کارنامه حکومت در 1394، بسیار منفی
سال 1394 سالی بسیار مشکل، دشوار، خونین و در عین حال ناامید کننده و پرحادثه در افغانستان بود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۵/۱/۸ کد خبر: 113883 منبع: پرینت

سال 1394 پایان یافت. سالی که حکومت وحدت ملی هیچ کاری را به درستی انجام نداد. در این سال از مشکلات ناامنی تا ضعف مدیریت در حکومت داری و گسترش فساد، از مواردی بوده اند که اعتماد مردم را از عملکرد حکومت در پایین ترین سطح ممکن قرار داده است. تنش های سیاسی میان دو اهرم قدرت در حکومت وحدت ملی، ریاست جمهوری و ریاست اجرایی پروسه حکومت داری را به پیمانه ای ضعیف و کند ساخت که نه به ملت خدمت شد و نه برای حکومت آبرویی ماند. آیا حکومت وحدت ملی در سال پیش رو به همین منوال ادامه می دهد یا قرار است اصلاحاتی آورده شود؟

محمدعلی احمدی، استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: ما در نظام مشکلات فراوانی داریم. در سطح کلان ملی چه در بخش تامین امنیت، مذاکرات صلح، اقتصاد، ایجاد امید و باور در مردم، مشکلات فراوانی داریم اما بخشی از این مشکلات ناشی از وضعیت موجود پروسه انتقال است که در سال 2014 صورت گرفت.

وی، با بیان اینکه مردم در افغانستان به این نتیجه رسیده اند که نظامی با این ساختار هرگز نمی تواند جوابگوی انتظارات و توقعات مردم باشد، افزود: بر همان اساس سال 1394 سالی بسیار مشکل، دشوار، خونین و در عین حال ناامید کننده و پرحادثه در افغانستان بود. اگر شیوه مدیریت و ساختار اداره و نظام به همین ترتیب ادامه یابد، سال آینده بدتر از این خواهد شد. سطح حمایت های بیرونی هم کم شده است و سطح پروژه های ما به کلی به حد تقلیل و نقصان رسیده است. بر همین اساس بی باوری مردم و انبوه مهاجرینی که امروز در کشورهای دنیا آواره می شوند، از افغانستان قطع امید کرده اند و حتی از مکاتب و دانشگاه ها ترک تحصیل می کنند. این ناشی از یک نوع ناامیدی است.

احمدی، معتقد است حکومت باید برای رفع مشکلات موجود به راه حل هایی اساسی رجوع کند و گفت: این ناباوری مردم به حکومت از یک طرف و این ناکارآمدی و سیستم اداری دو سره و وحدت ملی چندگانه جوابگوی رفع مشکلات نیست. به همین دلیل سران حکومت، در صدد بیرون رفت از قضیه هستند. اخیراً آوازه هایی پخش شده است، که پست معاونت اضافه می شود و جابجایی هایی صورت می گیرد، این کارها بجای اینکه مشکل و بحران را حل کند، خود در صدد بحران آفرینی است. طرفدار این هستم که ما مشکلات دشواری را پشت سر گذاشتیم و مردم افغانستان مردمی فوق العاده صبور، امیدوار و در عین حال حامی نظام هستند. حامی اردو و پولیس خود هستند اما طرفدار این هستند که راه حلی واقعی و اساسی برای این مشکلاتی که وجود دارد پیدا شود، تا مردم هم از این اوضاعی که در آن به سر می برند نجات پیدا کنند.

استاد دانشگاه، کارنامه نظام در سال 1394 را کارنامه ای بسیار منفی می داند و می گوید: وضعیت فساد اداری در کشور بسیار نابسامان است. در حالیکه اولین تعهد رییس جمهور این بود که به فساد اداری رسیدگی کند. مساله غصب و مافیای زمین، مساله اصلاح نظام انتخاباتی که جزو تعهدات حکومت است، مساله فرمان صادر کردن به ارتباط تدوام قوه اجراییه و قوه مقننه که باید برای آن انتخابات برگزار می شد. مساله تشکیل مجلس بزرگان و اصلاحات در قانون اساسی، مساله تورم پولی، کاریابی و اشتغال، فرار مردم از کشور، افزایش بی اعتمادی مردم به حکومت وحدت ملی، سقوط قندوز و فاجعه بی نظیری که در تاریخ افغانستان بی سابقه بود، همه جزو کارنامه سیاه دولت وحدت ملی در دو سال گذشته می باشند. درست است که عوامل بیرونی در مخدوش کردن همه این قضایا نقش دارند اما هفتاد درصد به مدیریت ناکارآمد ما، با این تناقضات در عمل و رفتار برمی گردد. حکومتی که بر سر یک پست درجه چندم حکومت و بر سر یک والی و بر سر چند وزارتخانه هنوز نتوانسته است به توافق برسد و آنها را مقرر کند.

وی، در خصوص دغدغه اصلی مردم در سال آینده بیان داشت:اگر وضعیت به همین ترتیب ادامه پیدا کند، زنجیره ای از بحران ها بازهم دامنگیر مردم افغانستان است. هم اکنون دورانی است که حکومت درگیر کشمکش در درون است. چراکه چند ماه بعد وقت این است که باید مجلس بزرگان تدویر شود، جایگاه رییس اجرایی به عنوان صدر اعظم مشخص شود، از طرف دیگر باید انتخابات شورای ولایتی انجام شود که این کار هم فعلاً ناممکن است. از طرف دیگر هشدارهایی از زبان آمریکایی ها می رسد و صداهایی هم از درون مردم افغانستان بلند است. سال آینده سالی بسیار خونین است و بالاتر از دغدغه نان، دغدغه جان و دغدغه تامین امنیت سقوط نظام است. چیزی که حتی پوست، گوشت و استخوان مردم را کاملاً هراسان ساخته است.

احمدی با بیان اینکه، امروز مساله اساسی بود و نبود و شکست نظام است، افزود: اگر وضعیت مدیریت به همین ترتیب باشد و همچنان نتوانند مانند دوسالی که گذشت یک تصمیم هماهنگ در مورد تعیین وزیر دفاع، تقویم انتخابات، اصلاح نظام انتخاباتی بگیرند، این نظام با سقوط مواجه خواهد شد و این چیزی نیست که مردم بخواهند. چرا که هیچ نظامی در کشور از لحاظ بحران مشروعیت تا این سطح آشفته نبوده است و اگر تدبیری سنجیده نشود مشکلات حادتر خواهد شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   استعفا کافی نیست. خایین ملی باید محاکمه شود...!
نورستانی که تا این جای کار نقش یک عروسک کوکی را -برای تحقق برنامه های شوم حامد کرزی و اشرف غنی در سناریوی کودتای تقلب- بازی می کرد، مثلن استعفا کرده است. مضحک ترین بخش این استعفا/برکناری، متن خبری است که روی صفحه فیس بوک ارگ گذاشته شده. این که نورستانی "با درک از وضعیت سیاسی و اجتماعی افغانستان، منافع ملی کشور و اعاده ثبات و رفاه اجتماعی مردم افغانستان" استعفا داده است.
***
نورستانی با توجه به پرونده کودتای تقلب در انتخابات 93، یک خایین ملی است. کسی که به رای مردم به عنوان یک امانت ملی خیانت کرده است.
حداقل انتظار افکار عمومی و وجدان جمعی مردم، این بود که در اولین روزهای آغاز به کار "حکومت وحدت ملی"، نورستانی به عنوان یک خایین ملی برکنار و مجازات شود. انتظاری که نه تنها بر آورده نشد، که دستکم، یک و نیم سال او را برای ادامه بازی با اعتبار و جایگاه انتخابات در سمت اش حفظ کردند. بعد، تا جا داشت از طریق او، هم به وجدان جمعی مردم اهانت کردند، هم به ریش و ریشه ای سیاسی دکتور عبدالله عبدالله خندیدند.
نمایش "اعلام نتیجه انتخابات" آخرین ماموریت مجری کودتای تقلب بود. نورستانی با انجام این نمایش، دوره ای خدمت به مهندسان فاشیزم و تمامیت را تکمیل کرد.
حالا، منتظر است او را به پاس انجام درست ماموریت کودتای تقلب، به سفارت افغانستان در اسپانیا بفرستند تا چند سالی را خستگی در کند و از خزانه ملی به عیش خودش برسد.
پ.ن: استعفا کافی نیست. نورستانی باید به عنوان خایین ملی محاکمه و مجازات شود. اگر موافق هستید، همرسانی (شیر) کنید و به فرهنگ معافیت از قانون نه بگویید.

>>>   نباشد همی نیک و بد پایدار
همان به که نیکی بود یادگار
با برطرفی یکی از مهره های تقلب مبارزه ما ختم نمی شود. ما تا زمانیکه اندیشه تقلب و برتری جویی از این مرز و بوم رخت بر نبندد، از پا نخواهیم نشست.

>>>   استعفا کافی نیست. خایین ملی باید محاکمه شود...!
نورستانی که تا این جای کار نقش یک عروسک کوکی را -برای تحقق برنامه های شوم حامد کرزی و اشرف غنی در سناریوی کودتای تقلب- بازی می کرد، مثلن استعفا کرده است. مضحک ترین بخش این استعفا/برکناری، متن خبری است که روی صفحه فیس بوک ارگ گذاشته شده. این که نورستانی "با درک از وضعیت سیاسی و اجتماعی افغانستان، منافع ملی کشور و اعاده ثبات و رفاه اجتماعی مردم افغانستان" استعفا داده است.

>>>   از زمان کرزی کر خاین که پایه های این حکومت به خیانت مانده شده است تا حال به همان قسم روان است چون اینها درانتخابات تقلب کرده اند کرزی غنی وعبدالله را به تقلب ریس جمهور ساخته اند حالا باج میگیرند ورنه راز های خاینین را فاش میسازند حکومت خاین هم بخاطر فاش نشدن رازهایشان هر چه اینها بخواهند انجام میدهند خداج هم شان را در غضب وقهر خود گرفتار کند تا مردم مظلوم ما از دست این خبیثان نجات پیدا کنند

>>>   چهر تا چهار کلا چرا درقانوناساسی رای مردمرا سری گ
نجانیده ا ند ؟؟؟؟؟
بخاطراینکه هرکسیرا که خاسته باشند روی کارمی ارند رفتن یکی ودو هیچ تحولیرا بارورنیست راه حل واقعی اینستکه رای ازاد وعلنی صورت گیرد ورای دهنده گان زیر بیرق نفر معتمد خود رفته وعلنی رای دهند دیگر هرچیزیکه غیر ان باشد همام تقلب است که بود و درلوی جرگه این باید اصلاح گردد .
شاه رسول سوگواروطن

>>>   محمد علی محمدی که چندی پیش در مقام معاونیبت ولایت غزنی قرار داشت بهترین دولت بود موصوف خودش در فساد تعصب دست داشت واول نمره فساد بود بدون برادران هزاره در ولایت غزنی کسی دیگری انسان نه بود واقای معاون کسی دیگری را نه می خواست همه این مسوولین وطن فروش ووابسته به جواسس بیرونی اند ازجمله اقای محمدی

>>>   از سال 1370 الی 1395 تمام کار های دولتی منفی بوده واست تمامش سمنت پرستی قوم پرستی تمامش جعلکاری بحق ملت صورت گرفته است
محمدسعیدفاضلی ازاداره امور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است