متن کامل سخنان وزیر امورخارجه در مجلس
آلمان حاضر شده است تا بحث روی امضای یک توافقنامه در ارتباط با بازگشت پناهجویان را به افغانستان آغاز کند. آلمان طرح موافقتنامه خود را در قالب اعلامیه به دولت افغانستان تسلیم کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۶    ۱۳۹۵/۱/۱۸ کد خبر: 114292 منبع: پرینت

صلاح الدین ربانی، وزیرامور خارجه که جهت استجواب پیرامون وضعیت مهاجران در کشور های اروپایی به پارلمان کشور احضار شده بود، طی سخنانی گفت: این وزارت برای حل مشکل پیچیده مهاجران که متاسفانه، در یک سال اخیر موج فزونی داشته و باعث عکس العمل های شدید داخلی و خارجی شده است. با استفاده از تمام ابزارهای مشروع سیاسی، قانونی و دیپلماتیک تلاش فراوانی نموده است.

وی ادامه داد: با آغاز موج بزرگی از پناهجویانی که به کشورهای اروپایی رفته اند، رسیدگی به بحران مهاجرت در صدر برنامه های کاری این کشورها قرار گرفت. پیچیدگی و غیر قابل پیش بینی بودن این بحران باعث شد تا سیاست برخی از کشورهای اروپایی در این زمینه مورد بازنگری قرار بگیرد که تغییرات در پالسی مهاجرت آلمان از نمونه های آشکاری در این زمینه است. از نتایج مهم دیگر این بازنگری، تغییر در اولویت بندی میان پناهجویان کشورهایی است که پذیرش پناهجویان افغان، بعد از سوریه و عراق در رتبه سوم قرار گرفت. با توجه به این وضعیت و با در نظر داشت چالش های پناهجویان افغانستان در کشورهای اروپایی، وزارت امور خارجه اقدامات ذیل را انجام داده است:

اول،تاکید جدی بر عدم پذیرش بازگشت غیر داوطلبانه پناهجویان از کشورهای اروپایی بود. ما پیوسته تاکید کردیم که هیچ پناهجویی را که شما کشورهای اروپایی، به زور به افغانستان بر می گردانید، نمی پذیریم. هرچند آنها استدلال می کنند که ما کسانی را به کشور برمی گردانیم که محاکم ما در مورد آنها فیصله کرده اند که مطابق کنوانسیون 19151 ژنوا، واجد شرایط پناهندگی نیستند و باید به کشورشان بازگردانده شوند.

علاوه بر تاکید ما بر عدم قبولی بازگشت غیر داوطلبانه پناهجویان، در مذاکرات برای تمام نمایندگی های سیاسی و کنسولی هدایت دادیم، در صورتیکه کشورها بخواهند به طور اجباری پناهجویان ما را برگشت دهند، برای محافظان امنیتی آنها ویزا صادر نکنند. بر بنیاد تازه ترین آمار ما در سال 13194 خورشیدی، 14091شهروند افغانستان به صورت داوطلبانه به کشور بازگشت کرده اند که 13397 نفر آنها ورق عودت به وطن، از نمایندگی های سیاسی و کنسولی دریافت کرده اند و عودت 694 اتباع کشور از طریق IOM صورت گرفته است. البته بیشتر برگشت های داوطلبانه در ربع اخیر سال 1394 بوده است. دریافت ما این است که شماری از شهروندان با برداشت های نادرست از وضعیت زندگی در اروپا کشور راترک کرده اند اما واقعیت زندگی پناهندگی در اروپا، چیز دیگری بود و به همین دلیل تصمیم به برگشت گرفته اند.

دوم، تاکید به برخورد سخاوتمدانه، با شهروندان پناهجوی افغانستان، موضوعی بود که با کشورهای اروپایی، مطرح کردیم و پیوسته از دوستان اروپایی خواستیم که با توجه به وضعیت خاص افغانستان، با دوسیه های شهروندان پناهجوی کشور ما برخورد سخاوتمندانه صورت بگیرد.

سوم، آماده کردن مساعده های جدید و موافقتنامه ها با هفت کشور اروپایی است. در این موافقتنامه ها که از سوی وزارتخانه های امور خارجه و مهاجرین آماده گردیده است، بربازگشت داوطلبانه تاکید شده است و واضح گفته ایم که از اخراج زنانی که سرپرست خانواده هستند معلولین و بیمارها، اطفال، افراد و خانواده هایی که محل سکونت شان ناامن است و همچنان تفکیک کردن میان اعضای یک خانواده که یکی یا چند تا قبول شود و چند عضو دیگر رد شود باید جلوگیری شود. اما با توجه به تاکید ما بر بازگشت داوطلبانه این پناهجویان تاکنون هیچ پاسخی از جانب کشورهای اروپایی، دریافت نکرده ایم.

چهارم، تلاش برای امضای موافقتنامه با آلمان، حدود یک هزار و هفتصد شهروند کشور که در خواست پناهندگی به آلمان داده اند اکنون می خواهند که به شکل داوطلبانه به کشور برگردند. آلمان در یک اقدام حدود یکصد و بیست و پنج شهروند افغان را با طیاره چارتر، به میدان هوایی کابل انتقال داد که شامل بازگشت کنندگان داوطلب بود اما به تعقیب آن، به تمام نمایندگی های سیاسی و کنسولی هدایت صادر شد که افغانستان تنها یک بار بازگشت دادن مهاجران توسط پناهندگان را پذیرفته است و در آینده به هیچ طیاره چارتر دیگر که پناهجویان، ولو داوطلب را انتقال دهد، اجازه نشست نخواهد داد.

باتوجه به عدم پذیرش اخراج اجباری پناهجویان از جانب افغانستان، آلمان حاضر شده است تا بحث روی امضای یک توافقنامه در ارتباط با بازگشت پناهجویان را به افغانستان آغاز کند. آلمان طرح موافقتنامه خود را در قالب اعلامیه به دولت افغانستان تسلیم کرد. اما با توجه به ملاحظات جدی که درمورد طرح آنها وجود داشت، اکنون وزارت امور خارجه و مهاجرین با برخی ارگان های ذیربط روی موافقتنامه جدید کار می کنند تا بعد از نهایی شدن این موافقتنامه گفتگوها با کشور آلمان آغاز شود.

پنجم، تلاش برای امضای تفاهمنامه با اتحادیه اروپا می باشد. وزارت امور خارجه در یازده ملاقاتی که با مقام های اروپایی در سطح وزرا، نمایندگان خاص وسفرا در ماه عقرب 1394، تا اکنون داشته تاکید بر اقدام مشترک جهت حل چالش پناهجویان از طریق امضای یک تفاهمنامه جامع با اتحادیه اروپا نموده است. هرچند در ابتدا اکثر کشورهای اروپایی می خواستند با افغانستان به صورتی جداگانه تفاهمنامه امضا کنند.

با توجه به بحران مهاجران در سال گذشته، اتحادیه اروپا با ترکیه موافقتنامه ای را امضا کرد تا جلو مهاجرت های غیر قانونی را بگیرد و همچنان وضعیت مهاجرین را در اتحادیه اروپا، تنظیم کند. بر اساس این تفاهمنامه، ترکیه، متعهد می گردد که از مرزهای خود حفاظت بیشتر کند تا جلو قاچاقچیان را گیرد و پناهجویانی که درخواست های آنها رد می گردد دوباره بپذیرد. در بدل این تعهد ترکیه، اتحادیه اروپا متعهد شده است تا سه میلیارد یورو را برای ترکیه بپذیرد. براساس موافقتنامه هجده مارس 2016، بین اتحادیه اروپا و ترکیه از چهار اپریل، یعنی حدود دو روز قبل، تمام پناهجویانی که از طریق ترکیه به یونان رفته اند و نمی خواهند در یونان در خواست پناهندگی بدهند و یا درخواست پناهندگی آنها از سوی کشورهای یونان رد شده است، دوباره به ترکیه برگشت داده می شوند.

این موافقتنامه تنها شامل کسانی است که بعد از بیست مارچ 2016 به یونان رسیده اند. بر اساس این موافقتنامه پناهجویانی که توسط UNHCR در ترکیه ثبت شده اند اما به صورت غیر قانونی به کشورهای اروپایی رفته اند به ترکیه برگشت داده می شوند اما کسانی که بدون ثبت شدن در ترکیه وارد اتحادیه اروپا شده اند، مستقیماً از طریق ترکیه به کشورهای مبداً برگشت داده می شوند.

بنابراین افغان هایی که از موافتنامه ترکیه با اتحادیه اروپا متاثرخواهند شد حدود چند صدتن می گردند وشامل کسانی هستند که بعد از بیست مارچ 2016، به یونان رسیده اند و درخواست پناهندگی شان در یونان یا رد شده است و یا اصلاً نمی خواهند به یونان، درخواست پناهندگی بدهند. سفارت افغانستان و کنسولگری ما در ترکیه آماده هستند که برای تمام اتباع افغانستان که خواستار برگشت داوطلبانه از ترکیه به افغانستان باشند ورق عودت به وطن صادر نمایند. چنانچه در سال گذشته حدود 7971 تبعه کشور از ترکیه بازگشت داوطلبانه نموده اند که برای آنها ورق عودت به وطن از جانب نمایندگی های ما صادر شده است. همچنان به خاطر حل مشکلات مهاجران در ترکیه تصمیم داریم تا دو بست در تشکیل کنسولگری در استانبول و یک بست در نمایندگی مقیم عنقره اضافه نماییم تا از این طریق به صورت درست به مشکلات مهاجرین در این کشور، رسیدگی صورت بگیرد.

موضوع دیگری که نمایندگی های سیاسی و کنسولی ما در ترکیه در سال گذشته با آن مواجه بودند انتقال اجساد حدود 124 قربانی در مرز ترکیه و یونان می باشد. این اجساد شامل کسانی بودند که نزدیکان آنها یا توان مالی نداشتند و یا هم گمنام بودند و توسط نمایندگی های سیاسی و کنسولی ما در ترکیه علیرغم محدویت های مالی به کشور انتقال داده شدند اما ادامه این روند ضرورت به یک بودجه و یک مکانیزم منظم دارد که پیشنهاد آن به ریاست اجرایی، جهت طی مراجل فرستاده شده است.

ششم، تاسیس سفارت جمهوری اسلامی افغانستان به یونان یکی از اقداماتی است که صورت گرفته و با توجه به مشکلات مهاجرین افغان در یونان، داشتن نمایندگی سیاسی در این کشور ضروری بوده و با توجه به اهمیت این موضوع و با پیگیری های زیادی موفق شدیم که در این اواخر موافقتنامه ایجاد نمایندگی و یا سفارت ما در یونان را با آن کشور امضا کنیم. امیدوار هستیم که با تاسیس این نمایندگی بتوانیم خدمات کنسولی و حمایت از حقوق اتباع را در این کشور، به صورت بهتر انجام دهیم.

وزیر امور خارجه، دستاوردهای این وزارت رادر سال گذشته به شرح ذیل ارایه کرد: در یک سالی که گذشت، در راستای پیشبرد، در اهداف سیاست خارجی موفقیت های خوبی داشتیم و برای اینکه دستگاه دیپلماسی کشور، بتواند به شکل پویا، هدفمند و تاثیرگذار، در روابط خارجی نقش داشته باشد، در قدم اول، ضرورت به ایجاد ظرفیت و کار دراین عرصه می باشد.

وی افزود: با توجه به محدودیت های قانونی و تشکیلاتی که برای آوردن اصلاحات در وزارت امور خارجه وجود داشت، ضرورت بود تا در چارچوب یک قانون چگونگی جذب و فعالیت کارمندان وزارت امور خارجه تدوین شود و از این طریق بتوانیم در درازمدت زمینه اصلاحات را فراهم کنیم. به همین منظور، اکنون طرح جدید قانون کارمندان دیپلماتیک، در وزارت نهایی گردیده و به وزارت عدلیه فرستاده شده است. امیدواریم در برنامه سال جاری پارلمان نیز قرار گیرد. در این قانون، تلاش صورت گرفته است تا روند استخدام در وزارت امور خارجه و تقرری های بیرونی با توجه به بلندترین معیارهای شایستگی انجام شود.

ربانی گفت: کار دیگری که نمایندگان مردم، وعده داده بودم، تدوین اصول اساسی سیاست خارجی افغانستان بود که از جانب وزارت امور خارجه تدوین گردیده و خدمت نمایندگان محترم مردم به هدف تایید فرستاده شده است.

وی، ادامه داد: برگزاری موفقانه کنفرانس های ریکا، قلب آسیا و جی سون پلاس، در راستای اهداف تعیین شده، با برگزاری جلسات مهم برای پیگیری موافقتنامه های استراتژیک، با کشورهای مختلف و پیگیری اهداف سیاست خارجی، در مجامع و نشست های مختلف بین المللی از فعالیت های مهمی بود که در سال گذشته انجام دادیم.

ربانی در پایان گفت: برای سال 1395، همچنان در کنار پیگیری جدی موضوع پناهجویان در همکاری با وزارت امور مهاجرین می خواهیم بعد از تصویب اصول اساسی سیاست خارجی، دیپلماسی اقتصادی افغانستان و دیپلماسی عامه افغانستان را تدوین کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید کاری بکنند که جلو مهاجرت بعدی را بگیرند اینهای که
رفتندبعضی هابه مقصد رسیدند بعضی ها توسط قاچاقبران
غارت شدند توسط حیوانات وحشی در جنگلها دریده شدند
در اب دریا غرق شدند از گرسنگی وتشنگی حلاک شدند
به هر حال گذشت و به گفته خود کشورهای اروپایی بعد
از جنگ جهانی دوم این بزرگترین جابجایی مهاجرین بوده
که اتفاق افتاده ودر این سونامی مهاجرین فقط افغانها
تنها نبودند سوری. عراقی. پاکستانی. ایرانی.افریقایی
همه شامل بودند و افغانهاهم بخاطرکه از جنگ وبیخانمانی
بیش از چهل سال خسته شده اند دست به این ریسک
بزرگ زدندجنگ کشور افغانستان هیچ ربطی به حکومت ها
و ریس جمهورها ندارد جنگ تحمیلی است که مردم ودولت
افغانستان ناخواسته وبرخلاف میل
باآن درگیر هستندو جامه ای جهانی خودشان خوب میدانند
که افغانستان جنگی بسیار خانمانسوزی راتجربه کرده که
هیچ کشوری شاهدش نبوده مردم ازجنگ در زمان حکومت
وحدت ملی فرار نکردند اگر مردم افغانستان کشورشانرا
دوست نمیداشتند در همان سالهای 1371که شروع ویرانی
وجنگ خونین بود همگی پابه فرار میگذاشتند وراه کشورها
ی اروپایی را پیش میگرفتند ولی مردم امیدوار بودند که صلح
میشود یک تعدای هم که مهاجرشدند جای دوری نرفتند فقط
به کشورهای همسایه پناه بردند به امید اینکه
افغانستان امنیت وصلح میشود اما همه اینها خواب وخیال
بیش نبود وحطا باآمدن نیروهای آمریکایی وناتو هم تغیرات
وضع امنیتی کشورافغانستان رونما نشد وامروز این مردم
که باقبول هزاران خطرات جانی خود را به کشورهای امن
اروپا رسانیده اند ازآینده ی تاریک واز سردرگمی درکشور
افغانستان فرار کرده اند ازجنگی سالهاست که دوام
دارد فرار کرده اند وقانونی ومشروع جا دارد که در این
سونامی اخیرمهاجرت وجابجایی افغانها هم جا داشته باشد
تا که جامه جهانی بداند که درکشورافغانستان جنگ جریان
دارد انسانها کشته میشوند خونهای ناحق ریخته میشود
معلم

>>>   ديگر هيچ أميدي به بهتر شدن رفتار فاشيستهاي درون كاخ رياست جمهوري نيست
هر اداره كه از دست افغان مِليَتِي ها رهانده شود فورا فرمان لغو آن بگوش ميرسد
بايد همه شهروندان به يك مبارزه جدي آماده باشند زيرا ديگر هيچ أميدي از پايان ظلم و جبر تاريخ نمانده است
يك وزارت بنام وزارت قبائل براي يك قوم و يك قبيله خاص فعاليت دارد در مورد آن هيچ حرفي هم برات آورده نميشود ولي هنگاميكه اداره سرمايه گذاري آيسا از دست افغان مليتي ها رها گرديد، ريس جمهور حالا فرمان لغو آنرا صادر كرد
اينها به هيچ عنواني حتي طرفدار زنده ماندن ديگران نيستند چه جاي رسد بر داشتن حق شهروندي و ديگر چيزها

>>>   مهره هاى خنثا بايد تعويض شوند!
وقت ظرفيت سياسى نماينده گى از حوزه سياسى تان را نداريد، وقتى جسارت ايستادن در برابر تك رأيى و زورگويى در شما مرده است، وقتى در تصميم گيرى هاى كلان و استراتيژيك كسى حتا پيازى به حرف تان پوست نمى كند، وقتى هم تيمى هاى تان يكى پى ديگرى از دم و دستگاه نظام به جرم " بيگانه" بودن رانده مى شوند، وقتى هم و غم تان به جاى پرداختن به امر سياست و كار سياسى بلى گويى به انحصار طلبى و مطلق العنانى است، فكر نمى كنيد وقت آن رسيده است تا طنابى به سقف قصرها و دفاتر تان بياويزيد و يكى پى ديگرى خودتان را به دار بزنيد تا مردم خود داد شان را بستانند و دهان بيدادگر را بشكنند.

>>>   احتمالا وزارت خارجه به تدریج به یک باند غیرحرفه ای یا مرکزمفسدان تبدیل شود
شکریه بارکزی سفیر افغانستان در ناروی، به گونه رسمی آغاز به کار کرده است
پس ازچانه زنی های زیاد خانم بارکزی با ریس جمهور ، بدون موافقت وزیر خارجه عازم ناروی شد ، گرچه خانم شکریه بارکزی قبلا به این وظیفه مقرر شده بود ، ولی کار خود را چندی قبل آغاز نموده است . خانم بارکزی ، که نماینده مردم ولایت کابل می باشد ، بدون توجه به رآی دهندگان مجلس را ترک نموده به آرای مردم ارزش قایل نشده سفیر شده است. ( وزیر دربار سلطان محمود به سلطان گفت میدانید چرا مملکت در هم و بر هم است ؟ و ادامه داد ( درکشوری که خیاط را به جای وزیر داخله بنشانند و حلبی ساز را به جای ریاست امنیت ملی و ضرف شوی را به عنوان ریس جمهور و عیره وضعیت ازاین بهتر نمیشود ) گزارشاتی از کابل میرسد ، که جنرال اتمر و معصوم استانکزی تا حال پیشنهاد اشرف غنی را به پست مقام های سفارت را در کشورهای اروپایی را قبول نکرده و منتظر مقام بالا تری درکابل میباشند ، گفته شده اشرف غنی میخواهد معصوم استانکزی را به عنوان ریس امنیت ملی افغانستان پیشنهاد کند به گفته آگاهان رها نمودن خانم بارکزی ازنماینده گی مجلس ، توهینی برای رای دهندگان خانم بارکزی میباشد . اگراین وضعیت ادامه یابد موقعیت وزارت خارجه در هم و بر هم خواهد شد . حکومت افغانستان هر روزه ، به نحوی وزیر ، والی ، نماینده و یا سارنوال و مقام قدرتمند دیگر را ، که در وظیفه شان موفق بنوده و متهم با فساد میباشد ، عوض آنکه به سارنوالی معرف شوند ، به وزارت خارجه معرفی میشوند ، سفیر میشود مانند زاخیلوال که سفیرافغانستان درپاکستان شد . ازیک سال قبل این پروسه ادامه داشته به زودی انتظار سفیر شدن یوسف نورستانی ، نور محمد نور ستارسعادت ودیگر اعضای باند کمیسیون متخلف انتخابات نیز سفیر خواهند شد . در اکثر تمام این تصمیمات فقط مار ریسجمهور و جناب اتمر میباشد ، و وزیر خارجه اجازه مداخله را نداده اند وزارت خارجه به این طریق نیروهای حرفه ای خود را ازدست داده ، جای آنرا مشتی وزیر ، والی و دیگر ارگان های زور گوو و غیرحرفه ای و یا احتمالا مفسد خواهد گرفت .

>>>   مهاجرت ها مردم را دوانه کردهاست

>>>   آقای ربانی بهتر است خودت که هیچ نوع قدرت در وزارت خارجه نداری استفاء دهی بسیار عالی و کار ابرومندانه خواهد بود .
عبدالله ریحان

>>>   صلاح الدين رباني ، بسيار بي غيرت بوده به چوكي وزارت خودرا فروخت هيچ تصميم دروزارت گرفته نمي تواند ، حزب جمعيت را هم چنان ضعيف كرد كه ديگر رهبريش عوض نشود ممكن نيست سرپابي استد ، باقاتلان پدرش دريك صف بودن هيچ درست نمي دانم
مجاهد جمعيتي !

>>>   این حرف هارا در غیرعلنی بودن جلسه گفته اند؟؟

>>>   وزیرصاحب خارجه دروغ کلان گفته است که 124 جنازه افغان ها را که توان مالی نداشت ویا هم گم نام بودند به به امکانات و تلاش سفارت و کنسولگری به افغانستان انتقال است نموده اند کاملا دروغ است .چشم دید خودم است به خاطر تمدید پاسپورت به سفارت درانقره رفته بودم دراطاق انتظار دو جوان گریه میکردکه ازفامیل های شان 3 نفر درحاثه ترافیگی فوت نموده بودند به خاطر انتقال شان به افغانستان از سفارت تقاضا داشتن که برایشان ترجمان و موترکمک کند تا به طب عدلی بروند جنازه های شانرا برایشان تسلیم نمایند این محاجرین زبان را یاد نداشتند و انقره را هم بلد نبودند کارمندان دروازه به داخل تیلفونی صحبت کردند و به مسعولین گفتند که دونفر افغان موتر وترجمان مخاهند ازداخل برایشان گفت که ما همرای سفیر صحبت کردیم برایشان بگوید که ما ترجمان وموتراضافه ازکارهای خود نداریم که به جنازه شما کمک کنیم مشکل خود تان است برای خود ترجمان وموتر پیدا کنید ما برایت یک مکتوب داده میتانیم که جنازه را برایت تسلیم کند . این را به گوش خودم شنیدم حتا حاضرشدم همرایشان به ترجمانی و کمک بروم ازجمله مراجعین ترکی یکنفر حاضرشد انهارا به موترخود به شفاخانه بردند . وزیرخارجه دروغ بگوید شما فکرکنید این سفارت در روز بد مردم به درد شان نخورد باید قلف شود این ماش که میگیرد و موترهای لوکس را دولت برایشان داده که وظیفه اجرا کند یا چکربزند روی تان سیاه باشد شما خاینین که مردم را به این حال رساندین

>>>   اگرغنی متفکر ذهنش انبارشده ازسموم فاشیستی نیست، بیاید ودستآوردهای وزارت امورخارجه را باتمام محدودیت های تحمیلی ازسوی ریاست جمهوری ودفترمشاور امنیت ملی باسایرادارت مقایسه نماید، مطمین هستم که وزارت امورخارجه درطول دوره اقتدارحکومت وحدت ملی فعال ترین وپاک ترین اداره دولتی بوده است، اماتعصب چشم غنی را کور وگوش وی را کرنموده است، بااین سفرای که رئیس جمهور تعین میکند، میگرمیتواند وزارت خارجه بهتراین کارکند، نمونه سفیرافغانستان درامریکا که حتاالفبای سیاست ودیپلوماسی را بلدنیست، وفضای کاری را برای تمام همکاران چنان اختناق آور نموده است که حتااکثریت آماده هستند به کابل برگردند وزیردست وی کارنکنند.
یکتن ازمأمورین اداره امور

>>>   بشر در کره ارض همیشه مهاجرت ها داشته .مهاجرت ها و کوچ کشی ها دنیا را آباد کرده . هیچ مردم و هیچ قوم و قبیله
در هر وطنی که است از همانجا مثل سمارق سر نه کشیده
اگر میگویید نه بیایید باهم تاریخ را سرچ کنیم .
م.ش.ف کابل

>>>   مشكلات مهاجرين در عربستان سعودى، آقاى نصير احمد انديشه طفلك نادان زمانيكه به عربستان سعودى آمدبا ديپلوماسى ضعيفى كه داشت نتوانست قناعت مسئولين عربستان سعودى را مبنى بر حل مشكلات افغانها فراهم كند، همراى نصير احمد انديشه يك شخص مفسد ديگر نيز همراه بود وآن شخص كه بايد چهره واقعى واصلى او را همه بشناسند آن شخص سيد انور شاه غفارى است كه شخص درغكو ومختلس ورشوت خوار تنها براى كرايه وسفريه كرفتن آمده بود، مشكلات افغانان با آمدن آن دوتن بى كفايت بيشتر شد، مسئولين وزارت خارجه بايد به مهاجرين افغان در سعودى از ناحيه حل مشكلات باسبورت توجه كنند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است