پروژه های 34 ولایت مشخص شود
برای 50 فیصد پروژه های بزرگ ملی که در سند بودجه موجود است از ادارات پلان تدارکاتی تقاضا کرده ایم و تا نیمه دیگر سال باید 50 درصد باقیمانده آن را به ما نشان دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۱    ۱۳۹۵/۱/۲۵ کد خبر: 114569 منبع: پرینت

اکلیل حکیمی وزیر مالیه کشور که برای استجواب به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود با تاخیر به مجلس رسید و به برخی از سوال های نمایندگان پاسخ داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اکلیل حکیمی امروز 25 حمل 1395 در مراسم علنی مجلس در این استجواب گفت: سند بودجه یک سند قانونی است و از طرف مجلسین تایید و به تصویب رسیده و حکومت مکلف است بودجه مورد نیاز را پیدا و پروژه ها را مطابق بودجه تطبیق دهد.

وزیر مالیه ادامه داد: موضوع فوق العاده مهم این است که امسال به دو کنفرانس برای تجدید تعهد با دنیا از حیث امنیتی نظیر کنفرانس وارسا می رویم و همچنین حضور در این کنفرانس ها برای ادامه کمک های جهانی برای پروژه انکشافی بسیار مهم است.

اکلیل حکیمی یادآور شد: یکی از تقاضاهای دنیا این است که مصرف بودجه برای پروژه های انکشافی باید بالا رود تا به این شکل نشان دهید توان مصرفی برای انجام این پروژه ها را دارید.

وی از تصویب طرحی برای پروژه های انکشافی در شورای عالی اقتصادی خبر داد و گفت: در شورای عالی اقتصادی طرحی را پیش بردیم که در نهایت به تصویب رسید، سال گذشته بودجه انکشافی ما 55 فیصد به مصرف رسید گرچه در مقایسه با سال قبل از آن که 45 فیصد بود یک بهبود را نشان می دهد اما باز هم در این زمینه باید کار بیشتری انجام گیرد.

وزیر مالیه با بیان اینکه حداقل مصرف امسال بودجه باید 80 فیصد باشد، یادآور شد: اقداماتی را که ما به شورای عالی اقتصادی پیشنهاد کردیم و از سوی آنها تصویب شد به این شکل بوده که 16 واحد بودجوی 95 درصد بودجه انکشافی را مصرف کرده و به خود اختصاص داده اند، با این روش با این 16 اداره بزرگ، مکانیزمی را ترتیب داده ایم که در داخل وزارتخانه ها کمیته های داخلی بودجه تشکیل و تقاضا کرده ایم پلان تدارکاتی یکساله را برای وزارت مالیه مشخص کنند.

وی تاکید کرد: برای 50 فیصد پروژه های بزرگ ملی که در سند بودجه موجود است از ادارات پلان تدارکاتی تقاضا کرده ایم و تا نیمه دیگر سال باید 50 فیصد باقیمانده آن را به ما نشان دهند.

حکیمی یادآور شد: در حال حاضر چیزی که از مجلس تقاضا داریم این است که برای پروژه های 34 ولایت مطابق سند بودجه نمره بودجودی مشخص شود، برای اینکه تعهدات ما به دنیا عملی شود و تجدید تعهدات را تا 4 سال آینده داشته باشیم.

وزیر مالیه خاطرنشان کرد: پالیسی حکومت در حال حاضر این است برق تولیدی جایگزین برق توریدی شود، سال های قبل اتکا ما بیشتر برق توریدی بود و حالا قرار است به جای برق توریدی به برق تولیدی تاکید کنیم.

وی گفت: سه پیشنهاد مطرح است، یکی برق توریدی 12 مگاوات بوده که از ایران می آید که قیمت آن 60 میلیون دالر می شود، دیگری برق ترکمنستان از مسیر هرات بوده که به طور مکمل هزینه آن 50 میلیون دالر می شود، اگر برق را از ایران بیاوریم در 30 ماه تکمیل و اگر از ترکمنستان بیاوریم در 60 ماه تکمیل می شود.

حکیمی یاد آور شد: انتخاب آخر در حوزه برق رسانی این بود که از منابع خود استفاده کنیم و قرار است براساس تفاهم میان وزارت انرژی و شرکت برشنا برای 12 مگاوات برق قابل تجدید، 24 میلیون دالر به مدت 18 ماه ضرورت داریم و به این وسیله هم در هزینه و در وقت صرفه جویی می شود.

وزیر مالیه تاکید کرد: تولید 18 ماهه برق آفتابی تولیدی به فیصله رسیده و در مراحل بودجه ریزی و اجرایی آن قرار داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور همه اقشار افغانستان در این وزارتخانه گفت: وزارت مالیه به این وعده خود که از همه نوع قشر مردم در این وزارتخانه استفاده کند عمل کرده ایم و برای این گفته خود سند و اوراق نیز موجود است.

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درسال ۱۳۹۰ یک وروژه برق از برنامه خلع صلاح به حزیما دو .چهار ملیون دالر ساخته شده با تمامی نواقصات که دارد در مدت ۵سال آغاز به کار نکرده ودولت هم هیچ توجه نمکند

>>>   به قول خودش حضور همه نوع قشر(هههه) در وزارت مالیه هیچگونه ربطی به سیاست های آقای حکیمی ندارد، در زمان شما هیچگونه تغیری در عرصه مشارکت ملی بوجود نیامده است بلکه در بسیاری جاها به مراتب بدتر شده است. برای این ادعا ده ها مورد وجود دارد. از معینیت اداری گرفته تا ریاست اداری تا گمرکات و عواید و سایر بخش ها. وکلا ای کاش از ای آقا می پرسید که در گمرکات هم حضور همه نوع قشر (سواد را ببین) وجود دارد؟
احمدالله از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است