هدف طالبان از تشکیل عملیات "عمری" چیست؟
طالبان در سال روان برنامه این دارند تا در چهار جبهه به جنگ بپردازند. جنگ با مردم افغانستان، جنگ با شاخه جدا شده خودشان به رهبری ملا رسول، جنگ با داعش و جنگ علیه نیروهای خارجی که جهت حمایت و آموزش نیروهای کشور باقی مانده اند. 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۶    ۱۳۹۵/۱/۲۵ کد خبر: 114571 منبع: پرینت

روز گذشته طالبان بر اساس دستور شورای کویته برنامه جنگی شان را تحت نام "عمری" (برگرفته از نام رهبر متواری این گروه؛ ملا محمد عمر که سال گذشته خبر کشته شدن اش پس از دو سال توسط ریاست امنیت ملی کشور افشا شد) آغاز کردند.

طالبان در سال روان برنامه این دارند تا در چهار جبهه به جنگ بپردازند. جنگ با مردم افغانستان، جنگ با شاخه جدا شده خودشان به رهبری ملا رسول، جنگ با داعش و جنگ علیه نیروهای خارجی که جهت حمایت و آموزش نیروهای کشور باقی مانده اند.

در همین حال باید یادآور شد که طالبان شدیدا در اختلاف های درونی گیر مانده اند. وضیعت برای شان بسیار شکننده است. نامگذاری برنامه جنگی امسال شان به نام عمری که برگرفته از بنیانگذار این جنبش است نشان می دهد که طالبان پس از کشته شدن ملا عمر شدیدا دچار اختلاف ها و انشعاب های زیادی شده اند.

طالبان با این نام می خواهند مشکل بی اتفاقی را تا حدودی رفع بسازند. برهان دیگر اینکه اخیرا ملا یعقوب پسر ملا عمر و ملا منان برادر ملا عمر را در مقام های بلند این گروه انتخاب نمودند تا اختلاف ها رفع گردد. اما از همین اکنون مشهود است که سال 1395 سال سرخوردگی و فروپاشی طالبان است. به چند دلیل:

1. انشعاب های درونی میان آنها از هر زمان دیگر بیشتر شده است که این امر هماهنگی پیشین میان این گروه را صدمه میزند.
2. برخی از رهبران شان بر اساس فشار های گروه چهار جانبه بر پاکستان مجبور اند از پناهگاه امن شان در پاکستان بیرون شوند. این امر تا اسکان بی مخاطره آنها و جابجایی مجدد باعث می شود که تحرک شان محدود شود.
3. دولت افغانستان عملیات جدید خویش را تحت نام شفق در سال 1395 بمنظور حفظ مناطق، پاکسازی نیروهای مخالف، حمله به مناطق و پایگاه‌های محل استقرار مخالفان و اختلال در خطوط اکمالاتی و مواصلاتی طالبان، شبکه القاعده و داعش را راه اندازی نموده که تا کنون موفق نیز بوده است.
4. نیروهای هوایی افغانستان با چرخبال ها و جنگنده های جدید مجهز شده اند.
5. نیروهای بین المللی در بیشتر جبهه های جنگ نیروهای امنیتی کشور را حمایت هوایی خواهند نمود.
6. برنامه پنج ساله جنگی و برنامه بهاری جنگی دولت ترتیب داده شده است. بر اساس این برنامه تمام نقاطی که تحت حاکمیت نیروهای مخالف قرار دارد مورد حمله قرار خواهند گرفت.
7. نیروهای رزمی کشور آب دیده تر از گذشته شده اند. آنها می توانند با حمایت نیروهای هوایی ضربه سنگینی به نیروهای مخالف وارد کنند.

تره کی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آقچه؛ شهر ارواح؟
آمر امنيت فرماندهى پوليس: درگيرى شديد ميان نيرو هاى امنيتى و طالبان در ولسوالى هاى آقچه، فيض آباد و خانقاه ولايت جوزجان جريان دَارد و تا كنون ١٠ طالب و ٣ سرباز ارتش كشته شده اند.
آيا شمال به دردسر بزرگ تبديل شده است؟
‫#‏مسلم_شيرزاد

>>>   خيلى ساده و خوشبينانه تشريح كرديد!! مكر واقعيت ها را ناديده كرفته ايت!! در كدام جا نيرو هاى دولتى دست اورد دارند؟؟ غير كريز با مورال شكسته و افتاده!!! بر عكس امسال دولت نا مشروع ارازى زيادى را إز دست خواهد داد و به يك شكست قطعى مواجع خواهد بود!!! به انتظار همجينين روز!!

>>>   افسران زندانی به جرم دستگيری طالبان ؛
ناله های افسران وطن پرست اردوی ملی افغانستان به ملت شریف افغانستان؛
مردم شرافتمند و حقبین افغانستان، جوانان عزیز!
این نامه را بخاطر این نمی نویسم که چاره ای برای بیرون رفت شخصی ام پیدا شود. صرف میخواهم حقایق را با شما شر یک ساخته تابدانید که در جنوب افغانستان چه میگذرد؟ وواقعیت هارا آنچه که بوده به قلم می آورم:
از شروع وظیفه تا کنون هیچ وقت به تعهدم که همانا خدمت صادقانه به شما مردم شریف افغانستان است خیانت نکرده و نخواهم کرد. به سنگین ترین و مشکل ترین عملیات های نظامی شانه به شانه با دوستان و همسنگرانم اشتراک نموده و تا آخرین امکانات از تمامیت ارضی و نوامیس ملی خود در مقابل بیگانگان و تروریستان وحشی دفاع نمودم. هیچ وقت امتیاز طلبی ننموده به تعهدو سوگند خود وفادار ماندم. اما روزی فرا رسید به جرم اینکه سه تن از طالبان که یکی ازآنها آمر مالی طالبان بوده مبلغ دوازده لک و چهل دوهزار و شش صد کلدار پاکستانی که معاش طالبان بود ، انتقال میداد دستگیر نمودیم. بلافاصله پس از این دستگیری به دام زندان تورن جنرال داود شاه، قوماندان قول اردوی 205 اتل این حامی اصلی و اساسی تروریستان افتیدیم و مدت 20 روز است که به حبس این آقا قرار داریم. افراد دستگیر شده ای طالبان بعداز تحقیقات ابتدائی به امر قومندان قول اردوی 205 اتل ،رها گردیده و در عوض ما چهار نفر هریک : " نعیم خان ولد نیک محمد، عبدالنظیر ولد عبدالوکیل، گلبدین ولد شیر محمد ، نورالله ولد محمد عظیم " به زندان فرستاده شدیم. و تا اکنون هیچگونه تحقیقات و سوالی از ما نگردیده وکسی هم جویای حال ما نشده است.
اگر دست گیر نمودن طالبان جرم است ما به جرم خود اعتراف نموده افتخارانه زندان را قبول میکنیم و اگر دست گیر نمودن طالبان جرم نیست پس جرم ما چه است و چرا طالبان نه بلکه ما در زندان هستیم ؟
به امید اینکه عدالت تجلی نماید و حق وحقیقت آفتابی شود.
ازشما میخواهیم که برای تامین عدالت این مطلب را تا جاییکه میتوانید شر نمایید.

>>>   خوب برای این است که آماده مذاکره شدن گرچه آمریکا هم گفته سال 95را باپاکسازي از وجود مخالفان دولت نموده وبا دوماه تاخیر از افغانستان خدا حافظی میکنیم

>>>   ملیشه های دوستم یکی ازدست پرورده های داکتر نجیب الله در شمال وظیفه طالبان وداعش را پیش میبرد اولین دهشت شان توسط پیرم قل یکی از اعضای بلند پایه جنبش با بسته نمودن یک شخصیت مهم اجتماعیی ازداخل مرکز فرماندهیی قوماندانی امینه شهرستانی بزوز گرفته و در عقب موتر رنجر وبدنبال خودکشانیدن تا سرحد مرگ اغاز گردید
دوستم غنی وطالبان را در ناارام سازی شمال بدستور ترکیه وازبیکستان همکاری می نماید ولی خدا مهربان است که خون ناحق دامن قاتلین را زود تر بگیرد

>>>   ملاپيرم قل مشاور جنرال دوستم يكي از قوماندانان جهادي وقاتل مردم بيچاره ولسوالي رستاق با استفاده از جنرال دوستم يك گروپ چند صد نفري افرادمسلح غيرمسول ايجاد كرده امروز بالاي ولسوالي رستاق حمله ور گرديده وكيل عين الدين وكيل شوراي ولايتي اسبق ولايت تخار را با تعداد مردم بيچاره بشهادت رسانيد قرار معلومات بدست آمده بيش ازده تن دراين درگيري بشهادت رسيده و براي چند ساعت كنترول شهر ولسوالي رستاق را بدست گرفتن اينهم بغاوت ملاپيرم قل وكيل ولسي جرگه قبلي وفعلأ مشاوربرحال جنرال دوستم.
فروتن

>>>   زنده باد طالبان هیچگاه از بین نمیرود

>>>   حدف شان از این عملیات شاید فتح کامل افغانستان باشد
چون نام عمر را بر سر این عملیات گذاشتن حکومت ع وغ
هم عملیات ابوبکر را شروع خواهد کرد.ب س

>>>   تروریست های گروهک طالبان هر جنایتی که بتواند انجام دهد آن را انجام می دهد اگر جنایتی مانده باشد که طالبان مرتکب نشده باشد حتماً نتوانسته انجام دهد.اگر ملت همدل و هماهنگ باشند طالبان هیچ غلطی نمی تواند.
اگر طالبان فرزندان این آب و خاک باشد و ذره ای تعلق خاطر به این کشور داشته باشد تا این حد در تخریب و عقب ماندگی آن تلاش نمی کرد.

>>>   افرین به این همت بلندی که با اینهمه مشکلات شان دارند و مصمم به سوی موفقیت و کامیابی اند!!!
کابل صمد

>>>   عجب نامی گذاشتند سر این عملیات ههههههه عملیات عمری باشکه چی عملیاتی قوی باشه شاید طالبان سر افغانستان از بم اتم استفاده خواهد کرد.فرخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است