اناث را رها کنید و بروید سراغ ذکور!
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۱    ۱۳۹۴/۱۲/۱۲ کد خبر: 112829 منبع: پرینت

مشکل از وقتی شروع می شود که دلمان را خوش کردیم تا همیشه به جای کلمه "زنان" یا "خانم ها" از کلمه عربی "اناث" استفاده کنیم.

شکر خدا حساسیت هم نداریم، چون کلمه عربی است و حتی اگر در شناسنامه هایمان به جای کلمه مونث و مذکر مرد یا زن آورده نشود، فکر می کنیم گناه کبیره انجام دادیم.

فعلا وزارت داخله به جای اناث آمده و اناس نوشته است. همه آمدند که وزارت داخله اشتباه کرده است، ما هم توقع داریم کسی که این کلمه مقدس را اشتباه نوشته باید اعدام شود؛ چون بلد نبوده اناث بنویسد، اصلا چرا بلد نیستند، به جای اینهمه جنگ و دعوا سر دانشگاه و پوهنتون کمی بروند روی مونث و مذکر کار کنند تا زبان عربی شان تقویت شود، یعنی اگر شما عربی یاد بگیرید چند جریب زمین مُفت در بهشت برایتان داده می شود. پس بیاییم عربی را پاس بداریم تا دیگر اناث را اناس ننویسم.

در نتیجه چند نتیجه می گیریم از این موضوع:
- نخست وزارت داخله باید منحل شود چون در بین هزاران جنرال و دگروال و دگرمن و دهها هزار افسر و سرباز و درجه دار نظامی مسلکی یک نفر بلد نیست اناث بنویسد.
- چون این یک کلمه عربی است، هر کسی اشتباه بنویسد باید صد ضربه شلاق بخورد، آن هم توسط یک فرد مونث.
- وزارت داخله دیگر به اناس کاری نداشته باشد و برود سراغ افراد زکور (ذکور)
- شما می توانید اناس را همان الناس بخوانید به معنای مردم و مشکل حل شود. کاری نکنید که یک نفر به نام دیزاینر بخاطر یک اناس از کار اخراج شود.
- هر چه سریعتر تکلیف وزیر داخله معلوم شود در غیر آن همین اناس هم اشتباها به اناص نوشته می شود.

مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در دکشنری نوشته شده (اناس = انسان ) ووزارت داخله چون ازهمه موضوعات روز آگاه است وخودرا با آن همآهنگ میسازد اگرشما خبرندارید تقصیرخود شماست همین روزها درعربستان سیمنار دایرشده که زن انسان هست یانه؟؟ بنا وزارت محترم داخله هم آنا آگاهانه الی مشخص شدن نتیجه ورکشاپ عربستان بجای اناث از اناس استفاده کرده اند اگر نتیجه آن شد که انسان نیست آن وقت نه اناس می نویسند نه اناث شاید نام دیگری بکاربرند
ر

>>>   خیلی بی مزه بود

>>>   آقای مهدی ثاقب !
این اشتباه املائی نه تنها در وزارت داخله علی الرغم داشتن هزارها افسرانیکه شما از آنها تذکر داده اید بلکه یومیه در جرائد و همچنان از طرف رای نظر دهنده گان با سواد مطرح و بعضی ژورنالیستها به دها غلطی املائی مشاهده میشود که البته جای تاسف و خجالت است که زبان های بیگانه خارج از گرامر زبان فارسی {دری} را خوب یاد میگیریم بد بختانه که برای فرا گرفتن زبان و نوشتن صحیح آن مغز ما گندیده است.
یگانه علت آن ، این است که ما از فرا گرفتن دین مبین اسلام که الله ج فرموده است دوری جستیم و زبان اصلی خود را هم بدرستی و صحیح فرا نگرفتیم . بقول معروف حالا هم از { V } ماندیم و هم از { Y } مقصر اصلی وزارت تعلیم و تربیه است .

>>>   یا ایـهـا الــنــاس !
بدانید و آگـــاه باشـــــیــد هـــــر آئیــنه کـسی از دانشگاه ها یا پوهنتون های خصوصی فارغ میشود الی زمانیکه تجربه کاری حــآصــل میکند از اغــــلاط یک حـــرف یک نقطه بگذرید خداوند با گذشت کنندگان است !
ر

>>>   از نظر املا وانشا باید بروید نامه هایکه مغز متضرر دوم دنیا به مشاورین وسخنگوی های خود می‌نویسد ببینید که اگر بزبان مادری اش یعنی پشتو بنویسد یا بزبان همسایه‌های کابلی شان باشد ویا بزبان خانمی یا همسری اش یعنی انگلیسی بنویسد مطمئنا دارای اشتباهات زیاد املایی وانشایی هست زیرا گویند سالیکه نکوست از بهارش پیداست همه مردم حتمآ متوجه این نقیصه در سخنرانی هایش شده اند خلاصه وقتی رییس‌جمهور این چنین باشد از زیر دستانش چه انتظار باید داشت همه شان موهایشان را در ظرفشویی وصفاکاری در خارج سفید کرده اند وبا دیپلم های ساختگی وافتخاری به این مقامها ومنصبها رسیده اند ازچله چه گله

>>>   گل گفتی ههههههههههههه

>>>   - هر چه سریعتر تکلیف وزیر داخله معلوم شود در غیر آن همین اناس هم اشتباها به اناص نوشته می شود.
ع

>>>   در افغانستان امروز همه بلاها از جهالت و تعصب و نادانی است

>>>   وقتی سالنگی معینش باشد همین کارشان است

>>>   - فرهاد دریا دریک مصاحبه اش گفت: من درسازمان جهانی سفیر صلح هستم که آن سازمان درچهارصد کشور سفیردارد!
- یک داگتـر در تلویزیون ...نیوز گفت افغانستان وجاپان دریک روز آستقلال گرفته انداماببینید چقدر باهم متفاوت هستیم من درجاپان رفتم ......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است