پشت پرده اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۳۹۵/۲/۱۱ کد خبر: 115226 منبع: پرینت

وزیر خارجه روسیه می‌گوید اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه غیرقانونی و هدف آن تکرار سناریوی لیبیا در این کشور است.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه را غیرقانونی خواند و گفت هدف از این کار تغییر دولت در دمشق است.

باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا این هفته مجوز اعزام 250 نیروی آمریکایی دیگر به سوریه را صادر کرد. واشنگتن می‌گوید هدف از این کار «افزایش کارایی حملات ایتلاف علیه داعش» است.

لاوروف که با روزنامه سویدی «داگنس نیتر» مصاحبه می‌کرد، گفت: «اقدامات ایتلاف ایالات متحده در آنجا (سوریه) غیرقانونی است.»

وی افزود: «من بارها به شرکای آمریکایی‌مان گفته‌ام که این اشتباهی بزرگ است. آن‌ها همانطور که از دولت عراق مجوز گرفتند، یا باید از دمشق مجوز بگیرند یا طرح شان را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند. اگر این کار را بکنند، شک ندارم که ما در شورای امنیت به قطعنامه‌ای می‌رسیم که هم برای ایتلاف تحت رهبری ایالات متحده و هم دولت سوریه قابل قبول خواهد بود، چراکه همه ما با مشکلی مشترک مواجه هستیم.»

لاوروف ادامه داد: «اینکه آن‌ها به صورت غیرقانونی وارد آنجا (سوریه) شدند، اولا نشانگر این موضع قلدرمابانه (از سوی آمریکا) است که رییس‌جمهور (بشار) است رییس رژیمی غیرقانونی است و ثانیا اینکه به نظرم نشانگر هدف آن‌ها برای حفظ امکان استفاده از ایتلاف برای انجام حمله نه فقط به مواضع تروریست‌ها، بلکه احتمالا به نیروهای رژیم برای سرنگونی آن است، همانطوری که در لیبی این کار انجام شد.»

دولت آمریکا سپتامبر سال 2014 تشکیل ایتلافی برای «تضعیف و نهایتا نابودی داعش» را اعلام کرد. ائتلاف تحت رهبری آمریکا از همان زمان بدون کسب مجوز از دولت سوریه در ین کشور در حال انجام عملیات است. دولت آمریکا در آن زمان اعلام کرد که قصد اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه را ندارد، با این حال در ماه‌های گذشته واشنگتن به صورت تدریجی نیروهایی را به این کشورها فرستاده است.

علاوه بر اظهارات لاوروف، وزارت خارجه روسیه امروز هم بیانیه‌ای صادر کرده و اعزام نیروهای آمریکایی به سوریه را «نقض حاکمیت» این کشور توصیف کرده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است