زمانیکه منزل جنرال دوستم در محاصره بود
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۷    ۱۳۹۵/۱/۸ کد خبر: 113892 منبع: پرینت

یك خاطره!
زمانی كه من سخنگوی جبهه ملی بودم و جنرال صاحب دوستم یكی از رهبران ارشد جبهه ملی با دسیسه رییس جمهور سابق در داخل منزل خود تحت محاصره قرار گرفته بود و وضعیت ایشان روز به روز وخیم تر وخطرناك تر می شد. یكی از این شب ها خبر رسید كه حكومت و نیروهای ناتو تصمیم دارند جنرال صاحب را دستگیر كنند و به دادستانی بسپارند.

جبهه ملی در منزل احمد ضیا مسعود واقع شیر پور نشست اضطراری تشكیل داد و موضوع را مورد بر رسی قرار داد. در این نشست قرار بود جنرال صاحب دوستم نیز اشتراك نماید اما ایشان به لحاظ محصور بودن وخطر دستگیری نتوانست حضور یابد اما از طریق تلفن با استاد ربانی واحمد ضیا مسعود صحبت كرد و از ایشان كمك خواست.

شخصیت هایی ذیل در این نشست حضور داشتند:
استاد برهان الدین ربانی
مارشال محمد قسیم فهیم
محمد یونس قانونی
احمد ضیا مسعود
جنرال بابه جان
میر امان الله گذر و یك تعدا د شخصیت ها و اعضای دیگر جبهه.

در این نشست، پیرامون ابعاد مختلف مشكل جنرال دوستم با حكومت بحث شد و پیامد دستگیری ایشان برای ثبات و امنیت كشور مخصوصا جبهه مقاومت خطرناك ارزیابی گردید.

یكی از رهبران گفت: دوستم خط مقدم ما است اگر كرزی این خط را بشكند نوبت به خطوط بعدی می رسد.
یكی گفت برای حفاظت از منزل جنرال صاحب، نیرو آماده كنیم.
مرحوم مارشال گفت: زمانی كه نیروهای امنیتی به سوی منزل جنرال دوستم هجوم برده و با سلاح های سبك و سنگین خانه را نشانه گرفته بودند، من با قومندان گارد جنرال دوستم در تماس بودم و هر لحظه او را توصیه می كردم كه حتی اگر از سوی نیروهای امنیتی به سوی خانه جنرال صاحب فیر صورت گرفت، خویشتن دار باشد، دست به ماشه نبرد و بهانه به دست نیروهای ناتو ندهد تا ببینیم كه موضوع چگونه حل می شود.

در این میان ، احمد ضیا مسعود معاون رییس جمهور سابق نظریه غریبی مطرح كرد؛ وی گفت در صورتی كه به خانه جنرال دوستم حمله شود و وی گرفتار گردد چه طور است كه با یك نافرمانی مدنی و اقدام برق آسا كابل را تسخیر كنیم؟
جنرال بابه جان و میر امان الله گذر به پا ایستاده سلامی زده با یك صدا گفتند كه صاحب آمادگی عام و تام وجود دارد، شما فرمان دهید اجرا می شود.

با این نظریه، سكوتی سنگین بر جلسه سایه افگند. سر انجام تصمیم گرفته شد كه فردا صبح استاد ربانی با حضور در ارگ با حامد كرزی به صورت جدی صحبت كند و عواقب دستگیری جنرال گوش زد شود، محمد یونس قانونی با سفیر امریكا گپ بزند و مارشال مرحوم با قومندان ناتو.

یادم می آید فردای همان روز من با مسوول سیاسی سفارت امریكا قرار ملاقات داشتم، در این ملاقات بیشترین پرسش های وی در مورد مشكل جنرال صاحب بود و من با قاطعیت خطرات دستگیری وی را باد آور شدم و گفتم در صورتی كه جنرال صاحب دستگیر شود، شمال از دست خواهد رفت و شما كه مصروف جنگ در جنوب هستید در شمال نیز با مردم روبرو خواهید شد.

این تلاش ها خوشبختانه نتیجه داد و با انجام یك سنت ریش سفیدی كه آنهم پیشنهاد ما بود، قضیه فیصله یافت.

آنچه را نوشتم یك واقعیت تاریخی بود و خیلی از شخصیت های نامبرده خوشبختانه زنده اند و می توانند این نوشته را تایید كنند.
اما هدف از ذكر این خاطره، یاد آوری همنوایی و همدلی رهبران جهاد و مقاومت و همسنگری اینان با یك دیگر در روزهای سخت بوده است.

من خوشبختانه با اكثریت كدرهای جنبش ملی دوست و رفیقم و خیلی های شان وطنداران سرپلی و شبرغانی من هستند و با شخص جنرال صاحب نیز دوستی و آشنایی نزدیك دارم و لطف ایشان را در نجات خودم از یك مهلكه مرگ آور در زمان مقاومت هیچگاه فراموش نمی كنم.

با جناب نور و دوستان همراهش نیز رفاقت دارم، دلم خون می شود وقتی می بینم كه سر یك موضوع كوچك، بلوا و آشوبی چنین عظیم بپا می شود، بلوایی كه كل امنیت و ثبات شمال را به مخاطره افگنده است.

امید وارم هم معاون صاحب اول ریاست جمهوری و هم آقای نور از لشكركشی دست بردارند و با صدور پیام های جداگانه از هواداران خود بخواهند كه آرامش شان را حفظ كنند.

مایه شرم ما و حیرت جهانیان خواهد بود وقتی می بینند كه ما به خاطر بالا و پایین كردن یك عكس این همه غوغا و آشوب بپا می كنیم.

نویسنده: سید آقا سانچاركی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حـــــلا یار دیرینه شما گلبدین جان با صد نیرنگ وفریب می خواهد زیرنام صلح مذاکره داخل حکومت گردد با جای گرفتن او وجای پا پیدا کردن او در حکومت در حقیقت زمینه براندازی شما ها فراهم میشود او نه عطا را می خواهد نه دوستم را نه غنی را نه مردم را او یک داغشی است وبد تر از داغش ا، او از همان چهل سال پیش که در خدمت نصیرالله بابر در آمد سیاه بود تا حالا با ظاهر سیاه مغز سیاه وکاروروش سیاه !
همه یا تعدادی زیاد مردم شاید شنیده باشند که جنرال حمید گل در یکو مصاحبهد اش گفته بود: من سوگند یاد میکنم که گلبدین وحقانی بیشتر زا من پاکستانی هستند ونیز گلو خودش گفته است : هرزمانی که من قدرت را تصاحب کنم با پاکستان کنفدراسیون میسازم ، این مرد سیاه دل از همان کسانی هست که حقوق زنان را با تیزاب پاشی میدهد ومردان را هرکس که عضو حزب گل بی بی نباشد مسلمان کامل نیست > پی آ»د بدتر آمدن این خشک قدم آنست که با هرکسی ائتلاف کرده همان شکست خورده وازهم پاشیده حالا این انسان نحس حکومت نیمه جان مارا به پرتگاه نابودی رهنمون خواهد شد
(( ر ))

>>>   اگرچه دربین احزاب فردعادی کسی نیست دربازی کلان تان حرفی بالای حرف تان بزندچون بازی راغافلیم.
..
همانطوریکه جهادومبارزه ایثارو جانبازی میخواهد بلکه محارکردن نفس انسان هم جزو مبارزه است.
اینکه همسنگران یاموتلفین معاملاتی رابه نفع متقابل انجام داه تاخود ودیگری راازخطرنجات دهد نلاش لازم و ملزوم وقت ورمان است. شاید جنرال دوستم هم بجایی لازم شان بوده یاخطر دیگری تحدیدشان میکرد . این بمعنی آن نیست که در مقابل حسن نیت غلام حلقه به گوش شوند.
حزب جمعیت هم باید درک کندکه جهاد معنی کسب مالکبت جان ومال مردم نیست. آقای عطامحمدنور منحیث پیشتاز حرب جمعیت مالک ملیونها دالرشود گناه است وحمایت ازگناه هم در ذات خودشراکت درگناه است.
حال اگر تعدادی منحیث گله گوسفندی شامل مظاهره شده باشندکسانی هم هپدفمندانه و آگاهانه درحرکت بودند. قطعنامه شانراطوریکه از رسانه هامطلع شدم هدف فقط عکس جنرال دوستم نبودکه حزب توهین بخود راغیرقابل تحمل دانسته باشد بلکه عدالت احتماعی تاتبعیض وغارتگریها مطرح بحث بود. اگراحزاب به سپاس نان ونمک حق مردم را معامله کنند مردم معامله گرنیست. اگر به مکتب سیاست سرزده باشید خطای حزب موجب کاهش نفوذهم است. این کلام نه بیک طرف بلکه به هر دوطرف دخیل است.
اگرحزب جنبش معامله کند اوتوریته اش پایین میرود مگرحزب جمعیت هم مفادی نخواهد داشت چون غارت بااین گپ حل وفصل نمیشود. بهترآنست بجای استاد عطا فرد مورد پسند مردم راقرار داده موقع دهند تاجناب استاد عطااگز موقف بالادارند در انتخابات بعدی کاندبد ریاست جمهوری شوند وقتی رای اکثریت بردندخطایی همه اتهام پاک شده استاد عطامنحیث رهبربی چون و چراقدعلم خواهند کرد. درآنصورت هم قضیه فعلی نیک نامی حرب جمعیت هم قناعت عوام وجوانب خواهدبود.
وطندار

>>>   سید آقا بدون اینکه خواسته باشد، به حیث شاهد دست اول، چهره های مزدور را معرفی کرده است!

>>>   أشخاص متعصب، خود خواه و بيعقل مثل نويسنده مضمون كه خود را فيلسوف ميداند و چند بيسواد ديگر را به القاب جنرال و .... ، بايد بشرمد، آيا شما ها به آخرت، حساب و كتاب عقيده داريد؟ چقدر بي شرم هستيد، همين شما ها با عث ريختن خون هزاران نَفَر طَي ٢٥ سال اخير بنام قوم ، سمت و .... ، شديد از خدا بترسيد، دست از توطئه و وطن فروشي بر داريد، گلم جمع را جنرال نگوئيد، معلم را بريد جنرال، توبه نمائيد و گرنه خداوند كدام غضب بزرگتر از طالب بالاي تان نازل خواهد كرد، و اين بار در تخار هم جاي نداريد، مجبوراً از پامير خود را به چين پائين باندازيد.
خدا را شاهد هر عمل دانسته ، از چاپلوسي و كلاه برداري دست بكشيد، حق بگوئيد و به حق عمل نمائيد.
شاداب لنگ

>>>   چهار نفر کدو یکجا شده بودند و مقابل ناتو ایستاده ګی میکرد کسی که ناتو همه ایشان را در ترازو تول نموده و غیرت همه ایشان برایش معلوم است.
این قصه همان پنج تا موش است که میخواستند زنګوله را در ګردن پشک بیندازد. زنګوله تیار شد ولی موشی نبود که زنګ در ګردن پشک بیندازد.

>>>   باید یاد اور شد که همین چند نفری که خود را به اصطلاح مقاومت نام ګذاشته است باید هر روز. پیش دوستم رفته وانرا زیارت کند چون از برکت دوستم این همه زور و زر را پیدا کردید و انشالله که بسیار زود باز به طرف کسب های پدری خود خواهد رفتید

>>>   بنظرم که کله عطاقومندان بوی قورمه میته که خوده کتی
جنرال صاحب شاخ به شاخ میکنه جنرال صاحب دوستم مثل نهنگ دراقیانوس است وقوماندان عطا مانندیک ماهیگک و وقتی نهنگ وارد اقیانوس میشود همه ماهیهاراه را باز میکنند و میترسند که نهنگ قهر شده ونخورند شان.
میر

>>>   شعر جالبتر اگر داری بخوان این چیزا خوش ما نیامد

>>>   درود برشما

>>>   اصلا جنرال دوستم واستاد عطامحمد نور با هم هیچ نوع بد بینی وخصومت شخصی ندارند یکهعده از چاپلوسان و استفاده جویان درظاهر دوست ودر باطن دشمن وبدبین به هردو طرف به دستور ارباب شان که هدف از نفاق افگنی و جنگ اندازی بین تاجیکان وازبیکان و هزاره ها است همین ها می خواهند که موضوع را بیشتر دامن بزنند تا این اقوام را بجان یکدیگر شان اندازند و انها را از هم جدا وضعیف سازند وازین کار شان به نفع خود سود ببرند اما خوشبختانه که بادرک درست جنرال صاحب دوستم وهم جناب والی صاحب بلخ اقای عطا محمد نور از توطعه دشمن نفاق افگن اطلاع حاصل کرده اند هردو عالی جناب به طرفداران شان هدایت خویشتن داری وتعمل وهم پذیری را داده اند وبا اینکار شان توطعه دشمن مشترک شانرا خنثی ونقش بر اب کردند والحمدالله فعلا هیچ مشکل بین شان وجود ندارد .

>>>   چیزی که اقای سنچارکی نوشته اند کاملاً دقیق ولی آنچه مایه تفکر است اینکه جنرال دوستم چطوری و یکباره مجاهد شد تا یادم می اید جناب شان در رکاب دولت کارمل و داکتر نجیب شمشیر میزدند ، پس این نوشته جناب عالی نشانمیدهد که همه این دلقک ها که اسم شانرا مجاهد گذاشته اند عوام فریبان و معامله گران بیش نیستند هر کجایی منفعت شان باشد و لقمه چربی نه جهاد است و نه مجاهدی مانند خر به سمت علف دوتا میکنند هیچ شرمی هم ندارند همه بد بختی ها موجود از برکت قدوم نحس همین مجاهدین است زیر بنای کشوری و لشکری را از میان نبردند یاد مان باشد از بین نبردند بلکه به یغما بردند آخر دزد که عادتش دزدی است حالا اگر در راس قدرت هم باشد ترک عادت موجب مرض است پس ، خوب به یاد دارم هر کسی در افغانستان در مکتب ناکام میماند کسی را با کارد میزد دزدی میکرد خلاصه هر لندغر و لندهور قانون و محکمه گریز به پاکستان فرار کرده و از آنجائیکه هیچ کاری دیگری از ایشان ساخته نبود جذب تنظیم های جهادی شده و دوباره به اسم مجاهد وارد افغانستان شده و دست به هر کاری که دلشان میخواست میزدند به خاطر پول پایه برق پل و پلچک و مکتب و شفاخانه را منفجر میساختند آخر حب وطن اسم نا مانوس برای شان بود اصلاً در لغت نامه شان واژه وطن پرستی وجود نداشت در خاتمه باید تذکر داده شود که هیچ کدام از این دزدان از صفات بالا مستثنی نیستند هیچ کدام قوم جاهل و بی سواد وطن فروش
کابلی - کابل

>>>   اى سيد سنگ چاركى،
خدا را زياد ياد كن، مدتى ست كه بهر جاه و مقام به هر طرف خودت را ميزنى و از عبادت پروردگار غافل شده اى.
سيد كابلى

>>>   جناب سانچارکی خدا شما را خیر دهد با این حرف تان.
ع

>>>   آقای سنچارکی !
مردم فیصله میکنند اینکه شما جنایتکار هستید وجنایتکار را محافظت نموده اید برای شما افتخار است .
اما خلاف اوامر خداوند متعال است وشما مفسد هستید و فاسق .
انشاالله که روزی برسد مانند خدت و جنایتکارن مانند که خودت یاد نموده ای ، همه به امر خدا به دار اویزان شوند ومردم افغانستان نفس راحت بکشند .
شما چه فکر میکنید که مردم نمی دانند که اولاد هایشانرا به خاطر قدرت تان استعمال واز بین برده اید ؟؟؟
سایت محترم خواهش میکنم نشر نمایید نظر یک هموطن است

>>>   شما حق به جانب هستید.

>>>   آقای سانچارکی یک سوال جدی در این زمینه مطرح است: دوستم از چه زمانی مجاهد شده است؟ کسی در تمام عمرش با همه قدرت و توان با مجاهدین جنگید و در روز های درماندگی بناچار به مردم پیوست. شما و امثال شما در پیشگاه خدای سبحان چه جوابی دارید؟ لطفا تاریخ را تحریف نکنید. برای رسیدن به نان و نوای دنیا حقایق را تحریف نکنید که گناه نابخشودنی است. امروز دوستم نیز هیچ شباهتی به مجاهد ندارد. مگر آن از جهاد و مجاهد تعریف جدیدی ارائه کنید که از شما ها بعید نیست.
ناصح

>>>   دیگر حرف ها خو به هرصورت اما احمد ضیا مسعود چطور ای دلیری را کرده که میخواسته کودتا کند ای قدر توقع از احمد ضیا نداشتیم ولا آفرینش انقلابی است ای نفر
مجاهد مقیم تهران

>>>   زمانيكه كابل بدست طالبان سقوط نمود همه اي افراد مربوط به حكومت رباني متواري شده و عطامحمد نور درقسمت هاي از ولايت بغلان در محاصره طالبان قرار ميگيرد در همين وقت هيت بلند پايه طالبان بحضورداشت داكتر عبدالرحمن وزير هوانوردي دولت مجاهدين با جنرال دوستم در قلعه جنگي ولسوالي دهدادي ولايت بلخ در مذاكره قرار داشتند كه سكرتر جنرال دوستم وارد مجلس شده به جنرال ميگويد كه امرصاحب احمد شاه مسعود از طريق ستلايت كار عاجل باشما دارد جنرال با احمد شاه مسعود گپ ميزند از ان طرف تيلفون احمد شاه مسعود كه مناسبات خوبي باجنرال نداشت تقاضاي كمك جهت ازاد سازي استاد عطا مينمايد جنرال دوستم به مسعود ميگويد كه يك تار مويت از تمام پاكستان به من ارزش دارد وارخطا نباش عاجل استاد عطا را از معاصره طالبان نجات ميدهم و به جنرال مجيد روزي امر ميكند كه با دوهزار نيرو به محل معاصره حمله واستاد عطارا نجات داده يك مقدار پول فراوان هم برايش بدهد و به بقيه حكومت كابل اجازه ورود به شهر مزار را ميدهد واين را هم بايد سنچاركي ذكر ميكرد
( بلخي )

>>>   زنده باشید

>>>   اگر گلبدین دوباره در کدر حکومت بیاید و خود را شامل کند، باز هم میان مردم نفاق ایجاد کرده و پاکستان به اهداف شومش نزدیک خواهد کرد.
ضیایی

>>>   بــــه کسانیکه درمجاهد بودن جنرال صاحب دوستم شک دارند:
جناب حضرت صاحب مجددی آغازگر ومفتی جهاد افغانستان واولین رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان جناب جنرال صاحب را به خالد بن ولید تشبیح کردند آیا به نظر حضرت صاحب اعتماد ندارید؟؟؟

>>>   اقاي بلحي سلام
أيا پرتوكول دوستم با پاكستانى ها در ست نبود ؟، أيا قوت هاي دوستم به سالنگ جنوبي نيامده بودند ؟ در يك روز سه مرتبه وزير داخله باكستان اقاي بإبر به مزارشريف نمي ايد ؟
اين هاايا هاي است كه فراموش نمي شود ، سنچاركي هم در نوشته خود موضوع را خيلي زياد تحريف نموده أصل قصه دوستم همين است كه نجات دهنده وي يك تعدا ريش سفيدان است كه به تقاضاي جنرال بريالي از مارشال صاحب به خانه اكبر باي رفت و موضوع را با اكبر باي ساعت دوازده بجه حل نمود .
نه احمد ضيا بود و نه قانوني و يا محمدي أصلا اين ها نوكران كرزي بودند ،
اقاي سنچاركي خواب مي بيند ، موضوع به خود جنرال صاحب معلوم است
زازي

>>>   اگر بین هردو گروه صلح وآشتی بیاید هم به نفع ملت است وهم به نفع دولت پس بیایند از عقل سلیم کار بگیرند متحدانه به خاطر امنیت شمال وسایر مناطق کشور کار کنند در غیر از آن هردو به شکست ابدی مواجه خواهند شد
سروری از کابل

>>>   خداوند دانا وبینا مجاهد به کسی گفته میشود که صفت جهاد را داشته باشد نه کیکه ....صفت باشد که یای هر انسان بی گناه را بیگرد این ها مجاهید نیستن این ها یک مشت.... هستن این انسانهای قصیرالاقاب هستن که خون انسانها رابه خاطر بدست اوردن قدرت و یول میمکد وبه خاطر قدرت از عزت وابروی خود میگذرند اینها از جمله کسانی است که کلمه انسان را به این گروی جانی ذکر نمود و نام انسان را بالای شان گذاشت

>>>   درافغانستان بجز این دوسه نفر فکرکنم هیچکسی وجود ندارد

>>>   دوستم تنها گناهش کشتن طالبها بوده و دفاع از وطن و هیچ خیانتی نکرده ولی کسانی بسیاری هستند که هم بی گناهان را کشتند و هم وطن را فروختند .

>>>   بهتراست گلم جم بودن مردم که مثل شما وطن فروش باشه دوستم در مقابل هر وطن فروش گلم است خیانت کاره گلم جم کرده وباز هم خا هد

>>>   شاید مهمترین موضوع ودر عین حال فاجعه بارترین ان نظر ضیا مسعود برای اشغال کلبل وامادگی وتوانایی جنزال خاد یست نجیب وامان گذر دلال زمینفردش ودزد مشهور برای انجام ان باشد.اگر پایاخت کشور ما باانهمه نیروی نظامی وپولیس واردو وانریکا وناتو توان مقابله بادوجنرال ماشینی کمونیست ومجاهد کمدنیست پرست را نراشته باشد باید برای این کشور ونظام حاگم ان گریست.ضمنا ترکیب افراد این جلسه خود افشاگزحقایقی است که بسیار گفته شده وکمترباورشده.
کابلی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است