جاسوسان آمریکا «با چمدان‌ پرپول» به لیبی رفتند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۳    ۱۳۹۵/۱/۳۰ کد خبر: 114730 منبع: پرینت

بین 30 تا 40 جاسوس و مامور اطلاعاتی آمریکایی و انگلیسی برای دخالت نظامی در لیبی مقدمه چینی می‌کنند.

روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» اعلام کرد که تیمی متشکل از کارشناسان و ماموران اطلاعاتی انگلیس و آمریکا برای حمایت از دولت آشتی ملی در لیبی و در اصل برای زمینه‌سازی جهت دخالت نظامی در این کشور مستقر شده‌اند.

این روزنامه انگلیسی همچنین به نقل از منابع اطلاعاتی افشا کرد که این مأموران با خود «چمدان‌هایی پر از پول حمل می‌کنند» و به رؤسای قبایل لیبی رشوه می‌دهند تا با دخالت نظامی زمینی غرب در لیبی مخالفت نکنند.

بنا بر گزارش ساندی تایمز، مأموران اطلاعاتی آمریکا و انگلیس در راستای فراهم نمودن حمایت از «فایز السراج» رییس دولت آشتی ملی تلاش می‌کنند. دولت سراج در یک پایگاه دریایی واقع در طرابلی پایتخت این کشور تحت شدیدترین تدابیر امنیتی و حراستی قرار گرفته است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از منابعی که خواست نامشان فاش نشود، تاکید کرد که بین 30 تا 40 مأمور اطلاعاتی انگلیس در طرابلس مستقرند که در بین آنها مأموران جاسوسی و کارشناسان متخصص در مواد منفجره و بمب حضور دارند و به عناصر مسلح آموزش می‌دهند تا عملیات نظامی علیه داعش انجام دهند.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی» دیکتاتور لیبی شاهد درگیری‌های شدیدی بین گروه‌های اسلام‌گرا و لیبرال بوده و هست. در غیاب دولت مرکزی مقتدر، داعش توانست تابستان سال گذشته شهر «سرت» و اطراف آن را به طور کامل اشغال کند.

در حال حاضر در لیبی دو دولت وجود دارد؛‌ دولت آشتی ملی به ریاست سراج در «طبرق» که مورد حمایت سازمان ملل و کشورهای غربی است و به رسمیت شناخته شده است و دولت موازی به ریاست «خلیفه الغویل» در طرابلس.

با قدرت گیری روز افزون داعش، غرب از این رویداد احساس خطر کرد، به ویژه اینکه لیبی به اروپا نزدیک بوده و تروریست‌ها از طریق ایتالیا به این قاره نفوذ می‌کردند. غرب انجام عملیات زمینی علیه داعش را منوط به تشکیل دولت آشتی ملی دانست که این دولت تاکنون رأی اعتماد پارلمان را جلب نکرده است.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فایز السراج ماه گذشته بعد از آنکه با ممانعت دولت موازی نتوانست از راه زمینی به طرابلس وارد شود، از راه دریا و با کشتی جنگی وارد این شهر شد.

قرار است فردا یا پس فردا پارلمان لیبی به 16 وزیر پیشنهادی سراج رای اعتماد بدهد.

ادامه درگیری‌ها در طرابلس
از سوی دیگر، شاهدان عینی در پایتخت لیبی از وقوع درگیری‌های شدید طی ساعات شب گذشته و صبح یکشنبه بین افراد مسلح خبر دادند.

وبگاه خبری «اخبار لیبیا» گزارش داد، در این درگیری‌ها که در منطقه «الاندلس» طرابلس روی داد، افراد مسلح به مواضع یکدیگر حملات خمپاره‌ای داشتند و درگیری‌ها کما کان ادامه دارد.

این درگیری‌ها لحظاتی بعد از آن شروع شد که وزیران خارجه آلمان و فرانسه که برای حمایت از روند سیاسی در این کشور و حمایت از دولت آشتی ملی رفته بودند، شروع شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است