ایران مقصد است یا مسیر؟
کاری به سیاست های کلی ایران در قبال مهاجران چندین ساله و میهمانان ناخوانده اش نداریم اما آیا تغییرات ناگهانی و افزایش فشار و جو نابسامان مهاجران در این کشور، باعث مهاجرت مجدد به آنسوی آب ها و غرب شده است یا اینکه نومیدی محض از ثبات و امنیت افغانستان، آنان را به دورترین نقاط سوق داده است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۵    ۱۳۹۴/۱۱/۲۹ کد خبر: 112110 منبع: پرینت

درحالی که از دهه 60 و موج مهاجرت اولیه ی افغانستانی ها به ایران و گذشتن از مرزهای دور و دراز و به جان خریدن سفرهای پر خطر، ده ها سال می گذرد و وضعیت این کشور همسایه و نیز مردم ملکی افغانستان تغییرات بسیاری کرده؛ موج دوم مهاجرت یا به عبارتی مهاجرت ثانویه منطقه را در شوکی عظیم فرو برد.

در واقع همزمان با تغییر رویه ی مرزها و گمرکات افغانستان نسبت به ورود و خروج مردم ملکی به بهانه ی دیدار با اقوام در کشورهای همسایه یا سفرهای زیارتی یا درمانی، که اغلب منجر به ماندگاری در ایران و پاکستان می شود؛ سختگیری ها و وضع قوانین جدید و هزینه های سنگین نه تنها مانع فرار افغانستانی ها نشده است بلکه موج مجدد را رقم زده است.

مهاجرت ثانویه ی اتباع افغانستانی مقیم ایران از مرزهای ترکیه و آذربایجان به یونان و آب های آزاد اروپا، سوالات بسیاری را در اذهان عمومی و طرف های درگیر در بحران مهاجرت ثانویه ایجاد کرده است از جمله اینکه: آیا ایران از ابتدا به عنوان مقصد نهایی مهاجران افغانستانی دهه های قبل و آوارگان جنگی انتخاب شده بود یا گذرگاهی موقت و مسیری به سوی اروپا؟ اگر ایران مسیر موقت بوده است چرا سی و اندی سال طول کشید تا مهاجران به فکر هجرت مجدد بیفتند و اگر مقصد بود چه شد که تغییر نظر دادند و رنج آوارگی دوباره را به جان خریدند؟

کاری به سیاست های کلی ایران در قبال مهاجران چندین ساله و میهمانان ناخوانده اش نداریم اما آیا تغییرات ناگهانی و افزایش فشار و جو نابسامان مهاجران در این کشور، باعث مهاجرت مجدد به آنسوی آب ها و غرب شده است یا اینکه نومیدی محض از ثبات و امنیت افغانستان، آنان را به دورترین نقاط سوق داده است؟

نظر به اینکه سفیر اتحادیه اروپا در ارتباط با حل معضل پناهجویان و وزیر مهاجران و عودت کنندگان افغانستان به این نتیجه رسیده اند تا برای جلوگیری از موج مهاجرت مجدد دست به دامان ایران شوند؛ باید خطوط قرمز را برای سید حسین عالمی بلخی و فرانز میشل میلیبند مشخص کرد.

اینکه ناتوانی و عجز و ضعف و درماندگی غرب و قلب آسیا درخصوص جوانان و کودکان و کهنسالان و زنان افغانستانی، میدانی برای سختگیری های بیشتر و حق به تیر بستن مردم غیربومی در مرزهای ایران و ترکیه را به سربازان ایرانی و ترکی بدهد؛ غیرقابل پذیرش و غیرانسانی است.

در واقع باید شرایط ایران را نسبت به چند دهه گذشته نیز بررسی کرد و دید آیا این کشور همسایه بیش از این توان و ظرفیت پذیرش میهمانان ابدی را دارد یا خیر؟ وگرنه مردمی را که آسایش و رفاه را نه در افغانستان و نه در ایران نیافته اند نمی توان با زور و اجبار از کمپ های اروپایی بازگرداند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مسئله مهاجرین گرامی پیچیده است و کتاب های زیادی می توان در مورد آن نوشت، اما ممکن است این سوال خیلی از مهاجرین باشد که چرا رفتار محبت آمیز با مهاجرین در اوایل انقلاب(اگر از آن هایی که در زمان انقلاب یا اوایل دهه 60 به ایران آمدند بپرسید خیلی ها این مطلب را خواهند گفت که چه زمان شیرینی داشتند)، بعد از جنگ تا حدودی تغییر کرد. یکی از مهم ترین دلایل این مسئله، تغییر ارزش ها در ایران بوده است. یک کتاب بسیار عالی در این زمینه از پروفسور فرامرز رفیع پور از بزرگترین جامعه شناسان ایرانی با عنوان(توسعه و تضاد) نوشته شده است که با مثال های فراوان به صورت کاملا علمی مسئله تغییر ارزش ها را در ایران مورد بررسی قرار داده است. من به افرادی که به این مسائل علاقه دارند خواندن این کتاب را توصیه می کنم(مخصوصا دانشجویان رشته جامعه شناسی). جالب است بدانید که بسیاری از اشتباهاتی که ما انجام دادیم (با اندکی تفاوت) امروز در افغانستان باز هم در حال تکرار است و عجیب است که افغانستانی ها از اشتباهات ما درس عبرت نمی گیرند. یکی از راه های تغییر این ارزش ها بعضی از رسانه ها و تلویزیون ها هستند که برنامه های نامناسب پخش می کنند که اثر این را ده سال بعد خواهید دید(هر چند بعضی از آثارش همین الان هم معلوم است). اگر خواستید بعدا مثال های بیشتری هم در زمینه فرهنگ و هم در زمینه اقتصاد برای شما خواهم زد. البته من هرگز قصد دخالت در امور داخلی افغانستان را ندارم فقط خواستم بگویم اگر اشتباهات ما را تکرار کردید قطعا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد.
اشکان

>>>   چرا اروپا همان قسم که به تورکیه به خاطر پناهندگان سوری کمک مکنه به دولت ایران پول نمیته؟ یادم هست ایران سالی ففط 10 میلیون دالر از ملل متحد کمک برای مهاجران افغان مگرفت اما تورکیه فقط در یک سال 3میلیارد یورو از اتحادیه اروپا دریافت مکنه!! آیا ایرانی ها مثه ترکها سیاست نمیدانن یا ای که اروپاییان به قصه افغانای مهاجر مظلوم در ایران نبودند یا در خواب بودن و حال بیدار شدند.
ا.ا

>>>   ایران باید بدون قید و شرط و فوریت به کلیه افغانستانی های مهاجر حقوق شهروندی بدهد و بیش از این بالایشان تبعیض و ظلم نکند
اگر مهاجر در ایران کار و آزادی و حقوق شهروندی داشته باشد هرگز به اروپا مهاجر نمیشود
حیدری

>>>   دولت ایران باید به وظیفه انسانی خود در قبال مهاجرین مظلوم افغانستان عمل کند . سالها از حضور مهاجرین بی سرپناه و مظلوم افغانستان در ایران اسلامی می گذرد اما هنوز سیاست مقامات ایران درباره پناهندهگان افغانستانی تغییر ی نکرده است . جای بسی افسوس است که نیروهای مرزی ایران اسلامی مهاجرین که میخواهند از مرز این کشور عبور کنند به رگبار می گیرند و سالانه جان هزاران نفر بیگناه را می گیرند . ایا چنین رویدادی جنایات جنگی به حساب نمی اید؟ دوستان ایرانی بدانید که پناهنده بودن جرم نیست و با مهاجرین افغانستانی با تبعیض بر خورد نکنید . اما متاسفانه یک موشت افغانما های وطن فروش که با کمک امریکا و با زور و اسلحه بر ملت حکومت می کنند اصلا به فکر مردم خود نیستند .
والسلام حبیب الله یوسفزی

>>>   فبل از سال ۲۰۱۵ رفتن مهاجران افغان از ایران به کشور های اروپایی امکان پذیر نبود، و اگر هم میبود با مصرف ده ها هزار دالر و خطرات جانی فراوان و گیر آمدن در چندین سرحد بود.
پس از آ که آلمان اعلان کرد که ما پناهنده میپذیریم، صد ها هزار نفر از سوزیه و عراق و افغانستان خود را به ترکیه رساندند و از آنجا با ادن چند صد دالر به قاچاقبر فی نفر ، در کشتی های پلاستیکی از راه بحر مرز چند کیلومتری بین سرحد تر کیه و یونان را می پیمایند و از آنجا توسط سرویس ها به آتن مرکز یونان رفته ثبت نام میکنند و بعداً سرحد به سرحد توسط ماموران امنیتی ممالک مختلف توسط اتوبوس و ریل و پیاده بدرقه میشوند، تا به کشور دلخواه خود برسند.

>>>   علت این است که مهاجران افغانستانی در خبرها مهاجرت سوریه ای ها به اروپا را دیدند و در ذهن از خودشان پرسیدند (اگر سوریه ای ها به اروپا میروند پس چرا ما نرویم؟!) وگرنه وضعیت ایران در قبال مهاجران افغانستانی فرقی با گذشته نکرده و در مواردی بهتر هم شده مثلا ارائه بیمه پزشکی یا به قول شما (خدمات صحی). در مجموع مردم افغانستان بدانند که با مهاجرت مشکل حل نمیشود نزدیک به 150 سال هست که افغانستان از ایران جدا شده آلمان استرالیا و سایر کشور های دنیا هم هیچ وقت وطن شما نبوده اند و فقط افغانستان وطن شماست در این محدوده جغرافیایی هست که شما میتوانید اینده خود را بسازید چرا که هر جای دیگر دنیا مشکلات مخصوص به خود را دارند. مردم افغانستان باید روی پای خود بایستند و از دولت های خود حمایت کنند.به نظر من در قدم اول مردم افغانستان باید برای مبارزه با طالبان و نابودی این گروه و از بین بردن مکتب ها و مدارس دینی افراطی اقدام کنند در قدم دوم نیرو های نظامی بیگانه را از کشورشان خارج کنند و در قدم سوم به ابادی و توسعه افغانستان بپردازند.اما تا وقتی که مردم افغانستان مهاجرت را به ایستادن و تلاش کردن ترجیح میدهند نسل پشت نسل افغانستان هیچ تغییری نخواهد کرد.

>>>   بنام خداوندِ جان و خرد
با دروغ با تزویر با فریب نمیشود ملت ساخت!
اینکه حالا گفته اند دولت وحدت ملی ، برای ما دولت وحدت ملی نیست.
یک ایتلاف ساده است بدون اینکه پایه های اساسی هم برای این ایتلاف وجود داشته باشد.
وحدت ملی از عدالت اجتماعی زاده میشود، وحدت ملی از عدالت ملی بر میاید، وحدت ملی وظیفه نیست که برای کسی بسپاریم، وحدت ملی پوستی نیست که جایی ایجاد بکنیم
وحدت ملی زمینه ، میکانیزم و روش دارد.
در کشوری مثل افغانستان که بی عدالتی بیداد میکند چگونه میشود از وحدت ملی سخن گفت؟
من از دوستان خود می پرسم شما چطور این کلمه را بکار میبرید و مردم خودتان را اغوا میکنید؟
کدام رییس جمهور، کدام شاه ، کدام سلطان را می شناسید که پشت تریبون از وحدت ملی سخن نگفته باشد از برادری و برابری سخن نگفته باشد.
اما در عمل نتیجه اش چی بوده است؟
اگر وحدت ملی وجود داشت اگر برادری وجود داشت اگر عدالت اجتماعی و ملی وجود داشت چگونه ما در مناطق مختلف به قتل عام یکدیگر کمر بستیم؟
هنوز تاکستان های شمالی سبز نشده اند این چگونه وحدت ملی است؟
با دروغ با تزویر با فریب نمیشود ملت ساخت!
دکتر لطیف پدرام دبیر کل حزب کنگره ی ملی افغانستان وهمچنان رهبر اپوزیسیون
اعلام موجودیت اپوزیسیون - رستاخیز
نهم میزان سال 1393 تالار لوی جرگه کابل- افغانستان

>>>   کلیه اتباع افغانستانی مهاجر در ایران اعم از مجاز و غیرمجاز باید بدون قیدوشرط و فورا ایران را ترک وبه کشور خودشان بازگردند و از مردم ایران به خاطر میهمانی ناخوانده ی چهل ساله قدردانی و عذرخواهی کنند.

>>>   به هر جهت هر کشوری مشکلات خاص خود را دارد , این نمی شود که افغانها برای فرار از مشکلات کشور خودشان سربار دیگران شوند و برای کشورهای همسایه و دیگر ایجاد مشکل کنند , هر کشوری منافع خودش مهم است به هر جهت نه مردم ایران و ایران خوششان نمیاد که افغانها توی کشورشان باشند به هر جهت افغانها باید مشکلات خودشان را خود حل کنند و کشور خودشان را مهیا کنند برای زندگی خودشان , اروپا هم بیشتر دنبال نیروی کار است اگر پناهنده یا مهاجر میگیرد نه برای دفاع از مهاجرین .

>>>   حکومت وحشت ملی است نه وحدت ملی وقتی درافغانستان درروز ده ها نفر مثل گاووکوسفند سرشان بریده می شودکسی چیزی نمی کوید مردوم برای نجات خود باید چی کار کند........؟
یاران ابوذر

>>>   برادران ایرانی که معترض به حضور مهاجران افغانستانی در ایران هستند باید بگویم: تعداد پنج تا شش میلیون ایرانی مهاجر در کشورهای دیگر چه می کنند؟
چرا به کشور خود باز نمی گردند؟
هرزمانی که جواب این سوال را دادید بعد میتوانید نسبت به حضور مهاجران افغانستانی در ایران اظهار نظر کنید
شیما از کابل

>>>   فعلا اوضاع اقتصادی ایران با وجود تحریمهای کمرشکن برای خود ایرانی ها نیز سخت شده.کار برای جوانان ایران بسختی پیدا میشود که دارای انواع مدارک تحصیلی مختلف هستند. مطمئن باشید زمانی که دوباره اقتصاد رونق بگیرد شرایط برای همه و حتی مهمان نیز بهتر میشود. در ضمن بتصور من از کل تعداد پناهندگان سرازیر شده به اروپا شاید تعداد معدودی شانس بیاورند بقیه همگی با چنان شرایط سختی روبرو خواهند شد که روزی ارزوی بازگشت به وطن را داشته باشند

>>>   علت مهاجرین بطرف ممالک اروپایی وغربی این است که بر خلاف دولت اسلامی ایران وپاکستان پیش امد ورفتار انسانی را در مقابل مهاجرین بدون هیچگونه تبعیض بطور یکسان انجام میدهند وپروسه درخواست پناهندگی شان با دقت کامل وکمک لازم صورت میگیرد اما در دولت های ایران وپاکستان در حالیکه دو نسل از مهاجرین افغانستانی تغیر هم کرده وزاده های انکشور ها هم هستند اما متسفانه که باساس پالیسی های دولت شان حق شهروندی به انها داده نمیشود این نه تنها که در پاکستان وایران جریان دارد در عربستان وامارات اسلامی وسایر ممالک دیگری اسلامی هم همین پروسه جریان دارد واز جانب دیگر در تمام ممالک اسلامی حق یکسان شهروندی مراعات نمیشود ونسبت تبعیض وکمرسی به انها مهاجرین نه تنها که از افغانستان وسوریه وعراق به اروپا وامریکا سرازیر شده بلکه از سایر کشور های دیگری اسلامی مانند پاکستان وعربستان وایران وغیره هم به این مهاجرت ها و درخواست شهروندی به کشور های غربی واروپایی رو اورده اند در حالیکه در این کشور ها جنگ هم نیست .

>>>   در جواب شیما از کابل:مهاجران ایرانی در کشورهای دیگر هرگزبه تعداد مهاجران افغانی(یا به قول خودتان افغانستانی)در ایران نیستند. تعداد مهاجران ایرانی در انگلیس 2ملیون نفرند؟ آیا در استرالیا همین تعداد مهاجر ایرانی هستند؟ دومین مساله هم این است که خیلی ازمهاجرین ایرانی که به کشورهای دیگر میروند برای کار یا تحصیل میروند که بعداز مدتی به کشورشان باز میگردند اما آیا مهاجرین افغانی همینطورند؟ سومین مساله این است که ایران همیشه در حد توان خود از مهاجرین میزبانی کرده وشرایط را برای تحصیل آنها فراهم کرده اما این که انتظار داشته باشیم برای همه مهاجرین این امکان رافراهم کند انتظار درستی نیست. مساله دیگر این است که اگر ایران برخی محدودیتها را بر مهاجرین اعمال نکند از فردا هرکسی به فکر مهاجرت به ایران میافتد.
از ایران

>>>   محترم اشکان !
برای مثال چندمثالی را ازجمله اسنباهات که شما میگویئداگر بنگارید ، چون مثال رسانه ها ی فعلی ما بارسانه های شما بعد از انقلاب مطابقت ندارد اگر هدف شما زمان شاه باشد درست است .ونیز غیرحاضری را کم نکید .
ر

>>>   سلام ، کی ما مسلمانان به خود می آییم ، کی بیدار می شویم . آخر چه وقت بوده که اروپائیان دلسوز مسلمانان باشند ، تمام مشکلات مسلمانان ، برادرکشی ها ، عقب ماندگی ها زیر سر همین اروپاو آمریکاست ، اگر حرفی می زنند یا به دروغ می گویند یا نقشه ای در سر دارند . برید برسی کنید الان فقط حدود ده هزار کودک مهاجر سوری و غیره در اروپا مفقود هستند . اروپائیان یا به کارگر مجانی نیاز دارند یا در باندهای فسادو فحشا از آنها استفاده می کنند . بیدار شوید و وطن خود را بسازید ، هیچ جای دنیا وطن خود نمی شود .

>>>   شیما از کابل بنده گه گداری یه سری بهرسانه شما میزنم چون فارسی است و دلم برا کضور همسایه و همزبان ما می تپد چه تاجیکستان باشد چه افغانستان امیدواریم که روزی برسد که مملکت شماهم آباد بشه از ما ایرانی ها هم دلگیر نباشین ما شما رو دوست داریم فقط به خاطر تحریم ایران، مردم ما تو وضعیت بد اقتصادی هستند امیدواریم این سه کشور مث دوران باستان به اوجثروت و فرهنگ پیشرفت برسند و الگویی برا همه کشور ها باشن
سام

>>>   خطاب به نظردهنده« کلیه اتباع افغانستان "
منطق شماراهیچ قانون وهیچ انسانی نمی پذیرد .قانون مدنی ایران هم اقانمت 5ساله راشرط تابعیت وشناسنامه دارشدن خوانده .بله یک کشورآنهم میانمارفکرکنم باشماهم نظراست .
میرافغان

>>>   شیما از کابل:
اون 5-6 میلیون ایرانی اکثرا از قشر فرهیخته ی ایران هستند که اکثرا شغل های مهمی هم توی کشورهایی که هستند دارند.
دانشجویان هم که حسابشون جداست.
اما من هم موافق این کارم که اولا: دولت ایران باید بیاد بقیه افغان هایی رو که به صورت غیر مجاز وارد شدند رو برگردونه افغانستان (اکثر جرم و جنایاتی که میشه مال همین افغان هایی هست که به صورت غیر مجاز وارد ایران شدند و باعث کدورت خاطر و بعضا به خاطر کشتار و تجاوز هایی که کردن باعث خشم مردم ایران نسبت به کل افاغنه شده)
دوم :
باید شرایط رو برای اون افغانستانی هایی که مقیم هستند مهیا کنه.
کسی که توی ایران به دنیا میاد بزرگ میشه دیگه برای اون کشور به حساب میاد.
سوم:
امیدوارم افغانها هم مثل بقیه اقوام ایرانی نقشی توی آباد کردن ایران داشته باشند نه فقط توی کار ساختمون سازی بلکه توی همه ی زمینه ها
ارادتمند....

>>>   به دوست گرامی (ر)
چون مطلب خیلی طولانی است دو نمونه اقتصادی و یک نمونه فرهنگی مثال می زنم. قبل از همه این را بگویم که سیاست، اقتصاد، فرهنگ و جامعه بسیار درهم تنیده اند یعنی اگر شما یک تصمیم اقتصادی بگیرید روی فرهنگ مردم هم تاثیر می گذارد و بر عکس. اول یک مثال اقتصادی از تجربه خودمان می زنم.
بعد از جنگ ایران و عراق به علت خرابی های زیاد قرار شد اقتصاد ایران سریعا پیشرفت کند. به همین منظور به میزان زیادی از خارجی ها وام گرفته شد. به دلایلی نتوانستیم وام ها را باز پرداخت کنیم که در سال 1374 به بحران ارزی، تورم بسیار بالا و همین طور ناآرامی های اجتماعی تبدیل شد. دقیقا سیاست هایی که صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به کشورهای آمریکای لاتین در دهه 80 میلادی پیشنهاد کردند و باعث بحران در این کشورها شد در ایران با کمی تفاوت اجرا شد و در ایران هم باعث بحران شد. این سیاست ها نابرابری بین فقیر و غنی را افزایش داد و حتی روی دین و فرهنگ مردم هم اثر گذاشت. جالب است بدانید که با این که سیاست ها اقتصادی بود اما نتیجه آن حتی روی نماز خواندن یا نخواندن مردم یا حتی روی پوشش زنان و مردان هم اثر گذار بود. متاسفانه می بینم که افغانستان هم همین سیاست ها را اجرا کرد ولی در عمل میزان فقر در کشورتان کاهش نیافت. مثلا آقای کرزای یکبار گفتند بزرگترین اشتباهشان رفتن به سوی بازار آزاد بوده است. اتفاقا ایشان درست اما بسیار دیر تشخیص دادند. قبل از رفتن به سمت بازار آزاد باید کارهایی صورت گیرد که هنوز حتی در ایران هم انجام نشده است چه برسد به افغانستان. یک نمونه دیگر: حدود یک ماه پیش افغانستان به سازمان تجارت جهانی پیوست. در ظاهر خبر خوبی است اما برای کشورهایی که قدرت رقابت پذیری آن ها پایین است قبل از پیوستن به این سازمان، باید حتما دولت ها از شرکتهای داخلی حمایت کنند تا بتوانند در برابر شرکت های قدرتمند خارجی رقابت کنند(مثلا دولت حتما باید برنامه ریزی کند که اگر فردی به دلیل واردات کالا بیکار شد بیمه بیکاری داشته باشد). متاسفانه ظاهرا دولت افغانستان همه پیامدهای تصمیمات خود را به حساب نیاورده است که این بعدا خدای نکرده ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد افغانستان وارد خواهد کرد.
یک مثال هم از فرهنگ بزنم.
رسانه ها تاثیر زیادی در فرهنگ مردم می گذارند. رسانه ای که به دنبال رقص و آواز است نسل بعدی را بی غیرت می کند.(در ایران از طریق ماهواره ها و نه تلویزیون رسمی، این کار انجام شد) مثلا شما جنگ قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان را در نظر بگیرید. آذربایجان 30 درصد از خاک خود را در حمله ارمنستان از دست داد اما برای خیلی از مردمش اهمیت ندارد که خاکشان از دست رفته. چرا؟ طبق تحقیقاتی که یک دانشمند ترکیه ای انجام داده به این نتیجه رسیده که با سریال هایی که در آذربایجان پخش می شود بخشی از مردم بی غیرت شده اند و تمایلی به پس گرفتن کشورشان ندارند. تاثیر این رسانه علاوه بر اقتصاد روی فرهنگ هم هست. مثلا ترکیه با صادرات سریال های خود به کشورهای مختلف لباس های ترکیه ای را هم تبلیغ می کند. به همین دلیل شما می بینید که با پخش سریال های ترکی در افغانستان واردات پوشاک از ترکیه هم بیشتر شده است و نتیجه آن هم بیکاری کارگران افغانی است که در افغانستان مشغول تولید لباس هستند.
نتیجه: تمام پدیده های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ابعاد بسیار زیادی دارند که اگر به آن ها توجه نکنید بعدا مثل ما دچار مشکل می شوید. کاری که می توانید انجام دهید این است که اندیشکده هایی درست کنید و تجربیات دیگر کشورها را در موارد مختلف بررسی کنید و با دور انداختن نقاط ضعفش، نقاط مثبت آن ها را حتما با فرهنگ مردم خودتان هماهنگ کنید. هرگز طرح های پیشنهادی سازمان های بین المللی را بدون تفکر نپذیرید. به هیچ وجه سعی نکنید تا از دیگران کپی برداری کنید چون هر کشور ویژگی های دارد که با بقیه کشورها فرق می کند. اگر خواستید بعدا به شما کتاب هایی در این زمینه ها هم معرفی می کنم.
ببخشید که طولانی شد/
اشکان

>>>   شیما از کابل ما به نفس حضور افغان ها در ایران اعتراضی نداریم. اعتراض ما به افغانها به این دلیل هست که معمولا سالانه چندین فقره قتل و تجاوز از طرف اتباع افغانستان در ایران انجام میشه و در رسانه های افغانستان هم این موضوع بازتاب نداره و احتمالا شما مطلع نمیشوید. به اضافه این که مهاجرین افغانستان گاها انتظارات بیش از حد دارند. مثلا در حالی که خود ما ایرانی ها برای ثبت نام در مدرسه پول پرداخت میکنیم اتباع افغانستان توقع دارند بدون پرداخت هزینه در مدرسه ثبت نام شوند. جدا از این موضوع شما نمیتونید حضور 5 تا 6 میلیون ایرانی در کشور های مختلف را با حضور نزدیک به 3 میلیونی افغان ها در ایران مقایسه کنید چرا که اون 6 میلیون در کشور های مختلف پراکنده اند ولی افغانها در ایران متمرکز هستند.به اضافه این که خیلی از مهاجرین ایرانی در امریکا یا اروپا که ایران را ترک کردند از دانشجویان ممتاز دانشگاه های ایران در رشته های مختلف هستند که فضای ایران را برای پیشرفت خودشون نامناسب میدیدند و رفتنشان از ایران به کشور های دوم باعث خدمت به ان کشور ها شده . شما اسامی دانشمندان ایرانی شاغل در ناسا (سازمان هوا فضای امریکا) را در اینترنت جستوجو کنید میبینید که چندین نفر از کارکنان ناسا ایرانی اند!
اگر از افغانستان هم چنین افراد با علم و دانش بالا را به ایران مهاجرت میکردند که باعث پیشرفت ایران میشدند ما نه تنها اعتراضی نداشتیم بلکه استقبال هم میکردیم.
محمد از اصفهان

>>>   درجواب شیما از کابل-1-شما این آمار پنج شش میلیون ایرانی مهاجر را از کجا آوردید؟2-به فرض درست بودن ادعای شما آیا ما در مورد مهاجرین خودمان باید به شما افغانستانی ها حساب پس بدهیم؟3-آیا هر تعداد ایرانی که از ایران مهاجرت کرد باید اتباع کشور افغانستان جایگزین آنها بشوند؟4-آیا این به قول شما شش میلیون ایرانی فقط به یک کشور خاص مهاجرت کرده اند یا در بیشتر کشورهای جهان تقسیم شده اند؟5-آیا این ایرانی های مهاجر مانند تقریبا تمامی مهاجرین شما بی سواد وفاقد سرمایه ومهارت و گرسنه و به دور از آداب شهرنشینی و...هستند یا اکثرا تحصیلکرده وسرمایه دار ونخبه ودانشمند به طوری که ایران ما به خاطر مهاجرت اینها صدمات وضربات بسیاری را خورده است؟6-نصیب ما از کشور شما به غیر از مواد مخدر ومهاجران بی شمار و عداوت ودشمنی و...چه بوده است ودر عوض نصیب شما از کشور ما چه بوده است؟ بله خانم شیما از این آیاها و چراها بسیار است...
کمی انصاف داشته باشید

>>>   باسلام خدمت همه دوستان
قبل از هرچیز باید بگم که تمامی ما انسانیم و قریب به اکثریتمان مسلمان. من بزرگ شده ایرانم و ایران رو دوست دارم اگرچه بعضا با ناملایماتی مواجه بودم ولی لطف خدا فراتر از حد میباشد شامل هرکس که خوددش بخواهد میشود. مسئله ای که مهمترازمسئله پیش روی مماست طرزنگاه نا به این مسئله است برای یک سرمایه دار ایرانی این اصلا مسئله نیست برای یک مهاجر یک دغدغه ذهنی همیشگیست وبرای یک شهروند ایرانی یک چالش است اما از انجائیکه هرکس از عینک خود در حال مشاهده است به جمعبندی مطلوب نمیرسیم ما زمانی میتوانیم مسئله خود ودیگران را بنحو جامع حل کنیم که از جامعیت نظری برخوردار باشدواز هرگونه یکجانبه گرایی به دور باشد مسئله ما از نوع انسانی واز زیرشاخه اجتماعی آن میباشد وباید قبل از هرچیز اجتماعی بودن را تحلیل کنیم محیط زندگی انسانها جنگل نیست که هرقانونی بتوان بران وضع کردباید براصول اجتماع انسانی مطابقت کند از همین رو در قران امده اگر یک انسان را کشتی گویا تمامی انسانها را کشه ای واین نشاندهنده اهتمام قران به اصول اجتماع است اگر یک مهاجربتواند خودرابجای یک شهروند ایرانی بگذاردو یک ایرانی اگرتوانست خودرا بجای یک مهاجربگذارد ان وقت میتوانیم برسربه اجماع رسیدن امیدوارباشیم وصرف پیام نوشتن دردی دوا نمیکند.ما باید بتوانیم ابتدا مدیریت را از خود شروع کنیم وبه دیگران گسترش دهیم وبهترین راه برای مدیریت تقواست ان اکرمکم عندالله اتقیکم

>>>   محترم اشکان !
تشکر زیاد از اینکه یشنهادم را قبول فرمودی ومطلب را واضح ساختی واقعا که عین حقیقت است .مشکل ما در رهبری ماست کسانی هست که صرف به فکر خود هستند آنقدر حریص اند که به ملیارد ها دالر هم قانع نیستند مثلا موضوع پنتاگون کابل که هدفش قصرجدید وزارت دفاع ما است ببینید خود وزیردفاع آنزمان چی کاری کرده خیانت تا کدام حد ! این موضوع در عنوان دوسطر بالاتر حکومت خیالی تشریح شده .
ر

>>>   قدم برادران و خواهران افغانستانی بر روی چشم . ولی شما را به خدا انصاف را هم رعایت فرمائید . فقط میزبان موظف به میهمانداری است و یا اینکه میهمان هم وظایفی را بعهده دارد . یک نظری به عملکرد خودتان با خودتان بیندازید و بعد به ما بگوئید که ما چه کنیم . هرکاری هم که انجام می دهیم آخرش می گوئید که این قسمتش کم بوده است . ولی خداوکیلی ما کم گذاشته ایم ؟ یک نفر به هر دلیلی چیزی بگوید ایران را روی سرتان می گذارید . علی ایهال شما برادران عزیز ما هستید. حرمت برادران تان را حفظ کنید .
باتشکر مومنی از تهران

>>>   هرچی میکشیم ازدست طالبان وحشی ونوکران پاکستانی هست عربستان وپاکستان که به طالبان کمک میکند هردویشان نوکران امریکاهستن انوقت طالبا ن میگوین ماعلیه امریکا جهادمیکنیم اول بابایتان عربستان وپاکستان را ازنوکری امریکادربیارید بعددرکشورخود ماعلیه انها جهادکنید یکم منطقی فکرکنید هزینه های جنگ وخوراک شمارابه جزپاکستان و عربستان کی میدهدوبه بابایتان بگویید باامریکاقطع رابطه کنن چرا ازامریکامیلیونهادولارپول دریافت میکنه چرا?????

>>>   فعلاً با کاهش شدید بهای نفت، تمام بودجه‌ی عمرانی قطع شده و ايران از نظر ساخت و ساز در وضعیت رکود به سر می برد. کارخانجات فولاد و سیمان جنس خود را با قیمت تمام شده و با ضرر به فروش می رسانند و معاملات ملکی صورت نمی گیرد. بنابراین بعید به نظر می رسد شغل جدیدی برای مهاجران که عمدتاً بنا بودند وجود داشته باشد.

>>>   سلام
راستش را بخوایین ابتدا مردم ایران بابت هم زبانی و فرهنگ مشترک از افغانستانی ها خیلی خوب میزبانی می کردند ولی به علت رکود و اقدامات بد بعضی افغانستانی ها این احترام کمتر شده.
متاسفانه چندین قتل زنجیره ای بزرگ توسط افغانستانی ها انجام شده
همچنین قتل های افغانستانی ها معمولا فجیع بوده مثل سر بریدن آتش زدن و...
عضویت افغانستانی ها به گروه های مسلح وهابی در شرق ایران و کشتار ماموران مرزبانی
قاچاق اسلحه و مواد مخدر
و...
ولی مهاجرین کویتی ،تاجیکی،پاکستانی اینگونه موارد را مرتکب نشده اند.
این درمورد همه مهاجرین افغانستانی صدق نمی کند. افراد معتبری چون دکتر مسعودی و کاظم کاظمی در میان مهاجرین همیشه محترمند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است