انکشاف اقتصادی زراعتی ربط زیج آن با اقلیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۵/۱/۲۹ کد خبر: 114701 منبع: پرینت

اقتصاد زراعتی یکی از بخش مختلف اقتصادی ملی بر اساس تولید محصولات زراعت فر آورد های باغی به شمار می رود و یک کشور بدون کشت و برداشت زراعت و فر آورد های باغی اقتصادی آن هیچ معنی ندارد بناٌ زراعت ستون شاه راه پایه چراغ پیشرفت اقتصادی کشور است.

اقلیم به شرایط آب و هوایی یک منطقه جغرافیایی نظیر درجه حرارت، رطوبت٬ فشار اتمسفر، باد، بارش از قبیل برف و باران و سایر مشخصه های هواشناسی در مدت زمان نسبتاً طولانی گفته می شود.

اقلیم هر سرزمین عامل بسیار مهم در تقسیم زون بندی کشت بر داشت زراعت، فرآورد باغداری و چاروا پروری به شمار می رود و به همین دلیل انسان اولیه و فعلی نیز به حکم ضرورت در پی دستیابی زمین حاصلخیز آب وافر و تخم هر جای جغرافیا سرزمین اقلیم مناسبی یعنی آب هوا برای کشت زراعت چاروا پروری می یافته اند اقامت گزین می شود و اجتماع پایه ریزی می کند.

در اکثریت مناطق جغرافیای افغانستان دره های وجود دارد که اقلیم آن مناسب برای طرح پایه ریزی زیستی حیات بشری یا تشکیل اجتماع است و تا اکنون تنها وادی واخان نسبت سردی باد کم سکنه است و دره ی آرزوی پنجشیر که بیشتر از 70 کیلومترآن به نسبت سرد هوا کوهای برف گیر آن از سکنه خالی است. دشت های بگوا و جهنم نیز نسبت گرمی هوای و کمی رطوبت از سکنه خالی است تغییر اقلیم موضوعی است که به سادگی نمی توان از کنار آن گذشت.

تغییر اقلیم نشان دهنده‌ تغییرات غیر عادی در اقلیم درون اتمسفر زمین یا گرم یا سرد و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف جغرافیای سرزمین کشورها می‌باشد.

برای مثال برف باری بیشتر از دو متر در نواحی کوهستان ولایت پنجشیر مدت این تغییرات از پنجاه سال تا صد سال دوباره تغییر رخ داده است . تغییر اقلیم پدیده ای است که در نتجه فاکتورهای همچون فرایندهای دینامیکی زمین و یا عوامل بیرونی همچون تغییرات در شدت تابش آفتاب ویا عدم تابش آفتاب و از اثر فعالیت های بی روحیه انسان در یک مکان رخ می دهد.

مانند استفاده افراطی خاک٬ انهدام یا قطع درختان، از بن کندن بوته ها و گیاهان دارویی٬ چرش زیاد چاروا بالای چراگاه، زیرا فرش سبز نباتات روی زمین از بین می رود و خاک بطور مستقیم مقابل شعاع آفتاب قرار گرفته که در این صورت درجه حرارت بالا رفته و خاک خشک می شود و در نتیجه خاک خشک و برهنه زود تر در معرض خطر تخریب باد رواناب های باران برف کوچ قرار می گیرد.

در کوهای بلند برف گیری صیقل شده از بوته ها برف کوچ٬ لغزش سنگ و حرکت توده های مرطوب گل بطرف پاین باعث راه بند وسایط و یا پرشدن جوی ها، کانال ها و بند های ذخیر آبی می شود.

در اثر تغیر اقلیم خاک خشک با کاهش بارش منجر می گردد و آرام سطح تالاب ها و جهیل ها خشک شدن حاشیه زمین های هموار می گردد.

داکتر یارمحمد حیدر زاده کار شناس محیط زیست


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از ریس صاحب جمهور و داکتر صاحب عبدالله رییس اجرایی داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده جای مناسب برای اش در دولت وحدت ملی در نظر گرفت شود . چون داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده یک کدر مستعد و مجرب برای احیا محیط زیست افغانستان است.
دوست دار طبیعت

>>>   مضمون ها داکتر یارمحمد حیدر زاده در رسانه های افغانی خیلی عالی و سودمند به شکو فایی کشور ما است و اگر داکتر صاحب عبدالله و قت خواندن مقاله را داشت باشد بعد از تحلیل و ارزیابی آن در تعین پوست ادارات مستقل تصمیم برای داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده خواهد گرفت.
اکبر از مزارشریف

>>>   تشکر داکتر حیدر زاده از این زحمت آگاهی دهی
سلامت محیط زیست بر هوش و استعداد و لیاقت های فردی اثر می گذارد میانه روی در اخلاق و منش متاثر از میانه روی در محیط زیست است. ساکنان مناطق معتدل کره زمین دارای ویژگی ها و روحیه های خاص هستند که مقایسه با جوامع ساکن در مناطق گرمسیر و سردسیر از تفاوت بسیاری برخوردارند.

>>>   ظاهرشاه (باباي كرزي) هم غاصبِ زمين برآمد
به مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان
السلام و علیکم و رحمه الله و برکاته
احتراماً عرض میداریم اینکه، نزدیک به 60 سال قبل، صد ها جریب زمین اجداد ما، توسط محمد ظاهر، شاه وقت، به جبر و ظلم، غصب گردیده بود که به عده ی آنها زمین های مخروبه ی دولتی را به زور و به عده ی دیگر، هیچ چیز نداد. قابل یاد آوری است که در آن زمان اهالی کاریز میر به جرم همکار بودن با امیر حبیب الله خادم دین رسول الله (ص)، بی نهایت مورد ظلم، تعدی و تعرض حکام وقت، قرار گرفته بودند که این ظلم ظاهر شاه را که با پیشانی باز فقط زمین ما را گرفت، یک نوع ترحم خانواده ی "آل یحیی" تصور می کردیم و بعد ها نییز، فرصت مطالبه ی حق خود را پیدا نکردیم. از سال 1371 ش. تا آخر حکومت مجاهدین، این زمین ها را دوباره گرفته بودیم؛ اما، به مجرد اشغال کابل و حومه ی آن توسط طالبان، مثل دوره ی نادر خان، کاریز میر به ویرانه تبدیل شد و طالبان قریه ی ما را آتش زدند.

>>>   همه روزه حد اقل خودم شاهدم که صد ها جوان از خیرخانه در فیس بوک در موارد متعدد ابراز نظر می نمایند.یکی شعر می سراید،دیگری عقل کل در سیاست است،بدون پایان نامه ی مکتب،چه رسد به دانشگاه،دیگری خود را در جای ملای رومی می پندارد و راست و دروغ از تصوف می حرفد و ..!
یک روز ندیدم که این عزیزان صدای شان را در مقابل تبعیض حکومت وحدت ملی، حتی در امر اعمار جاده هایی که از مرکز شهر به خیر خانه وولایات شمالی منتهی می شود،بلند کنند.
برادران و خواهران خیرخانه نشین!
از برادران هزاره ی غرب کابل بیاموزید،صدای تان را برای حق خود تان بلند کنید،اعتراض کنید،جاده مخروبه ی سرای شمالی را برای یک روز ببندید،از ملا امامان مساجد تان بخواهید تا یک روز جمعه در مورد این معضل حرف بزند و با هم راه چاره ای بیاندیشید، آخر شما هم مستحق اید تا جاده های اسفالت شده داشته باشید.مسولیت شهروندی تان را ادا کنید،بدانید که مسول شماره یک در غفلت حکومت در اعمار جاده های تان نخست شمایید با بی تفاوتی و بی مسولیتی تان .

>>>   تمجید و تقدیر از جناب داکتر صاحب یار محمد حدر زاده متخصص حفظ محیط زیس که مقالات سدمند و آگاهی دهی شان در امور زراعتی سرسبزی بهبود محیط زیست کشور و عمران مملکت جنگ زده ما مساعی جمیله شان را همیشه همواره نموده و طرح های راهبردی توسعه اماکن سبز و تحول زراعت درباره خودکفایی کشور افغانستان از نگاه مواد اولیه غذایی و سر و سامان دادن زندگی مردم روستایی با منابع طبیعی نواحی شان و مکانیزه شدن دهقانان کشور با متودهای جدید علمی و آشنایی آنها با تکنیک عصری زراعتی بهترین نظریات عالمانه خود را از این نشریه افغان پیپر به مردم بی دفاع خود رسانیده است. تشکر از قلم فرسایی شان در جهت بهبود زندکی مردم ما که طرح های مفید آن در صورت عملی کردن ان اطرف دولت از افزایش حایشه نشنی فقر و هم طرز تحریرشان در ادبیات فارسی بسیار عالمانه بوده است.
وطندار

>>>   داکتر صاحب حیدر زاده افتخار کشور ما است افسوس که حکومت وحدت ملی در دست افراد متعصب و کدر ستیز قرار دارد و داکتر صاحب اشر ف غنی هم نه توانست که کدر های اصیل کشور را مانند داکتر یارمحمد حیدر زاده در سطح بالای دولت برای بهبود کشور جذب کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است