آمریکا اشغالگر و افغانستان اشغال شده است
اگر کشور ما، به همین روال با آمریکا رابطه خود را ادامه دهد، کشوری تحت اشغال باشد و خود را همیشه محتاج لطف آمریکا بداند، نتیجه خاصی نخواهیم داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۵/۱/۲۸ کد خبر: 114649 منبع: پرینت

در ابتدای کار حکومت و همچنین در طول نزدیک به دو سالی که از حکومت وحدت ملی می گذرد، این دولت، متنقدان زیادی داشته است. منتقدانی که هر کدام از عدم مشروعیت حکومت، عدم برگزاری انتخابات، وضعیت اقتصادی و امنیتی و بسیاری موارد دیگر انتقاد کرده اند. نتیجه این انتقادها تاکنون، آیا تاثیری بربهبود کار حکومت داشته است؟

داکتر عبدالطیف پدرام، عضو مجلس نمایندگان و رهبر حزب کنگره ملی افغانستان در برنامه «آماج» گفت: اگر کشور ما، به همین روال با آمریکا رابطه خود را ادامه دهد، کشوری تحت اشغال باشد و خود را همیشه محتاج لطف آمریکا بداند، نتیجه خاصی نخواهیم داشت. نیاز اقتصادی، کشورها را با عنوان جهانی شدن به هم نزدیک گردانیده اما این نیاز اقتصادی در کشور ما وابستگی را رقم زده است.

وی، ادامه داد: مخالف حضور آمریکا در افغانستان هستم. گرچه مخالف روابط دیپلماتیک با آمریکا نیستم. حضور آمریکا در افغانستان چیزی فراتر از یک رابطه دیپلماتیک است و رابطه یک کشور اشغالگر با یک کشور اشغال شده می باشد.

پدرام، در خصوص این اشترک دیدگاهش با طالبان بیان داشت: دیدگاه طالبان بسیار نزدیک به این دیدگاه من است که باید خارجی ها از کشور به صورت کامل خارج شوند. اما در این مورد باید گفت فقط صورت مساله است که شباهت دارد و محتوای نظرات آنها با ما کاملا متفاوت است. نظامی که طالبان با بیرون رفتن آمریکا، می خواهند ایجاد کنند، نظامی با تفسیر بسیار رادیکال و سلفی از اسلام است اما پیشنهاد ما بعد از خروج نیروهای آمریکایی، ایجاد یک نظام دموکراتیک و آزاد است که به حقوق شهروندی احترام بگذارد و آزادی افکار و بیان وجود داشته باشد. بنابراین دیدگاه ما با طالبان تفاوت های بسیار ریشه ای دارد و فقط اشتراکی لفظی دارد.

این نماینده مجلس، معتقد است، نظام متمرکز کنونی در افغانستان، پاسخگوی کوچکترین نیاز مردم افغانستان نیست و افزود: در جوامع مدرن امروز که نیازها متفاوت شده است و خواسته ها بسیار متنوع است، یک انسان، چه به عنوان شاه، چه به عنوان رییس جمهور و چه به عنوان هر کس دیگری نمی تواند نیازهای مردم را به تنهایی پاسخ دهد و به آن نیازها رسیدگی کند. به عنوان نمونه در بلخ و بدخشان، بیش از شش سال است که کوشش می کنیم، بند شوراب را به راه اندازیم که نیاز به بیش از چند میلیون دلار دارد، این کار انجام نمی شود چرا که دولت مرکزی قادر به تامین بودجه نیست. اگر این سیستم ایالتی بود، با هزینه لاجورد بدخشان این بند را می ساختیم. این چیزهایی است که نظام های متمرکز دیگر نمی توانند به آن پاسح دهند.

وی، اشرف غنی را فردی نالایق برای اداره کشور دانسته و گفت: اشرف غنی از لحاظ عملی، بسیار ناموفق بوده است، از لحاظ دینی که ارزش های اساسی و مهم کشور ما را تشکیل می دهد بسیار بیسواد است. حتی آمریکایی ها که خود اشرف غنی را بر تخت نشانده اند، آمار می دهند که در طی این سال، سلطه طالبان بر مناطق و شهرک های افغانستان سه برابر بیشتر شده است. طی سال گذشته هم، قندوز را از دست دادیم. رکورد اقتصادی و رسیدن مردم به فقر و فلاکت و فرار جوانان، عدم وجود کار نیز از جمله کاستی هایی است که در دولت وی به وجود آمده است.

پدرام، ادامه داد: این روزها همه مردم فریاد می زنند که این رژیم دیگر مشروعیت ندارد، باید برکنار شود و از اینجا برود. از نگاه من اشرف غنی در تاریخ سیاسی افغانستان، ناموفق ترین سیاستمدار بوده است. وی کسی بوده که از خارج، به افغانستان آمده است، کشور را نمی شناسد و به نیازهای آن و مردم آن آگاه نیست.

رهبر حزب کنگره ملی افغانستان، در خصوص داکتر عبدالله و جایگاه وی در حکومت عنوان کرد: هم اکنون اوضاع داکتر عبدالله در حکومت بسیار وخیم است. تیم وی به سختی به اوضاع خود رسیدگی می کنند. با این وجود، دیگر نمی توانند به اوضاع مردم رسیدگی کنند. عبدالله هم اکنون خوش است که بیکار نمانده و رییس اجرایی شده، سفری می رود و نامی در حکومت دارد. پس جای هیچ بحثی برای وی باقی نمی ماند. وی جایگاهی ندارد که بتواند کار کند و بعد درمورد کارش انتقاد هم بشود.

وی، به عدم مشروعیت این حکومت تاکید داشته و به هیچ عنوان آن را شایسته حکومت نمی داند و می گوید: از ابتدای شروع کار این حکومت، تاکید داشتم که این حکومت، خیانت ملی است و نه وحدت ملی. تابحال به هیچ کدام از وزیرهایی که به پارلمان آمده اند، رای نداده ام و پس از این نیز رای نخواهم داد. حکومت، از ابتدا حکومتی ناشایسته بوده است پس با انتقادها و با اصلاح ها درست نخواهد شد و کار بر آن اتلاف وقت خواهد بود. این مردم هستند که باید کار کنند تا نظامی جدید روی کار بیاورند.

داکتر پدرام، در خصوص دلیل عدم استعفای خود از پارلمان گفت: زمان کار پارلمان از لحاظ قانونی تمام شده است اما اصرار بر این دارم که انتخابات باید برگزار شود تا پارلمان جدید روی کار بیاید. از پارلمان کنار نرفته ام چراکه پارلمان تریبونی است برای طرح مسایلی که نیازمندم آنها را مطرح کنم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سالانه پنج هزار تن لاجورد از معدن لاجورد بدخشان بصورت قانونی و غیر قانونی استخراج میشود، که حدود پنج میلیون کیلو میشود.
قیمت فی کیلو لاجورد در بازار جهانی نظر به کیفیت آن بین دو تا چهار هزار الر است.
اگر قیمت مجموعی متوسط آن را محاسبه کنیم،پانزده ملیارد دالر میشود.
پس این همه پول ها چه میشود و در جیب کی ها میرود؟
همینطور ده ها ملیارد دالر از فروش تریاک و هیرویین تولید شده در افغانستان در جیب کی ها میرود؟
اگر فقط حاصل فروش فقط یک ساله قیمت لاجورد و هیرویین افغانستان در بازار های جهانی به مردم افغانستان تعلق بگیرد، درکشور فقر کاملآ نابود خواهد شد.

>>>   امریکا واقعا اشغالګر است اما افغانستان را از افغانها نه بلکه از پاکستانیها اشغال کرده است!!!

>>>   فاشیست بزرگ، اولین شخصی که مفکوره ایالتی را در ذهنش می پروراند وشب ها به یاد ایالت بلخ و بدخشان میخوابد. این آرمان را به گورستان خواهد برد انشاالله

>>>   این روز ها اشغــــال حرف روز شده هرکس کوشش میکند صریح تر واولتر ازهمه به زبان بیاورد چند ماه پیش حرف یا اصطلاح روز ستون پنــــجـــــم بود کسی نبود که ستون پنجم را بزبان نیاورده باشد
یکسال پیش حرف روز یا اصطلاح کثیرالاستعمال گرگ هابود که از سریال ترکی وادی گرگ ها گرفته شده بود پیشتر ازان حرف روز ع وغ رایج شده بود آنقدر ع و غ گقتند که دل شان را خالی کردند در زمان کرزی حرف همه شیرچـــــــور بود
این مود روز شده اشـــغـــال یک ماه شاید دوام کند بعد به فراموشی سپرده میشود وکدام اصطلاح دیگر جایگزین آن میشود
( گیلگمش )

>>>   در حالیکه معاون اول تعین شده ریس جمهور گروه مسلح وقاتل وچپاولگر چون بیرام قل را مورد حمایت داشته باشد پس از دیگر ترورست های طالبان ترورست وشبکه حقانی و غیره گروه های ترورستی چه انتعقاد کنیم دولت باید اول گروه ترورستی جنبش تحت الحمایه جنرال دوستم اغاز نماید که خیلی خطر ناکتر از طالبان است .

>>>   بــه ( فاشیست بزرگ،....
لوی پشتونستان را که درذهن خود می پرورانند پاکستان همین باقی راهم خواهد گرفت وهرسال وهرماه قسمتی راتصرف میکند آرمان دیورند ولوی پختونستان رابگور خواهند برد

>>>   درجهان بهترین نظام, نظام مردم سالار , نظام دموکراسی واقعی وراحل اختلافات وختم جنگ نظام بدرال است که امروز در جهان نتیجه خوب داده است نظامات فدرال در آسیا, اروپا,امریکا,آساترلیا. نتیجه خوب داده است:
پاکستان,روسیه,آلمان,سویس, ایالات متحده امریکا وآسترلیا کشور های فدرال اند امریکا 52 ایالت است وحدت دارند.
یک تعداد عناصر فاشیست یا مفهوم فدرال را نمیدانند یا میدانند از تجاهلالمعارف کار گرفته مردم عوام را فریب میدهند وادعادارند که فدرال به معنت=ای تجزیه تلقی مینمایند درحالیکه فدرال مردم سالاری است نه تجزیه.
در سمستر دوم صنف دوم فاکولته حقوق وعلوم سیاسی رژیم ها را باوضوح کامل تشریح نموده که آنرا مطالعه کنید نظام قدرالی را با مثال واضح ساخته است. بااحترام عبید.

>>>   از کشور خبر وتبلغات مصبت بنویسد یک کم امید وار باشیم همش خبر های منفی مینویسید حتا از افغانستان ومردم افغانستان نا امید میشویی
محمدی از ایران

>>>   اين اقا پدرام با اين مفكوره فاشيستي افغانستان را أز اين بيشتر بسوي بد بختي لساني وقومي منطقوي سوق مي دهد افغانستان خصوصا درطول اين ١٥سال اشخاصي مثل پدرام نفاق قومي ولساني كاشته و مردم افغانستان به جان همديكرانداخته درحقيقت اينها هم يكي از مزدور ها اجنبي ها است ملت بايد هوشيار باشد اجازه نه دهد كه از احساس پاك ايشان كه برادري .مسلماني اتحاد قومي افغانستان مستقل سربلند ومترقي است سوء استفاده كند. اينها إنسان ها عقدهءيي ومريض است افغانستان وبطرف تجزيه جنك وبدبختي بيشتر تشويق ميكند چنين أشخاص إنسانها سالم وخير خواه برأي افغانستان نيستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است