افغانستان بستر بازی قدرت های بزرگ
افغانستان کارت های بازی متنوعی در اختیار بازیگران منطقه قرار داده است. این بازیگران از داعش، طالبان، پروسه صلح، جنگ و تمامی این موارداستفاده می کنند. بازیگران منطقه می آیند و تسویه حساب های خود را انجام می دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۱    ۱۳۹۵/۱/۴ کد خبر: 113785 منبع: پرینت

نماینده ویژه روسیه برای افغانستان گفته است که ما از پیوستن به هر کاری که واشنگتن آغاز می کند خسته شده ایم و دیگر با آمریکا در مورد مسایل افغانستان همکاری نمی کنیم. چرا روسیه چنین رویکردی دارد؟ چه شرایطی باعث شده است که افغانستان صحنه نبرد قدرت های بزرگ باشد؟

داکتر موسی جعفری استاد دانشگاه در برنامه «نگرش» گفت: سیاست روسیه در افغانستان، سیاست کنترل است. نگرانی آنها این است که تروریزم از افغانستان به سمت آسیای میانه صدور شود. به هر حال آنها مواضع داعش را مورد هدف قرار می دهند. حتی در این مورد می توانند با بخشی از طالبان برای کنترل وضعیت ناامنی در افغانستان همکاری داشته باشند. در اینجا یک بازی جدید در حال شکل گیری است و افغانستان کمترین درکی نسبت به این فضا و این شرایط ندارد اما شکی در آن نیست که در این قضایا ما آسیب می بینیم.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که ساختارهای سیاسی و امنیتی ما کاملا ً آسیب پذیر هستند و اصولاً ما یک نوع سناریو پردازی و درکی از واقعیت های پیرامونی خودمان نداریم. معمولاً درگیر و گرفتار روزمرگی های خودمان هستیم که برای یک تصمیم کوچک دعواهای بزرگی را پشت سر می گذاریم. از این لحاظ افغانستان بستر و ابزارهای متنوعی برای بازی قدرت های بزرگ در منطقه دارد. اگر ما چالش های داخلی خود را به حداقل می رساندیم احتمال اینکه از این ظرفیت ها استفاده کنیم بیشتر بود.

داکتر جعفری، حکومت را حکومتی ضعیف دانسته و افزود: جای تاسف این است که ما در کشوری زندگی می کنیم که دایماً مشکلات را بازگو کرده و می بینیم اما هیچ پاسخی به آن از جانب سیستم داده نمی شود. متاسفانه سیستم ما سیستمی پاسخگو و عملگرا نیست. حکومت طبق توافقنامه سیاسی عمل نکرده و شرایط را برای انتخابات مهیا ننموده است، اصلاحات لازم را نیز در این حوزه انجام نداده است و در حوزه حکومت داری کاری به انجام نرسانده است.

استاد دانشگاه، در خصوص اوضاع کنونی کشور گفت: متاسفانه اراده ای در افغانستان دیده نمی شود تا اوضاع را بهبود ببخشد. در حوزه مدیریتی هم در کشور هیچگونه تلاشی صورت نمی گیرد که مشاهده شود مانگران نهادهای امنیتی خودمان هستیم، نگران وزارت دفاع خودمان هستیم. هیچگونه واکنشی در این رابطه دیده نمی شود و اینها در تضادهای درونی لاینحل باقی می ماند. افغانستان کارت های بازی متنوعی در اختیار بازیگران منطقه قرار داده است. این بازیگران از داعش، طالبان، پروسه صلح، جنگ و تمامی این موارداستفاده می کنند. بازیگران منطقه می آیند و تسویه حساب های خود را انجام می دهند. جنگ های نیابتی در افغانستان صورت می گیرد چرا که این ماهستیم که شرایط رادر اختیار آنان قرار می دهیم.

وی، نقض قانون را امری رایج در کشور خوانده و افزود: ما از نقض قانون در کشور آسیب های فراوانی دیدیم. در دروان کرزی به راحتی بارها و بارها قانون اساسی نقض شد و این رویه ادامه پیدا کرد. تعهد زبانی و لفظی و حتی نگارش یافته ارزش قانون اساسی را ندارد. قانون اساسی همیشه و به کرات نقض می شود. پس ما می توانیم بپذیریم که ناقضین قانون اساسی در کشور حکم فرما می شوند و این چالش بزرگی است. حکومت باید حتی در کوتاه مدت به قانون احترام بگذارد، به تعهداتی که در معاهده سیاسی وجود داشت احترام بگذارد، اصلاحات در مدیریت داخلی صورت بگیرد تا بتواند حکومت را حفظ کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام درکشورافغانستان بعدازشکست حکومت طالبان چرا
امریکایهاوغربیهاکه بنیان گذارحکومت جدیدبودندیک حکومت رانیاوردند
که نه ازنسل طالب میبودنه ازنسل مجاهدمیبودنه ازنسل کمونیست
میبود اینهای که حالاسرقدرت هستند بقیای رژیمهای مستبدی هستندکه هیچ
وقت به صلح وامنیت افغانستان نمی اندیشندوفقط به فکر
جیب وشکم های خودهستنداین اشخاص اگرخوب بودند و
قدرت اداره حکومت راداشتندحکومت ازدستشان سوقوط
نمیکردوعمرحکومتهای قبلی شان کوتانمیبودپس اینجامعلوم
است که غربیهاوامریکایهاباروی کارآوردن حکومت طالب.
.مجاهد.وکمونیستهانمیخواهندکه افغانستان هیچ وقت روی
صلح وامنیت راببینندهر وقت که جنگ افروزهای امریکایی
وغربی ازافغانستان برودآمدن صلح وامنیت دایمی دور
نخواهدبود..
زب

>>>   افشاگري مستند توسط وزير اطلاعات و فرهنگ بر ضدِ حامد كرزي
مگر خيانتي بزرگتر از دستبرد در وثيقه ي ملي و قانون اساسي يك كشور ميتوان سراغ داشت ؟
يادداشت:
١- در زير، عكسِ قانون اساسي اصلي (مصوبِ مجلسِ بزرگ قانون اساسي - لويه جرگه ي قانون اساسي) مزين با امضاي صبغت الله مجددي رييس آن مجلس كه اخيرن با مجوز رسمي وزارت اطلاعات و فرهنگ به چاپ رسيده است و تصويرِ نسخه ي جعلي و دستبرد شده توسط حامد كرزي را كه از سايت رسمي وزارت عدليه برداشته شده ايست را مينگريد.
٢- در بند اخيرِ ماده ي ١٦ قانون اساسي جعلي حامد كرزي "موضوع مصطلحات ملي-اداري" بگونه ي خاينانه اضافه شده در حاليكه در قانون اساسي مصوب مجلس، چنين بندي اصلن وجود ندارد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است