نشست های صلح جنبه باج دهی دارد
گفتگوها و نشست های صلح هم بیشتر جنبه باج دهی به خود گرفته است و به جای اینکه حکومت از موضع قدرت با طالبان صحبت کند به آنها باج و امتیاز می دهد. جامعه بین المللی هم در مسایل صلح افغانستان صادق نبوده است 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۷    ۱۳۹۴/۱۲/۲۸ کد خبر: 113646 منبع: پرینت

صلح در افغانستان، به موضوع و دیالوگی کلیشه ای مبدل شده است و تمام آرمان های مردم را به یاس مبدل ساخته است. هرچند از چهارده سال قبل به این سو تلاش های جسته و گریخته ای برای آوردن صلح صورت گرفته اما این تلاش ها حتی نتایجی نسبی هم به دنبال نداشته است. حکومت وحدت ملی هم یک سال گفتگوهای صلح برگزار کرد اما در آخر منتهی به قطع گفتگوهای صلح شد.

ریحانه آزاد عضو مجلس نمایندگان، دربرنامه «تحول» گفت: صلح، آرزوی مردم افغانستان است. تمام مردم این آرزو را دارند و خواهان آن هستند اما متاسفانه هیچ چیزی از صلح در کشور ما مشخص نیست. گفتگوها و نشست های صلح هم بیشتر جنبه باج دهی به خود گرفته است و به جای اینکه حکومت از موضع قدرت با طالبان صحبت کند به آنها باج و امتیاز می دهد. جامعه بین المللی هم در مسایل صلح افغانستان صادق نبوده اند. اگر آنها صادق می بودند می توانستند بر پاکستان و دیگر کشورهایی که طالبان را پرورش می دهند فشار وارد می کردند و یک تضمین قوی به افغانستان می دادند که این کار را خواهند کرد.

وی، در خصوص نشست های صلح و اشتراک دیگر کشورهای دخیل در نشت های چهارجانبه بیان داشت: در روند نشست های صلح، حکومت داران ما باید منافع افغانستان را در نظر بگیرند و همه مسایل کشور و مردم را به یاد داشته باشند. چرا که اگر قانون اساسی ما حفظ نشود، منافع مردم در نظر گرفته نشود، حقوق زنان رعایت نشود، وحدت جغرافیایی و مرزهای ما حفظ نشود، صلح به درد ما نمی خورد. اگر نشست های چهارجانبه گسترده تر شود و به نشست های چند جانبه تبدیل شود و از کشورهای دیگری که در این قضیه دخیل هستند نیز دعوت به عمل آید شاید بتوانیم بهتر عمل کرده و امیدوارتر باشیم. چرا که اکثر کشورها در افغانستان مداخله استخباراتی شدید دارند و حتی گفته می شود برخی از طالبان را مسلح می کنند و به آنها کمک رسانی می نمایند.

ریحانه آزاد، ادامه داد:پس خوب است که همه کشورهای دخیل در میز مذاکره حاضر شوند و مشخص شود که چه کشورهایی منافع خود را در تروریست ها می بینند. آنها باید متوجه شوند که این تروریست ها و تروریست های بین المللی فقط مربوط به افغانستان و پاکستان نیست و اگر فعالیت های آنها گسترده تر شود به ضرر همه کشورها خواهد بود. آمریکا هم باید بداند اگر تروریست به زودی در اینجا مهار نشود، به زودی دامن خودشان را نیز خواهد گرفت. باید مشخص شود که با وجود جریان داشتن مذاکرات صلح، چه کشورها و چه کسانی هستند که همچنان جنگ را ادامه می دهند و از آن سود می برند.

این نماینده مجلس، رهبران حکومت را سوء استفاده گرانی می داند که برای صلح تلاشی واقعی نمی کنند و بلکه در پی منفعت بردن شخصی و گروهی از آن هستند و می گوید: متاسفانه در کشور ما از هر پروسه ای که می تواند به نفع مردم باشد و برای مردم طرح ریزی شده است سوء استفاده می شود. به طور مثال بسیاری از پروسه صلح سوء استفاده می کنند و به فکر منافع اقتصادی و پر کردن جیب های خود هستند. برایشان تفاوتی ندارد که با این کار، چه بر سرنوشت مردم می آید. در حال حاضر در ارگ ریاست جمهوری پر از این افراد است. آنها کسانی هستند که همواره دم از عدالت و برابری و برادری می زنند و یگانه شعاری که آنها همیشه بر زبان داشتند این بود که می گفتند ما با فساد مبارزه می کنیم. متاسفانه نه تنها فساد را از افغانستان ریشه کن نکردند بلکه خود فساد کردند و آن را رواج دادند.

آزاد، در پایان گفت: زمانی می توانیم صلح را بیاوریم که ابتدا مسایل داخلی خود را حل کنیم، یکپارچه شویم تا بتوانیم با دشمن از موضع قدرت صحبت کنیم. جامعه بین المللی هم باید بداند که وقتی سربازان ما که می جنگند و جان خود را قربانی می کنند فقط به افغانستان خدمت نکرده اند بلکه از منافع آنها نیز حمایت کرده اند. پس آنها باید این بازی ها و این ناامنی ها را پایان دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در قدم نخست فرا رسیدن سال جدید 1395 خورشیدی را به همه دوستان سال خوب و یک سال دور از کینه و کدورت از بارگاه ایزد منان میخواهم . نظریات محترمه ریحانه آزاد بسیار همه جانبه و جامع بوده مورد قبول میباشد واز واقعیت های جامعه پرده برداشته است .
زره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است