همنوایی آل سعود با صهیونیست ها
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۷    ۱۳۹۵/۲/۱۱ کد خبر: 115222 منبع: پرینت

واکنش های عربی به تصمیم آل سعود و همپمانان آن در درج نام حزب الله لبنان در لیست گروه های تروریستی نتیجه معکوس داشته و به نفع حزب الله تمام شده است، چرا که بخش اعظمی از ملت های عرب همچنان به مقاومت و فلسطین ایمان دارند.

جرج بوش رییس جمهور سابق آمریکا که به بهانه وجود سلاح های کشتار جمعی عراق را به ویرانه تبدیل کرد در خاطرات خود نوشته که می خواستم روزی را ببینم که حزب الله و حامیان آن خسارت بزرگی را دریافت می کنند و اسراییل نبرد را تکمیل می کند.

بوش در ادامه خاطرات خود آورده است: استراتژی طولانی مدت ما، منزوی ساختن ایران و سوریه بود تا با این شیوه تاثیر این دو کشور را کاهش دهیم و مشوق تغییرات داخلی در آنها باشیم، اما متاسفانه اسرائیل کارها را بسیاربدتر کرد.

بوش گفته بود "درهفته سوم جنگ (جنگ 33 روزه سال 2006 علیه لبنان) جنگنده های اسراییل یک ساختمان مسکونی را در شهرک قانای لبنان هدف قرار دادند و تلویزیون های خاورمیانه به صورت بیست و چهار ساعته تصاویر ویرانی ها را به نمایش گذاشتند، این نگرانی در من ایجاد شد که حمله اسراییل منجر به سرنگونی دولت فواد السنیوره نخست وزیر لبنان می شود به همین دلیل کاندی (کاندولیزا رایس) را برای مذاکره در خصوص قطعنامه 1701 به سازمان ملل فرستادم. اسراییل در مقابل عملکرد نظامی تشنج آفرین خود هزینه سنگینی پرداخت کرد و وجهه و صلاحیت خود را از دست داد».

بوش در کتاب خاطرات خود همچنین فاش کرده است که « بعد از جنگ آریل شارون علیه فلسطینی ها در سال 2002، برای دیدار با روسای کشورهای عربی به شرم الشیخ رفتم اما از مواضع آنها غافلگیر شدم، با توجه به این که خون های زیادی چندی پیش ریخته شده بود توقع ملاقات های متشنجی با رهبران عرب داشتم اما فضای راحت و دوستانه ای که با آن مواجه شدم مرا بسیار شگفت زده کرد.»

« تونی بلر» نخست وزیر سابق انگلیس و شریک بوش در جنگ عراق نیز بر همین منوال در کتاب خاطرات خود نوشته است: حتی در خاورمیانه، خیلی از کسانی که از روابط بین ایران و حزب الله احساس نگرانی می کردند و حماس را بازوی قدرت ایران می دانستند، در پشت پرده مایل به نابودی حزب الله توسط اسراییل بودند، وقتی جنگ بیش از حد توقع طول کشید، به من که جزو معدود افرادی بودم که دیدگاه اسراییل را درک می کردم ،احساس درد و انده زیادی دست داد.

اما از خاطرات بوش و بلر چه نکته ای می فهمیم؟ خیلی راحت می توان فهمید که این دو نفر می خواستند اسراییل ،حزب الله و حماس را نابود و سوریه و ایران را منزوی کند.

«کالین پاول» وزیر خارجه اسبق آمریکا در اولین ملاقات خود با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در تاریخ سوم ماه مه 2003 به وی پیشنهاد کرد که گروه های فلسطینی و خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس را از سوریه بیرون کند تا از یک جنگ ویرانگر مانند آنچه در عراق اتفاق افتاد در امان بماند.

موضوع حزب الله نیز یکی از اهداف اصلی این دیدار بود و پاول به اسد هشدار داد:مساله ای که مایلم در موردش صحبت کنم و قبلا هم راجع به آن بحث کرده ایم، مربوط به حزب الله است و می دانم همه هیات هایی که به اینجا آمده اند آن را با شما مطرح کرده اند.
پاول افزود:دلایلی در دست داریم که نشان می دهد حمایت از حزب الله همچنان ادامه دارد، برخی مواد در سوریه بارگیری و برای حزب الله ارسال می شود ، بار دیگر از شما می خواهیم این نوع از فعالیت ها متوقف شود، ما در مراقبت و کنترل شدید این کامیون ها و شناخت چگونگی حرکت آنها راه های خودمان را داریم. قبلا هم راجع به این موضوع صحبت کرده ایم ، ایالات متحده اهمیت عدم ارتکاب کارهایی را که موجب ویرانی و یا تشویش در طول مرزهای شمالی اسراییل (فلسطین اشغالی) می شود، گوشزد کرده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: صریح تر بگویم بهتر است عملیات نظامی در آنجا متوقف شود و طبق توافق قبلی نیروهای نظامی لبنان باید به جنوب کشور اعزام و در آنجا مستقر شوند، ما امیدواریم این اتفاق بیفتد.

باراک اوباما رییس جمهور فعلی آمریکا با وجود این که چند بار از « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی سیلی خورد، اما حتی بعد از امضای توافق هسته ای با ایران، قانون افزایش تحریم ها علیه حزب الله را که با استقبال شدید دموکرات ها و جمهوری خواهان روبه رو شد، بدون هیچ گونه تردیدی امضا کرد.

اقدام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در درج نام حزب الله در لیست تروریسم، مسئله ای گذرا و صرف یک واکنش نیست، این تحولی قابل توجه در درگیری عربی - اسراییلی به شمار می آید.

تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس علیه حزب الله در حالی صورت می گیرد که تحریم کالاهای تولیدی شهرک های صهیونیست نشین در کشورهای اروپایی و نیز تایید تشکیل کشور فلسطین در غرب افزایش پیدا کرده است.

همچنین رژیم صهیونیستی موفق نشده است در کشورهای عربی برای خود وجهه و جایگاهی دست و پا کند و بهترین مثال آن، کفشی بود که نماینده پارلمان مصر به سمت یک نماینده دیگر پارلمان این کشور پرتاب کرد چون با سفیر اسراییل در قاهره دیدار کرده بود.

برخی کشورهای غربی و عربی می دانند که تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای درج نام حزب الله در لیست گروه های تروریستی می تواند بازتاب خطرناکی در عرصه های مختلف از جمله در لبنان داشته باشد.

حال سئوال های زیر مطرح می شود: - آیا می توان با میدان سیاسی لبنان بدون حزب الله تعامل داشت؟ حزبی که به همراه متحدان خود یکی از ارکان اصلی سیاست لبنان به شمار می آید.

فرانسه برای ارزیابی و دریافت موضع حزب الله، در اواخر سال گذشته «جرار لارشیه» رییس مجلس سنای این کشور را به لبنان فرستاد.

- آیا ایران در مقابل هدف قرار گرفتن یکی از مهمترین متحدان منطقه ای خود ساکت خواهد نشست؟ آیا دلایل واقعی وجود دارد که ثابت کند حزب الله عملیات تروریستی انجام داده است؟ محمد بن نایف ولی عهد سعودی که در سفر دو ماه پیش خود به فرانسه، با سئوالاتی از این قبیل مواجه شد.

وی همچنین شنید که پاریس با اینکه تصمیم کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را درک می کند، اما مایل به تجدید نظر این کشورها در تصمیم اعلام شده علیه حزب الله است.

فرانسه با هدف حمایت از لبنان، تماس هایی با سعودی ها و با ایران گرفت، تماس هایی نیز بین ایران و غرب برقرار شد و به زودی شاهد تحولات دیپلماتیکی خواهیم بود که «نبیه بری »رئیس پارلمان لبنان دور از آن نخواهد بود.

به گفته منابع فرانسوی، «نهاد المشنوق »وزیر کشور لبنان که اطلاع کاملی از امور داخلی سعودی ها دارد و حمایت از کشور را در گرو همکاری بین حزب المستقبل و حزب الله می داند، بسیاری از این نشانه ها را دریافت کرده است و نقش محوری در این قضیه دارد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است