مرز میلک را کنترل کنید
مرز، معیشت و امنیت موضوعاتی وابسته به یکدیگر بوده و متاسفانه بی توجهی به کنترل مرز میلک که از مهمترین مرزهای مشترک با پاکستان و ایران است نابسامانی های جدی را برای افغانستان در پی خواهد داشت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۵/۱/۲۷ کد خبر: 114618 منبع: پرینت

داستان از اینجا شروع می شود که چند روز گذشته تعداد زیادی از کامیون ها در پایانه مرزی میلک متوقف و اجازه ورود به خاک افغانستان را نداشت و همین موضوع سبب نگرانی هایی برای تجار و کامیون داران ایرانی شد، پس از رایزنی های مقام های ایرانی، در حال حاضر آنچه بر سر این مرز مهم اقتصادی آمده یک بلبشو بازاری بوده که نه در آن از کنترل مرز خبری هست و نه بازرسی امنیتی نه کنترل رودپاس ها و نه دریافت حق ترانسپورتی.

سوال اینجا است که چرا نباید کنترل مرزی معقول و جدی در این گذرگاه مهم اقتصادی صورت گیرد و به چه علت باید به شکل ناگهانی عبور و مرورها متوقف شود و پس از آن به یکباره گله وار و افسیار گسیخته گذر از میلک به خاک افغانستان صورت گیرد، انگار مسوولان مرزی افغانستان نیز یا از این طرف بام می افتند یا از ان طرف بام.

بی تردید مثلث مرز، معیشت و امنیت موضوعاتی وابسته به یکدیگر بوده و متاسفانه بی توجهی به کنترل مرز میلک که از مهمترین مرزهای مشترک با پاکستان و ایران است، نابسامانی های جدی را برای افغانستان در پی خواهد داشت.

مرز میلک واقع در زابل و از مهمترین مرزهای مشترک میان سه کشور پاکستان، ایران و افغانستان بوده که به دلیل فرصت های تجاری و وجود بازارچه های مهم مرزی در این منطقه همکاری های سه کشور را به منظور مدیریت جدی مرزها برای عبور و مرور می طلبد اما ورود غیرقانونی و بدون پرداخت حقوق ترانسپورتی و دریافت رودپاس از مرز میلک به طرف افغانستان حکایت تلخ دیگری است و متاسفانه تاکنون هیچ واکنشی از سوی مقام های ذیربط در افغانستان در زمینه کنترل این مرز صورت نگرفته است.

ورود غیرقانونی از این گذرگاه مهم بدون هیچ گونه کنترل و مدیریت مرزی علاوه بر افزایش تهدیدهای امنیتی، به طور حتم باعث افزایش ورود کالاهای قاچاق به کشور می شود که تبعات سنگین اقتصادی آن نیز بر همگان روشن و واضح است.

البته باید گفت ادامه بی تدبیری های پاکستان همچنان برای افغانستان مشکل آفرین بوده و اینبار داستان این سوء مدیریت های شاید عامدانه گریبان مرز میلک را گرفته است تا آنجا که چالش های موجود در این مرز ضربه ای مهلک و سنگین بر جان امنیت و اقتصاد کشور وارد ساخته است.

بیشترین مشکل افغانستان بر سر ورود غیرقانونی موتورها از مرز میلک با پاکستان بوده که مقام های افغانستانی باید در زمینه این چالش مرزی با تصمیمی درست پاکستان را ملزم به کنترل مرز کرده تا دردی دیگر بر دردهای پیکر دردمند اقتصاد و امنیت افغانستان علاوه نشود.

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بشنود برخي برادرانيكه ديروز در برابر استاد عطا گلو پاره ميكردند، حالا امروز كجا هستيد كه از مردم در برابر هجوم و هيولاي دهشتگران به پا خيزيد
حالا در روز دوم نوروز اگر زور تان ميرسيد و بلخ را ويران ميكرديد، امروز هم شهريهاي تان بكجا پناه ميبردند؟؟؟؟؟؟؟؟
اينجا شهرستان آقچه، آستان جوزجان است كه مردمش از ترس و وحشت طالبان پا به فرار نهاده اند،
اينها دقيقاً بسوي شهر امن و آسايش فرار ميكنند كه اين شهر، شهر آستان بلخ است

>>>   دوستان عزیز فراموش نکنید که از طریق این مرز ،پاکستان به طرف افغانستان تروریست می فرستد و امنیت افغانستان را تهدید میکند . و کالا قاچاق میکند
پاکستان کشوری بحران زده است با یک حکومت مرکزی ضعیف که دائما آمریکا به شهرهایش حمله میکند و افراد غیر نظامی را می کشد.و بخاطر فقر و مذهب افراطی مردمش زود جذب تروریستها می شوند.
ولی از جانب مرز ایران،خطر امنیتی افغانستان را تهدید نمی کند. ولی ممکن است کالا قاچاق شود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است