کشورهای خارجی به دنبال منافع خود آمده اند
آمریکا متعهد بود که نیروهای امنیتی ما را تجهیز و تسلیح کند اما به جای نیروهای امنیتی افغانستان، نه تنها طالبان بلکه بسیاری از دیگر گروه های مخالفان تجهیز و تسلیح شدند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۱    ۱۳۹۵/۱/۱۸ کد خبر: 114295 منبع: پرینت

در ادامه هشدارهای جهان مبنی بر وخامت اوضاع افغانستان، در سال 2016 حالا نماینده ویژه سازمان ملل گفته است که حکومت وحدت ملی با پنج مانع بزرگ روبرو است که ناامنی، رکود اقتصادی، فساد اداری از جمله آنها است. اگر حکومت افغانستان در بهبود هر کدام از این موارد ناکام باشد، برای افغانستان فاجعه خواهد بود. همچنان نماینده سازمان ملل برای اولین بار ازپاکستان اعتراض کرد و گفته است که در سه ماه اخیر تنها پنجاه و شش بار حاکمیت ملی افغانستان و تمامیت ارضی آن نقض شده است. اما با وجود تلاش های جهان مبنی بر ثبات افغانستان چرا هنوز افغانستان ناامن است؟

غلام فاروق مجروح، عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «آماج» گفت: سازمان ملل متحد و جامعه جهانی اطلاعات دیگری هم از افغانستان دارند. چرا که دست های درازی در افغانستان دارند. آنچه نماینده سازمان ملل متحد به عنوان پنج مورد بیان کرده است چیزهایی است که همه مردم افغانستان می دانند. ناامنی ها و انتحار و انفجار را ما هر روز می بینیم. بیان این مسایل توسط سازمان ملل دردی را دوا نمی کند. آنها باید برای رفع این مشکل، برنامه هایی می داشتند.

وی، در خصوص این اعلام های سازمان ملل بیان داشت: جهان می داند که در افغانستان چه می گذرد و در سال 2016 چه اتفاقی برای افغانستان خواهد افتاد. چرا که بسیاری از کشورهای جهان به مشکلات افغانستان دامن می زنند و خبر دارند که در اینجا چه می گذرد و چه باید بگذرد.

فاروق، ادامه داد: متاسفانه کشور ما کشوری است که چهل کشور دیگر، در امنیت آن دخیل هستند. هر کدام از این کشورها به دنبال منافع خود در افغانستان هستند. اگر منافع آنها با ثبات و صلح در افغانستان به دست آمد، به دنبال ثبات آن می گردند و اگر منافعشان با جنگ به دست آمد در پی جنگ و بی ثباتی در افغانستان هستند.

این نماینده مجلس، در خصوص تهدیداتی که از سوی کشورهایی چون پاکستان متوجه افغانستان است گفت: هم اکنون که پاکستان توسط طالبان به حریم کشور ما تجاوز می کند، هیچ صدایی از جانب حکومت داران ما بلند نمی شود. همانطور که در سال های قبل از این نشد. حکومت نباید بدین کار ادامه دهد. بلکه باید در مقابل این گونه موارد صدای خود را بلند کند و به سازمان ملل برساند. همچنان باید متوجه تهدیداتی که به سمت افغانستان می آید باشد.

فاروق، معتقد است آمریکا به تعهدات خود در قبال کشور ما عمل نمی کند و می گوید: متاسفانه پاکستان متحد استراتژیک آمریکا است و با وجودیکه آمریکا با ما پیمان امنیتی دارد، از پاکستان حمایت بیشتری کرده و درمقابل ناامنی هایی که این کشور در افغانستان ایجاد می کند، اقدامی انجام نمی دهد. حالا آمریکا پاکستان را در بیشتر موارد در برابر افغانستان به کار می گیرد. جهانیان باید بدانند که جامعه جهانی از بسیاری موارد آشکار مانند دخالت پاکستان در کشور ما چشم پوشی می کند و همین خود باعث تشدید ناامنی ها می شود.

وی، در خصوص دلیل ناامنی ها در کشور گفت: در افغانستان آمریکا متعهد بود که نیروهای امنیتی ما را تجهیز و تسلیح کند اما به جای نیروهای امنیتی افغانستان، نه تنها طالبان بلکه بسیاری از دیگر گروه های مخالفان تجهیز و تسلیح شدند. حکومت افغانستان هم نتوانست با کشورهای دیگر جهان روابط گرم و معقول ایجاد کند. روابط سرد و یک جانبه و حتی گاهگاهی بسیار پر تنش با آنها باعث شد که بسیاری از کشورها مانند هند نتوانند همکاری های لازم را با افغانستان داشته باشد.

فاروق، در پایان گفت: هم اکنون حکومت بهانه ای پیدا کرده است و هرگاه از آن انتقاد می شود حکومت گذشته را باعث و بانی تمام کمبودها می داند. درست است که بسیاری از کمبودها میراث حکومت گذشته است اما حکومت حتی ابتدایی ترین وظیفه خود را در این دوره انجام نداده است. در حالیکه شعار داده بود که ای ملت حکومت گذشته نتوانست اقتصاد شما را بهتر کند، ما آن را خوب می سازیم. رابطه کشور را با جهان خراب کرد، ما آن را بهبود می دهیم. برای شما فرصت های شغلی را ایجاد می کنیم ولی هیچ کدام از آینها را انجام نداد و اوضاع از آنچه بود بدتر شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ای بیچاره دستمال بدست تا شماواری دستمال کش ها باشد هیمن آش است و همین کاسه.
بیچاره حالا خبر شده که کشور های خارجی بدنبال منافع خود هستند. جناب وکیل صاحب دستمال بدست . بیدارشو زمستان خلاص فصل بهار آمده.

>>>   بسیارخوب کار میکند که کشورهای خارجی دنبال منافع خود هستند چرا درصورتیکه ماوشما دنبال منافع خارجی ها باشیم ومنافع ومردم خودرازیرپامیکنیم پس خارجی ها حق دارند تامنافع خودرادنبال کند برای ماوشما صرف گپ رسیده وبس دیگر چیزی ازما ساخته نمیشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است