الگوهای ایرانی و حسرتی در همسایگی
افغانستانی که هرگز درس عبرت و الگویی از این همسایه ی مقتدر خود نگرفته چه احوالی دارد و چه روزگاری را می گذراند؟ مگر نه اینکه با هر سالی که از انقلاب ایران می گذرد، فاصله امنیت و رفاه و ثبات سیاسی افغانستان و ایران ده سال بیشتر می شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۴    ۱۳۹۴/۱۱/۲۲ کد خبر: 111705 منبع: پرینت

امروز ایران اسلامی سراپا غرق در شادی و سرور است و سالگرد 37 سال انقلاب خود را چشن می گیرد، فارغ از تمام کاستی ها یا تفاوت های از منظر ما ناخوشایند حکومت ایران، نگاه کوتاه و مختصری داریم به انقلابی که 37 ساله شد.

در دهه های 50 و 60 که ایران درگیر انقلابی ملی علیه رژیم پهلوی و شاهنشاهی و نیز جنگ تحمیلی با عراق بود؛ افغانستان نیز درگیر جنگ با شوروی و سپس جنگ داخلی میان مجاهدین و پس از آن طالبان بود.

در آن زمان میان دو کشور و میان حکومت ظاهر شاهی، داوود خانی و بعدا کمونیستی و حکومت محمدرضا شاه پهلوی تفاوت چندانی از نظر علمی و سطح فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نبود. اما اینک میان دولت تدبیر و امید دکتر حسن روحانی و دولت وحدت ملی اشرف غنی و عبدالله زمین تا آسمان فاصله است.
در اینسو آمریکا حامی ما بود و در آنسو آمریکا دشمن شان.

در این سیاهه مختصر قصد دفاع از ایران را نداریم و مدافع ایران نیستیم اما خوب است کمی واقع بین باشیم.

در خاتمه ی دهه فجر که نوید پیروزی و انقلاب اسلامی بر استکبار را به مردم ایران و پیروان راه امام خمینی راحل می دهد؛ به یوم 22 بهمن مقارن با 22 دلو رسیده ایم که شاه گریخته و مردم به رهبر برحق شان لبیک گفته اند و پایه های انقلاب بنا شده است.

این روزها، انقلاب 37 ساله ی ایران و ایرانی ها درحالی به بلوغ کامل و تکامل قریب به 40 سالگی و قوای تمام عیار خود رسیده که همچنان با تمامی کمبودها و فشارها، مردم این کشور همسایه در سایه ی رهبری خردمند، در امنیت بسر می برند.
مذاکرات موفق تیم وزارت خارجه و مسوولان شورای امنیتی ایران درخصوص حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای و رهایی از فشارهای تحریم و بهبود مناسبات دیپلماتیک تهران واشنگتن، رنگ و بوی دیگری به جشن ملی امروز ایرانیان داده است که به کام شان شیرین باد!

اما در این میان در این روزها و در همین حوالی، افغانستان و افغانستانی هایی که هرگز درس عبرت و الگویی از این همسایه ی مقتدر خود نگرفته اند چه احوالی دارند و چه روزگاری را می گذرانند؟ مگر نه اینکه با هر سالی که از انقلاب ایران می گذرد، فاصله ی امنیت و رفاه و ثبات سیاسی افغانستان و ایران ده سال بیشتر می شود؟

در سال هایی که ایران تحت فشار همه جانبه و تحریم ظالمانه ی امریکا و تمام کشورهای تحت نفوذ استکبار جهانی بود، با انواع و اقسام سیاست ها و طرح های اقتصادی اتخاذ کرده از بحران به سلامت عبور کرد اما در همان سالها افغانستان در معرض تمام پول های بادآورده ای بود که از جامعه جهانی، آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی سرازیر می شد و سرانجام باد می بردشان. براستی که انقلاب ایران انفجار نور بود و انقلاب ما...

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از زبان يكى از گردانندگان انتخابات سال٢٠١٤م نقل كردند كه گفت( نقل به معنا): " تا از دست دادن كامل اقتدار قومى، فقط يك انتخابات شفاف فاصله است؛ آنچه قبلاً انجام داديم، بار ديگر نمى توانيم؛ بنابرين بجز"تحريكِ" طالبان، راهي براى جلوگيرى از برگزارى آن وجود ندارد".
دريغ:
يعنى كه اين اهريمن، هم درد را مى داند، و هم درمان را، اگر وجدان هم مى داشت!

>>>   ما در افغانستان اصلا انقلاب نداشته ایم. هرج و مرجی بوده که از خارج رهبری می شد.

>>>   زماني كه باشنده گان يك روستا، دندغوری يك ملت را به گروگان ميگيرند، خواب ملت شدن را به گور خواهيم برد.

>>>   افغانستان بدلیل بیسوادی ملتش , بیچاره است وگرنه در زمان جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی که هدف حکومت یک جامعه یک دست و بدون طبقه بود اما چون ملت بی سواد فکر میکردند که کمونیست یعنی کافر یعنی شرک , چه میدانستند که کمونیست یک سیستم اجتماعی است که ربطی به دین ندارد , دین یک مسئله شخصی است , چقدر داکتر نجیب الله گفتگو کرد , توضیح داد اما کو گوش شنوا , یک مشت بیسواد و جاهل به اسم مبارزه با کفار , جهاد راه انداختند .
چنگیز - کابل

>>>   ماهم انقلاب کردیم اینام انقلاب کردن چه میشه کرد افغانستانی که غرق در فساد است نمیشه باایران مقایسه کرد ما حد اقل از ایران ۳۷سال عقب هستیم این یه واقیعت است باید بپزیریم

>>>   با آرزوی پیروزی همه مستضعفان جهان بر مستکبران ،دهه فجر مبارک باد. انقلاب ما انفجار نور بود. ( امام خمینی ره)
یه ایرانی

>>>   بسیار عالی بود. به نظر می رسد این خودباوری هنوز در مردم افغانستان پدید نیامده است. به امید بیداری همه مسلمانان

>>>   واقعآ جای تاسف است که انقلاب دموکراتیک در افغانستان و انقلاب اسلامی در ایران همزمان پیروز شد. حال می بینیم که انقلاب اسلامی تا کنون پیروز مانده و انقلاب دموکراتیک ومردمی ناکام شد.من یکی از هواداران این انقلاب دموکراتیک در افغانستان خجل هستم که ما نتوانستیم انرا نگه بداریم.بنآ اعتماد و اعتبارم از این مردمی که انقلاب را براه انداختند ساقط شد. بعضی ها داکتر صاحب نجیب الله را رهبر خوب بشمار می اورند ولی بدون اساس است. او رهبر خوب در افغانستان نبود. سیاست مدار پخته و کار اگاه انطوریکه عده میگویند - نبود. ما به خون دل و دادن جان و مال خود درین راه دریغ نکردیم ولی یک شبه عقب نشینی نجیب بدون کدام تدبیر دیگر انرا به شکست قطعی مواجه ساخت... متوجه میشو م که عده از دوستانم به او هنوز هم ارادت دارند و باعث ازرده گی خاطر دوستان میگردم. یک حقیقت تلخ.بنآ با یک جمله خود را تسلی میدهم و میگویم روح رفتگان ما در این راه شاد باد و خاطر شان گرامی.
جلال الدین

>>>   دوست عزیز رهبریت، دلسوزی، آینده نگری، صداقت، تفاهم ملی، فراقومی، تخصص گرایی، عدالت اجتماعی و ...، فاکتورهای اصلی در ماندگاری و تداوم یک انقلاب و تحول اجتماعی است. فاکتورهای یاد شده در انقلاب اسلامی ایران به روشنی دیده میشود، ولی این فاکتورها در انقلاب افغانستان اصلاً وجود ندارد.

>>>   امروز افغانستان آزاد است آزادی بیان آزادی مذهب وهمه چیز وما مردم خوش هستیم به این آزادی ودموکراسی

>>>   افغانستان قابل مقایسه با ایران نیست افغانستان را باید با نیپال مقایسه کنیم چون شباهت های زیادی بین این دوکشور وجود دارد ازجمله تا چندسال پیش نیپال مخـــــــدر ســالارجــهــان بـــود وحــالا مــآ از او پیشی گرفته ایم واینگونه شباهت ها

>>>   انقلاب ایران خواست خود مردم بود . مردم قدم گزاشتند برای آزادی . مردم ما به زیر سلطه دیگران مادن عادت کردن . احمد شاه درانی (رحمت الله علیه ) با خون دل افغانستان را از یک قبیله کوچک تبدیل به کشور افغانستان بزرگ کرد . به دیگر اقوام و قبایل اجازه داد تا در حکومت سهم بگیرند به هزاره ها تاجیک ها ازبک ها همه اقوام که در افغانستان کنونی ادعای مالکیت و حکومت دارند این احمدشاه کبیر بود که به آنها سرپناه داد . ما باید از انقلاب کبیر ایران درس بگیریم رهبران ما باید از رهبران کبیری چون خمینی . احمد شاه درانی . محمود افغان . گاندی . احمد شاه مسعود و امثال اینها باید درس مردانگی یاد بگیرند نه آنکه فقط به فکر منافع شخصی خود باشند .
یوسفی از مشهد .

>>>   خوشحالم که در ایران دیگر فساد و دزدی و اختلاس وجود ندارد. خوشحالم که در ایران اسلام بدون مرز است و افغانها در ایران آزار و ازیت نمشوند. خوشحالم که ایران به سمت روسیه و رجیم کمونیست حرکت نمکند. خوشحالم که هیچ خارجی در معادن ایران و بر سر چاههای نفتشان وجود ندارد. خوشحالم که مردم ایران آزادند .

>>>   به ایران تبریک مگم بعد از انقلاب استقلال خود ره بدست گرفتند و بر ساخت نیروگاه هسته ای به اجازه امریکا هیچ نیازی ندارند.

>>>   خوشحالم که در ایران دیگر فساد و دزدی و اختلاس وجود ندارد.))))اقا یا خانمی که خوشحالی به خوشحالیت ادامه بده چون ما هم به را ه و هدف خود ادامه می دهیم وکاری به سخنان کنایه امیز مهاجرین... مثل تو نداریم...ما از کشور خود راضی هستیم و به خدا توکل می کنیم و تنها به او امید بسته ایم وازادی و امنییت داریم البته بسته به این است که تو ازدی را در چه ببینی اگر ازادی را در عریان شدن می بینی بهتر است به کشورهای اروپایی عزیز جانت بروی
با تشکر

>>>   خوب است که از مسائل خوبی که در دنیا میگذرد عبرت گرفت و ان را به کار برد.دلیل ندارد که حتما در افغانستان انقلابی به طور کامل با مشخصات انقلاب اسلامی ایران شکل بگیرد.هر جایی اداب و رسوم و ارمانها و فرهنگ خود را دارد.اما ملت افغانستان مشترکات زیادی دارند از جمله زبان فارسی و تاریخ و بخصوص اسلام که ایران را به الگوی مناسبی برای انها تبدیل میکند.البته همانطور که گفتم این الگوگیری به معنای اینکه دقیقا همه چیز مثل هم باشد نیست.مثلا اینکه چگونه به بیگانگان اگر خلاف مصلحت ما چیزی بخواهند نه بگوئیم.یا برای پیشرفت چشم به بیگانه نداشته باشیم و در توسعه به دانش جوانهای سرزمین خود اعتماد کنیم.یا مقابله با قراردادهای زشت مثل کاپیتولاسیون حالا با هر دلیلی بخواهند به ملت تحمیلش کنند و ....همه این موارد در ایران تجربه شده و نتیجه گرفتیم.در افغانستان هم با وجود تفاوت های جغزافیایی و فرهنگی و....هم حتما این موراد در نظر ملت بد است و ملت از ان خوش نمی اید.همین لبنانی ها کسانی بودند که در 1982 اسرائیل در 2 ساعت تا بیروت را اشغال کرد و دولت دست نشانده در ان ایجاد کرد.اما همین جوانهای جنوب لبنان با الگوگیری از ایران و کمک گرفتن از این کشور حزب الله را ایجاد کردند که نتنها لبنان را ازاد کرد.که میبینیم امروز یکی از ستونهای نگه داشتن سوریه در مقابل تکفیریهای تحت حمایت غرب و اسرائیل است.انقدر توان نظامی خود را افزایش داده که اسرائیل که در 6 روز 7 کشور عربی را شکست داد از او میترسد و مقامات اسرائیلی اعتراف دارند از بسیاری از ارتش های اروپائی هم قوی تر است.از طرفی هم با توجه به تفاوت های ایران و لبنان تفکر خود را هم دارند.پس فقط داشتن یک رهبر بزرگ شرط نیست مهمتر از ان باید ملت اماده چنین انقلاب بزرگی باشند.انکه در جایی بنشینیم تا همه چیز درست شود هیچ اتفاقی نمی افتد.

>>>   ایران رهبر بزرگی چون امام خمینی رح داشت که پیروز شد و از آمریکا هیچ ترسی نداشت و تمام قد دربرابرش ایستادند

>>>   آقای یوسفی مشهد بهتر است بدانید خداوند نسبت به پادشاهان ظالم هیچ رحمتی ندارد بلکه غضب دارد رحمت خداوند بر بندگان صالح است.

>>>   خوشحالم که در ایران دیگر فساد و دزدی و اختلاس وجود ندارد. خوشحالم که در ایران اسلام بدون مرز است و افغانها در ایران آزار و ازیت نمشوند. خوشحالم که ایران به سمت روسیه و رجیم کمونیست حرکت نمکند. خوشحالم که هیچ خارجی در معادن ایران و بر سر چاههای نفتشان وجود ندارد. خوشحالم که مردم ایران آزادند .همچنین خوشحال باش ایران قدرت نظامی اول منطقه شده است ، خوشحال باش ایران انقلاب خودش رو به لبنان ، سوریه ، عراق و ... صادر کرده است ، خوشحال باش شیعیان سوریه ، لبنان ، عراق خودشان را پیرو ولایت فقیه ایران می دانند ، خوشحال باش که ایران قطب قدرت شده است و خط فکری خودش را دارد و در منطقه خط مقاوت دارد ، خوشحال باش که ایران اقدار نظامی دارد و ناو های آمریکایی قبل از ورود به خلیج فارس دو بار بازررسی می شوند ، خوشحال باش که ناو های نظامی ایران در آب های آزاد و کانال سوئز حضور دارند ، خوشحال باش که ایران رتبه بالای عملی دارد ، خوشحال باش که گام های فضایی زیادی برداشته است و چندمین ماهواره اش به فضا پرتاپ کرد و خلاصه همنیطوری خوشحال باش

>>>   تفاوت های بی شماری در انقلاب ایران و ( انقلاب ) افغانستان وجود دارد .خمینی با یک پشتوانه عظیم مردمی به قدرت رسید در حالیکه به اصطلاح انقلابیون حزب دمکراتیک با یک کودتا بر مردم حاکم شدند.
خمینی با متجاوز جنگید چیزی که پایه های رژيم اش را مستحکم ساخت در حالیکه حزب دمکراتیک از طریق متجاوزان به قدرت رسیدند.
خمینی دانسته بود که اتکا به خواست های اکثریت مردم اش در کجاست.
او هم با مهارت حریف های سیاسی اش را از صحنه دور و حتی نابود ساخت. اما با طیف وسیعی از مردم و مخالفان اش دشمنی نکرد بلکه با مهارت و درایتش انان را بسیج کرد و خیلی خوب هم کار گرفت. در حالیکه سیاستمداران نا لایق ما افرادی از لایه های مختلف جامعه از موچی تا معلم از حمامی تا به مهندس از متعلم تا محصل از دهقان تا زمیندار از ملا تا به ملک از طفل تا زن همه را با شعار ضد انقلاب سر به نیست کردند.
خمینی از داشته های علمی کشورش سود برد در حالیکه انقلابی های قلابی چیز فهم های کشور را نابود ساختند و زمینه را برای رشد مارشال های بی مدرک و پروفسور های بی عزت و دکتور های بی مروت هموار ساختند. و در نهایت در اخیر فرار را بر قرار ترجیح دادند و در دامان امپریالیسم فرو غلتیدند.

>>>   به یک مطلب مهم در این نوشته توجه نشده است.یکی از مهمترین دلایل پیشرفت تبعیت اکثر مردم ایران از نصایح رهبر فعلی انقلاب ایران آیت الله خامنه ای است که بیشتر پیشرفت های علمی در 15 سال اخیر رخ داده است. دقیقا نقاط ضعف اقتصاد ایران امروز هم همان سخنانی است که رهبر ایران از بیست سال پیش تاکنون گفته ولی بیشتر مسئولین آن را اجرا نکرده اند.
یک ایرانی

>>>   هرچه بود ما امروز درافغانستان علنی هرچیز گفته ونوشته میتوانیم حتی راجع به رئیس جمهور خواه راست خواه کذب !

>>>   قبل از انقلاب ایران از نظر طب بیسیار عقب افتاده بود.از هند و ...دکتور وارد میکرد اما امروزحتی اجانب هم برای درمان به این ملک می ایند.نمونه ان بیمارستان مغز و اعصاب پروفیسور سمیعی است که تا 6 ماه دیگر افتتاح میشود و قطب بزرگ جراحی مغز دنیا است.در اینترنت بگردید در مورد ان بیشتر میدانید.حالا پیشرفت های فضایی و اتمی و نظامی و ابادی و ساخت هزاران کیلومتر راه اهن و بزرگراه و دهها نیروگاه برق که از وارد کننده برق ان رابه صادرکتننده برق تبدیل کرده و پالایشگاه جدید مثل ستاره خلیج فارس که ایران را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان بنزین و گازوئیل و.....تبدیل میکند و پتروشیمیا مثل عسلویه و مراکز علمی مثل رویان که در دنیا در شبیه سازی موجودات معتبر است و ساخت کشتی اقیانوس پیما و .......اگر به دهات این کشور هم کسی برود با تعجب میبیند که از نعمت برق و اب بهداشتی و جاده اسفالت و تلفن و گاز و خانه بهداشت و... برخوردار است چنانکه هیچ تفاوتی با امکانات یک شهرنشین ندارد.نفوذش را هم از دروازه های چین تا افریقا تا امریکای لاتین هم میبینیم.کشوری به شدت دیکتاتوری در قبل از انقلاب اما اکنون همه ارکان حکومتش مستقیم یا با واسطه شورایی که مردم انتخاب میکنن توسط مردم انتخاب میشود.تلوزیونی که دو شبکه برای نمایش فیلم های خلاف اسلام داشت را با تلوزیون گسترده ای با شبکه های قدرتمند و بین المللی مثل پرس تی وی و العالم و هیسپان تی وی مقایسه کنید .ارامش و امنیتش را هم در حالیکه از افغانستان تا شمال افریقا در حال جنگ است میبینید انهم با وجود دشمنان قدرتمندی مثل امریکا و اسرائیل که می خواهند در هر وقتی که میشود امنیتش را از بین ببرند و همه این موفقیت ها هم در شرایط قطع ارتباط با امریکا و تحریم های گسترده بین المللی بوده است. حالا این را با وضعی که افغانستان از 40 سال پیش تا الان و حتی همین حالا در حال طی کردن ان است مقایسه کنید.با ای وضع ایا 40 سال بعد بهتر از گذشته خواهد بود؟؟؟؟؟؟؟
اسحاق زهی

>>>   خوشحال هستم که ایران در نانو تکنولوزی مقام هفتم دنیا را دارد . خوشحال هستم که ایران جزو ده کشور صاحب تکنولوزی پرتاب ماهواره به فضا است . خوشحال هستم که ایران در حالی که 37 سال است از سوی قدرت های بزرگ در تحریم بوده تمام نیاز های نظامی خودش را در داخل کشور تولید می کند . خوشحال هستم که هواپیمای بدون سرنشین آر کیو 170 یکبار وارد فضای ایران شد و سرنگون شد . خوشحال هستم که ایران جزو چهار کشوری است که قادر است پهباد های تهاجمی تولید کند . خوشحال هستم که ایران از طرف وزیر جنگ آمریکا چهارمین قدرت موشکی دنیا اعلام شد . خوشحال هستم که با وجود تمام کارشکنی های شیاطین دنیا ایران یکی از قطب های اتمی صلح آمیز دنیا شده است . خوشحال هستم که با وجود ناو های هواپیما بر آمریکا در خلیج فارس ایران قدرت بلامنازع خلیج فارس است . خوشحال هستم که ایران نزدیک به چهار ملیون دانشجو دارد . خوشحال هستم که در ایران هر سال یک انتخابات با مشارکت بالای مردم بر گزار می شود . خوشحال هستم که تمام آزادگان جهان ایران را دوست خود می دانند و تمام سلطه گران و ایادی اشان ایران را دشمن می دانند . خوشحال هستم که ایران را در دنیا به نفت اش نمی شناسند چون الان دیگر روزی 700 هزار بشکه بیشتر صادر نمی کند . خوشحال هستم که روستاهای ایران از نعمت آب و برق و گاز و جاده آسفالته و بهداری و زمین ورزش و پارک و غیره برخوردارند . خوشحال هستم که در مذاکرات هسته ای یک طرف میز نمایندگان شش کشور قدرتمند جهان قرار دارند و اینسوی میز نماینده ایران اما نتوانسته اند مچ نماینده ایران را بخوابانند . خوشحال هستم که ایران بدون بدون هیچ رابطه ای با آمریکا و اروپا توانسته است به رتبه هفدهم اقتصادی دنیا برسد . خوشحال هستم که ...
و بسیار متاسفم که برادر افغانی من هنوز نمی داند که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی سه دهه قبل از هم فرو پاشید و اکنون رژیمی با تفکرات سرمایه داری بر روسیه حاکم است و خیلی وقت است که رهبران روسیه خود را کمونیست نمی دانند و همان برنامه های اقتصادی غربی را پیاده می کنند .

>>>   ایران اگر بجای رسیده بخاطر آن است که از کثرت به وحدت رسید اما ما هنوز در قید و بند هفتگانه و هشت گانه هستیم

>>>   دموکراسی را در افغانستان هم دیدیم.
انتخاباتی که باعث خنده همگان شد و معلوم نشد چه کسی گوسفندان را چاق کرد؟
در آخر هم که دو گروه رقیب با هم توافق کردند و به ریش مردم خندیدند.
اصلا چرا این نمایش انتخاباتی را اجرا کردند و پول برای آن خرج کردند؟ خوب از اول با دوستی کنار هم حکومت میکردند و منافعشان را قسمت میکردند؟ آهان دموکراسی هست، یادم نبود.
در ایران هم زمانی که شاه ضعیف بود آزادی بیان خیلی زیاد بود
اما کمی که قدرت گرفت همه لال شدند، شما هم زیاد به این آزادی بیان دل خوش نباشید.
محسن از البرز

>>>   مقایسه افغانستان با نیپال مناسب است نه ایران
مشابهت های نپال افغانستان :
هردو افتخار مخدر سالار جهان را داشتند وداریم قبلا نپال فعلا ما نفوس نپال 27 ملیون است نفوس افغانستان هم همین حدود است هردو کشور کوهستانی است ما هندوکش راداریم نپال اورست را هردو کشور زمانی تمام اعضای فامیل رئیس جمهور یا شاه خودرا دسته جمعی از بین بردند ما فامیل داود خان را نپال فامیل شاه پیرند را شانرا افغانستان هم سال ها مصروف جنگ بود نپال هم در ده سال جنگ داخلی 13 هزار انسانرا درجنگ های بین خود کشتند ما اگر کمونست ها داشتیم نپال مائوست ها دارد افغانستان از اقوام مختلف تشکیل شده نپال هم 140 طایفه وقبیله دارد افغانستان زراعتی است ونپال هم اکثریت مردم نپال به آب وبرق دسترسی ندارند ما هم چنان

>>>   امتیاز ایران از افغانستان موقعیت جغرافیائی و اقتصاد نفتی آنست

>>>   بــــه ((خوشحال هستم که ایران در نانو تکنولوزی مقام هفتم دنیا را دارد ))ایران به نسبت موقعیت خوب جغرا فیائی ونفت سرشارکه دارد باید زندگی مردم ایران بهتر از زندگی اروپائی ها میبود باید درامد سرانه هرایرانی برابر با مردم جرمنی یا فرانسه میبود مثلا درامد سشالانه یک اسرائیلی صد برابر درامد یک ایرانی است مردم ایران هم مانند مردم ما زیادترین پناهندگان در غرب هستند مثلا یک ایرانی یکسال را درفرود گاه پاریس سپری کرد تا برایش پناهندگی داده شود گذشته از اینها قفس طلائی را همه مردم قبول ندارند بجز بعضی ها
راستگو

>>>   آزادی در زمان شاه همین قدر بود که مردم باید شاهنشاه میگفتند و گفتن شاه از شروع انقلاب جا افتاد واین تنزل یک اهرم مردمی شد تا مردم سقوط شاه رابا دست خود به نتیجه برسانند و حتی نیروهای چپ ، راست ، اقلیت های مذهبی اعم از زرتشتی ، کلیمی ، مسیحی ، همه و همه با میل و رقبت در انقلاب شرکت داشتند و می توان گفت که چپ های ایران که در زندان های شاه اعدام می شدند در این انقلاب ماندگار شرکت داشتند.

>>>   خوشحالم که کورش کبیر اولین قوانین حقوق بشر را اعلام کرد و فرمان داد که در تمام سرزمین های پهناور تحت فرمان پارس هر کس به دین خود و به زبان خود باشد ، و متاسف هستم که بعد از بیست و پنج قرن در همسایگی ما دیگران را به خاطر دیگر اندیشی تکفیر می کنند و سر می برند . خوشحال هستم که روم در تاریخ هزار ساله اش حدود هفتصد سال با ایران در جنگ بود و هیچ دستاوردی نداشت و چهار امپراطورش در مرزهای ایران کشته شدند و یکی اشان اسیر ایرانیان گردید . خوشحال هستم که رسول خدا سلمان پارسی را از اهل بیت خود خواندند . خوشحال هستم که پیامبر خدا فرمودند اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی از پارس بدان دست می یابند . خوشحال هستم که انقلاب عظیم ایران با خواسته های اسلامی به پیروزی رسید و نه به خاطر مسائل دنیوی و مادی . خوشحال هستم که سه دهه است که ایران در همه زمینه ها از کارشناسان داخلی استفاده می کند و دستش پیش بیگانگان دراز نیست . خوشحال هستم امریکا در صدو بیست کشور دنیا پایگاه و مستشار نظامی دارد اما در سرزمین بسیار استراتژیک ایران حتی سفارتخانه و نمایندگی هم نمی تواند داشته باشد .

>>>   من هم به عنوان يك ايراني اميدوارم مردم افغانستان تعصبهاي قوميتي را كنار بگذارند و به يك افغانستان آباد فكر كنند و دست در دست همديگر كشورشان را بسازند.

>>>   در جواب نظر دهنده یکی مانده به آخر.......، واقعأ هرچه گفتی راست گفتی ، حرفهای شما منعکس کننده نظرما هم هست و خدا کند آن لانه جاسوسی هیچ وقت با ز نشود ، درست است که ما در ایران زندگی نمی کنیم اما این بدین معنی نیست که از وقایع دنیا و مسائل ایران بدورهستیم ، بهترین ها را برای شما آرزومندم و چون ۳۵ سال است که از نزدیک در خارج از کشور با افغانستانی ها آشنا هستم و کار کردم ، بزرگترین آرزوی قلبی ما اینست که یک روز افغانستان بقدری مستقل باشد که هر امریکائی یا اروپائی که می خواهد از افغانستان به عنوان توریست دیدن کند یکسال انتظار بکشد تا ویزای توریستی بگیرد ، چه برسد به مستشارهای نظامی و خدا کند خود افغانستانی به خود باوری برسند و چنین هدفی را برای سربلندی و آرامش کشورشان دنبال کنند و یک تشکر خاص از سایت « پایگاه اطلاع رسانی افغانستان » که باعث شد ما فارسی زبانان بیشتری را در این دنیای آشفته بازار پیدا کنیم ، موفق و پیروز باشید.

>>>   خوشحال هستم که شعار دائمی المپیک قوی ترین ، سریع ترین و بالاترین است و در چند دوره گذشته المپیک قوی ترین شخص المپیک یک ایرانی معرفی می شود ( اکنون سلیمی و قبل از او رضا زاده ) ، خوشحال هستم که رکورد بیشترین گل زده در بازی های ملی جهان در اختیار علی دائی است که یک ایرانی است ، خوشحال هستم که اولین زن مسلمان فضاورد یک ایرانی است ، خوشحال هستم که در بین کشورهای مسلمان ایران اولین کشوری است که موجود زنده را با ماهواره بر ساخت ایران به فضا فرستاد و سالم به زمین بر گرداند ، خوشحال هستم که فضانوردان ایرانی برای فرستادن انسان به فضا تلاش می کنند ، خوشحال هستم که ماهواره با طراحی ایرانی و ساخت داخل با ماهواره بر ایرانی هم اکنون به دور زمین در حال گردش است ، خوشحال هستم که ایران از معدود کشور هائی است توانسته است موجود زنده ای را به روش تکثیر سلولی تولید کند ، خوشحال هستم که ایران توانسته است ده ها داروی حساس سرطانی و ام اس و غیره را به ثبت جهانی برساند و به تولید انبوه برشاند ، خوشحال هستم که پس از پیروزی انقلاب صدها سدبزرگ و بسیار بزرگ و هزاران سد کوچک و متوسط به دست کارشناسان ایرانی طراحی و اجرا شد ، خوشحال هستم که در ایران در قالب مسکن مهر برای چهار و نیم ملیون خانوار ایرانی طرح ساخت مسکن برنامه ریزی شد و اکنون نزدیک به سه ملیون واحد به خانواده ها تحویل داده شده و الباقی در آینده نزدیک تکمیل و تحویل داده می شود ، خوشحال هستم که در ایران هزاران کیلومتر بزرگراه و جاده های چند بانده به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است ، خوشحال هستم که تقریبا تمام روستاهای ایران از جاده آسفالته برخوردارند ، خوشحال هستم که سواد عمومی نسل های جدید روستائی با شهرنشینان یکسان است ، خوشحال هستم که چپاول کنندگان بیت المال حتی اگر کسی مانند معاون اول رئیس جمهور باشد در ایران به زندان فرستاده می شود ، خوشحال هستم که تمام مقام ها و مناصب کشور حتی اعضاء خبرگان که میتواند رهبری را تعیین یا برکنار کنند با رای مردم انتخاب می شوند .

>>>   راستگو سعی کن راست بگویی...

>>>   در جواب فردی که افغانستان را با نپال مقایسه کرده بود ، حال به طنز یا واقعیت......، در نپال فستیوالی هست بنام «جشنواره گادهیمای» که هر۵ سال یکبار در نپال انجام می شود و در این فستیوال تعداد ۲۰۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰۰ حیوانات مثل موش ، کبوتر، خروس ، بز، گوسفند و گاو را قربانی می کنند نه برای غذا بلکه برای خوش شانسی ، خوشبختی ، سعادت ، توفیق ، اقبال ، بخت خوب ، داشتن فرزند پسر، و هزاران خرافات دیگر​​​​.....ولازم به یادآوریست که ، کسانی که به طرز فجیهی در حالیکه حیوان ایستاده است و فرد هم قصاب نیست و تجربه ندارد با طبربر گردن آن حیوان میزند ویک صحنه زشت و دلخراش خون آلود که همیشه نه تنها مورد اعتراض گیاه خواران از گوشه و کنار دنیا می شود ، بلکه پیش بینی شده ه نسل حیوانات در نپال رو به انقراض است ......وسوأل اینجانب از شما اینست که آیا در افغانستان بعنوان یک کشورمسلمان چنین فستیوالی هست ؟ اگر با ور ندارید مراجعه بفرمائید به اینترنت ، یوتیوب ، و منابع دیگر......مطمئن هستم که با دیدن صحنه های دلخراش این فستیوال مصحک تازه متوجه می شوید که چقدر به کشور عزیزتان توحین کردید و یک ویدئو که جنبه آموزشی دارد در یوتیوب هست وطبق اصول اسلام همه چیز را توضیح میدهد که حیوان چگونه باید ذبح شود ، یک قصاب ، یک چاقو در نهایت آرامش بدون اینکه حیوان چاقویا خون ریخته شده حیوان دیگه راببیند در ضمن تمام حیوانات یک روز قبل از ذبحشان با خبر می شوند ، و حیوانات هم خدا را پرستش می کنند به همین دلیل است که قصاب با گفتن اسم خدا حیوان خود را تسلیم خدا میکند و آنوقت است که آن گوشت حلال است ، این ویدئو در دو قسمت در یوتیوب است...

>>>   نخستین زن فضانورد والنتینا ترشکووا کیهان‌نورد روسی است که در ۶ مارس ۱۹۶۳ میلادی با فضاپیمای وستک-۶ به فضا رفت. نخستین فضانورد زن که اقدام به راهپیمایی فضایی کرد، اسوتلانا ساویتسکایا کیهان‌نورد روسی است که در ۲۵ ژوئیه ۱۹۸۴ پس از خروج از ایستگاه فضایی سالیوت-۷ به مدت ۳ ساعت و ۳۵ دقیقه در مدار زمین به راهپیمایی پرداخت. وی همچنین دومین فضانورد زن جهان است

>>>   ای افغان حدالق از تاجک یاد بگیر.تاجیکستان با حسن روابط با ایران بسیار منافع برده است.نیروگاههای سنگ توده 1 و 2 که ببیشتر برق او را محیا میکند.اعمار تونل بزرگی که شرق و غرب این ملک را که در زمستان کلا قطع میشد انهم با سرمایه و علم ایران .خانه سازی و مکتب سازی کرده.جهانگردان زیادی از ایران سالانه به ان سرزمین می روند.کارخانه سیمان اعمار کرده و خیلی کارهای دیگر.انوقت بعضی وطنداران افغان بعد از 13 سال که خوب از امریکا و مزدورانش خوردند اواره اند یا دنبال اواره گی همچنان از غرب میگویند و پیشرفت های نداشته.حداقل از ای تاجیکستان یاد بگیرید که وسعت و منابع و نفوسش 50 فیصد افغانستان هم نیست.همین است که نام ای نفوس را فغان گذاشته اند و ملکشان فغانستان.فقط بلدند گپ بزنند و انهم چه گپ هایی.نه به درد دنیایشان می خورد نه به درد اخرتشان!

>>>   نخستین زن مسلمان فضانورد ، خانم انوشه انصاری است که ایرانی است .

>>>   مـــوارد مشابهت ها با نپال صرف همان چند سطر است که نوشتم نه دین فرهنگ وآداب ورسوم مثلا چندسال پیش این مصیبت را برما یا نپال امروزه داشت که مانند افغانستان به نسبت جنگ ومشکلات داخلی بیشترین تولید کشت مواد مخدر درجهان را داشت که امروز این به این بدبختی ما دچار هستیم یا مثال دوکودتا وچند یا نفوس یا کوهستانی ..

>>>   ........ در جواب فردی که افغانستان را با نپال مقایسه کرده بود ، حال به طنز یا واقعیت......، در نپال فستیوالی هست بنام.......
بیرار جان چه ربطی داشت؟هر جا فرهنگ خود دارد.در همان نپال نظاره کن نفوسش دارند چطور زندگانی میکنن.چه امنیت و ارامشی هست.در همان نپال کوهنوردان از سراسر دنیا برای کوهنوردی به ای سرزمین روانه میشوند.اما در مورد ذبح حیوانات حتما کار بدی میکنند اما چرا از ذبح همیشگی انسانها در افغانستان گپ نمیزنی؟در افغانستان روزانه انسانها ذبح میشوند.حکومت توان برقرای امنیت ندارد.در شهرهای مهم هم هر روز بمب میگذارند و اجساد تکه تکه شده نفوس ای ملک را همه میبینند.فساد بیداد میکند.کجا است شهردار کابل.کابل مثلا مرکز سیاسی و اقتصادی افغانستان است.برو نظر کن چه بر نفوسش میگذرد.که بعد کلی دزدی فرار میکند.ای کاش حداقل با نپال میشد مقایسه کرد اما اگر نپال یک درد دارد افغانستان صدها درد بی درمان.

>>>   بـه دوست خوشحال ایرانی !
به همه خوشی های شما ازبابت پیشرفت ایران ماهم به آن خوش هستیم درضمن ما به این هم خوش هستیم که باوجود اینقدر دست آورد ها وپشیرفت تکنالوژی درکشورشما یک دانشجوی مهاجـــر افغان در سطح کل کشورشما مقام اول را از خود میکند که حتما در رسانه های خود تصویرش رادیده اید همچنان موضوع سانترفیوژ جوان مهاجر دیگر بنام مصطفی
در استان بامیان افغانستان جوان 16 ساله در دکان خوردش که جز چند پیچ گوشتی وچند پیچ ومهره چیزدیگریندارد مصروف کاربالای طرح راکت دوربرد است فردی دیگری در آستان هلمند موفقانه از جو زمین خارج شد وبگشت که حتی انگریزها آنرا فرا زمینی پنداشتند وامریکائی ها می گفتند UFO هست او در برگشت گفت که نظریه بیگ بنگ ناقص است چنانچه گفته بودند سرعت کهکشانها آهسته آهسته از سرعت اولیه کمترشده در حالیکه بهمان سرعت اولی از یک دیگر فاصله می گیرند

>>>   در حواب به ....نخستین زن فضانورد والنتینا ترشکووا کیهان‌نورد
برادرعزیز ایشان فرمودند اولین زن فضانورد مسلمان دنیا.که کاملا صحیح است.کمی در خواندن مطالب دقت کن بعد نظر بده..

>>>   ... بـه دوست خوشحال ایرانی !
به همه خوشی های شما ازبابت پیشرفت ایران ماهم به آن خوش هستیم درضمن ما به این هم خوش هستیم که باوج.....اینها که گفتی جدی گفتی یا شوخی میکنی؟؟
یعنی چی در هلمند یک نفر رفت فضا یعنی چی راکت دوربرد در کارگاهش ساخته؟؟زشت است این حرفها.ملت افغانستان را اینگونه در مقابل دیگران دارای جهل نشان ندهید.

>>>   افغانستان کشوری زیبا و با تمدن هست...دوستدار افغانستان...
یه ایرانی

>>>   من این خوشحالی ها را برای فقط در جواب آن آقایی نوشتم که با طعنه مطلب نوشته بود و برای حسن ختام مطلب مینویسم که بسیار خوشحالم که بسیاری از افتخارات من مرهون مردمانی است که روزگاری نزدیکترین برادران من بودند ، پاره تن من بودند . من به ابن سینا و فارابی و مولوی و خوارزمی و نیز به تمام برادران مجاهد و استکبار ستیز سرزمین مردان ( افغانستان ) افتخار می کنم . من از پیشرفت مردم افغانستان خوشحال می شوم و به آن افتخار می کنم .
موفق باشید

>>>   بهتر است افغانستان با فلسطین مقایسه شود که به تصرف بیگانگان درآمده
>>>   ایران یک ملت است کشور خودرا با وحدت ملی ترقی دادند افغانستان هنوز قبیله سالاری است قبیله عامل عقب ماندګی کشور شده است تاکه قبیله سالاری باشد عقب مانده ګی فرهنګیَ ذهنی اقتصادی باز سازی تعلیم وتربیه تحصیلات عالی حقوق مدنی حقوق بشر حقوق زنان واطفال همه وجود داشته همه در بند وګرو قبیله است اګر انتحاری است اګر قوم پرستی است اګر حق تلفی است اګر جنګ است اګر بیعدالتی است اګر روابط بالا تر از ضوابط است اګر تقلب است اګر فساد اداری واختلاس وارتشا است همه وهمه محصول قبیله سالاران کج آهنګ وثبات پرست وطن فروشان قرون متمادی اند که کشور را به ملت شدن نمیګذارند حتا از تذکره های الکترونیک هم هراس داشته موانع ایجاد میکنند وهمه ملیت هارا نفی میکنند پس افغانستان یک کشور عقب نګهداشته شده است کمونست آن هم محصول یک جامعه عقب مانده بود مفهوم اصلی کمونیزم را نمیدانستند مسمان هایش هم مفهوم اصلی اسلام را نمیدانستند همدیګر خودرا درجنګ های درونی وتنظیمیکشتند.ویران کردند تاراج کردند سربریدند بستند ورفتند همچنان کمونست ها هم بجان یکدیګر افتیدند وکشتند و رفتندږپس ایران ملت است افغانستان هنوز درمرحله ملت سازی هنوز نرسیده درقید قبیله سالاران متعصب وتبعیز پرستان متعصب قرار دارد.
بااحترامات فایقه داکتر عبید

>>>   به امید پیشرفت و کامیابی همتباران خراسانی ما
از ایران

>>>   برادران عزیز مسلمان افغانی ام ما ایرانی ها رهبران امام گونه داریم که فقط از خدا می ترسند وبس و ملتی داریم که حقیقتا از جان ودل پیروشان هستیم وخدایی داریم که به او عشق می ورزیم چرا شما نباید اسلام را الگوی خود قرار دهید

>>>   برادران وخواهران مسلمان و همزبان تاجکستان وایران زمین .امشب همه باهم بدربار ایزد بی نیاز که آفرید گار همه جهان جهانیان است دعا کنیم که سردمداران خود فروخته متعصب دشمن وحدت وبرادری را در سرزمین ما ازبین برده واز ریشه آنها را نابود سازد تا مردم ما هم از لذت برادری وبرابری اسلامی مستفید گردد

>>>   خیلی خوب بود

>>>   سلام و درود بر افغانستان
تا زمانی که افغان ها از قوم گرایی فاصله نگیرند نمی توات اینده را برای این کشور روشن دید.
a.chb

>>>   این چی حرفهایی است که میزنید کسانیکه باعث ایجاد دشمنی ملتها میشوند مردم عادی نیستند بلکه سیاست... کشورها و سیاستهای غلط شان است.
در سفر بطرف آلمان چندین بار مهاجران ایرانی با ما بودند، ما مشکلی با آنها نداشتیم و برای آنکه از سرحد کشورهای بالکان بگذرند گفتند افغان اند و ما هم برای کمک به آنها گفتیم بلی. چند جوان افغان دختران ایرانی را خانم خود گفته برای عبور از سرحد کمک کردند. ما همه انسان هستیم و باید به هم احترام بگذاریم و انسانیت و اسلامیت خود را فراموش نکنیم انسانیت و اسلامیت مرز ندارد. و نباید کورکورانه از سیاستهای ... پیروی کنیم.
کریمی

>>>   در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آرزوی بهترین ها را برای مردم شریف ایران دارم.

>>>   من. روزهای خوبی رابرای اینده افقانستان پیشبینی میکنم امیدوارم امنیت حاکم شودبه دنبالش پیشرفت هم حاصل میشود.

>>>   برای افقانستان عزیزومردم خوب وهمزبانان عزیزارزوی س افرازی دارم.

>>>   کجاست منطق عمومی که درس عبرت بگیریم.
مسؤلین کشور ما بجای اینکه حقیقت را درک کنند بیشتر گرایش به کشورهای غیر اسلامی دارند.

>>>   افغانستان به دست دزدهای غربی امریکای اداره میشود که هرگز امید اباد شدن این کشور را نداریم. چرا که اشغالگران غربی در هر جاه دنیا که چپاول و دزدی کردند انکشور را ویران کردند نه اباد .

>>>   همه عقب مانده گي اين كشور حاصل رهبري دولت...افغانستان است ، از قوم پرستي و تعصب كور هنوذ كه هنوذ است خلاصي ندارد و ادامه دارد
تا اين وضع است عقب مانده گي هم ادامه خواهد كرد ، اب از بالا گنيده، ملت كه تقصير ندارد ما را مثل گوسفند به هر طرف كه به چريدن برد قبول كنيم ، عاقبت بخير

>>>   بياييد خراساني باشيم
بياييد همانگونه كه اوغانها كامپاين همه افغان هستيم ره را انداختند برادران خراساني هم بيكار ننشينيد وكامپاين من افغان نيستم وخراساني ام
را براه اندازيد بياييد هوييت خودمان را احياء كنيم بياييد تنفرو انزجار خودمان را اينگونه ازين قوم ... اعلام كنيم
اوغان يعني بي تمدني
اوغان يعني ...
اوغان يعني انتخار
اوغان يعني انفجار
اوغان يعني دشمن مدنيت
اوغان يعني دشمن بشريت
اوغان يعني مزدور بيگانه
اوغان يعني وطن فروش
اوغان يعني.....
اوغان يعني .....
من افغان نيستم
من خراساني ام
زنده بايد خراسان بزرگ

>>>   دروغ هاى كه از ان نفرت دارم:
ما همه برادر و برابريم، اقوام در افغانستان با هم برادر اند ، مسلمانان همه با هم برادر اند.
اگر راست مى گويد اين همه نفرت، تفرقه و خون ريزى چيست؟!

>>>   بسمه تعالی
آیا افغانستان و تاجیکستان در پایان تاریخ به ایران می پیوندند ؟
رضا مهریزی
چندی پیش به کتابی برخوردم که در آن نویسنده مدعی بود که اکنون و در این برهه از تاریخ که ما هستیم تاریخ به آغاز خود بازگشته است و کشورهای چین و هند و ایران که پایه گزاران تمدن بشری هستند مجددا قدرتمند شده اند .
نمی دانم شما تا چه حد با نظرات این نویسنده موافق هستید اما بنده معتقدم نه تنها این نظردرست است بلکه اگر درست هم نبود جا داشت همه ما سعی کنیم که درست از آب درآید .
امروزه چین یکی از پنج کشور برتر جهان است و جایگاه تاریخی خود ، و حتی بیش از جایگاه تاریخی خود ، را کسب کرده است .
هند نیز از همه لحاظ جزو ده کشور بزرگ جهان محسوب می شود وجایگاهش در جهان روز به روز در حال بهبود است .
ایران نیز جزو بیست کشور جهان از همه لحاظ می باشد . شاید جایگاه ایران و اینکه اولین تمدن محوری و بزرگ تاریخ ، یعنی تمدن ایران هخامنشی ، از آن ِ آن می باشد و سومین تمدن بزرگ و محوری تاریخ ، یعنی تمدن اسلام و ایران ، زاده سعی و تلاش ایرانیان می باشد حقش این نباشد که جزو بیست کشور اول جهان باشد بلکه بهتر است حداقل جزو ده کشور اول جهان از همه لحاظ باشد .
برای اینکه ایران جزو ده کشور اول جهان بشود نیاز به سرزمین و جمعیت بیشتری دارد .
اگر دو کشور افغانستان و تاجیکستان با ایران متحد شوند ایران می تواند جایگاهی که همان قرار گرفتن در جمع ده کشور اول جهان است بیابد . البته این تنها به نفع ایران نیست بلکه افغانستان و تاجیکستان هم که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند می توانند ضمن اتحاد با ایران از درآمدهای نفتی ایران بهرمند شوند و از این فقر و فاقه به درآیند . ضمن اینکه این دو کشور به آبهای آزاد راه ندارند و در واقع در بن بست قرار گرفته اند و با اتحاد با ایران می توانند از این حالت بن بستی بدرآیند . علاوه بر اینکه افغانستان که از وجود طالبان رنج می برد می تواند با اتکا به ارتش مسلمان و هم زبان ایران از نا امنی و طالبان نجات یابد .
البته این اتحاد در این برهه از تاریخ که در واقع پایان تاریخ است به نفع هر سه کشور می باشد و موجب ارتقای جایگاه آنان در جهان می شود . البته ممکن است در هر سه کشور مخالفانی با این طرح وجود داشته باشند اما اگر همه آنها با دور اندیشی فکر کنند تصدیق می کنند این کار به نفع همگان است و بهتر است بجای تعصب کور جاهلی روشن اندیشی را جایگزین آن سازیم .

>>>   گاندی می گوید برای رسیدن به جایی که تا حالا نرسیدیم باید از راهی رفت که تا به حال نرفتیم . ملت افغانستان باید با تکیه بر جوانان تحصیلکرده و روشنفکران و روحانیون راه خود را در تاریخ پیدا کند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است