صنعت قالین بافی در بغلان راکد شده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۳    ۱۳۹۴/۱۲/۷ کد خبر: 112512 منبع: پرینت

صنعت سنتی قالین‌بافی در ولایت بغلان، در گذشتۀ نه چندان دور، جایگاه بسیار مهمی در بخش کالاهای صادراتی افغانستان داشت. اما در سال‌های اخیر، این صنعت به شدت آسیب دیده و از رونق بازمانده است.

به گزارش وطندار، شماری از قالین‌بافان بغلان می‌گویند که دولت برای رشد و توسعۀ این صنعت هیچ کاری انجام نداده است. بافنده‌گان قالین یکی از علت‌های عمدۀ رکود قالین‌بافی را نبود بازار مناسب می‌دانند و می‌گویند که قالین افغانستان به نام کشور‌های دیگر در بازارهای جهانی عرضه می‌شود و این معضل لطمۀ بزرگی بر شهرت و اعتبار قالین اافغانی وارد کرده است.

تاجران قالین نیز می‌گویند، تا زمانی‌که دولت از صنعت قالین‌بافی حمایت نکند و در بازارهای جهانی برای این قالین مرغوب بازاریابی نکند، صنایع دستی از جمله قالین از وضعیت رکود خارج نخواهند شد. به‌ گفتۀ تاجران، با کم‌رنگ شدن صنعت قالین‌بافی در بغلان، بیش از ۱۰ هزار زن و مرد در این ولایت بی‌کار شده اند.

تاجران قالین، واردات قالین‌های ماشینی خارجی به کشور را ضربۀ جبران‌ناپذیری به صنعت قالین افغانستان می‌دانند. در حال حاضر قالین‌های ماشینی از کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه وارد بازارهای افغانستان می‌شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   قالین فقط دربغلان دچاررکودنیست بلکه در افغانستان است.
هرچند دولت وعده هایی داد ولی به یخ نوشته درآفتاب ماندند مانند ایجادانستیتوت نقشه کشی قالین یاگشایش راه از طریق ترکیه به اروپا یاقرضه دهی به قالینبافان خلاصه قالینباف ازروی مجبوریت مهاجر شد یا به صف نظامی موافق مخالف پیوست حال کمک شانرا در میدان جنگ ادامه دارند.
وطندار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است