سوریه بین آمریکا و روسیه تقسیم می شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۳۳    ۱۳۹۵/۱/۱۴ کد خبر: 114081 منبع: پرینت

از زمان دخالت نظامی روسیه در سوریه و سکوت آمریکا در این خصوص تردیدهایی دست داده مبنی بر اینکه تفاهمی محرمانه میان این دو قدرت بزرگ در مورد سازش بر سر بحران سوریه وجود دارد و این تفاهم در جریان دیدارهای متعدد جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش حاصل شده اما در سایه پنهان‌کاری رایج و استوار در طول شش ماه گذشته، تمامی تلاش و تحقیقات ما برای رسیدن به روند این سازش و جزییات آن شکست خورد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم در تحلیلی با عنوان "روسیه با مطرح کردن طرح تشکیل نظام فدرالیسم به دنبال تقسیم سوریه است...
آیا طرح عراق همان سناریویی است که بر راه حل سیاسی و تفاهم‌های پنهان دو قدرت بزرگ آمریکا و روسیه غالب خواهد شد؟ موضعگیری اسد چه خواهد بود؟ و چه کسی در اینجا بیشترین نفع را می‌برد؟" نوشت، مسوولان روسی به تازگی در آغاز مقدمات این سازش و نقشه نهایی برای وضعیت سیاسی و دموگرافی توافقی‌شان ما را غافلگیر کرده و این امر در اظهارات روز دوشنبه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه که گفته بود "امیدواریم شرکت‌کنندگان در مذاکرات سوریه به طرح ایجاد یک جمهوری فدرال دست یابند" آشکار شد.

ریابکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: تحولات در سوریه بر اساس سناریوی کوزوو را بعید می‌دانم و باید ملاک‌های مشخصی برای ساختار سیاسی آینده سوریه مبتنی بر حفظ وحدت کشور از جمله ایجاد یک جمهوری فدرال در جریان مذاکرات تعیین شوند. این سخن تا حد بسیار زیادی خطرناک است، چه از نظر زمانی که دو روز پس از آغاز آتش بس مطرح شد و چه از جهت اهمیت فردی که آن را ایراد کرد. یعنی معاون وزیر خارجه روسیه.

آنچه از این اظهارات می‌توان نتیجه گرفت آن است که معاون وزیر خارجه روسیه تقسیم سوریه را مطابق مدلی که در یوگسلاوی پس از فروپاشی حکومت سوسیالیستی و مرگ ژوزف تیتو، موسس آن رخ داد بعید می‌داند و تقسیم فرقه‌ای عراق را به عنوان نمونه مطرح می‌کند و ما مدل سوییسی را مثال نمی‌زنیم زیرا نمونه عراقی نزدیک‌تر است.

جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا اولین کسی بود که حتی قبل از اینکه کشورش عراق را اشغال کند، از برپایی نظام فدرالی در عراق سخن گفت. پس از آن جورج بوش به ریاست جمهوری آمریکا رسید و نماینده نظامی وی در عراق یعنی پل برمر این طرح را اجرا و عراق را از نظر فرقه‌ای و نژادی به سه بخش تقسیم کرد، یکی بخش کردها در شمال،‌ دوم شیعیان در مرکز و جنوب و سوم اهل تسنن در غرب و به صورت دقیق در الانبار و نینوا.

چه بسا سوریه "فدرال" براساس طرح عراقی یعنی گروه‌های فرقه‌ای اهل تسنن، علوی‌های درزی و کردها تقسیم شود و چه بسا طبق گفته معاون نخست وزیر ترکیه تعداد این بخش‌ها از پنج گروه بیشتر باشد و البته این سخن نگرانی ترکیه و تلاش‌هایی که در راستای نابودی داعش در شرق دارد را در قبال برپایی یک موجودیت سنی در رقه، دیر الزور و حسکه تقویت گرایش استقلال‌طلبانه کردها در شمال سوریه را تفسیر می‌کند به طوری که یک نوار در طول مرزهای شمالی سوریه در مجاورت ترکیه تشکیل شده و چه بسا حلب یک "امارت" سنی در کنار همتای خود در شرق و دیگری در درعا در جنوب و نیز یک مرکز درزی در جبل العرب و مرکزهای پنجم یا ششم متعلق به علوی‌ها در ساحل باشد.

بیشتر درگیری‌های نژادی، طایفه‌ای و دینی که در جهان شکل گرفته و دو قدرت روسیه و آمریکا در آن مداخله کرده‌اند به یک راه‌حل سیاسی مبتنی بر تقسیم منتهی شده مانند آنچه در کره، ویتنام، سودان، گرجستان، یوگسلاوی دیده‌ایم و در حال حاضر در اوکراین شاهد آن هستیم و سوریه با اعتراف به وجود برخی اختلافاتی که با سایر موارد ذکر شده دارد، هرگز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

کری اولین کسی بود که بمب تقسیم سوریه را منفجر کرد، زمانی که در سخنرانی چند روز قبل خود در کنگره گفت: چه بسا فرصت ابقای سوریه متحد و یکپارچه از دست رفته است. وی در این سخنرانی تاکید کرد نقشه ب وجود دارد که در صورت شکست راه حل سیاسی در سوریه و فروپاشی طرح مرحله انتقالی می‌توان به آن مراجعه کرد.

ما هرگز سناریویی در حال حاضر در مورد آن صحبت می‌شود مبنی بر ورود نیروهای زمینی عربستان از اردن به شمال سوریه جهت قلع و قمع داعش در رقه، دیر الزور و حسکه را بعید نمی‌دانیم و اینگونه به نظر می‌رسد که عربستان تنها در جریان این طرح نبوده بلکه نقشی اساسی در اجرای آن با مشارکت دیگر کشورهای عربی ایفا می‌کند و رزمایش‌های رعد شمال تنها مقدمه‌ای در همین راستا است.

اظهارات تکان‌دهنده ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل که از برخی موضعگیری‌های بشار اسد، رییس جمهور سوریه انتقاد کرد و از وی خواست به نصیحت‌های کشورش در این خصوص توجه کند و همچنین اظهارات دیمیتری پسکوف، سخنگوی رییس جمهور روسیه که تاکید کرد روسیه و سوریه رویکردهای مشابه و نه تماما یکسانی دارند و شکی نیست که در این میان اختلاف نظرهایی وجود دارد، همه اینها تردیدهای ما را در مورد وجود نسخه‌ای روسی-آمریکایی افزایش می‌دهد، نسخه‌ای که چه بسا در ماه‌های آتی و پس از رهایی از شر گروه‌های تکفیری و تندرو که_ ولو به صورت موقت_ مانعی در راه این نسخه هستند، بر رییس جمهور سوریه و دولتش و مخالفان مسلح تحمیل شود.

ما نمی‌دانیم موضعگیری و واکنش اسد نسبت به این سناریوها که در اتاق‌های دربسته تهیه شده‌اند و بر تقسیم کشور به بهانه حکومت فدرال متمرکز هستند، چه خواهد بود اما آنچه می‌دانیم آن است که احتمالا تصمیم غافلگیرکننده وی برای دعوت به برگزاری انتخابات پارلمانی در آوریل آتی رد غیرعلنی و مخفی این سناریوها است به ویژه اگر به مخالفت سریع روسیه به این اقدام توجه کنیم ولی آیا اسد می‌تواند هم‌پیمان روس خود را به چالش بکشد؟

تقسیم سوریه پس از عراق بر اساس ویژگی‌های نژادی و فرقه‌ای به معنای درهم شکستن و تغییر نقشه منطقه در راستای منافع اسراییل است چرا که این تقسیم اسرائیل را به تنها قدرت برتر منطقه عربی و اسلامی تبدیل می‌کند که در حال حاضر در گرداب جنگ‌های داخلی و فرقه‌ای غرق است و عراق روشن‌ترین نمونه ماست.

این دست پخت مشترک آمریکا و روسیه برای تقسیم سوریه که تحت عنوان برپایی دولتی فدرال مطرح می‌شود و بوی آن به تدریج به چادرهای ما می‌رسد، باید از تمامی راه‌ها و وسایل موجود برای مقابله با اجرای آن تلاش شود. زیرا احتمالا جنگ داخلی سوریه با شکل فعلی‌اش پایان می‌یابد اما جنگ‌های فرقه‌ای در آینده راه می‌افتد که به مراتب خطرناک‌تر خواهند بود.

می‌ترسم که سوریه قربانی بازی خطرناک این کشورها شود که با پول و سلاح و زیر چتر روسیه و آمریکا آن را آغاز کرده‌اند و هرکس که اعتقادی خلاف این دارد باید دلیل خود را بیاورد و امیدوارم که من اشتباه کرده باشم.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عاقبت افغانستان هم همین خواهد بود

>>>   خیلی خوب میشود که انسانهای باهم کشوری بسازند و با هم زندگی کنند که همدیگر را میخواهند و به یک زبان گپ میزنند و ارزش های تاریخی و فرهنگی مشترک دارند.
این جریان به کشور دستساخته ای استعمار در جا های دیگر خواهد آمد. یکی از کارمندان ارشد سی آی ای گفته که دیگر هیچ امکان ندارد که عراق سوریه و لیبیا بگونخ ئ گزشته وجود داشته باشند.
نوبت اوغونستان هم میرسد.

>>>   طبق روایات آخرالزمان،خطرناک ترین گروه تروریستی جهان،به نام" لشکر سفیانی" در صحرا و بیابان "یابس" واقع در سوریه شکل خواهد گرفت و داعش و جبهه النصره را شکست خواهد داد،بعد از آن،"لشکر سفیانی" به لبنان،اردن،فلسطین و عراق حمله خواهد کرد و شروع به قتل عام مردم بیگناه میکند،بعد از آن،این لشکر به سه گروه بزرگ تقسیم میشود گروه اول از آن به ایران حمله خواهند کرد و تا شیراز پیش خواهند آمد ولی تمام آن گروه اول یعنی لشکر سفیانی کشته خواهند شد/ گروه دوم به عربستان حمله میکنند و شهرهای مدینه و مکه را ویران خواهند کرد.ولی به فرمان خداوند بر اثر حادثه ای کشته خواهند شد./ بعد از آن، ایرانیان برای کشتن رهبر لشکر سفیانی،او را تا مرکز اسراییل تعقیب کرده و هم او را می کشند و هم تمام یهودیان اسراییل را/

>>>   وزیر امور خارجه روسیه ضمن تکذیب ادعای برخی رسانه های غربی و آمریکایی در مورد سرنوشت رئیس جمهور سوریه، گفت: ادعای مطرح شده مبنی بر توافق روسیه و آمریکا درباره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه کذب محض و تحریف واقعیت ها است.
سرگئی لاوروف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: ادعای توافق روسیه و آمریکا در مورد سرنوشت رئیس جمهور سوریه تحریف واقعیت ها و تلاش برای واقعی جلوه دادن تمایل برخی ها است.
وی افزود: آمریکا با تصمیم ما در مورد سرنوشت سوریه در چارچوب گروه بین المللی حامیان سوریه و شورای امنیت سازمان ملل موافقت کرده است و به صراحت اعلام کرده ایم که فقط مردم سوریه می توانند در تمام جوانب مربوط به سرنوشت کشور خود تصمیم بگیرند.
وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: در توافق های بین المللی در سال گذشته مورد مربوط به سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه قید شده است.محال است که شرکای آمریکایی این واقعیت را درک نکنند. آنها نمی توانند بطور علنی این موضوع را که خود از مطرح کنندگان آن بودند زیر سوال ببرند.
وزیر خارجه روسیه گفت: در گیرودار این تحریف واقعیت ها و ادعاهای دروغ شاهد ناتوانی مقام های آمریکایی هستیم که نمی توانند متحدان خود در منطقه و اروپا را وادار به پذیرفتن و اجرای مفاد قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل کنند که حق تعیین سرنوشت سوریه و انتخاب رئیس جمهوری آن را به ملت این کشور واگذار کرده است.
مقام های روس بارها اعلام کرده اند که هیچ کشوری نمی تواند در مورد سرنوشت سوریه و رئیس جمهوری آن تصمیم گیری کند و فقط مردم سوریه چنین حقی را دارند.
رسانه های غربی در یک هفته اخیر پس از دیدار جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از مسکو و گفت و گوهای وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مدعی شدند که مسکو و واشنگتن در مورد سرنوشت بشار اسد به توافق رسیده اند.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در این رابطه ادعاهای رسانه ها مبنی بر توافق روسیه و آمریکا در مورد سرنوشت رئیس جمهوری سوریه را تکذیب کرد.
ریابکوف به تازگی در این رابطه به خبرگزاری «روسیا سگودنیا» از موافقت آمریکا با عدم بحث در مورد آینده بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در مرحله فعلی مذاکرات خبر داد.

>>>   ما هنوز در خواب گرانیم چنان خوابی که گویا مرده باشیم در مقابل مسلمان یک جنگ نابرابر وغیر منصفانه اعلان گردیده ورپیس جمهورسابق امریکا امد واشکارا اعلان نمود که بعد از سقوط کمونیزم دیگر دشمن ما اسلام است ولی ما هنوز انتباه نمی گیریم جای بسیار تعجب انست کهمسلمان را به فرقه های متعدد تقسیم نموده یکی را ضد دیگرش شورانیده وهمه را به قتل میرساند وجالبتر این که ما همدیگر را میکشیم وجشن هم میگیریم وحتی رهبران وچیز فهم های ما بجای خاموش ساختن این فتنه ای بزرگ باین اتش دامن میزنند وهمسو های خود را تشویق نموده وبه انها وسایل کشتار جمعی فرغهم مینمایند وشاید باین ارزو که اگر دیگران از بین رفتند ما قویتر گردیده بعد با دشمنان بیرونی مقابله میکنیم من که یک تبنگ چی زیر بازار هستم والف هم در جگرم نیست این دسیسه را عام می بینم ومیترسم که هیچ گروه وطایفه ای را نمیگذارند وهمه را یکی بعد دیگر نیست ونابود مینمایند دشمن انها مسلمان است از هر قماشی که باشد وترس شان از اسلام است هر فرقه ومذهب که باشد امروزه ده ها وصدها مسلمان از مجبوریت به ادیان دیگر می بیوندند وما در صدد انیم که از گروه های دیگر بخود هوا خواه وبیرو بسازیم واگر همین داشته های خود را خودی بسازیم ودرست تربیه نمایم کافی است تا دیگران را بخود جلب وجذب نمایم نمیدانم این ندانم کاری ها تا چه وقت ادامه خواهد داشت
تبنگ چی

>>>   اگر حکام جاهل عرب عقل در سر داشت وضع کشورهای عربی چنین نبود همه نوکر تمام امریکا شدند مخصوصا ال سعود و قطر و شیوخ جاهل وهابی و تروریست را در عراق و سوریه یمن لیبیا لبنان بحرین مصر تقویت کردند و شروع به کشتار مردم در کشورهای عربی ضعیف کردند این ال سعود خاین هزاران مسلمان بی گناه را در سوریه عراق لبنان یمن بحرین مصر خونشان را ریختاندند خداوند روزی انتقام این ها را از خودشان خواهد گرفت
از سویی دیگر اردوغان جاهل سیاست های پان ترکیستی را در کله پرورده و در منطقه شر میکند کشتار کردها از طرفی و حمایت تروریستهای سوریه برای نوکری امریکا خودش را نمایان کرده افغانستان هم از این سو در کنار یک حکومت مار پرور پاکستان قرار داشته که سیل تروریست های طالب افراطی را روان میکند اگر اندکی بگزرد افغانستان هم به همین باتلاق خطرناک افتد افغانستان باید در راستای مبارزه با تروریست با ایران و روسیه همکاری نماید .
امریکا خود پشت پرده مالی و تسلیحاتی تمام تروریست نظیر القاعده طالب داعش میباشد
کفر اگر از کعبه خیزد دیگر چه ماند مسلمانی ؟

>>>   حکومت فدرالی به نفع اقلیتهای قومی است.واین نظری روسها بهترین راهکاری سیاسی حل مناقشات محلی در سوریه است.

>>>   بعد از سوريه بخير افغا نستان بين پاكستان روسيه وپاكستان تقسيم ميشود ٠
م ى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است