چرا آمریکا مسوولیت پناهجویان جنگی را نمی پذیرد
پرسشی که مطرح می‌شود این‌ است چرا آمریکا که بانی و مسوول این جنگ «کلان جهانی» است مسوولیت قربانیان آن را به عهده نمی‌گیرد 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۶    ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ کد خبر: 112915 منبع: پرینت

قوانین بین‌المللی که به تعریف جنگ پرداخته حکم می‌کند اگر دولتی اراده‌ جنگ دارد و یا شامل جنگ می‌شود، باید اصول‌ روابط بین‌الملل را رعایت کند.

ملک ستیز کارشناس ارشد افغانستانی می نویسد: یکی از این اصول، احترام قوانین بشردوستانه‌ بین‌الملل است که کنوانسیون‌های چهارگانه‌ ژنو منعقد سال ۱۹۴۹ آن را مطرح کرده است. این کنوانسیون‌ها تعریف و تفسیر حقوقیِ جنگ و پیامدهای آن را مشروعیت بخشیده است.

یکی از رایج‌ ترین پیامدهای جنگ، سرازیر شدن گروه‌های قربانیان مانند آوارگان داخلی و خارجی و پناهجویان بی‌گناه و بی‌سر‌پناه هستند که مجبور به ترک خانه، شهر و کشور خود می‌شوند.

قطعنامه شماره ۱۳۸۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد که عملیات نظامی جامعه‌ بین‌المللی را در افغانستان، تحت رهبری‌ آمریکا مشروعیت بخشید، از کمبود تعریف و تفسیر «مسوولیت‌پذیری» بازیگران جنگ و نقش دولت‌ها در این جنگ رنج می‌برد.

این کمبود سبب شده است که دولت‌های شامل و عامل جنگ در افغانستان و خاورمیانه مسوولیت عواقب و پیامدهای آن را به‌عهده نگیرند.

افغانستانی ‌های آواره شده از قربانیان اصلی جنگ ضد شبه‌ نظامیان بین‌الملل هستند که به رهبری آمریکا اداره می‌شود.

بر اساس پژوهش‌ نهادهای فکری غرب، جنگ علیه‌ شبه‌ نظامیان در جهان نزدیک به 800 میلیارد دالر هزینه برداشته است که نزدیک به 80 درصد آن را آمریکا برعهده داشته است.

این جنگ، جانِ نزدیک به یک میلیون انسان را گرفته و نزدیک به 20 میلیون انسان را خسارت رسانیده است. در نتیجه‌ این جنگ ساختارهای رسمی و غیر رسمی 7 دولت جهان صدمه‌ شدید دیده است.

پرسشی که مطرح می‌شود این‌ است چرا آمریکا که بانی و مسوول این جنگ «کلان جهانی» است مسوولیت قربانیان آن را به عهده نمی‌گیرد.

برای حمایت جانی و مالی یک میلیون پناهجو که به اروپا رفته است،۱۷میلیارد یورو نیاز است که نزدیک به 20 ملیارد دالر تخمین زده می‌شود. پرسش اینجا است که چرا استراتژیست‌های آمریکایی به جنگی که 800 میلیارد دالر هزینه دارد، ۲۰ میلیارد آن را برای مسوولیت ‌پذیری درنظر نگرفتند.

پاسخ برای این پرسش روشن است. آمریکا در پی منافع درازمدت اقتصادی در خاورمیانه و آسیای میانه است تا هژمونی‌اش ‌را حفظ و گسترش دهد.

مسوولیت پذیری آمریکا برای رفع بحران در این 2 منطقه‌ غنی جهان، تاثیر گذاری آمریکا را در جهان به پایین ‌ترین سطح خواهد رسانید.

به همین دلیل است که مردم دولت‌های فقیر با داشتن حکومت‌های فاسد و رهبران دروغگو، مطلق‌گرا و تمامیت‌خواه، به قربانیان اصلی این جنگ مبدل می‌شوند.

زیرا این دولت‌ها با چنین رهبرانی نمی‌توانند از چنبره‌ تاثیرگذاری آمریکا فرار کنند. اما شهروندان این دولت‌ها قربانی این استراتژی می‌شوند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   آغای ملک ستیز!
آیا در دوران جورج بوش در افغانستان جنگ زیاد بود و یا حالا؟
چرا در آن دوران صد ها هزار افغان به اروپا سرازیر نمیشدند؟
همین حالا در افغانستان ماه یک مرتبه در یک جای انفجار صورت میگیرد و چند نفر کشته و زخمی میشوند. آیا باید اروپا به تمام افغان ها پناهندگی بدهد؟
آیا کدام وقت قانون پناهندگی کشور های اروپایی را خوانده اید؟
در صورتی که در یک کشور یک منطقه کوچک هم امنیت باشد، پناهنده جنگی به آنجا فرستاده میشود.
من فکر میکردم که خودت منحیث یک تحلیلگر مثایل بین المللی از قوانین بین المللی خبر دارید.

>>>   نظردهنده اولی درزمان جورج بوش جنگ زیادبودولی ازآن زمان تا
حالا بیشتراز30سال میگذرددرآن زمان تازه شروع جنگ بود
مردم افغانستان وطن خودمردم خودرادوست داشتندودارند
جنگ تحمیلی راتحمل میکردندتاشایدبلاخره روزی به پایان
برسدوهیچ وقت درفکرمهاجرت نبودندولی بعدازگذشت
35سال وچندین بارتغیرحکومتهای مختلف بازهم جنگ ادامه
داردوهیچ امیدی برای پایان آن نیست وهمه مردم از
ناامیدی وآینده تاریک بلاخره ناخواسته مجبوربه مهاجرت
شده انداگرافغانستان امنیت است پس این شغال های غربی
وامریکایی چی میکنند درکشورماواگرامنیت نیست جنگ
جنگ است کم وزیادندارداین وضع واین جنگهاوبدروزیهارا
همه همین کافرهای غربی وامریکایی بوجودآوردندولی حالا
ازمسولیت آن وازعواقب ناگوارآن شانه خالی میکنند در
شرایط فعلی افغانستان نیازبه یک تحول داردتااین کافران
وجیره خواران آنهاراسربه نیست کنندوکشورماازچنگال این
قاتلین رهاگرددتاصلح ودوستی همراه بامهاجرین کشورماکه
واقعا"درهمه نقاط جهان درحق مهاجرافغان جفاصورت گرفته
ودرهمه جای دنیاکه بوده هرکسی به اندازه توان خود
ظلم کرده درحق مهاجرافغان به کشوربرگردند.
شفیع ازهرات

>>>   سلام همه کارمندان دولتی به فکراین هستندکه بادولت کار کنندتابتوانندیگان کیس محکم جورکنندوبعدش دزدی وگرگی کنندحق بیت المال راغارت کنند و فرار کنندطرف اروپا پناهنده سیاسی شوندکشورهای اروپایی فقط به دزد.آدم کش.مافیا.پناهنده گی میدهدبه غریب وجنگزده ای واقعی هیچ کمکی نمیکنند .قاچاقبرهای انسان همگیشان پناهندگی یکی ازکشورهای خارجی رادارند.
محاجر

>>>   ملك ستيز تنها يك اكتور است، سالها از منافع احزاب چپي استفاده كرد، ولي هيچ وقت همچو قانون و مواد آنرا در دوران اشغال شوروي سابق تذكر نميداد، نه غرامت ميخواست، نه مهاجرت افغانها را به شوروي. يا البته اين مواد قانون بين الملل را نخوانده بود، بفكر من لافوك و عالم نما است، اينها با روانشاد خود ببرك كارمل چه كردند ، كه ما از اينها توقعي داشته باشيم، چند وقتي كه پول كدام پروژه را گرفته بود هر شب در يك رستانه ظاهر ميشد كه از خود چهره سياسي بسازد، اما نشد، از مرتجع چه ساخته ميشه؟

>>>   کشورهای مجرم جهانی درراس ایالات متحده وشرکایش دیوانه وار اتش جنگ قتل تخریب زیربناها انهدام تاسیسات خدمات عامه دسترسی وچور منابع انرژی تطبیقات انواع سلاح کشتار جمعی تشدید تفرقه مذهبی ملی وانواع مصایب را بالای کشور های منطقه در کانامه دارد این نصیجت های متون قوانین بین الملل قصه های مفت بیش نیست جریانات وطن ما عراق سوریه یمن وغیره مبین حقایق مذکور میباشد.
کابلی

>>>   زمانیکه واقعیت بیان میشود مهم نیست که کی ها انرا بیان کرده اند . جاسوس یا غیر جاسوس . واقعیت این است که عرب ها و پاکستانی ها تروریست پرور اند زیر نقاب دفاع از اسلام.

>>>   پهنای جهان از شروع حیات و انسان های ملیارد ها سال قبل شامل و شاهد مهاجرت ها - کوچ کشی هاست . و این مهاجرت ها در هر دوره ی تاریخی و هر گزار زمان اسباب و موجبات خود را داشته. در قرون آخر یکی از دلایل محکم و موجه- جنگ و تبعات آنست که هژمونیزم سیاسی و اقتصادی آنرا سبب شده است.
م. ش . فروغ کابل

>>>   در افغانستان آدم وطن دوست این سان دوست نیست نصفش مزدوران عربها است و دیگرش دزد عیاش وشی است

>>>   اقای نفر اول باید بدانید که درافغانستان تهدید های زیاد برای مردم به خصوص جوانان متوجه بوده است
1 جهل سال جنگ که مبتکر ان همین غربیها وشرقیها بوده بنیه مالی این مردم را به درجه صفر رسانیده است ازین جهت ازمحل جنگی به محل امن کوج کشی کرده نمیتوانند
2 بیکاری که 50 فیصد نفوس این کشور کارهای خودرا ازدست داده است بخصوص دهقانان کشور.
3 زورگویی که دارایی باقیمانده مردمرا زورگویان وتفنگداران غیر قانونی غصب کرده .
4 مواد مخدر که به ملیونها مردم را اغشته ساخته ومنتظر ملیونهای دیگرهم هستند .
5بیعدالتی و بی قانونی که هیچکس درهیچ جا حتی درپایتخت خودرا مصئون احساس نمیکند .
6اختطاف ها تجاوزهای جنسی وسایر بد اخلاقی ها که نسبت ضعف دولت جریان دارند .
موجودیت عساکر 50 کشور که نتواستند جلو این همه رابگیرند پس این مردم بیچاره چه کنند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است