شورای صلح، مکانی برای سرگرمی افراد بیکار
شورای صلح، بیشتر سرگرم کننده برای تعدادی افراد بیکار و نازدانه ممکلت بوده، افرادی که هرازگاهی که از وظایف برکنار شده اند در شورای عالی صلح جای گرفتند و نتیجه این شد که میلیون ها دالر در این پروسه حیف و میل شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۸    ۱۳۹۵/۲/۸ کد خبر: 115125 منبع: پرینت

سخنگوی شورای عالی صلح می‌گوید که پول های ۲۴۰۰ پروژه صلح، حیف و میل شده است و افراد کلیدی دبیرخانه این شورا از سفارت خانه های کشورهای بیرونی پول می گرفتند و برای این سفارت خانه ها کار می کردند و رییس پیشین دبیرخانه صلح، هنوز از یکی از سفارت خانه ها، ماهانه ۹ یورو دالر پول می گیرد.
اما در عمل هزینه پول های هنگفت در شورای عالی صلح، چه نتیجه ای داشته است؟ و در فرجام، در برابر گفتگوهای صلح افغانستان با طالبان، چه بازی جریان دارد؟

شاه گل رضایی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «فراخبر» گفت: آنچه به عنوان یک روند در چند سال اخیر در شورای عالی صلح شکل گرفته است، این است که شورای عالی صلح، توسط یک مجلس بزرگان غیرقانونی به وجود آمد، غیر قانونی به این معنا که مجلس بزرگان عنوان گرفت، در حالیکه تعریف و ترکیب مجلس بزرگان و وظایف و مواردی را که مجلس بزرگان به آن می پردازد در قانون اساسی افغانستان مشخص شده است و این مجلس بزرگان چنین مبنایی نداشت بلکه متشکل از چند ریش سفید بود. دید حکومت افغانستان هم یک دید بسیار ارباب مآبانه نسبت به پروسه صلح بود.

به باور وی، روند جاری در مملکت و ناامنی موجود در کشور، ضرورت به یک بحث کارشناسانه دارد. ما هیچگاه در جریان چند سالی که شورای عالی صلح به وجود آمد، شاهد یک بحث کارشناسانه از آدرس شورای عالی صلح نبودیم. شورای عالی صلح مرکب از افراد و اشخاصی بود که با مقرر شدن در شورای عالی صلح، به دنبال جایگاه و پست و مقام بودند و هیچگونه تخصص و یا تجربه ای در این رابطه نداشتند.

وی، ادامه داد: روند کار شورای عالی صلح، در افغانستان باعث شد که تعریف تروریزم در افغانستان یک تعریف انحرافی داشته باشد. زمانیکه ماموریت جامعه جهانی در افغانستان شروع شد، یک تعریف مشخص وجود داشت. تروریزم یک تهدیدبین المللی است و به دلیل اینکه این پدیده بین المللی است مبارزات جهانی باید علیه آن صورت بگیرد. زمانیکه شورای عالی صلح به وجود آمد، ما تعریف های متفاوتی از این پدیده شنیدیم و روند مبارزه علیه ترویزم به انحراف کشانده شد.

رضایی، در خصوص کارکرد شورای عالی صلح بیان داشت: با توجه به شرایط فعلی، شورای عالی صلح، نتیجه ای مثل گذشته خواهد داشت و پیامد مثبتی برای مردم افغانستان به ارمغان نخواهد آورد. شورای عالی صلح، از ابتدا یک شورای سیاسی بود و تا به حال هم به عنوان یک شورای سیاسی حفظ شده است. در جریان چند سال گذشته هم فعالیت اش بیشتر یک فعالیت سرگرم کننده برای تعدادی افراد بیکار و نازدانه ممکلت بوده است. افرادی که هرازگاهی که از وظایف برکنار شده اند در شورای عالی صلح جای گرفتند و نتیجه این شد که میلیون ها دالر در این پروسه حیف و میل شود.

این نماینده مجلس، وظیفه دولت می داند که اوضاع صلح افغانستان را سروسامان بخشد و افزود: در صورتی که هیچ راهی برای کشاندن طالبان به میز مذاکره برای گفتگوهای صلح نباشد، دولت افغانستان از جان و زندگی و ثبات افغانستان بایددفاع کند. حکومت افغانستان با توجه به سر و صداهایی که اخیراً توسط سخنگوی شورای عالی صلح، بیان شده، اول باید روشن بسازد که در جریان چند سال گذشته چند میلیون دالر به نام شورای عالی صلح هزینه شده است و دستاورد این هزینه ها چه بوده است؟ در صورتی که قضایا روشن نشود ما نمی توانیم دید روشنی نسبت به صلح داشته باشیم. این روند واضح می سازد که کدام کشورها روند صلح افغانستان را به چالش می کشاند و کدام کشورها دست هایی در پشت پرده ناامنی افغانستان دارند.

وی، در پایان گفت: دولت افغانستان باید استراتژی دقیق امنیتی بسازد و نباید وقت خود را به نام صلح، به نام مذاکرات چهارجانبه و به نام ترسیم نقشه راه مصروف فعالیت های حاشیه ای و فعالیت هایی که نتیجه مطلوب ندارند بسازد. به همین دلیل حکومت باید در اولین اقدام استراتژی ای تعریف کندو با استراتژی بسیار مشخص و واضح با مخالفان مقابله و مبارزه کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   محترمه شاه گل رضای وکیله محترمه ولسوالی جاغوری!ملت مومن وزجر کشیده افغاتستان تجارب زیادی از شورای صلح را پشت سر گذاشتند.صدای صلح درزمان حزب دیموکراتیک خلق نیز توسط رهبران مختلف شان بلند شدند.
درزمان حکومت ربانی نیز صداهای صلح دررادیو وتلویزون شنیده شد.با شروع حکومت حامد کرزی رسما شورای عالی صلح پایه گذاری شد واشخاص ومتنفذین مختلف رهبری شورای عالی صلح را به عهده گرفتند طوریکه اقای برهان الدین ربانی جان خودرا دریک خودکشی ازدست داد.
اقای مجددی نیز رییس شورایعالی صلح بود. حالا که پیر سید احمد گیلانی ریاست شورای عالی صلح را به گردن گرفته است نیز دقیقا معلوم نیست که درین مسیر چه موفقیت نصیب مذکور خواهد شد.
بهر صورت صلح وآشتی ملی یک ضرورت مبرم برای ملت زجر کشیده افغاتستان است که در سایه این صلح میتوان به رشد وترقی جامعه ومحو فقر درافغانستان نایل آمد. اما مایو سی وانکار از صلح چاره سیاسی درجامعه افغانستان نیست ووظیفه هر سیاستمدار وطبقات مختلف جامعه هستند که دست بدست هم داده وصلح وآرامش در وطن شان حکم فرما نمایند.
کشور تایلند هم سالهای زیادی درگیر جنگ های داخلی بود که بالاخره با صلح به جنگ های داخلی خاتمه داد.دین اسلام وهمه ادیان به صلح مردم را دعوت کرده اند. امید وارم که روزی صلح وآشتی ملی درجامعه جنگ زده وزجر کشیده افغاتستان حاکم گردد.
انشالله ومن الله التوفیق.
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   خانم در رابطه به پارلمان میان تهی هیچ نمی گویید. باید چند نکته تبصری در این گروپ معامله گران نیز داشته باشید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است