مظاهره کنندگان در کابل: وزارت اقوام را لغو کنید
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۷    ۱۳۹۴/۱۱/۳۰ کد خبر: 112118 منبع: پرینت

شهروندان کابل از نبود برق پایتخت به ستوه آمده و دست به تظاهرات زدند.
در این تطاهرات علاوه بر سایر شهروندان کابل شماری از فعالان مدنی و فرهنگیان ولایت های کابل و شمالی کشور شرکت کرده بودند.

معترضان امضای معاهده دندی غوری را محکوم کرده و از دولت خواستند تا کسانی که در پشت این کار دست دارند به میز محکمه بکشانند.

مظاهره کنندگان از دولت می خواهند که وزارت اقوام و قبایل باید هر چه زودتر لغو شود و پولی که در این وزرات به مصرف می رسد برای تامین امنیت به نیروهای امنیتی کشور به مصرف برسد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در کابل بیشتر از چهار میلیون شهروند از تمام اقوام از تمام ولایات کنار هم زندگی میکنند و برق ندارند ولی چهل نفر در تظاهرات بی برقی نمیرود افتخار بر کسانیکه شرکت کرده بودند و شرم باد بر کسانیکه خبر بودند ولی نرفتند شرکت نکردند و شرم باد بر بزگانیکه برای معامله گری و قدرت هزاران نفر را جمع میکنند چونکه خودشان پول دارند برق دارند مانع رفتن طرفداران شان شدند تا شرکت نکنند در تظاهرات بی برقی. افتخار بر آدم های با وجدان وطن دوست مردم دوست و شرم باد بر معامله گران مزدور کاسه لیس که تا هنوز نمیدانند که موضوع برق ملی است نه محلی نه منطقهٔ و نه سمتی...

>>>   واژه《افغان》و معنای آن در قاموس فرهنگ میهن باستانی ما :
افغان، بدون هیچ شک و تردیدی،
یعنی ناله و زاری ؛
یعنی شیون ؛
یعنی فریاد ؛
یعنی ضجه ؛
یعنی صدای غم انگیز ؛
یعنی آواز دلخراش و حزین و امثاله...

《افغانستان》:
جای ناله و زاری ؛
جای شیون گریه ؛
جای فریاد ضجه ؛
جای صداهای دلخراش و حزین و غم انگیز ؛

دوستان فرهیخته، از هر قوم و قبیله ای که هستند، بجز این، کدام معنا و مفهوم و محتوای دیگری درآن میدانند یا سراغ دارند، با کمال حوصله مندی و ادب ویژه خود، لطف نموده جهت تنویر اذهان مردم از ارائهء نظرات عالمانه خویش دریغ نورزند !
مصلحت های سیاسی و اداری، عذر معقول است.

>>>   کدام عقل، کدام قانون، کدام عرف و کدام سیاست مدار این را می پذیرد که در داخل کشور منطقه ای را به دشمنان خود اختصاص بدهد؟ دند غوری با چه معیاری به طالبان واگذار شده است؟ این کار از طرف دولت افغانستان یک حماقت نه بلکه دشمنی با کشور و ملت ما است. هرکسی در این کار دخالت داشته باشد دشمن آشکار ملت است. از پناه دادن دشمن در داخل کشور چه چیزی جز جنایت، تحریب آدم کشی توقع برده می شود؟ ما نمی دانیم این دولت دولت افغانستان است یا دولت طالبان و پاکستان؟کسی هم در این کشور خراب شده پیدا نمی شود که در برابر جنایات این دولت قد علم کند. اشرف غنی به یک دلقک بیشتر شباهت دارد تا یک رئیس جمهور! شما سخنان، رفتار و طرز لباس پوشیدن او را خوب با دقت ببینید والله او در مجالس خنده بازار برای خنداندن دیگران بسیا مناسب است تا برای اداره کشور مصیبت زده ما!

>>>   بــــجـــای این وزارت که برای پاکستــــــانی ها ساخته شده وزارت بنام جوانان تشکیل شــــــــــــود
چند روز پیش کسی از وزارت قبایل می گفت: ما لیسهای مربوط خودرا به پوهنتون ارتقا میدهیم تا جوانان محروم آنطرف دیورند چانس تحصیل برای شان مهیاشود
ر

>>>   واقعا وزارت بنام اقوام وقبایل که کار ان نامعلوم ولی مصارف هنگفت بدون تفتیش وحساب دهی دارد یک وزارت اضعافی بی مفهوم غیر کار امد است باید از تشکیل دولت حذف گردد واز پول مصارف ان در بخش تامین امنیت کشور مصرف شود کههمه کار ها در تامین امنیت وابسته است .

>>>   نظر بسیار عالی وقت آن است که در کشور افکار قبیلوی وجدا طلبی از بین برداشته شود وبه این ترتیب گلیم هرچه تبعیض ودو رنگه گی جمع میشود. درین مقطع از تاریخ ازبین رفتن این وزارت از هر زمان بیشتر احساس میشود در دنیای امروز که انسانها بدنبال کشف زندگی در سیارات وکرات دیگر هستند در سرزمین دایم بد بخت ما هنوز هم افکار قرون اوسطایی یک وزارت خانه در خدمت یک تبار ویک زبان وجود دارد چقدر تأسف بار ونا امیدکننده است پولیکه ناحق بنام بودجه داده میشود طبق نظر دوستان معاش نیرو های دولتی بدبخت که به خاطر نان فامیل خودرا به آتش می افگنند در اصل لعنت به همان کسی که تأسیس این نوع وزارت خانه ها را داده است

>>>   این مظاهره کننده ګان همه ایشان ان افراد بیهوده و دلاک های بی ولس هستند که صرف مزاحمت به مردم دیګر کاری ندارد.
واین فعالان مدنی همه ایشان افراد سر کوچه وخود فروش هستند اګر وطن دوست هستید این غالمغال ها به درد نمیخورد و بروید داوطلبانه در مقابل دشمن بجنګید. حکومت نمیتواند که لقمه تیار را به دهن تان بدهد.

>>>   وزارت اقوام وقبایل ، وزارتی که بیشترین بودجه را در اختیار داشته ویکی از اهدافش وطنفروشی ومعامله گری بوده که امضاء معاهدهٔ دهنهٔ غوری نمونهٔ بارز وطنفروشی ، ترویج ارجحیت جهل بر علم ، تقدم تاریکی بر روشنی ، دفاع از تروریستان وبی فرهنگان وآدم کشان ، نمایان ساختن صریح ستون پنجم در داخل نظام ، همکاری وپشتیبانی از اجیران آی اس آی ، ترویج فرهنگ زوروزورگوئی ، نا آرام سازی مناطق آرام کشور بخصوص صفحات شمال وشمال شرق ومناطق فارسی زبانان ، ازبک ها وهزاره ها بوده واین وزارت ازبدو تأسیس بخاطر اقوام دوطرف خط دیورند تشکیل شده ، درحالیکه دیگر ولایات واقوام افغانستان که بنا به توطئه وپلان استعمار جبراً سبب تجزیه و دوری از همزبانان وهمفرهنگ هایشان شده ، مثل ازبک ها ـ تاجک ها ـ ترکمن ها وغیره ، هیچگونه نقشی درین وزارت نداشته وفقط یک قوم خاص بنام های مختلف از امتیازات عمده وبی حد وحصر برخوردار بوده وهیچگونه کار مثمر وزارت اقوام وقبایل قابل لمس نبوده ویکی از وظایفش فتنه ونفاق انداختن دربین اقوام باهم برادر افغانستان میباشد ۰ اگررهبری این وزارت جاسوس ، شرانداز ، منافق ، فتنه انداز ، وطنفروش ، مدافع تروریستان وجاهلان نباشند چرا خط دیورند را که اسلاف شان امضأ نموده ودیگرحکام افغانستان مورد تأئید قرار داده ، آنرا نمی پذیرند ومنشأ بدبختی افغانستان را که خط دیورند است به رسمیت نمی شناسند،درحالیکه جهان این خط را خط مرزی بین افغانستان وپاکستان قبول نموده و دولت موجودهٔ افغانستان کنترول پاسپورت ، ویزه ومسايل سیاسی خویش را درخط پذیرفته شده اجرأ نموده ویک قدم خارج ازاین خط هیچگونه صلاحیت وحق قانونی نداشته واگر اسنادی داشته باشد چرا به مراجع بین المللی ارائه نمیکند؟ این وزارت فساد پیشه ویاران وهمفکران شان در موضوع خط دیورند استدلال میکنند که این مسئله به مردم افغانستان ارتباط داشته و دولت به تنهائی نمی تواند دربه رسمیت شناختن موضوع خط دیورند هیچگونه صلاحیتی ندارد وباید مردم تصمیم بگیرند ، اما درقضیهٔ دهنهٔ غوری موضوع برعکس بوده ونباید پیمان و معاهدهٔ ننگین و وطنفروشی را به مردم راجع ساخت وحتی نظر مردم ، نماینده های ملت وپارلمان را نباید احترام کرد ، جالب اینجا ست که این معاهدهٔ بی غیرتی وبی عزتی از طرف وزارتی امضأ شده که درصلاحیت کاری و برنامهٔ کاری این وزارت چنین وظیفه ای وجود نداشته وتوهین بزرگ به وزارت های محترم خارجه ، داخله ، دفاع و امنیت ملی بوده ومیباشد۰ جای تعجب است که وزارت انرژی وبرق به افغانستان وبالخصوص به شهرکابل روشنائی وتنویرمی آورد ، اما وزارت اقوام وقبایل به مردم شهرکابل تاریکی وجهل به ارمغان می آورد ، پس ضرورت چنین وزارت تروریست پرور درچوکات شورای وزیران ودولت افغانستان جفا به ملت افغانستان بوده وبودجهٔ این وزارت ستون پنجم به سربازان ومدافعان راستین وطن ، وزارت های داخله ، دفاع و امنیت ملی کشور تخصیص داده شود۰
زنده باد برگزارکننده گان این مظاهره و زنده باد اشتراک کننده گان این مظاهرهٔ حق بر باطل ، روشنائی بر تاریکی و علم برجهل !
مرگ بر وطنفروشان ، معامله گران ، نوکران اجنبی ها ، مدافع تروریستان ، وحشیان ، طالبان وبی فرهنگان!
لیلما یثرب

>>>   ای وزارت اقوام و قبایل نیست، بلکه صندوق اعانه پشتون های آن طرف و این طرف سرحد است.
در کابل می آیند و میگویند که ما طرفدار دولت افغانستان هستیم و جیب های خود را پر میکنند و میروند. باز از سرحد تیر می شوند و با پشتون های آن طرف سرحد به نزد دولت پاکستان میروند و بهانه می آورند که افغانستان توسط کشور های خارجی اشغال شده است و دولت کابل دست نشانده خارجی ها است، جیب های خود را پر میکنند و بر میگردند.
هیچ وقت مجلس نمایندگان پرسان نمی کند که بودجه وزارت اقوام و قبایل چقدر است و در کجا به مصرف میرسد و علاوه بر آن از کود های احتیاطی ریاست جمهوری چقدر پول به اقوام دوطرف سرحد، توزیع میشود؟

>>>   اين وزارت، وزارتِ تقويه ورشد پاكستانى هاي قبائلي است نه وزارتِ اقوام وقبائل افغانستان. غفور ليوال يكي از أفرادِ كه درين وزارت كار مي كند، بورس هاي تحصيلي دانشجويانِ افغانستان را به پاكستانى هاي قبائلي مي دهد.

>>>   وزارت اقوام = نفاق و دشمنی

>>>   این مظاهره توسط چندتن از فاشیست های نو صورت گرفت که هرچیز را قومی میخواهند نشان دهند ،این ها نام مدنی و جامععه مدنی را بدنام ساختند اینها وحدتی ها و شورای نظاری های هستند که در صلح شکست فعالیت های فاشیستی خودرا میبینند.
فاطمه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است