آمریکا دیگر با روسیه تقابل نمی کند
بعد از اینکه روسیه در سوریه آمریکا را سرکوب کرد، آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید با روسیه کنار آمد و تقابل نکرد. یعنی آمریکا علاقمند نیست که بعد از جنگ سرد، تقابل اختیار کند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۰    ۱۳۹۵/۲/۹ کد خبر: 115215 منبع: پرینت

رییس جمهور ازبکستان پیشنهاد داده است که حضور روسیه در گفتگوهای صلح افغانستان بسیار ضروری است و می تواند درکنار دیگر قدرت های جهان موثر واقع شود. بنابراین قضایای صلح افغانستان به طور مستقیم به منافع این قدرت ها گره خورده است. آمریکا چقدر توانمندی حضور روسیه در قضایای افغانستان را خواهد داشت؟ و چقد حوزه منافع آمریکا اجازه خواهد داد که روس ها وارد صحنه نفوذی شان در افغانستان شوند؟

احمد سعیدی، آگاه مسایل سیاسی دربرنامه «تحول» گفت: هر کس که الفبای سیاست را می داند باید این حقیقت را انکار نکند. تروریزم امروز فقط مشکل منطقه ای و مشکل پاکستانی و افغانستانی نیست. تروریزم در حال حاضر مشکل جهانی است که بدون همکاری کشورهای جهانی نمی توان آن را حل کرد. روسیه کنونی، روسیه دوران قدیم نیست و حالا رهبری به نام پوتین دارد که وی را رهبر آهنین خطاب می کنند. وی توانسته است اقتصاد روسیه را بر سر پا نگاه دارد تا یک بار دیگر جایگاه روسیه را در قضایای منطقه و فرامنطقه مطرح کند. از طرف دیگر روسیه کشورهایی دارد که در سایه مغناطیسی آن قرار دارند. برخی از آنها ابرقدرتهایی مانند قزاقستان هستند که اقتصاد خوبی دارند و روسیه با تمام نیرو از آنها دفاع می کند.

وی، ادامه داد: بعد از اینکه روسیه در سوریه آمریکا را سرکوب کرد، آمریکا به این نتیجه رسیده است که باید با روسیه کنار آمد و تقابل نکرد. یعنی آمریکا علاقمند نیست که بعد از جنگ سرد، تقابل اختیار کند. حالا شاید آمریکا هم به این نتیجه رسیده است که بهتر است تلاش کند که پاکستان را منزوی بسازد. چرا که امکان دارد با ادامه حمایت از پاکستان منافع خودش در خطر قرار بگیرد. چرا که روسیه هم اکنون از قدرت نظامی و اقتصادی بالایی برخوردار است.

سعیدی، با بیان اینکه، آمریکایی ها در افغانستان حضور نظامی دارند اما از نگاه منطقه و سرحدات مشکلاتی دارند،افزود: روسیه، تاجیکستان، قرقیزستان درسایه مغناطیسی روسیه هستند. هرگاه روسیه در این منطقه مانوری را بازی کند نسبت به آمریکا دست بلندتری را دارد. ایران هم تا هنوز با آمریکا کنار نیامده است. ایران را هم نباید کوچک حساب کرد. ایران امروزی کشوری است که توانست برای سلاح هسته ای اش به طور غیر مستقیم آمریکا را مهار کند و میلیاردها دالر رابه دست آورد. چین هم ابرقدرتی است که از نگاه اقتصادی ضرورت دارد تا در آسیای میانه راه داشته باشد. راه پیدا کردن در آسیای میانه برای چین مستلزم این است که با روسیه در تقابل نباشد.

این آگاه سیاسی، اضافه کرد: هند هم در قضایای منطقه بسیار مطرح است. روسیه، ایران ، چین و بالاخره هندوستان و برخی کشورهای آسیای میانه همه می توانند فشارهای مضاعفی برای آمریکا در منطقه باشند. آمریکا احساس می کند که با فشار بیشتر این کشورها ساختن یک بلاک امکان دارد و این بلاک به نفع آمریکا نیست. پس سعی می کند که خود بر پاکستان فشار وارد می کند. تا بتواند منافع و حیثیت خودرا حفظ کند. یعنی با اوضاعی که پیش می آید به نحوی آمریکا مجبور به تسلیم در برابر کشورهای منطقه می شود.

سعیدی، در خصوص ارتباط روسیه با طالبان بیان داشت: نزدیکی روسیه با طالبان در این روزها به خاطر مبارزه با داعش است. اما این سیاست ها استراتژیک نیست، سیاست هایی قدیمی است که نمی تواندروسیه را به این هدف برساند. روسیه باید سیاستش را تغییر دهد اما هدفش همچنان پابرجا باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هــــمـــه کســـانیکه مـوتـــــــر هارا دوباره بعد از ختم وظیفه دولتی تسلیم نـــداده اند به 8 ثـور مـربوط اند !

>>>   کــــــــــــرزی رفـتـــه در مـسـکو ، یک منبع گفت : او می خواهد در مسکو برای چند سالی یک هـوتــــل فعال سازد وازینطریق به مردم خدمت کند !
ر

>>>   راست گفت سعیدی صاحب

>>>   كرزي رفته كه ببيند نيت پوتين در باره امريكا چي است باز بيايد و براي امريكايى ها راپور بدهد. سر دي خلاص شو.

>>>   باید همینطور باشد هردو کشورهای دارای سیستم امپریالیستی اند و تلاش دارند بر سر تقسیم غنایم جهان با هم "جور آمد" کنند!!!!!!

>>>   تمام رهبران مجاهدین دال خوران پاکستان بوده اند، از وقتی که اینها به افغانستان آمده اند همه جا را دال بو کرده اند. ... براینها!
حیا از شهر کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است