بخواهد تا همان تکتیک را با رهبران ما بکاربرد آنها مستحق هستند جهاد کردند !
گیلگمش

>>>   جناب اسپندی. کرزی را مردم انتخاب کرد چرا درعقب پرده
باتروریستها همدست بود چرابیکاری وبدبختی وخویشخوری
را همرا باخودت وامثالت درکابینه انجام میداد چرا حال محکمه
نمیشوید غنی وعبدالله میگویند تمام اینها ازشما
میراث مانده یکدیگرتانرا ملامت کرده میروید تمام تان بخاطر
جاسوسی عوامفریبی بنام داکتر وملا مغز متغرغر دراین
وطن حکومت میچلانید افغانستان حال مثل موتر ملی بس
شده درنصف را یکیت پایین میشوید دیگر تازه دم بیکهزارمفکوره پوچ تان
بالا میشوید ومردم مسکین بازی داده میروید سیاست اینرقم نمیشود از
یکطرف مردم را توسط برادرهای ناراضی تان بخاک وخون میکشید ازیکطرف
عذرخواهی میکنید باز ازچوکی که دورشدید ملامت یکدیگرتانرامیکنید
شمس وطندوست

>>>   جناب دا کتر اسپنتا ! " بحران شدید " را بهانه نیاورید . لطفا
بحیث یکفرد د مو کرات موضوع تقلب انتخا بات گذ شته را
تا آنجا که میدانید افشاه کنید و مردم را اگا هی دهید . این
وظیفه ی یک انسان دمو کرات است که بر علیه بی عدالتی ها
مبارزه نماید . در غیر ان ادعای دمو کرات بودن بجز عوام فریبی
نخوا هد بود .
صفدری

>>>   اين ديموكرات چرا دروقت كرزي كه هرروز قاتل هموطانان را برادرمي گفت ، استعفاء جانانه نكرد ؟ همه حرف پوچ وبي معني ! عقيده بخدا ندارند ، بنده خدا ازاين پوچ مغزان چه انتظار داشت ؟؟؟؟؟
هراتي

>>>   بمناسبت سالگرد قتل اسامه بن لادن
خاطره ى يك شاهد روباه از دربار حامد كرزى !
اين خاطره وحيد عمر از شاهدان عصر فرمانروايى حاكم كابل ( حامد كرزى ) از چند جهت خواندنى و قابل تأمل است !
الف:
تا ساعت شش صبح روز بعد قتل اسامه بن لادن ؛ هيچ يك از اركان حكومت افغانستان از ماجرا خبر نداشته اند!؟
نه رئيس جمهور ، نه دستگاه امنيت كشور و نه كابينه و غيره .
ب:
اين بى خبرى در شرايطى بوده است كه عمليات از جلال آباد آغاز و در همين شهر پايان مى پذيرد.
اين سوال مطرح مى شود كه امنيت ملى ما به چه كار اندر بوده است ؟
ج:
مردم حق دارند امروز سوال نمايند كه آيا حكومت افغانستان در فضا ، سرزمين و سرحدات كشور نظارت و مديريت دارد؟

>>>   رئیس جمهور یک کشور با یک فرد عادی فرق دارد بسیار بجا بوده که کرزی طالبان را برادران ناراضی خطاب نموده اند خون به خون شسته نمیشود بالاخره باید با تفاهم و توافق و گذشت مشکل افغانستان حل گردد صلح خیر است نه جنگ !
بعضی ها بی نهایت کوتاه می اندیشند و قصد دارند که شمشیر کشیده شود و همه گردن زده شود مکر نمیدانند که این ممکن نیست. نوشته داکتر صاحب اسپنتا کاملاٌ واقعیت دارد.
وطندار

>>>   بسیار عالی کشور مانند موتر های ملی بس شده یکی بالا میشه ودیگیش پایین میشه اما خنده دار اینست که برای بالا شدن تکت هم ندارند

>>>   چوین آشپز
مره به دیمکرات گفتن اسپنتا خنده میآید
شما باور کنید که این شخص هرگز به چیمکراسی باور نداشت
آیا همین شخص نبود که بعد از عدم اعتماد رآی پارلمان از وزارت خارجه رانده شده بود و تا آخر نمیخواست که از وزارت پس شود
چند مدت سپرست ماند باز کرزی گفت بیاکه رسوا نشی ترا مشوار مقرر میکنم
و در هیچ امر از تو مشورت هم نمیگرفت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است