اسپنتا: زندانیان رها شده طالب متهم بودند نه مجرم!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۹    ۱۳۹۵/۲/۱۱ کد خبر: 115245 منبع: پرینت

زندانیان آزاد شده در زمان کرزی متهم بودند نه مجرم و من می گذارم که تاریخ در مورد کسانی که من را متهم کردند، قضاوت کند.

داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان در «گفتگوی ویژه خبری» در ارتباط با نرمش در برابر طالبان به ویژه آزادی آنها از زندان ها در زمان حاکمیت کرزی و در سال 2013 گفت: چند وقت پیش مقاله ای در مطبوعات خواندم مبنی بر اینکه در آزادی طالبان در زمان کرزی من نقش اصلی را داشته ام اما نیازی به دفاع ندارم و همه موضع من را نسبت به طالبان و پاکستان می دانند.

وی افزود: موضع من همواره همین بوده که طالب را تروریست و دشمن مردم افغانستان می دانستم و می دانم و بارها گفته ام که رهبران طالبان در حقیقت مزدوران دستگاه استخباراتی پاکستان هستند و این کشور هم بزرگترین حامی تروریست بشمار می رود.

مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان با بیان اینکه یک موضوع برای من تاسف آور بوده که پیچیدگی های برخی کارها را در داوری های خود در نظر نمی گیریم، یادآور شد: در زندان بگرام در همان سال 2013 نزدیک به 5 هزار زندانی آزاد شده داشتیم که شامل چند دسته می شدند، یک قسمت از آنها در عملیات شبانه نیروهای آمریکایی دستگیر شدند اما هیچ سندی مبنی بر حضور آنها در عملیات تروریستی وجود نداشت، بخشی دیگر شامل افرادی بود که به حکم محاکم سه گانه زندانی شده بودند و دوران حبس خود را پاره کرده و تاکنون آزاد نشده بودند و باید آزاد می شدند.

اسپنتا تاکید کرد: یک کتگوری دیگر افراد زندانی شده شامل کسانی بود که نشانه شصت آنها در بمب های کنار جاده های و مواد انفجاری انتحاری ها یافت شده بود که باید به سزای عمل خود می رسیدند، اما براساس قانون آنها فقط متهم بودند نه مجرم و به همین دلیل رها شدند چرا که جرم آنها با سند معتبر اثبات نشد نظیر قیوم ذاکر که جرمش به اثبات نرسید و آزاد شد.

وی تصریح کرد: هر چند من را به موضوعات مختلف متهم می کنند اما بگذارید تاریخ قضاوت کند.

کد(20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ابتدا باید واضح میشد که این بزرگین به کدام جرم متهم بوده وبعدآ به اساس حکم کدام محکمه آزاد گردیده اند .

>>>   حالا چطور ؟ متهم اند یا مجرم ؟

>>>   آقای اسپنتا این در جریان عملیات های نیروهای خارجی و داخلی با اسلحه دستگیر شد ه بودند هم متهم وهم مجرم بودند در هیچ جای دنیا همچون اتفاقی نیفتاده این های که آزاد شده بود ن هر کدام شان در رأس یک گرو قرار گرفته اند این عقدهی ها هر نوع جنایت را بالای مردم و بالای کشور از دستشان ساخته باشددریغ نمی کنند

>>>   جناب اسپنتا همان طور که عمل کرد گذشته شما امروز در مخاکم افکار ملت مورد برسی قرار دارد فردا از دولت مردان امروز قرار میگیرد ای کاش شما و جناب کرزی چنین خیانتی بر مردم روا نمیداشتید که امروز ملت با سر بلندی حامی شما میبود .و این برای انهای که امروز در اریکه قدرت هستند باید پندی باشد که پس از چند صباحی از این اسپ قدرت بپاین می ایند و دز رفتار و کردار خود مورد ارزیابی قرار میگیرند و چون جناب کرزی و اسپنتا جز رها کردن تیر در تاریکی سودی نخواهد داشت .
افغان

>>>   جناب داکتر صاحب با تمامی احترام که به شما دارم شما در دو پست مهم دولتی ایفای وظیفه نمودید وزارت امور خارجه ریاست شورای امنیت لطف نموده اسنادی را به مردم افغانستان پیشکش کنید که در زمان تصدی دولتی تان گروه های آدم کش انتحاری وانفجار ی بدنام طالب القاعده داعش حقانی دشمنان مردم افعانستان خوانده باشید ویا به سازمان ملل شکایت نموده باشید و همان زمان کرسی را خیلی دوست داشتید حالا که از کرسی بر طرف شده اید حس وطن دوستی موردم سالاری تان نیز زیاد شده است شما ها بودید که در طول 14 سال به نام آزادی ودیموکراسی نام ونشان افغانستان را برباد وبه خاک یکسان نمودید با این حرفها نمی شود مردم را بازی فریب داد تاریخ را بگزارید کنار چون تاریخ همیشه از حوادث ورود داد های گذشته ملت ها بحث میکند ما وشما در حال حاضر زنده هستیم ودر چشم مردم خاک می ریزیم بس است دیگر عوام فریبی وطن فروشی به بهانه های مختلف بیشتر از این دیگر درد های دل مردمان را ناراحت نسازید به نام وبه آنه های مختلف با احترام حقگو کابل

>>>   رنگين يگ ...ن ملى ومزدور است در زخم ملت نمگ مىزند

>>>   آقای اسپنتا چرا عوامفریبی میکنی؟
کرزی میخواست با بهانه های مختلف جنایتکاران و ترورسیتان را آزاد کند و دلیلش هم این بود که میخواست کنترول طالب را در دست گیرد.ذ و خودت میخواستی در برابر تصامیم کرزی قرار نگیری تا اهرم قدرت باقی بمانی.
اما سازندگان طالب به مراتب هوشیار تر از خودت و کرزی بودند و صرف شما را استعمال کردند. مگر فراموش کردی که کرزی چه مبلغ فراوانی به دکاندار کویته داد که گویا به ملا (بزرگ) داده است.
تو نمیتوانی همزمان هم مخالف طالب باشی و در عین زمان در خدمت حامی طالب که آقای کرزی است قرار داشته باشی و دعوی متمدن بودن را کنی.
کار تو مانند دلقک دربار است که چندی را بخنداند.
ذکی از پنجشیر

>>>   عذر بدتر از گناه. متهم باید به دادگاه می رفت و محاکمه می شد و به سزای اعمال خود می رسید. تو روشنفکری بودی که در خدمت ارتجاع و شخصیت ارتجاعی ، چون حامد کرزی قرار گرفتی و حقایق را کتمان و پول را ترجیع دادی . کرزی یک آدم میان تهی ، مرتجع ، فرصت طلب و مفسد بود و هست ، او ، فامیل و همبستگانش دارایی ها عامه و کمک های جانعه جهانی را قاپیدند و دهن جوال گرفتی، و چنین شخصیت فاسد بعوض انیکه به دادگاه کشاند شود ، فرودگاه کابل بنام اش مسمی گردید ، تو آگاهانه راه او را تایید کردی و همرکاب کریم خرم و دیگر مفسدین قرار گرفتی وگرنه کی نمی داند که نمک شور است.
شمس تمنا

>>>   خودت وکرزی بیک مفکوره استید دروطن ما طالب کیست ومجرم کیست ؟نیروهای امنیتی از داخل مسجد نیاورده شان از جبهه جنگ آورده سلاح داشتند بخاطر قتل مردم سلاح گرفته بودند وخودت فرق بین تروریست انتحاری را هم نخواهد بفهمی وفرق بین وطنفروش وخاین وجاسوس را هم نخواهد بوی ببری من برایت میگم کسانیکه برعلیه مردم افغانستان میجنگند
تروریست مزدور دهشت افگن است وکسیکه دروقت کرزی وکابینه شان که شامل خودت بودید وفعلا که در دور وپیش اشرف غنی مغز متغرغر جهان البته کابینه شان موجوداست خاین وطنفروش جاسوس وسرسخت طرفدار چوروچپاول هستند.وبودید .امید است که خفه نشوی این وطن ما فعلا دیگ بیسرپوش است هر خس وخاشاک دربینش میفتد بنام پروفیسور بسرما حکومت کردند بنام ملا سرما حکومت میکنند بنام دوکتور بنام مغز متفکر بزسرماحکومت میکنند مگرچندوقت بعد که میگذرد مقصد یکدوره حکومت براین ملت مظلوم همراه باجنایات انجام میدهند وبس
سمش وطندوست

>>>   اقای داکتر اسپنتا در حالیکه خودت معترف هستی که نشان انگشتیکتعداد شان در بمب های کنار جاده ی دیده شده بود وانهامتهم بودند نه مجرم نظر به قانون اساسی وقانون جزا کشور ما تا زمانیکه متهم ویا مظنون به حکم قطعی محکمه مجرم شناخته نشود بی گناه است چرا بدون اصدار حکم محکمه با صلاحیت مبنی بر تثبیت بی گناهی وابستهگان طالبان از زندان رها شدند در حالیکه اکثریت شان از جمله قوماندان برجسته طالبان بودند وبا رهایی شان اززندان بدستور حامد کرزی گروه طالبان ترورست دوباره تقویه گردید وجنایات بیشتر را انجام دادند ویکتعداد شان که از تیغ مدافعین ما بدور ماندند وحیات دارند در جنگ طالبان بر ضد دولت هستند کسیکه ریس هیت بررسی در مورد زندانیان طالبان بگرام تعین گردیده بود ومنحیث وکیل مدافع زندانیان طالبان عمل کرد عبدالشکور داد ریس که در زمان حکومت ترکی امین بحیث سارنوال ایفای وظیفه میکرد واز جمله همکاران امین جلاد و ضدیت با اسلام و مردم غیر پشتون داشت ودر انوقت متخلص به شکور بیتاب بود حامد کرزی چنین شخص معتصب قومگرا ضدیت با مردم مسلمان را توظیف کرده بود وبا این دست پاک کرزی خلافتمام اصول ومقررات بیشتر از پینجهزار زندانی طالبان را از حبسرها کرده بود ومرتکب خیانت بزرگ گردیده بود .

>>>   صاحب این مطلب بسیار دقیق برسی کرده است
یکبار بخوانید و پیش خودتان بیاندیشید ...!
چرا بايد از پدرام حمايت كرد؟
و چرا حمايت از داكتر لطيف پدرام تعصب شمرده نميشود؟ زيرا به اين چند دليل:
به هر اندازه كه ما خويشتنداري و خودگذري نشان بدهيم و همديگر پذير باشيم به همان اندازه تيغ فاشيزم برنده تر و طغياني تر ميشود
پس ميبايد كه كسي باشد تا جلو فاشيزم را بگيرد و عمل همانند برايش نشان دهد
بگونه نمونه؛ ما در زمان ظاهر شاه هيچ كسي نداشتيم كه در برابر فاشيزم سخن ميگفت، ولي آيا فاشيزم آرام بود و خرابي نميكرد؟؟؟؟
بلكه هزاران بار قوي تر از امروز به نابودي هويت و تاريخ ديگران تلاش ميكرد
يك نمونه اش هم همين مهمد بود كه حتي از تغير نامهاي آستانها و شهرها به زبان خودش دلش يخ نكرد باز دست به سوزاندن كتابخانه ها زد...
بخاطر جنگ أمير حبيب الله خان كلكاني تا توانستند تاجيكان را كشتند و كوچ اجباري دادند، پس از بدار آويختن حبيب الله خان كلكاني خادم دين رسول الله ص هيچ كسي ديگري نبود در برابر اينها زبان باز نمايد، پس چرا اينها آرام ننشستند بلكه تا توانستند رفتار خطرناك را پيشه نمودند؟
حالا نياز است تا پاسخ جنرال طاقت و اسماعيل يون كه در هر نشست رسانه يي شان تا همه مردم را حرامي نگويند دل شان يخ نميكند، را پدرام بگويد چون ديگران نه جرئت پاسخگويي دارند و نه منطق كافي براي ين كار.

>>>   ... برین غربیها جایکه شاگردهوتلی بود بشقابشوی بود دراروپا وسگ شوی بود تمامش را اوردند درافغانستان بنام داکتر وپروفیسور مغز متفکر وعیره کسیرا وزیر کسیرا ریس جمهورمقصد کابینه را ازجاسوس خاین پوره کردند معلوم میشود که ازخودت داک ات رفته وتر ات مانده یک آدم عجیبی استی فکر میکنم خودت وکرزی بیست سال دیگر به تداوی صرورت دارید تاحل فرق بین طالب وجنایتکار ویک آدم عدیرا تاحال نفهمیدی.شرم است

>>>   اقای سپنتا همواره با جملات ذیبا و کلمات بازی مینمایند. ولی در بین اهل سیاست و مردم عامی عوامفریبی شان معلوم شده میرود.. جناب شان برای منفعت خود میخواهد دو طرفه بازی نمایند. یک طرف به اصطلاح ضدیت با پاکستان و طالبان صرفاْ در رسانه ها و بیایات برای جلب دیدگاه مردم و در طرف دیگر خدمتگاری به دشمن مردم افغانستان یعنی کرزی.
استدلال شان در برابر اینکه از پنجهزار زندانی قسمتی بیگناه و قسمتی متهم بودند چقدر کوچک و عومفریبانه است و میخواهند هنوز همه خرابی ها جناب کرزی را در این قسمت روپوشی نماید. بدانید که این گفته های شما کسانی را که حد اقل از طلسم دو پهلوی تان بیخبر و دوست تان داشتند، از شما سخت متنفر ساخته است.یقیناْ تاریخ از بی برنامه گی ها دولت تان و اینکه شما مشاور ریاست امنیت یک کشور بودید و چگونه کشور را ارام آرام به بحران بردن و طالب پروری نمودید، قضاوت مینماید. در این مورد خاطر جمع باشید.
سید اصف
هرات

>>>   اگر میخواهید عدالت تامین شود و خائنین بجزای اعمال شان رسانده شوند حامد کرزی، اسپنتا، عتد الکیریم خرم ، فاروق... وردک سارق بیت المال وزارت معارف، عمر زاخیلوال، بچه فلم انورالحق احدی و چندین... فاشیستهای دیگر زمان سلطنت کرزی را یکجا محاکمه و اعدام کنید . ناگفته نباید گذاشت که خلیفه اشرفغنی در آزادی مجرمین کمتر از سلف خود نبود بیانیه انتخاباتی قندهار و اظهار نمودن شان در باره بر قراری تعادل زندانیها و بیان ...شان خود نمایانگر بدون شک و تردید این ادعاء است .

>>>   شاهد شاهدی داد ه...

>>>   از افراط گرای چپ تاافراط گرایی راست آقای سپنتا.ببین تفاوت ره از کجاست تابکجا.
همان مطلب علمی که میگفت"چپ افراطی وراست افراطی در تحلیل نهایی سر از یک گریبان بیرون می آورند"ذروجود آقای سپنتا سخت در عمل پیاده شده است.تاریخ کشور از گرفتن نام همچو اشخاص ننگ خواهد کرد.
کوهی

>>>   اين سخنان احساساتي ساختگي اشرف كوچي است، اگر أمن با كشتن مردم ميآمد، حكومات كمونستي به ده ها هزار نَفَر را كشتند، اما حالت خرابتر شد، حالا هم تا وقتي حق همه أقشار داده نشود آوردن أمن ممكن نيست. دولت، و حكومت فعلي مورد قبول هيچ افغان نيست، أساس آن دروغ و فريب است، مردم نه ع و نه غ را ميخواهند،
هروي

>>>   اقای اسپنتا ! با این اظهار خود ثابت کردی که طرفه روی داری رییس جمهور طبق فقره (۱۸ ماده ۶۴ ) قانون اساسی این صلاحیت را با این بیان دارد (تخفیف و عفو مجازات مطابق به احکام قانون ) مجازات آنوقت متحقق میگردد که محاکمه متهم پایان یابد و نهایی شود . پس روشن است که رییس جمهور در مرحله اتهام و جریان محاکم ثلاث حق مداخله و عفو و تخفیف را ندارد . متهم زمانی رها شده میتواند که سارنوال عناصر جرمی را نیافته او را بی گناه شناخته دوسیه ای اورا قابل تعقیب عدلی ندانسته و حفظ کند. کرزی فقط با زور و نظر خود پنج هزار متهم محارب را رها کرد.
خود را هم سارنوال دانست و هم قاضی سه گانه . این عمل او صریحآ قانون شکنی و از نگاه ماهیت و اوصاف جرمیپ خیانت ملی است.
حق داشت پس از نهایی شدن و تعیین مجازات به عفو و یاتخفیف مجازات طبق قانون حکم صادر میکرد.
در مابین این متهمین اشخاص دارای وصف مشهود جرم وجود داشته آنهم جریان قیام مسلحانه بغی و طغیان علیه نظام و هم سوابق متکرر جرم بغی و حتی محکومیت خواهشمندم به طرفه روی های قصدی و روشن خود و خیانت وطنی و ملی کرزی صاحب مذعن باشید.
اینکه تنور در افغانستان برای کلچه بستن اشخاص زور آور همیشه مساعد بوده و است و خواهد بود حرف دیگر است.احترام
م.ش.ف کابل

>>>   ازاقای اسپنتا باید پرسید پس مجرم کیست ؟ درحالیکه خود میگوید عده ازکسانی دربین زندانیها وجودداشت که نشان انگشت شان دربم گذاری های کنارجاده وانفجارها تثبیت شده اما مجرم نیستند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من نمیدانم بنظراسپنتا مجرم کیست ؟ انانیکه با ماین های کنارجاده جان ده ها نفررا میگیرندبه نظراسپنتا مجرم نیستنداین موضوع خود نشان میدهد که اسپنتا نیزدرکشتارمردم وآزادی طالبان نقش داشته است.

>>>   اقای اسپنتا !
ضرب المثلی است که کفته اند خام پورته گردی
اگر من چیزی بنویس مهم مانند دوستان که در بالا باریت درس عبرت داده اند از بیشتر نخواهد بود .
ولی یک نکته را باید بدانی که این راهی که تو میروی به تر کستا ن است . این این کشور برنامه حزب سبز های المان چلش ندارد .
ایا در این کشور محکمه عدالت قانون ضد جنایت کاران وجود نداشت .؟
مردم حق عدالت خواهی را ندارند صرف شما مجری یان امور دیسانت شده از غرب همه کاره هستید وبودید . که نخیر انشا الله که روزی شما در دادگاه مردم از اعمال خودسرانه تان به عدالت کشانیده خواهید شد .
حا لا معلوم میشود که کرزی با باند چند نفره اش که شما هم عضون بودید وهستید اشرف غنی وداکتر غبد الله را نمی گذارید که در تامین صلح در کشور کامیاب گردند . زیرا خزنده گان چون شما در نمناک بودن زمین خوش می گذرانید در غیر از ان پلانهای دو داکتر در قدرت نشسته میتواند که شما را وا امثال تانرا به محکمه بکشاند . کفته اند که خیر همه مردم در صلح است ولی خیر شما در شرارت و بی عدالتی
ک.م از کابل

>>>   آقای اسپنتا!
این دیگر چه دلیل فریبکارانه است که اینجا به آن متوسل گشته ای؟
آیا آنانی را که شما و کرزی از بند گوانتانامو یا از بند امریکائی ها از بگرام یا از سائر زندان ها رها کردید، طالب بودند یا نبودند؟
اگر طالب بودند که و در حلقه های جنائی طالبان فعالیت می کردند چگونه می توانید اثبات کنید که دست شان به خون صدها و هزار ها بی گناه آلوده نبوده است؟
آیا در شرایز کنونی اطلاع داری که آن طالبان آزاد شده به دست حکومت کرزی که تو هم یک لنگ به آن حکومت شریک بودی، کجارفتند؟
آیا سر شان از یخن طالبان جنایتکار نبرآمده است؟
طالبی که طالب باشد، متهمش با مجرم چقدر فاصله دارد؟
آیا طالب تروریست غیر مجرم هم در زیر این آسمان کبود سراغ داری؟
فقط شما می خواهید با این چرندیات بر اعمال زشت و خیانت های صریح تا سرپوش بگذارید.اما دیگر مردم ما چهره های ملوث تان را خوب شناخته اند و نقاب های گذشتهء تان دیگر دریده است.

>>>   بلی آقای سپنتا، تاریخ در بارۀ تو قضاوت خواهد کرد. تو در خدمت امریکا و ارتجای داخلی قرار گرفتی و وطن را به امریکا فروختی. اذهان مردم ساده دل ما را با سخنرانی هایت آماده ساختی، تا قرارداد فروش وطن عزیز ما را امضا کنید. تو یک وطن فروش هستی و به همین نام در تاریخ ثبت می شوی.

>>>   اقای اسپنتا من به تحصیل خودت با این گفته تان شک دارم اگر واقعا شما به اثر لیاقت تان تحصیلات عالیتان را در رشته حقوق بپایان میرساندی در همایت از کرزی درارتباط به رهایی پینجهزار زندانی طالبان از زندان بگرام چنین حرف ضعیف و نادرست را نمیزدی بهتر است در سخن گفتن خود دقت وتعمق کرده حرف بزنی دفاع از عملکرد حامد کرزی در زمان ۱۴ سال ریاست جمهوری ان که با قوم اندیشی وزبان پروری اش جفا وخیانت بزرگ را در حق ملت کرده کاری انسان با خرد و مردم دوست غیر معتصب نیست .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است