پیشنهاد برای آبیاری، نشو نما و سرسبزی کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۳۹۵/۲/۲ کد خبر: 114875 منبع: پرینت

یکی از بزرگترین علت های خشکسالی آب و آب گرفتگی های سطحی ناشی از بارندگی در زمین کابل، عبارت از هوای گرم کره زمین است. در افغانستان جبهه بخارات گرم از بحر هند موجب باران های موسمی تا دامنه های هرات و جبهه بخارات سرد از سايبريا باعث ریزش برف تا دامنه کوه های بابا مي گردد.
نرسيدن جبهه هات سرد در يك منطقه باعث خشكسالي و رسیدن جبهات گرم هند در فصل بهار باعث آب گرفتگی مي شود كه دايمي نمي باشد.

از دید کارشناسان محیط زیست در مورد گرم شدن هوا، کره زمین را تهدید می کند و این مربوط به وضع شرایط محیط زیست هر کشور است و باید رهبری دولت در سطح کشور فکر اساسی کند. در بخش های آسیب پذیر ها شان بخصوص در بخش حفظ منابع آبی کشور تدابیر لازم علمی را برای برنامه ریزی هر ساله اتخاذ نما یند.

گسترش تغییر اقلیم جهانی در مناطق آسیب پذیر کشور در ایام باران های موسمی با عث آب خیزی موقت، اگر در منطقه جریان آب های سطحی یا پهن حوض ها ذخیره آب نباشد منطقه به کمبود آب آشامیدنی و آب آبیاری و بالآخره تهدید خشکسالی مواجع است و چنین بیان نموده اند.

همیشه کمبود آب در شهر های کلان پر جمیعت و عواقب ناشی از آن در نزد کارشانسان محیط زیست از چندین نگاه پر اهمیت بوده است و ما همیشه در قدم اول در نظر داشته باشیم که آب قابل شرب گرانسنگ است. در قدم دوم آب برای آبیاری و نشونما و سربزی است.

مساحت کابل در حدود ۴۲۵ کیلومتر مربع می رسد و چهار اطراف کابل را کوه ها احاط نموده است. جریان سرچشمه دریا کابل از کوه اونی و کوه های للندر است که در گذشته در ایام فصل بهار آب آن طغیانی می بود و در فصل تابستان آب دریا کابل به جویها رهنمایی جهت آبیاری زمین ها٬ با غ ها مانند باغ نواب٬ باغ لطیف٬ باغ قاضی، باغ علیمردان٬ باغ بابر، باغ زنانه، باغ علم گنج آن وقت کابل بسیار شاداب و سرسبز بود و نفوس آنهم آنقدر زیاد نبود.

عدم کادر علمی و مسلکی در وزارت آنرژی و آب در مدیریت آب های زیر زمینی کابل؛ از طرف مردم حفر چاه های عمیق در میلیون حویلی و بلند منزل ها صورت گرفته است و از جانب هم ادارات مسوول، بخصوص اداره شهرداری و اداره ملی محیط زیست، نتوانسته است تا بشکل لازمه علمی و مسلکی؛ از محلات فضای سبز کوه دامنه ها و تپه های میراث طبیعی حفاظت، کنترول و احیا مجدد نماید.
چون دولت با صرف میلیارد ها دالر کمک جامعه جهانی برای باشندگان کابل نتوانست آب آشا میدنی را تامین کند. مردم مجبور با حفر عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر از آب های زیر زمینی استفاده بی رویه کردند که فعلا ۸۰ در صد چاه های حفر شده خشکیده اند و مردم کابل به کمبود آب نوشیدنی وهم برای آبیاری سرسبزی دچار مشکل هستند.

مردم کابل همیشه آرزو می کردند کی کانال پروان به دشت جمتله می رسد و از آنجا بند قرغه جهت تامین می جهت تامین آب آشامیدنی و هم در رفع کمبود آب آبیاری و نشو نما و سربزی کابل کمک می کرد.

باید خاطرنشان ساخت که: سرپوش ماندن کار بند شاه و عروس روی دریا شکر دره که در ۲۰ کیلو متری شمال غرب کابل واقع است ؛ می تواند آب اراضی پاین دست تا مین آب شرب برای مردم کابل و همچنین باعث تولید حدود بیشتر از یک مگاوات برق نیز گردد.
به گفته آقای عبدالجبار « تقوا » ولی وقت کابل هزینه ساخت این بند در حدود چهل میلیون و هشت هزار دالر است که از بودیجه اختیاری دولت پرداخته می شود و از تولید برق آن بخش عظیم مردم کابل، بهره مند خواهند شد.

با تکمیل شدن کار این بند برق حدود ۲۷۰۰ هکتار زمین زیر آبیاری و پیش از پنج میلیون نفو س مسکونی کابل را از ذخیره آب آن برای آب آشامیدنی مستفید می سازد.
ولی تا اکنون خبری از پیشرفت کار این پروژز عام المنفعه نیست در حالیکه از پیش رفت ۴۰ فیصد کار آن در رسانه گزارش شده بود و فعلآ هیج خبری از پیشرفت کار این پروژه حیاتی به دسترس مردم و علاقمندان محیط زیست در رسانه ها قرار نگرفته است و دولت در این مورد سکوت است.

هموطنان عزیز: همیشه توجه ام روی دریا کابل بخاطر اعمار بندهای کوچه ذخیر ه آب و در جای خالی ساخت سبز احداث حوض های ذخیره آب در شهر کابل که با هزینه کمتر ایجاد گردد ، با خود داشتم و دارم که البته جنبه عملی این طرح ها جهت کاهش آلودگی و رفع کمبود آب آبیاری برای نشونما سرسبزی شهر کابل موثر واقع می شود.
زیرا عوامل مخرب محیط زیست یکی از چالش های است که تمام آگاهان سیاسی و دوستدارن طبیعت و علاقمندان سالم محیط زیست کابل را بخود جلب نموده بخصوص در شهر کابل از نبود سیستم های معیاری آبرو ها در ایام بارش های موسمی.

باران رحمت است ! آبگرفتگی در جاده های پر از دحام ترافیک مشکلات را به شهروندان به بارآورده است. ولی مسوولان شهرداری کابل از عدم تجربه مسلکی با مشتر کین خود دلسوزانه کار عملی را در رفع این معضلات تا اکنون عملی نمی تواند و هم رهبری دولت تا اکون به آن توجه خاص نداشته است.

حفاظت از محیط زیست یکی از مکلفیت های اولویت حکومت است که به آن توجه کند. شهردار با تجربه، خوب و صادق داشته باشد که دلسوزانه با مشترکین خود کار و عمل کند و خلاصه تمام افراد مسلکی و ادارات مسول بخصوص اداره ملی حفاظت محیط زیست در خصوص حفاظت محیط زیست کار کند.
چنین وضیعت شهر کابل نه تنها باعث مشلات بسیاری در جریان کار های روزمره ساکنان شهر بلکه باعث گسترش سریع انواع آلودگی خاک، آلودگی آب، آلودگی هوا صحت شهروندان کابل را فعلآ به مشکلات بزرگ موا جه ساخته و از جانب هم باعث امراض از قبیل « ریزش دوامدار، تکلیف شش و امراض مهلک » گردیده است.

من منحیث یک متخصص محیط زیست از حکومت وحدت ملی خواهش می کنم این طرحی که در اکثریت کشور جهان در کاهش آلوگی و رفع کمبود آب و برای نشو ونما سرسبزی تجربه شده است توجه کند و روزی شود که ما کابل بی گرد و غبار، زیبا ، سبز و پاک داشته باشیم.

در اکثریت کشور های جهان از دید دانش محیط زیست به یک قطره آب باراش ارزش قایل هستند واز هدر روی بی منفعت آن خارج مرز کشور خود جلوگیر می کنند و در مسیر روان آب های سطحی در داخل دریا ها ذخیره آب ها بشکل لبریز عمار می کنند و یا روان آب های سطحی را به وسیله سیستم لوله ها به محل حوض ذخیره آب ها هدایت می دهند.
طوریکه کشور دوست برادر ما ایران آب تالاب هامون هلمند ما را بوسیله خط لوله آب رسانی به گودال حفر شده نمیه عمق در زا هدان اتتقال داده است.

اگر رهبری وزارت انرژی و آب ما در طی ۱۵ سال رهبری کار آفرین علمی مسلکی می داشت روناب های سطحی ناشی از باران های خیرخانه را به وسیله خط لوله آب و یا کانال وزیر آباد به محل لب جر خواجه بغرا انتقال می داد و ذخیره می کرد. مناطق پروان سوم، چمن ببرک دیگر دچار آب گرفتگی نمی شد،
ساحه لب جر خواجه بغرا محل مناسب برای حفر حوض ذخیر ه پهن ٰبر طول دار است و باید ادراه محیط زیست آن را وسعت بخشد، بخاطر یکه تبخیر آب از حوض ذخیره آب ها سبب رطوبت در منطقه می شود.
کابل را با این شیوه می توان از خشکی نجات داد و به این شیوه آب های زیر زمینی شهر کابل را دوباره تقویت کرد.

طرح من : برای تجموع آب باران های سطحی شهر کابل احداث کاسه بند ها ی با ارتفاع یا یک دومتر، شروع از: گذرگاه پل ارتال، در مجاری پل ارتال و پل باغ عمومی، پل چهاراهی مکرویان در پایان کابل بای بند ذخیره ساخته و مجاری عبور آب پل های مذکور دروازهای آهنی نصب گردد که تا بتواند پایین بالا شوند: سطح دریا کابل با بلدوزر پاک هموار برای ذخیره و عبور از یک کاسه های دیکر بشکل آبشار آماده گردد: آب از کاسه بند ها به جوی ه نهر که در مسیر دریا استند هدایت برای سرسبز پارک زرنگار، پارک شهرنو و باغ زنان شود.

در داخل کاسه بند ها می توان هزار ها متر مکعب آب رونا ب های سطحی را در داخل دریا ذخیره کرد و شهر کابل را به این شیوه سرسبز و آب هوای کابل را از این آلودگی موجود اش کاهش چشمگیر خواهیم داد.

مفیدیت ذخیره آب باران ها در کاسه بند ها داخل دریا کابل موجب تغییر آب و هوا با تشکل شدن مه در مقایس خرد آب و هوایی کابل می شوند.

در صورت اجرای این طرح جوی شیر که از قسمت انداربی می گذرد تا قسمت شهر آرا سبب شادابی سرسبزی ازاین کاسه بند داخل در یای می گردد.

ساخت یک چشمه انداز زیبا با گذاشتن صدق های گل دان چوبی، گذاشتن انواع گل ها در داخل صدق ها در دوطرف دیوارهای اسحکام دریا کابل شروع از «پل آرتل الی پل محمد خان» جهت مقاصد ورزشی، تفریحی و «سیاحین» توریستی.

هموطنان عزيز :
اين طرح و اندیشه ابتكار مسلكى من است که جهت غنامندی، به حضور شما تقدیم گردید، به نظریات تکمیلی تک تک شما ضرورت دارم.

ضمنآ ارزومندم تا جهت آبادی و شادابی شهر کابل در برسی و عملی نمودن این طرح و پلان پیشنهادی، برای راه های بیرون رفت «آبیاری، نشو نما و سرسبزی کابل» از جانب ادارات مربوط توجه لازمه صورت گیرد.

داکتر یارمحمد حیدرزاده
داکتر علوم محیط زیست در کشور سویدن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر صاحب چرا دولت در قسمت ساخت بند شاه توت وللندر توجه نمیکند که قدرت ذخیره ملیون ها متر مکعب اب را داردو میتوان از برج عقرب الی اخیر برج جوزا اب را زخیره کرد ودریای کابل همیشه دارای اب فراوان خواهد بود

>>>   جناب داکتر صاحب
اگر بیاید از نزدیک این طرح را شریک بسازید و تجارب خود را در خدمت به مردم بگذارید. زیرا داکتر و ماستر محیط زیست خیلی کم داریم.

>>>   کی این طرح را بدون شما داکتر صاحب در شهر کابل عملی میکند؟ با تاسف که حکو مت وحدت ملی از افراد کم تجربه واسط دار و بیکار تشکیل شده است وحتی فلج است اگر شعروندان کابل به ابتکار خود این مقاله را با مقامات پروگرام محیط زیست ملل متحد مطرح کنند. بیقین میتوان گفت آن موسسه می تواند در زمیته تجویزی بگیرد.

>>>   گوید به نوروز که امسال نیاید -درکشور خونین کفنان ره نگشاید
ضرورت به ابیاری نداریم میشود از خون شهدا همه جا را سیراب وابیاری نمود تا این سه نفر عین وعین وکاف در کشور است ویا تا زمانیکه استعمار غرب وشرق با اجنت عای معلوم الحالشان کاف وعین وغین واینها زیر فرمات اجنبی ها برنامه های توسعه طلبی ونابودی فرهنگ این مرزوبوم را درسر دارندبه اب ضرورت نیست میشود باخون سبزه وگل را ابیاری نمود بسیار جای تعجب نیست که با وجود ابر قدرت های جهانی وتمام کشور های جهان مستقیم ویا غیر مستقیم چند طالب برسرنوشت دنیا حکمروای نماید مگر اینکه در پشت پرده دست ودستهای مرموز باشد که نخواهد خون انسانها ریخته نشود ودیگر مادران وهمسران ودختر خانم ها وخاله ها وعمه ها و...سیاه نپوشندوپدران وبرادرا وکاکا ها وماما ها نعش پاک اقارب خودرا زیر خاک سیه مدفون نسازند وبه مدعیان حقوق انسان وحقوق بشر بگوید که دیگر بس است بشر کشی را خاتمه دهید تا راستی باور نمایم که شما ضد بشر نیستید اگر معنی ارهاب ترسانیدن انسانهاست شما خود بیشتر از القاعده وطالب وحکمتیار وداعش بشریت را مرهوب ومرعوب مینماید وباز بروایت صحیح انها نیز تحت قومانده ای شما واز شما اند
خیال بت خان

>>>   این طرح خوب شما داکتر صاحب که جهت کاهش مشکلات شهر کابل انرا مطرح نمودید واقعا که ما مشکلات زیادی را خصوص حفاطت محیط زیست داریم و وظیفه هر شهروند است که محیط زیست خود را پاک نگهدارد اما مشکلات که ذکر شده بسیار خوب و جامع است اگر جنبه عملی و تطبیقی داشته باشد بسیار برای شهر کابل موثر واقع میشود زیرا عوامل مخرب محیط زیست یکی از چالش های است که تمام جهانیان را بخود جلب نموده بخصوص در کشور ما که نبود سیستم های معیاری فاضلاب ها خامه بودن سرک ها و جاده و نبود ساحات سبز و کمبود پارک های تفریحی فقر و بیچارگی عدم داشتن فرهنگ شهری و محیطی وغیره عوامل است که ما باآن مواجه هستیم و تاکنون دولت به ان توجه خاص نداشته است حفاظت از محیط زیست یکی ازمکلفیت های دولت است که باید انرا الویت خود قرار دهد زیرا حیات تمام شهروندان به ان وابسته است زیبای و پاکی شهرها در مطابقت با سایر کشور جهان یکی از مسولیت حکومت است که به ان توجه کند شاروال خوب و صادق داشته باشد که دلسوزانه با مشترکین خود کار و عمل کند و خلاصه تمام افراد مسلکی و ادارات ذیربط که در خصوص محیط زیست کار میکنند واقعا طرح شما جناب داکتر صاحب خوشم امد به امید روزی که این اهداف والا شما بدست خود جامه عمل بپوشد و حکومت ما توجه کند شما محترم را دعوت کند و روزی شود که ما هم یک کشور زیبا سبز و پاک داشته باشیم و همه ما در صلح زندگی کنیم
یک وظندوست

>>>   طرح هایتان عالیست اما ایکاش کسانی باشند که بشنوند. حد اقل تلویزیون های شخصی که روز و شب سیاست پراگنی میکنند میز های گردی را در مورد همچو مسایل حیاتی ترتیب کنند و از همه مهمتر مردم باید آگاه شده برای نسل های بعدی از همین حال سرمایه گذاری نمایند.

>>>   ای کاش کسانی که فرار کردند به کسانی که ماندند درس چگونه ماندن ندهند!!!!

>>>   داکتر صاحب حیدر زاده ، اداره ی حفاظت ملی محیط زیست حکومت وحدت ملی در دست افراد غیرمسلکی واسط دار قرار دارد و داکتر صاحب اشر ف غنی هم نه توانست که کادر های اصیل کشور را مانند داکتر یارمحمد حیدر زاده در سطح بالای دولت برای بهبود کشور جذب کند.

>>>   آیا در افغانستان فقط باید به دنبال آبادی شهر کابل باشید؟ شهرهای دیگر چه؟

>>>   داکتر حیدر زاده تشکر
مسولیت ادره ملی محیط زیست دولت وحدت ملی به یک کارشناس دلسوز ملی ضرورت دارد.علی رغم دریافت صد ها میلیون دالر، مسوولان و کارمندان ریاست عمومی "محیط زیست" بدون کدام کار عملی با معاشات بسیار گزاف چند ده هزار دالری با صرف میلیون ها دالر عملاً درین زمینه و برای جلو گیری از وقوع فاجعۀ بزرگ انسانی و محیط زیستی کاری نکرده و این اداره در تحت رهبری مصطفی ظاهر هیچ دستآوردی ندارند. درحالیکه حق دست رسی به محیط زیست سالم یک حق طبیعی افراد یک جامعه است. اثرات مخرب روند جاری تخریب محیط زیست در شهر ها و اکناف کشور میتواند علاوه بر نسل حاضر نسل های آینده را نیز جداً متأثر سازد.

>>>   مقصر اصلی نابسامانهای اوضاع آلوده شهر کابل مصلحت گرای های کرزی در تقرر افراد بر اساس مصلحت قومی است که از آن جمله یونس نو اندیش شخص بیکاره دست داشتن صد فیصد آن در غصب زمین های فضای سبز بخصوص فروش دامنه های کابل که خود را میلیارد به هم دستی سارنوال الکوزی ساخت !

>>>   اگر حکومت وحدت ملی بخواهد که در بین مردم افغانستان طرف دار پیدا کند بهترین گزینه برای کرسی اداره محیط زیست همین داکتر یارمحمد حیدر زاده است که متخصص حفاظت زیست است او در سویدن زندگی دارد.
ساکن کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است