تلخی پیروزی هشتم ثور هنوز باقی است
متاسفانه از صبحدم هشتم ثور تا شامگاه آنروز ادارات دولتی، قطعات نظامی، بانک ها، دانشگاه و مکاتب شاهد بزرگترین تاراج و غارت بی نظیر در یکصد سال گذشته بود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۲    ۱۳۹۵/۲/۸ کد خبر: 115162 منبع: پرینت

هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به کابل و هر ساله مراسمی به همین مناسبت با حضور رییس جمهور و دیگر مقام های دولتی برگزار می گردد که امسال وزارت دفاع به دلایل امنیتی برگزاری این جشن را در کابل لغو کرده مراسمی در ارگ برگزار گردید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بعد از شکست و خروج ارتش سرخ از افغانستان، مجاهدین حدود چهار سال ديگر با بقاياي ابرقدرت شرق و کمونيست هاي حاکم بر کابل به نبرد پرداختند و سرانجام در هشتم ماه ثور سال 1371 رژیم داکتر نجیب الله ساقط شد و مجاهدین پس از چهارده سال جنگ اعلام پیروزی کردند. مهمترين پيامي كه جهاد مردم افغانستان به جهان داشت اين بود كه تسليحات نظامي، ارتش مجهز و تكنولوژي‌هاي پيشرفته نمي‌توانند تضمين‌كننده پيروزي باشند، بلكه ايمان، عقيده و مجهز بودن به سلاح معنوي، ضامن پيروزي است.

بسیاری هشتم ثور را سالروز پیروزی افغانستان برکمونیسم می دانند، اما واقعیت آن است که هشتم ثور نه سالروز به اصطلاح آزادی افغانستان و بلکه هشتم ثور مصادف است با سالروز ورود مجاهدین به شهر کابل. زیرا اغلب ولایات افغانستان ماه ها قبل تصرف گردیده بود و دقیقا، در هشتم ثور سال 1371 بود که شیرازه حکومت حزب دموکراتیک خلق از هم پاشید و نظامیان وابسته به گروه های جهادی از جبل السراج، چهار آسیاب، سروبی و میدان شهر به کابل ریختند و متاسفانه از صبحدم هشتم ثور تا شامگاه آنروز ادارات دولتی، قطعات نظامی، بانک ها، دانشگاه و مکاتب شاهد بزرگترین تاراج و غارت بی نظیر در یکصد سال گذشته بود.

در فردای هشتم ثور جنگ میان احزاب جهادی ابتدا در شرق کابل آغاز گردید و کمی بعدتر به غرب و جنوب کابل سرایت نمود و پس از آن کابل در طول چهارسال حضور مجاهدین شاهد جنگ و ویرانی گردید که دیگر هیچگاه فرصت جبران آن خسارتها پیدا نشد.

زمانيكه ارتش شوروي از افغانستان خارج شد، با دسیسه غرب، رياست و قدرت ميان رهبران جهادي مطرح گردید و رهبران براي به دست گرفتن انحصار قدرت، دست به جنگ‌هاي داخلي زدند.

مجاهدین که در زمان تسلط حکومت کمونیستی و قبل از پیروزی هشت ثور به عنوان مبارزان راه آزادی، مدافعان ارزش های دینی و پاسداران ناموس ملت و جنگجویان حق علیه اشغالگرن شوروی در نزد مردم شناخته می شدند، در بدو ورود به شهر های بزرگ و خصوصا کابل به فکرحکومت و دولت داری افتادند و در راه رسیدن به این متاع، در قدم اول کوچه ها و خانه های مردم را بین خود تقسیم کرده و وزارت خانه ها را چپاول کردند. چنانکه شهری را ازدشمن فتح کرده باشند، شروع کردند به تصرف نقطه به نقطه شهر، آنهم نه به صورت یک گروه متحد و فاتح بلکه به صورت گروه های گوناگون و متضاد ،هرکدام بر مخروبه ای از یک وزارت خانه بیرقی بلند کردند . و این سبب شد تا این پیروزی مقدمه ای باشد برای شکستی که تاکنون ادامه دارد.

درباره علل این اتفاق نیز می توان به مشکلات داخلی و خارجی اشاره نمود. در قسمت مشکلات داخلی مسایلی چون عدم همپذیری، جنون رسیدن به قدرت، اختلاف بعضی از احزاب در مسایل خورد و کلان از مهم‌ترین این عوامل بود.

اما درباره مسایل خارجی می توان یادآور شد که وقتی روس ها از افغانستان خارج می شدند، حزب خلق یک تعداد را به بهانه های مختلف از حزب بیرون می کرد، تا جایی را برای آینده آنها در کنار تنظیم های جهادی با استفاده از وجهه قومیت، پیدا نماید. اما ما بقی را تحت پوشش حزب وطن گرد آوردند تا این ها را در بخش های مختلف جابجا نمایند. کسانی که متعلق به قوم پشتون بودند، آنها را در کنار تنظیم های جهادی پشتون ها جابجا کردند، آنهایی که متعلق به قومیت تاجیک بودند در کنار تنظیم های که مربوط به تاجیک ها بودند جابجا نمودند، آنهایی که متعلق به قومیت هزاره بودند، در کنار تنظیم‌های هزاره‌ها جا به جا نمودند که بعد از پیروزی مجاهدین همین ها مجاهدین را وادار به جنگ علیه هم کردند و در بین مجاهدین فتنه افگنی می کردند. و تضاد منافع قدرتهای بزرگ در جهان و منطقه مهمترین عوامل دردسر ساز برای مجاهدین گردید.

هرچند پس از پیروزی هشتم ثور وقايع تلخ و رويدادهاي غم انگيز زيادي در افغانستان اتفاق افتاد که آنهم بخاطر بي تدبيري، کم تجربگي، فزون خواهي قومي برخي از گروه ها و دخالت پنهان و آشکار برخي از همسايگان و قدرت هاي فرامنطقه اي، اتفاق افتاد و از سوی دیگر، دخالت هاي خارجي به ويژه دخالت های کشورهای غربی، عربی و همسايه، مانع تشکيل حکومت پايدار و فراگير در افغانستان گرديد.

اما روی هم رفته، نبايد هشتم ثور را در آيينه ی احزاب و فرماندهاني که امروز کارنامه هاي خوب يا بد دارند، نگريست. پيروزي هشتم ثور ثمره ی خون ميليون ها شهيدي است که بي نام و نشان روي صخره ها و در دشت ها و دامنه ها به خاطر دفاع از کشورشان، هدف گلوله ی اشغالگران بیگانه قرارگرفتند و دليرانه از سرزمين شان دفاع نمودند و مظلومانه به شهادت رسيدند.

ولی آنچه مهم است درس گرفتن از وقایع تاریخی است. مهمترین درسی که می توان از واقعه هشت ثور گرفت تحمل و مدارا با دیگران، همپذیری همدیگر، حرکت به اساس منافع مردم مسلمان افغانستان، احترام گذاشتن به باور های دینی مردم مظلوم کشورمان است که امید داریم روزی به این باور برسیم

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من بعنوان یک افغان از تاریخ 8 ثور احساس شرم میکنم ویک روزی تاریک در تاریخ افغا نستان است.ومایه ننگ همه افغان های اگاه است ولی برای بعضی نادانان وساده دل مایه...

>>>   8 ثور در حقیقت روز سر نگون سلسه (زی) هاست !
پس از امیر حبیب الله خان این بار دوم بود که تاجیک تباران سلسه ظلم و استبداد (زی ) هارا ریشه کن میکردند !
زی ،ها خوب میدانند چرا این روز را بد می گویند ، کاشفان انتحاری از (...) که چند روز پیش 400 نفر را تنها در ریاست 10 کابل شهید کردند ، در چنین روزی از فاز روشنفکری سخن می گویند ...
شما مطمن باشید اگر در چنین روزی نیروهای راکتیار فاتحان وارد کابل می شدند همین جماعت ‫‏زی‬ ها این روز را برابر با پیدایش حیات در زمین ارج می گذاشتند ...رک بگویم نتیجه تمام بدبختی ها، جنگ های داخلی، برادر کشی و... حکومت 250 ساله زی هاست ...
همین پایین کردند تابلوی دانشگاه هرات به دلیل واژگان پارسی مشت نمونه خروار است تا چهره ی زورگویانه آنهارا بهتر و بیشتر بشناسیم ...
سر نگون باد زورگویان در حال فروپاشی. ..!

>>>   هشت ثور پیروزی یادآور مبارزه های چپاول کران مالکیت عامه افغانستان توسط دزد ان کابل بانک مانند فهیم و کرزی بچه های ربانی برادران کرزی کریم خلیلی محقق و عبدالله وغیره

>>>   اگربگوییم که جنایات ضدبشری به رهبری اعضای حزب دموکراتیک شده تاافراطگراراغرق خون کنددورازعقل است چون احزاب جهادی ازخودکشورهای رهبرداشت جنگ هم بحاطرتمامیت خواهی همان کشورهابوده که میخواست مالک یکه تازافغانستان شود .
هریک احزاب مزدورکسی وتابع امرهمان کشوربودهنوزهم استقلالیت خودراندارد.باوجودیکه زیررهبری امریکاهست امادوستان قدیم شان نیزکنارنمانده بلکه عوایدآنراهم جلب دارند .
امکان داردامریکاهم متوجه شده شایددولت آینده جایدادپدری و کنونی مجاهدین رامقایسه خواهدکرد.
هیچ پرس و پالی ازسابقه دزدصورت نگرفته همین دزد برسرقدرت ادامه یابد بلاخره گروهایی بااستفاده ازنارضایتی غارتگران منسجم نموده جواب امریکاراخواهدداد.
امریکامجبوراست جایدادمسروقه و اختلاس تا غصب و قاچاق رازیرذره بین قراردهد .
اگرمردم درجهاداشتراک داشته ضعف شعوراجتماعیی بودوگرنه شعاربرابری برادری کمونیست به ضررمردم نبودکه هرمکتبی راقتل عام کرده حکومتداری آینده رابرخودناممکن بسازد.این کشورهای خارجی بود که مردم راازحکومتداری آینده ازطریق همین مزدوران جهادی خلع سلاح کرده بی صاحب ماند .
من ازینکه اندیشه دموکراسی دارم دموکراسی غرب و امریکارابمراتب بهترازدزدان مزدورمیدانم غلام غلام نمیشوم بهتراست غلام دموکرات شوم .
وطندار

>>>   8 ثور روز تاریخ سیاه و اشغال افغانستان توسط نوکران ومزدوران پاکستان تا اکنون مردم بیچاره ما رنج می برند

>>>   هشت ثور نه تنها هفت ثور را بلعید بلکه مردم - افتخارات و هست و بود را با خس و خار بلعید ننگ به شکم پروران .
عبد الرحمن دانشجو متولد ثورماه بد بخت

>>>   هشتم ثور روی هفتم ثور را پاک نمود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است