تحلیل رویترز دربارۀ اهداف سفر داود اوغلو به تهران
 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۸    ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ کد خبر: 112930 منبع: پرینت

خبرگزاری رویترز نوشت :دیدار نخست وزیر ترکیه از ایران می تواند موجب تقویت مناسبات تجاری به دنبال لغو تحریم ها علیه تهران شود چرا که دستاوردهای سیاسی انتخابات می تواند راه رونق تجاری را هموار کند.

رویترز افزود: ترکیه یک قدرت اقتصادی منطقه می تواند یکی از سودبرندگان عمده می تواند باشد چرا که حسن روحانی که به لطف دستاوردهای انتخابات اخیر در ایران تقویت شده طرح هایی را برای ارتقای بخش خصوصی و استقبال از سرمایه گذاران خارجی دنبال می کند.
مناسبات تجاری و انر‍ژی در دستور کار سفر احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه طی روزهای جمعه و شنبه قرار خواهد گرفت و در این راستا وزیران انرژی و توسعه، تعدادی اعضای کابینه و صاحبان شرکت های تجاری وی را همراهی می کنند.
ولی به گفته مقامات دو طرف، سوریه به دلیل حمایت ایران از بشار اسد رییس جمهوری و پشتیبانی ترکیه از مخالفان اسد نیز روی میز مذاکره قرار خواهد گرفت.

یک مقام ارشد دولت ترکیه به شرط ناشناس ماندن گفت: ما در محیطی قرار داریم که در آن مشکلات بزرگی و عمیقی در تحولات خاورمیانه به چشم می خورد ... درست نیست چنین انتظار داشته باشیم که دو کشور بر سر هر موضوعی توافق داشته باشند.
وی گفت: ما انتظار نداریم در یک جلسه تمام مسایل را حل کنیم ولی اکنون لازم است که رابطه مان را پیش ببریم ... مسایل منطقه ای بویژه سوریه، افزایش تجاری و همکاری مبنای این مذاکرات خواهند بود.
حجم همکاری های تجاری ترکیه با ایران در سال 2012 به حدود 22 میلیارد دالر رسید ولی بعدا تا سال گذشته به دلیل تشدید تحریم ها علیه ایران به کمتر از نصف کاهش یافت.
مصطفی الیتاس وزیر اقتصاد ترکیه ماه گذشته به رویترز گفت: هدف آنکارا رسیدن به مرز 30 میلیارد دالر در روابط تجاری دو جانبه تا سال 2023 است.
یک منبع در صنعت موترسازی ترکیه که اخیرا چندین بار از ایران دیدن کرده است، گفت: ایران فرصت های بسیار جدی ارایه کرده و آنها باب همکاری های آینده را به طور مفرط باز گذاشته اند.
یک مقام ارشد ایران گفت: این کشور بازار جذابی برای بازرگانان ترکیه است و در این دیدار قطعا راه های توسعه تجاری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

**ثبات متقابل
لغو تحریم ها علیه ایران در ماه ژانویه می تواند دستاوردهای متفاوتی برای ترکیه داشته باشد، از یک سو باب دسترسی به یک بازار سریعا رو به رشد و رونق را باز کند ولی در عین حال تهران را روزی به رقیب آنکارا به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری و صادرات تبدیل کند.
بازده اقتصادی ترکیه در سال 2014 حدود 800 میلیارد دالر و تقریبا دو برابر ایران بود که جمعیت مشابهی با ایران برخوردار است. ولی انگیزه های دولت، نیروی کار به خوبی تحصیل کرده و ذخایر عظیم نفت و عدم نیاز به واردات انرژی، می تواند به تهران در کمتر کردن این شکاف طی سالهای آتی کمک کند.

یک مقام ارشد ترکیه گفت: دیدار داود اوغلو از تهران و گفتگو با روحانی در زمانی تعیین کننده صورت می گیرد که دو طرف دریافته اند آینده اقتصادی آنها به بازدارندگی از بی ثباتی در یک منطقه وسیع تر بستگی دارد.

این مقام گفت: ترکیه و ایران به اتخاذ یک موضع مشترک برای حفاظت از هردو کشور و عملکرد مشترک و نبرد با داعش نیاز دارند.
وی ادامه داد: سوریه جدی ترین مشکل است ولی در مواجهه با یک دشمن مشترک اختلاف عقیده باید کنار گذاشته شود.
سنان اولگن رییس اندیشکده ادام در استانبول گفت: ترکیه و ایران باید حداقل برای پایداری بیشتر ترک خصومت شکننده در سوریه و تسهیل یک راه حل سیاسی، نکات مشترکی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه ' اگر ترکیه و ایران نتوانند بر سر این موضوعات به توافق برسند، چشم انداز چندانی برای پایان جنگ سوریه وجود ندارد '، افزود: مذاکرات تهران احتمالا به آینده اسد و گذار سیاسی در سوریه خواهد پرداخت.

ترکیه سالانه ده میلیارد مکعب گاز طبیعی از ایران وارد می کند که حدود یک پنجم از نیازهای سالانه این کشور را تشکیل می دهد. تهران مایل است میزان فروش گاز را دو برابر کند ولی مقامات ترکیه مشکلات مربوط به قیمت گذاری را موضوع مهم می دانند.
یک مقام ترکیه گفت: خرید گاز بیشتر از ایران یک تحول مثبت خواهد بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است