چرا بلخ برای عطا محمد نور مهم است؟
ممكن عطا محمد نور چند سال دیگر در مقام ولایت باقی بماند، ممكن ثروتمند تر و قدرتمند تر شود. اگر عطا محمد نور در سیاست های سلطه گرانه و تعصب گرانه اش در برابر ملت های بزرگ تورك و هزاره خاتمه ندهد، در تاریخ بدنام خواهد رفت 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۵/۱/۶ کد خبر: 113818 منبع: پرینت

(نقش عطا محمد نور را در امنیت و بازسازی بلخ شریف نمی توان نادیده گرفت. در این میان اما و اگر هایی هست که به گوشه از آنها در این مقال اشاره می شود)

بلخ، ملقب به ام البلاد یكی از شهر های قدیمی و معنوی افغانستان به شمار می رود. این شهر شخصیت های جهانی همچون مولانا جلال الدین بلخی، ابن سینا بلخی، رابعه بلخی و غیره شخصیت هاییكه با آثار و كار كرد های شان به سطح جهانی شهرت دارند، پرورانیده است. داشتن جمعیت یك و نیم میلیونی، بندر حیرتان و مقبره حضرت علی كرم الله وجهه دیگر ویژگی های مهم این ولایت می باشد.

اما با تاسف این شهر زیبا و با مدنیت در چند دهه اخیر لذت و معنویات قدیمی اش را از دست داده است. در دهه هفتاد در گیر جنگ های خونین بین گروه های مسلح بود، از دهه هشتاد بدینسو در گیر رقابت های نا سالم سیاسی بین جنرال دوستم و عطا محمد نور می باشد. عطا محمد نور از ١٥ سال بدینسو حاكم مطلق بلخ است و در این نزدیكی نیز تمایل ندارد مقام ولایت را ترك كند.

چرا ولایت بلخ برای عطا نور اینقدر مهم است؟
چرا جناب نور نمی خواهد مقام ولایت بلخ را ترك كند؟
نظام های دموكراسی و جمهوری حاكمیت طولانی مدت ( از ١٠ سال بیشتر) را نمی پذیرد.
پس چرا عطا نور می خواهد تا آخر عمر در مقام ولایت بلخ تكیه بزند؟

جواب سوال های فوق دو جنبه دارد.
جنبه سیاسی و جنبه اقتصادی
١- بُعد سیاسی:
بلخ شهر استراتژیك، پایتخت و دروازه شمال به شمار می رود. با حاكمیت در ولایت بلخ می توان به دیگر ولایات شمال نیز نفوذ كرد، چنانچه عطا محمد نور با امكانات مادی اش در دیگر ولایات شمال قدرتش را گسترش داده است. عطا محمد نور هر چند یك والی است، اما فراتر از یك والی عمل می كند. تاثیرات اش به حدی رسیده كه در پروسه های برزگ ملی مانند انتخابات ریاست جمهوری عبد الله عبد الله را كاندید می دهد. در انتخابات های پارلمانی و شورای ولایتی نیز نه تنها در ولایت بلخ در دیگر ولایات شمال نیز كاندید مورد نظرش را كامیاب می سازد. وزیر معارف با حمایت مستقیم عطا نور انتخاب گردید. در ولایت بلخ بدون حمایت عطا نور و اطرافیانش در بست های ٤ و ٥ نمی توان استخدام گردید.
بنابر این بلخ برای عطا مهم است، عطا محمد نور می خواهد با حاكمیت اش در ولایت بلخ قدرتش را در دیگر ولایات شمال گسترش و حفظ نماید.

بُعد اقتصادی:
به میلیونر بودن عطا نور هیچ فرد افغانستانی شك و شبهه ندارد. این ادعای من نیست. امروز اكثر مردم افغانستان می دانند كه عطا نور قدرتمند ترین و ثروت مند ترین والی افغانستان است. بدون شك با معاش مقام ولایت نمی توان میلیونر گردید.

ولایت بلخ مركز تجارتی شمال است. در ١٥ سال گذشته میلیارد ها دالر درین ولایت سرمایه گذاری گردید، اما با این پول هنگفت و كمك های بزرگ بین الممللی به غیرز از چند كیلو متر سرك اسفالت، چند شهرك رهایشی، یك میدان هوایی و چند چهار راهی اسپ دار كه آن هم با كمك تاجران ساخته شده، چیزی دیگری دیده نمی شود.

سازمان بین الممللی حقوق بشر در دو گزارش جداگانه اش عطا محمد نور را بخاطر فساد گسترده، غصب زمین و حمایت از افراد مسلح غیر مسول در ولایت بلخ به نقص حقوق بشر متهم كرد. روز نامه معتبر آلمانی اشپیگل با نشر گزارشی بخاطر فساد گسترده اش عطا نور را یكی از افراد تحت تعقیب نیرو های ناتو عنوان كرد.

در غصب زمین نیز ولایت بلخ در درجه اول قرار دارد، مردم ولایت بلخ از چندین سال بدینسو از اختطاف ها و قتل های مرموز شكایت دارند. با خلص كلام می توان گفت كه بلخ، عطا محمد نور را یكی از ثروت مند ترین و قدرت مند ترین والی كشور ساخت و با این امكانات مادی اش در دیگر ولایات شمال نفوذ قابل ملاحظه ی نمود. ازین نگاه جناب نور نمی خواهد درین نزدیكی حاكمیت مطلق بلخ را از دست دهد.

نتیجه: عطا محمد نور از ١٥ سال بدینسو ولایت بلخ را مدیریت می كند. امروز اكثریت مطلق مردم شریف ولایت بلخ از فساد گسترده، غصب زمین، تعصب بی حد در استخدام های دولتی، بیكاری و فرار جوانان، فقر، سیاست تك حزبی و تك شخصی و از اختطاف ها رنج می برند.

ممكن عطا محمد نور چند سال دیگر در مقام ولایت باقی بماند، ممكن ثروتمند تر و قدرتمند تر شود. اگر عطا محمد نور در سیاست های سلطه گرانه و تعصب گرانه اش در برابر ملت های بزرگ تورك و هزاره خاتمه ندهد، در تاریخ بدنام خواهد رفت. چونكه همین حالا نیز به غیر از چند هم حزبی اش كسی از وی ستایش نمی كند.

نقیب الله عبید


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عطا اینقدر ... کرده وبلخ را شخصی ساخته و مردم بلخ را غلام دایمی خود ساخته است. که فعلا این غلامان بدون اجازه عطا تشنلب رفته نمیتواند. چطور عطا از این مقام استعفا نماید. ولی اګر یک حکومت قانونی و اسلامی باشد عطا بدون محکمه باید اعدام شود.

>>>   به افتخار به شخصیت والای نور وباقدر دانی از زحمات و فداکاری هایش در اعمار وابادانی ان سامان تعلیق جزئی دارم که امید مورد پسند عزیزان باشد
هر انسان وهر شخصیت بارز در کشور دوست و دشمن دارد عده ای به توصیف ومجد او می پردازند وکسانی هم هستند که روی علل گوناگون با اومخالفت می ورزد این موضوع جای نقاش نیست اما خوب انست که هوا داران وطرفدارانش زیاد باشد ومردم وملتش اورا دوست بدارندازین قماش اشخاص در کشور ما تعداد انگشت شماری اند ومعلوم است که جا گرفتن در قلب مردم کار اسانی نیست در پهلوی مواهب الهی قابلیت های شخص هم رول بسزادارد اما ثروت ومحبت ان تا زمانی به درد انسان میخورد که جانش در خطر نباشد وجاهای امنی وجود دارد وطریقه های خاصی موجود است که انسان میتواند دارای هایش را حفظ وازان مستفید گردد ولی اگر این ثروت وقدرت برای بهبود وضع مردم ومنطقه ویا وسیله ای برای عمران وابادانی کشور بوده باشد درانصورت طرف قدرت در همینجا با قبول هرنوع خطرات باقی بماند ودر خدمت حزب ومردم و منطقه باشد ستودنی وقابل توصیف است همه ای ما وشما دیده ایم هنگامیکه جان انسان در معرض خطر قرار میگیرد ارباب دولت همه چیز را رها نموده تنها جانش را نجات میدهد
ایا راستی عطا محمد نور صاحب ملیونها دالر است ؟ بلی خود اونیز در مصاحبه ای در بی بی سی اظهار داشت بلی او یک مقدار پول دارد اما نه باندازه ای تبایغات رسانه ها ومردم و نه از امروز بلکه از سی سال بدینسو تنظیم واعاشه واباته ای ده ها هزار مجاهد وسرباز که به همرایش بوده از طریق های متعددی تمویل میشده است ودر همین مدت یک مقدار ان ذخیره گردیده در نزدش نه بعنوان پول شخصی بلکه به حیث دارای های ملی وتنظیمی در نزدش است اگراین امکانات را نمیداشت اورا خیلی پیش نر از امروز از صحنه دور میساختند ودر مضیقه ای اقتصادی گرفتار نموده استقلال وازادی فکریش را ضعیف میساختند بلی در پهلوی این اموال ملی وحزبی ایشان شخصا هم در کار های تجاری بصورت غیر مستقیم از طریق شرکای تجاریش مبادرت می ورزد که این سرمایه نظر به اظهاراتش بیش از پنج ملیون دالر نیست که خود ودوست های نزدیکش ازان استفاده مینمایند وقسم بخدا که من عملا دیده ام که به یکی از دوست هایش که بسیار محتاج بود مبلغ بیش از سه صد هزار دالر کمک نموده است
بهرصورت بسیاری هستند که ده چند اقای نور پول دارند مانند جمعه خان همدرد وفاروق وردک وزاخیل وال وکرزی و... اماهیچ کسی از انها ذکر بعمل نمی اورد فقط تمام فوکس کامره های مغرضین بجانب اقای نور نشانه رفته ودانسته وندانسته هر کس وناکس ازان انتقاد بعمل می اورد از همین جاست که میگویند { کس از جور وظلم زبان ها نرست اگر ..... } چند صفت مردانگی به ایشان دیده میشود که بسیاری ها ان را ندارند اول ناموس داری خوب در همه ادوار زندگیش دوم رفاقت وپاسداری دوستی ووفا به عهد و ثبات وپامردیش محبت به وطن از جمله صفت های بارزی است که علاوه بردیگران ایشان نیز دارا میباشند چشم بخیل کور اینجانب که با انها مبارزه وجهاد را یکجا شروع نموده بودم وتمام ادوار زندگیش را مطالعه مینمایم به همه ای این داشته هاشان حسد ندارم ولی غبطه میخورم وتمام این برجستگی هارا که خداوند برایش موهبت نموده تبریک عرض مینمایم
ابو خدیجه

>>>   بـــخــاطـــر بنـــدر حـیـرتان ! جانش را بگبیرید اما حیرتان را از او نگیرید ! ونیز بخاطر اینکه در دیگر ولایات کسی اورا قبول نمیکند
وقتی مردم عکس های سابقش زمانیکه درغار ها با یک متر ریش زندگی میکرد ببینند ونکتائی فعلی اش را ببینند واز سرمایه حرامش که از طریق نامشروع بدست آورده آگاه شوند اورا درولایت خود نمیگذارند
@

>>>   تاجيك ها هميشه از پشت خنجر خورده اند ولى هميشه قلب بزرگ و اغوش باز داشته اند . هر كى اين توطيه را برنامه ريزى كرده بود توانست دوستم را از حمايت تاجيكان خلع كند!
اگر كار اتاق فكر جنبش بود باز هم اشتباه راهبردى را مرتكب شدند!
اثرات و پست لرزه هاي اين اشتباه و توطيه بعداً حس خواهد شد!
مگر اينكه فرهمند ريس دفتر معاون ريس جمهور ، و همچنان ته اينچ محاكمه شوند و دوستم معذرت بخواهد و به قربانيان وحشت مليشه هاى خود غرامت بپردازد!

>>>   دو کار را تاجیکان بکنند اول با همتباران آرایی پشتون خود کنار بیایند چون دیگران از صداقت تاجیکان و اختلافات دو قبیله آریایی پشتون تاجیک زیاد استفاده کردن و برای دیگران هم فهمنده شوه در خاک تاجیکان خواب والی شدن را نبینید چی ناقلین تورک باشه یا حتی پشتون که آریایی خود ماست!!!!!

>>>   اگر تاجیک ها متحد باشند یقینا که محتاج به همراهی هیچ قومی نخواهند شد چرا که در حدود پنجاه فیصد از نفوس افغانسان را تشکیل میدهند
در هیاهوی که ازبک ها بخاطر عکس دوستم براه انداختند و جند تن را کشته و زخمی ساختند یقینا که حمایت تاجیکان را از دست دادند حالا وقتش رسیده که پشتونها با ازبک و ترکمن تصفیه حساب کند

>>>   در مظاهره تبسم همه تاجک ها سهم گرفت در موضوع جلریز همه تاجک صدا بلند کرد امیدوارم بعد از این هیچ تاجک بخاطر دیگر ها وقت گذرانی نکند

>>>   همانگونه که احمدشاه مسعود خط قرمز ماست؛ عطامحمد نور هم خط قرمز ما میباشد!
عکس ژنرال دوستم توسط افراد معلوم الحال در مزار شریف برای نفاق افکنی میان تاجیکان و ازبک ها پایان شد ولی توسط والی مدبر بلخ دوباره نصب گردید و نمایندگان ازبک تبار برای پایگاه قومی سازی و چاق کردن دشمن مشترک مان عکس های احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور را پایان کردند که مرتکب یک اشتباه نابخشودنی گردیدند ولی عکس های قهرمان ملی کشور هم خوشبختانه نصب گردیدند و گپ شد تمام و حالا اگر گروهی برای امتیاز طلبی، غارت و کله خامی بخواهد به استاد عطا بتازد باز در این صورت استاد عطا تنها نخواهد بود و از اسپین بولدک قندهار تا پامیر بدخشان و از دل بامیان تا تا دل جوزجان مردم به پا خواهند ایستاد و این گروهک های نفاق افکن را نابود خواهیم کرد

>>>   وضعيت نسل سوم هموطنان ازبيك بعد از نزديك به چهل سال رهبرى يك نَفَر بر اين قوم واقعاً تاسف بار است. أينهاى كه امروز چندين انسان بيگناه را به جرم حق طلبى و اعتراض علي ظلم و تعصب محلى كشتند و زخمى ساختند، توليد و زايده رهبرى ناقص سياسيون ازبيك است. اينها بايد دوكتوران، حقوق دانان، سفيران، تحليل گران، كارشناسان ... ميبودند. اما اينها با پنجاه سال پيش تفاوتى نكرده اند. فرق بين اين جماعت اوباش و انتحاريون طالب فقط در برداشت ودليل شان براى كشتن است. طالب به نام دين مى كشد و اينها به نام قوم و رهبر سياسى.
ايا ازبيك هاى تحصيل كرده و چيز فهم كه چهل سال قبل و قبل از سر كشيدن قومندان غند قومى بنام دوستم ، اگر رهبرى اين قوم را ميداشت باز هم اين جوانان يك مشت ادم كش بار مى امدند؟

>>>   والي فرزانه ي بلخ
تنها نيست، مردمش در كنارش خواهند بود.

>>>   خدا از تحصيل كرده اش نجات بدهد تان انقدر كله خام و نفهم كه چي بگويم يك نمونه بارز اش افسران اين قشر در ارتش هستند نه كادري شان ادم است نه غير كادري شان فقط و فقط قلدنگ بلدنگ

>>>   سند محرم: رابطه اخوانی‌ها با امریکا در دوران ظاهرشاه
اشاره: منهاج الدین گهیز گرداننده جریدۀ (گهیز) در زمان ظاهر شاه ترور شد. شاید معراج الدین نام که هم قافیۀ نام منهاج الدین نیز است؛ یا همان منهاج الدین است یا آن که فردی است نزدیک به خانواده منهاج یا محفل «جوانان مسلمان»
تصور غالب اینست که رهبران و باندهای اخوانی افغانستان در جریان جنگ مقاومت ضدروسی به پای امریکا و سی.آی.ای افتیدند. اما بر اساس اسناد محرم سفارت امریکا در کابل که دیگر از رده‌بندی خارج شده اند، یکی از رهبران جریان «اخوان‌المسلمین» به نام معراج‌الدین ذهیب (فاروق) اوایل ۱۹۷۲ در دوران ظاهرشاه بارها با مقامات سفارت امریکا در کابل تماس گرفته زیرنام داشتن «اهداف مشترک علیه کمونیزم» خواهان کمک مالی شده است.
این سند چهار صفحه‌ای گزارش دیدارها با معراج‌الدین است که به تاریخ ۱۳ جون ۱۹۷۲ (۲۳ جوزای ۱۳۵۰) از سوی سفارت امریکا در کابل به وزارت خارجه آن کشور مخابره شده است. در سند علاوه بر درج جریان چندین دیدار، شرحی از زندگی معراج‌الدین آمده که او را یکی از فعالان جریان «جوانان مسلمان» نامیده که در گردهمایی‌های آن سخنرانی می‌کند و چند بار زندانی شده است.در بخشی از سند جریان ملاقات چنین شرح داده شده است:
«بعد از اینکه به تفصیل فعالیت‌های ضدکمونیستی گروهش را بازگو نمود او به اصل نکته رسید: با تقدیر از خدمات باارزشی که گروه او علیه شوروی و کمونیزم ارائه می‌دارد، آیا ایالات متحده می‌تواند روی تمویل مالی یک چاپخانه برای آنان غور نماید؟ .... او نتیجه‌گیری نمود که ایالات متحده باید با گروه او همکاری نماید چون مسلمانان واقعی و امریکایی‌ها هردو در جنگ علیه یک ایدئولوژی که شدیدا در ضدیت با شیوه زندگی ماست اهداف مشترک دارند. او توضیحات داد که گروهش پول کافی ندارد که روزنامه‌ای را تمویل کند و آنان بیشتر محدود به پخش ورقه‌های تایپی و میموگراف شده اند. او گفت که هفته‌نامه های شخصی با افکار مذهبی (گهیز و ندای حق) ممکن در مواقعی مقالاتی نشر کنند، اما هیچکدام متحد قابل اطمینان گروه او به شمار نمی‌روند.»
معراج‌الدین برای جلب توجه امریکا، از فعالیت‌های تروریستی «جوانان مسلمان» علیه کمونیست‌ها نیز یادآوری نموده در ضمن گفته است که آنان مسئول قتل چهار فرد چپی در میترلام لغمان بودند که در ارتباط به آن چند تن گرفتار شده اند
ر

>>>   دوستم از ملیشه های سابق داکتر نجیب که با شعار سرش از من و مال و ناموسش از شما جنگ را در جنوب آغاز کرد و جنایات ناموسی و وحشتناک دوران نجیب را رقم زد امروز به عوض معذرت از خانواده های قربانیان تاجیکان فاریاب، هشدار نامه را پخش کرده است.
حکومتی که معاون اولش بزرگترین ناقض حقوق بشر باشد و از عملکرد وحشیانه افرادش حمایت کند باید سرنگون شود.

>>>   اي نمك حرام
روزگارى بود تاجيك ها يكى از حاميان سرسخت دوستم بودند. چون انها را اقوام مظلوم و محروم ميدانستند.
، قدرت دوستم در زمان نجيب نيز تا حدى زيادى مديون حمايت تاجيكان پرچمى بود
بعد قتل عام دو هزار تن از سربازان دوستم در خوست جنوبى در يك توطيه خلقى ها، توسط حقانى و حكمتيار، اين تاجيكان بودند كه عليه اين خيانت اعتراض كردند، كه با وجود اطلاعات دقيق از سقوط خوست خلقى ها با فريب دوستمى ها را به كأم مرگ فرستادند در حاليكه اعضايى بيروى سياسى از آنجا زنده امدند و لى سربازان دوستم به شكل فجيع به قتل رسيدند.
براى داد خواهى از مردم ازبيك اين جنرال مؤمن تاجيك بود كه صداى خود و أعراض را بلند كرد و به دوستم جرات دفاع از قوم اش را داد!
نجات دادن دوستم از چنگ طالب و كرزى، اوردن او از تركيه توسط قهرمان ملى موارد ديگر نجات اين بيسواد است!
ما اين خيانت شما را فراموش نمى كنيم!

>>>   شما پتان ها بهتر است به فکر تقسیم قدرت در قندهار جلال آباد پکتیا باشین

>>>   قوماندان عطاشخص بی بندباراست وهمه جای رامیدان
قمارفکرمیکندنمیفامم که چرادولت این شخص راازپست
والی بلخ پس نمیکندهرقدرزمین ومال بیت المال بوداز
طرف خوداین شخص وطرفدارانش چور وچپاول شده
کسانی ازطرفداران این شخص بودندکه یک وقتی نان
صبح وشام برای خوردن نداشت ولی حالا صاحب چند
قواله زمین موترهای لکس هستندپس اگر.والی یک ولایت
این کشوراینقدر زراندوزی وچپاول کرده فکر مقامهای بالایش
رابکنیدکه همه بدبختی وروزبد رااشخاصهای مانند
همین دزدسرگردنه سرمردم زجرکشیده افغانستان آورده
است..
ز ص

>>>   حق پيروز است
كسى كه دعواى رهبرى مليونى را ميكرد، در چند روز گذشته حتا نتوانست يكهزار نَفَر را بسيج كند. به خشونت كشيدن تظاهرات امروز در ولايت فارياب نشان دهنده ضعف و ناتوانى حزب جنبش بود. اعلاميه اخير جنرال عبدالرشيد دوستم مبنى بر توقف تظاهرات، ضعف مديريت اين حزب رابه اثبات رسانيد.
ارواح شهدا شاد باد!

>>>   اگر استاد عطا نور بلخ را رها کند مثل دیگر ولایات مرکز تبادله کلدار پاکستانی و نوکران آن میشود .این توطءیه بزرگ سیاسی دار و دسته اشرفغنی است. برادران ازبک و ترکمن ما باید خیلی هوشیار باشند و عاقلانه فکر کنند ،با پاره نمودن فوتوی جنرال دوستم کدام تاثیری به جنرال نمیکند.

>>>   وقتی یک روزگاری جنبش در مزار شریف بر سر قدرت بود برای دیگران حق حیات نمیدادند واز مخالفین گورستانهای دسته جمعی رجور نموده بودند حال که چند صباحی سرنوشت ولایت بلخ بدست وارثین اصیل این سامان رسیده باز به خواب دیرن ارزوی رسیدن به قدرت مینمایند معمولا کسانیکه همزور وزور برابر باشند باهم بیشترینه ستیزه مینماتیند دیگران که هرقدر حق تللفی نماید کیس نیست اواز مظلومانه بلند نماید فقط تمام هم وغم شان ولایت بلخ است در حالیکه درین ولا همه اقوام حقوق مساوی دارند وچنیدین ریاست از جمله ریاست معارف وزراعت و...توسط اوزبک تبار ها اداره میشود هنوز عطش قدرت خواهی شان فرو ننشسته به فریاد درامده اند ولی نمیگویند و هرگز نمیتوانند بگویند که در کابل چند وزارت به شما داده اند زورشان به قصاب نیرومند نمی رسد بقال ضعیف وناتوان را اذیت مینمایند امید یک اندازه سرعقل امده اتحاد واتفاق منطقوی راحفظ نمایند تا انها هم محفوظ بمانند واینها نیز
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   استاد عطامحمد نور والی و ریس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان خار چشم قومگرایان معتصب از خود راضی وتمام خواه وسد راه چپاولگران وزور مندان و استفاده جویان است انها با دسایس وتوطعه ها ودروغ های شاخدار بدون واقعیت در صدد ان اند تا استاد عطامحمد نور وطندوست ومردم دوست را با شایعات اشکار شان در اذهان مردم بکوبند و این شخصیت بی بدیل را بدنام سازند اما مردم ستمدیده وزجر کشیده ما که شناخت کامل از شخصیت ودرایت وصداقت ومردم داری وطندوستی ان خبر دارند ودر جان هستند این شایعات ودروغ پراگنی های دشمنانه شان کار ساز نبوده بلکه روز تا روز به محبوبیت و افزودی مردم اعم از تاجیک وازبیک وهزاره وپشتون افزوده شده ودر حل پرابلم های محیطی ومنطقوی شان حتی فامیلی شان مشوره میکنند واز مشوره های اقای نور بهره مند میگردند یاوه سرایی ها وکینه توزی ها وخصومت های شخصی یکتعداد محدود که از خدمتگذاری اقای عطامحمد نور در وایت بلخ وتراکم جمعیت بیشتر مردم بدور ان رنج میبرند ودر حراس اند این دروغ بافی ها وعقده گیری های شان کاه بی دانه ی است که حاصل ان جز کور چشمی خود شان چیزی دیگر بدست اورده نمیتوانند.

>>>   لطفا استاد عطا به این چور و چپاول خاتمه دهید که روز حساب امدنی است باز به ملت چی جواب میدهید شما که به عنوان یک شعبده باز تمام اراکین دولت را از خود ساخته اید کلی تاریخ که بدست این قدرت مندان نوشته نمیشود یکی از بزرگان که توسط شما خیلی پذرائی شده بود من در مجلس شاهد بودم که گفت واقعا که استاد عط چور بی حساب نموده است این کارهای شما هیچ ار یاد بلخیان نمی رود خلاصه هر مداری گری که کنید مردم شما را در چهره اصلی تان میشناسد
داد محمد از بلخ باستان

>>>   عطا با استفاده از احساسات قومی مردم تاجیک باز می خواهد که از این قوم شریف افغانستان استفاده ابزاری کرده در قدرت بیماند ولی در حال حاضر از وضعیت اقتصادی بد و شرایط سخت این مردم بی خبر است که مثل سایر اقوام کشور در شرایط بد بی کاری و شرایط بد اقتصادی به سر می برد

>>>   خلاف دموکراسی است آیا حکومت توانای را ندارد عطا محمد را تغیر تبدیل کند اشرف غنی از قانون دموکراسی صحبت لطفا رسیدگی کند تمام دارایی عطا را ضعف کند
احترام احمدی از مزارشریف

>>>   بلاخره آفتاب زیر ابر ها پنهان نمی ماند آبادانی صفحات شمال را خصوصا ولایت بلخ را هیچ وقت به اعطا محمد نور نسبت ندهید تنها چیزی که ولایات شمال را حفظ و سالم نگهداشته اول خداوند و دوم برای این که مردمان این دیار شهر شان را دوست دارند چون ملت این محل نمی خواهند شهر شان به این سادگی خراب بشد

>>>   عبید اغا بسیار با عجله نوشتی که تمایانگر کم معلوماتی شماست اول اینکه اقای نور 15 سال نمیشود والی بلخ میباشند. وی در سال 2004 بحیث والی بلخ تقرر حاصل نمود که پیش از ان دوستم در این ولایت حکمروایی میکرد.
دیگر اینکه شما تنها روی ظواهر پیچیده اید بلخ امروز بلخ 2004 نیست از هر نگاه پیشرفت نموده است سرکهای بلخ همه معیاری است شهرکهای همچنان، صد ها مکتب و دانشگاه در این لایت ساخته شده . مغازه های زیر زمینی که هزاران هموطن ما را مصروف کار ساخته است.
مساله امنیت که از همه مهمتر است در بلخ تامین است
وزیر معارف را مثال داده اید اقای وزیر هنور در وزارت هیچ صلاحیتی ندارند و بیشتر کار ها توسط معینان انوزارت که همه دست نشانده های فاروق وردک است اداره میشود.
اقای نور مانند دیگر بزرگان وطن حتی یک انجوی عادی ندارند تا بگفته شما میلیونها دالر حیف و میل شده باشد. حرفهای زیادی برای نوشتن است اما برایت توصیه میکنم سعی کنید از دایره عقده و کینه بیرون ایید و ملی اندیش باشید و بهرکس تهمت و بتان نبندید. شاد باشید

>>>   در جواب نقیب الله عبید ....
شما اولا چیزهانیکه قطعا به عطای سرپرست مربوط نیست به اونسبت اده ئید ..
مثلا اعمار میدان هوائی بلخ صد درصد ومستقیما ازطرف جرمی تکمیل وبه بهره برداری سال گزشته سپرده شد شما در ظلم وبیدادیکه درمزاربحد طوفان وطغیان رسیده تجاهل عارفانه نمودید ویا چشم پوشی از حقایق کزدید عطای سر پرست یکی از منفورترین عنصریست که تا حال دیده شده عطا در خون ناحق تاذ گلو غرق است وباندهای ادم کش را ترتیبداده وبهرجا وهرکس که خاستهباشد حمله و رمیشوند ومرتکبر قتل وفحشا میگردند عطای بی نور ده سال نه بلکه چهارده سال است که بغارت و.چپاو.ل دست میزند وهنوزقمارخانه کاکایش وپدرش درمزار جاریست واو یک معلم صثنف دوی مزاربود واز صنف شش بحیث بد اخلاق ترد مکتب شده بود اخیرا درشاروالی کاری داشتم دربان گفت کجا میری گفتم دردفتر میروم دربان گفت بعد ازچاشت درهیچ شعبه کسی نیست
این یک حقیقت مسلم است که عطا هیچگاه دردفتر خود دوساعت نبوده است کرزی یزید قرن بیست ویک وخائن خدا عطارا انتخاب نمود تا ملت مزار را به پخته خونش را بگیرد که گرفت به امر عطا صنادیق اعانه روضه شاهولایت را شخصا تصاحب پولهایش را میکند ومورده گاو خانهای مزار شهرت کشوری دارد وازهمه اند پو.ل مورده گاوی میگیرد واین ماجرا را همه فاحشه ها علنا بیان دارند میگویند ما ازمجبو.ری این کار را میکنیم ولی پولش را والی از ما غصپ میکند کسیکه درعمرش یکروزکاتب نبوده چگونه ولایت مزار را کفایت کند واو ازرموزوالیها که ازطرف وزارت داخله گسیل میشود هیچ گونه لیاقت سواد ودانش انرا ندارد درغصثپ زمینهابایکی از وکلای تاشقرغان که پدراین وکیل هم وکیل بود شریک هستند عطا پولهای حرام وخون ملترا درانگلستان ذودوبه دربانکها دوراندارد عطزا هرچند هفته بتاجکستان میرود وجای کلانی دارد وفاحشه های انجا تا سحرگاهان بمی گساری وعش نوش بسر میبرد این عنصر متکبر وخبیث عنقریب مضمحل میشود وما سالهای گزشته این حقیقترا درهمین نشریه محبوب نشر کردیم ولی کسی گوش نکرد تا امرورزعملا ما همه مردم علیه این جابر خودخواه اقدام نمودیم وتا زمانیکه این فاسق ازولاین مزاردورنشودوظاهرات برحق ما ادامه خواهدداشت
عطا خود را مطلق العنان جلوه میدهد ویک مرمی جانانه بعنر کثیفش خاتمه خواهد داد عطا دوجوان بیگناه بادی گاردهائی جنعه همدردرا بقتل ناحق رساند وتا امروز که اامروزاست کسی پرسان این فاجعهرامکرد مردم مزار وتاشقرغان

>>>   فرصت نبودکه کمنت هارامطالعه کنم امکان داردکسانی ازعطامعلم هم حمایت کرده باشد من ازهردوحزب منصرفم ولی هرگزعطادزدوپارت دزدان راقبول ندارم.
قره باش

>>>   نویسنده محترم دیگر آن زمان گذشته که با فرافه گنی و دروغ های شاخدار بتوانی مردم را اغوا کنی. اکثریت مطلق مردم بلخ به جز از یک عده محدود غرضی ومرضی مانند خودت، از کار کرد های جناب عطا محمد نور رضایت کامل دارند. همینکه ولایت بلخ در سطح کل افغانستان از نگاهی امنیت وباز سازی ولایت نمونه است، دال بر این واقعیت است.

>>>   هر چه باشد معلم عطاء مدير مدبر است، در غير آن سرمايه دار ها در كندهار، لوي پكتيا، كابل كمتر از مزار شريف نيستند، ديگر اينكه جمعيت اسلامي در منطقه نفوذ كامل دارد، در بين همه اقوام، مشكل فعلي مشكل هزاره و أزبك افغاني نيست، مشكل در كم شخصيتي گلم جمع ها و هزاره هاي إيراني است، كه هيچ وقت خود را از اتباع اين خاك حساب نميكنند، و از دوران انقلاب تا حال هميشه بنام أقليت سؤ استفاده هاي رنگارنگ در داخل و خارج افغانستان نموده اند. اولين بغاوت عليه دولت اسلامي وقت از طرف همين دو گروه بميان آمد، تقاضاي من از همه مهاجرين سابقه در افغانستان اين است كه اگر در افغانستان خوش نيستند، حالا ميتوانند به اوطان اجداد شان كه امنيت و استقلال كامل دارند بر گردند، بگذارند افغانستان را به افغانها.
شاداب لنگ از زيلاند نو

>>>   ههههههههه انان را که حامیان مالم ممد عطا به ضد شان در صدد بسیج کردن اجتماع تاجکان و ازبکان اند منظور ( پشتونها ) مالم صاحب در پیام اش انان را از خود و منتظر جواب مینامد هههههه لوی کندهار خوست پکتیا ننگرهار پکتیکا نمیدانم تا چه زمانی شما ا زاین دزدان تاجک پشتون هزاره و ازبک حمایت میکنید او بی غیرتها به یک چیزی که تازه متوجه شده ام که صرف پشتونها به قوم گم شده اسراییل تعلق ندارد اما همه افغانها یهودی هستند در غیر ان چگونه یک مسلمان میتواند حدیث پیامبرش که او را از قوم و ملیت پرستی برحذار داشته را نادیده بگیرد؟؟؟؟؟؟

>>>   خدمت که استاد عطا به مزارشریف نموده مردم آن ولایت مدیون همکاری هایش هستند. تما دسیسه ها علیه استاد عطا توسط فاشیستان طرح ریزی میشود .

>>>   درصفحات شمال فقط فقط دوستم پاچاقهرمان است وبس
هرخاین که عکس راپاره کرده اگرحلال زاده است خودرا
مارفی کند..
یوسف

>>>   قــــــــــــــرار اخبار جدیدا رسیده استاد عطا از سرمایه شخصی اش یک مدرسه برای اطفال یتیم شهدای مجاهد در شهر مزار شریف اعمار میکند تا فرزندان کسانیکه جان خودرا فدا کردند وعطا توانست ملیاردر شود حالا از جان نثاری آنها تقدیر میکند وتصمیم دارد تا زمینه تدریس رایگان رابرای اولاد آنان آماده سازد همچنان برای فامیل های بی سرپرست مجاهدین شهید شده در هرماه از پول شخصی خود یک بوجی آرد ویک پیپ روغن توزیع میکند

>>>   مواظب باشید!
شورای هماهنگی دوم، با دقت و ظرافت خاصِ طرح ریزی گردیده و‌ قرار است در آینده نزدیک، رسماً ایجاد گردد.
این شورا نیز، مرکب از عناصری از حزب اسلامی، نصری های حزب وحدت و تعدادی از پان ترکیست های شمال خواهد بود و در راستای اهداف مشخص، (حذف تاجیکان) فعالیت های هماهنگِ سیاسی و نظامی خواهد داشت.
لقب دادن ها، پائین و پاره کردن تصاویر این و آن، مقدمِه این آشوب بزرگ و ‌خانمانسوز است.
از برگه امید نجرابی

>>>   درتمام شهر بلخ جائی نیست که یک افغانی از پول شخصی عطا مصرف شده باشد ، تجار وطندست مزارشریف از سرمایه های شخصی خود برای شهر خود چهار راهی ها ساختند ودرزینتش سهم گرفتند اما عطا بجز ذخیره کردن وپر کردن بانک های ازبکستان کاردیگری نکرده ، اینکه چند پروؤه ئی درمزار عملی شده از پول مردم جرمنی ویا حکومت مرکزی است به عطا چی ربطی دارد ؟

>>>   از کجا کرده این همه سیم زرش یا خودش دزد بوده یا پدرش
او نه تنها سیم وزر جمع آوری کرده انسانهایی مسلمان ومخالف حزبی خود را ازبین برده تا بتواند در آرامی وخوشگزرانی خوبتر زندگی کند.
عبدالله ریحان

>>>   دوست عزیزم رنگ قلمت با خون وکینه آمیخته شده از مقاله ات بوی تعفن وتعصب به مشام می اید، عطای نور سلطان شمال وفرزند شجاع این خطه است حضور او موجب ثبات در شمال است ، آیا واقعن مزار فعلی چنین شهر است که سابق بوده؟ نه هرگز .بازسازی وامنیت مزار به اقتدار آقای نور بستگی دارد، بلی سهم عبدالله در ریاست اجراییه از برکت آقای نور است در غیر کسی به عبدالله زردک را نمیداد چه جای برسد به
ریاست اجراییه .

>>>   نه دوستم ونه حاکم مطلق بلخ لیاقت گسترش دموکراسی را دارند که باید توسط اشخاص وطندوست وپاکنهاد اداره شود .

>>>   شخصا خودم در ولايت بلخ زندگي ميكنم اما با وجود تمام حرف هاي كه به والي بلخ گفتين شايد درست باشد اما مردم چه از هر قوم و حزب كه پرسان كنيد ، از والي بلخ كاملا راضي هستن چون امنيت را تامين كرده آبادي كرده و بدون تبعيض كار ميكند اگر اشتباه ميگويم ميتوانيد از هر شهر وند عادي در شهر مزار شريف پرسان كنيد
با احترام

>>>   ای فاشستان قبیله از شر اندازی دربین اقوام ازبیک و تاجیک بس کنید وشرم نمایید . این به نفع پاکستان و طالب و داعش است .
تقی از غور

>>>   قابل توجه دوستانی که به کمپاین پاره کردن عکس پیوسته اند؛ هرگاه شما در این کمپاین توانستید عکس رهبران خود را پاره کنید آنگاه می‌شود گفت که «نه به عکس پرستی» در غیر صورت در سر و کله خود ما کسی پیاز پوست نمی‌کند پس پاره کردن عکس ما که هیچ معنی ندارد.
و من الله توفیق
‫#‏نثار_آریانفر

>>>   شوراي هم آهنگي حكمتيار ، دوستم ، صبغت الل به حمايت آي آس آي شكست خورده بود هنوز ريشه هاي كثيف اين احزاب از آي آس آي آب ميخورد و همه باهم نزديك شده اندجكمت يار تسليم ميشود ، جمعه خان همدرد فعال بود و فعالتر گرديده طالبان هم كاري شان ميكنند و به آستان دار بلخ و دولت چنگ و دندان نشان ميدهند ، عكس يك رهبر شانرا پاره ميكنند و اقوام دا به جان هم ميندازند، اينكه چه عواقب ديگري در قبال دارد، بعدا هو يدا ميگردد مگراكنون با پتكه كردن عكس آغازش كرده اند و مسول اولش جمعه خان همدرد است

>>>   اینها بغیرازجمع کردن پول که ازخرکاری خود را ملیونرساختند هیچ کاری دیگری نکرده است

>>>   فردين اميني پيشنهاد كرده است كه سال ١٣٩٥ سال عكس نامگذاري شود.
همزمان به كمپاين پاره كردن عكس نيز بپيونديد.

>>>   اگر چند قبلن هم هشدار داده بودم که عکس هایم را که در فیسبوک نصب هستند پاره نکنید باز هم مصلحت کشور را در نظر گرفته از طرف دارهای خود میخوایم تظاهرات نکنند.

>>>   واه گل میدان عطاآمدبه میدان.
اسد

>>>   كسيكه حقوق هزاره ها و ازبك ها بشيوه خوبتر داده مي تواند آنها طالبها و جمعه خان همدرد مي باشند بايد بزودي والي تعيين شوند

>>>   دمش گرم کاش هرات هم همچون مردی میداشت و دزدی هم میکردم مشکلی نداشتیم زنده باشد استاد عطا امنیت و بازسازی ک کرده است اگر دزدی یا کار حرامی هم میکند شیر مادرش

>>>   سلطان کرزی جمعه خان همدرد و سایر دسیسه گرهای ارگ مثل همیش شرمسار و رو سیه گردیدند:
شکررنجی که میان فرماندهان جمعیت اسلامی و جنبش اسلامی در ولایت فاریاب بوجود آمده بود با وساطت موسفیدان معززووالی محترم آن ولایت رفع وبه توطیه گران نفرین گفتن.

>>>   این در دهه70 حالا فرق نمیکند پیش مردم افغانستان کابل پایتخت را با آن عظمت اش به خاک یکسان کردن بهترین ساختمان ها و با آثار های تاریخی که از نیاکان ما به ارث مانده بود و جان60و70هزار مردم بی دفاع کابل را بخاطر هداف شوم سرکردگان خون اشام به خاک و خون کشاند ن هیچ کس برایشان تذکر نداد و تا حالا هم این ها ملت را قانع و راضی نکردند . این ها با هم جنگیدند کابل و کشور ما را بخاک و خون کشیدن بعدش از ترس طالبان باهم سازش کردند و اتلاف شمال را تشکیل دادند. کابل را ویران کرد ن 70هزار نفر را قتل عام کردن. بخاطر چه بود تا حالا مردم منتظر جواب این ها هستند . حالا بخاطر یک عکس مشخص نیست کدام آدم فاسد واحمق این کار را کرده حالا . این ها میخواهند مردم که با صلح و صفا زندگی میکنند به بدبختی تباهی بکشند.

>>>   درود بر ابر مرد شمال استاد عطا.

>>>   مـــــــــــارکـیــــــت هـا وبلند منزا هایش در مـــزار اســـــــــت

>>>   این توطئه اشرف غنی است ومیخواهد ازساده گی بعضی گروپ ها استفاده کند تا استاد بزرگ بدنام شود
تیموری

>>>   استاد عطا فی المثل کاری نکرده باشد، اما مثل دیگران دزدی و فضیحت و قاچاق مواد و حیف ومیل دیگران از جمله کرزی را نکرده . مردمش سخت دوست دارد و خدماتش قابل تقدیر است. نوشته اصلی از جنبشی های شراب خور و نامرد است.
مهتاب نور پاک دارد
.... رفیع الله خرد ورز

>>>   کسانیکه تاجک هزاره ازبک و پشتون میگن وطن ما ره خراب کردند از این گپ ها خسته شدیم دگه بس است همه ما افغان و از افغانستان هستیم.

>>>   اگر چند دانه والی مثل عطامحمد نور در ولایات افغانستان میبود افغانستان گل وگلزار میبود، چون رقیب های سیاسی اش تحمل این را ندارند که ستر جنرال عطامحمد نور والی بلخ باشد بالخصوص جمعه خان همدرد که تشنه والی شدن بلخ را دارد. که این خواب را به گور ببرد

>>>   اگـــــــــــــــر چند دانه والی مثل عطا درافغانستان میبود حالا یک وجب زمین دولتی بدون غصب باقی نمانده بود ووشهرها از مارکیت ها وبلند منزل هایشان پرشده بود

>>>   جای تعجب و بسا افسوس است به بعضی اشخاص که در صفحات انترنت رای نظر میدهند آنقدر از سویه سواد شان ضعیف است که زیروح و غیر زیروح را، از انسان گرفته الی جمیع اشیا را یکدانه میگویند و بطور مثال یکدانه والی، یکدانه تخم مرغ، یکدانه کتاب، یکدانه سگ، یکدانه گوسفند و یکدانه آدم و یکدانه غیره وغیره والی امثالهم من نمیدام در کجا درس خواندن و در کدام مدرسه وقت خود را سپری و کدام استادی برای شان درس داده است ؟

>>>   والي بلخ تنها نيست، مردمش در كنارش خواهند بود.

>>>   دراول ماشاء الله ریش درازی داشت بخاطرسنت رسول خدا وبعدها کم شد بخاطرکی و چرا

>>>   مرد هنر و ادب، مرد سیاست و اقتصاد... بالاخره مرد شجاع و دلیر استاد اعطا محمد نور..

>>>   عطا محمد نور برای بلخ مهم است
اگر نور محمد به بلخ عطا نمى شد
نوروز به نوبهار بلخ انجام نمى شد
در کابل و زابل در باميان و اصفهان در مردان و خلتان
ژند باستانى براى رستاخيز بهارى بالا نمى شد
نوت: اين سخنان جنبه نظمى و معنوى دارد و نه اسمى
عطا محمد نور استاندار بلخ سياست خوب را دنبال کرده و مردم از وى سپاس مى کند و به سر وى نور خدا و نور محمد و ولى اش على بتابد.
نور همه شان به همه مردمان ضد طالبانى بلخ!

>>>   آرمان (آذادی خوای) مسعود قهرمان ملی کشور دروجود استاد عطامحمد نور دیده میشود موفق باشد.

>>>   اگر اسلام و ایمان بخداوند دارید حقیقت را پنهان نکنید. این را هر کس می داند عطامحمد نور یکی از شاه دوزان عصر خویش میباشد. خداوند حق مردم مظلوم مواخذه نماید. بزودترین فرصت رسوا نماید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است