جای عقب نشینی دوستم را خیز مسعود می گیرد
تا زمانی که کشورهای دخیل منافع‌شان از طریق گروه‌های تروریستی تامین نشود، روند صلح نتیجه نمی‌دهد. می توان مدعی شد که تاجیک ها به کمک ازبک ها می شتابند تا شمال سقوط نکند و بیش از این در باتلاق وعده ی طالبان و امریکا فرو نرود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۴    ۱۳۹۴/۱۱/۲۰ کد خبر: 111611 منبع: پرینت

درحالی که ماه ها قبل، جنرال عبدالرشید دوستم از ترفند مصالحه به گونه ای خاص و شیوه ی خودش بیزاری جسته و با آماده سازی لشکری از سربازان و ارتشیان تحت نفوذش، علیه طالبان اعلان جنگ داده و رسما آنان را از صفحات شمال عقب رانده بود؛ به حاشیه و انزوا کشانده شد و کارش ناتمام ماند تا اینکه...

تا اینکه نماینده ی ویژه ی رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب نیز از بیهوده و نمادین بودن مصالحه و مذاکرات صلح با مخالفان مسلح پرده برداشت و در حضور فرماندهان جهادی تخار و خطاب به تمام مجاهدان جنگ سالار، صلح را فریبی خواند که می بایست جنگ سخت جایش را بگیرد.

به عبارت دیگر، احمد ضیا مسعود پس از انزوای عبدالرشید دوستم از نبرد تن به تن با طالبان در صفحات شمال و نیز از چوکی قدرت در ارگ، بر آن شد تا اعلان جنگ بدهد و مواضع خود را در برابر ترفند بی معنا و بی حاصل صلح و نشست های چند جانبه شفاف سازی نماید.

درخصوص هشدارهای نماینده ی ویژه ی رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب چهره ی شاخص تاجیک ها در تشدید و تداوم حملات همه جانبه ی طالبان با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا، نیز باید گفت این مساله بارها مورد بحث و تایید قرار گرفته اما حکومت همچنان به مذاکرات مستقیم با مخالفان مسلح در زمستان امیدوار است یا نقاب امیدواری بر چهره می زند.

اینکه وی نسبت به سقوط ولایات شمال شرقی بدست طالبان درصورت عدم مبارزه و جنگ تمام عیار فرماندهان جهادی در تخار و بدخشان و قندوز هشدار داده است؛ اینگونه تفسیر می شود که جای عقب نشینی دوستم را خیز احمد ضیا مسعود می گیرد تا صفحات شمال شاهد براه افتادن دریای خون نباشد.

به نقل از این چهره ی شاخص تاجیک ها، "تا زمانی که کشورهای دخیل در مساله افغانستان منافع‌شان از طریق گروه‌های تروریستی تامین نشود، روند صلح نتیجه نمی‌دهد" بنابراین می توان مدعی شد که تاجیک ها به کمک ازبک ها می شتابند تا شمال سقوط نکند و بیش از این در باتلاق وعده ی طالبان و امریکا فرو نرود.

شایان ذکر است نشست های چهارجانبه ی صلح با سه دور بی نتیجه به دور چهارم در 23 فوریه موکول شده است و همچنان طالبان و امریکا برای تغییر مواضع خود شروط تعیین می کنند ولی حکومت گوش به فرمان است و هیچ ابتکار عملی از خود نشان نمی دهد. باید منتظر ماند و دید آیا گروه های فشار که دستان دوستم را بستند دهان مسعود را نیز می بندند یا خیر؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احمد ضیا مسعود باید از اول از این پلانهای شوم باخبر می بود. حقیقت این است که پاکستانها و امریکاییها دست از حمایت طالب و داعش برنمیدارد تا زمانکه خط دیورند به امضای دولت افغانستان نرسیده .

>>>   نا امنی در افغانستان بخواطر خط دیورند است. این مسله باید حل شود.

>>>   خط دیورند خط دیورند باید حل شود

>>>   ...ادیون اصلیت خودرادردهه هفتادوفسادکاریهای اخیرتاکنون به مردم نشان دادندکه لیاقت حکومتداری وقابلیت اعتمادراندارند. اماجنرال دوستم درسابق گلم جمع است یادموکرات درهرصورت طی 16 سال اخیرازقدرت کنارمانده جانبدارانش حتی تاکنون هم چندان سهم دولتی ندارندیعنی حال درجمله افرادتازه نفس بمقایسه ...ادیون دزدی شان بین مردم فراموش شده است.
به این ترتیب جای دوستم بیشتراز.... بوده هرگاه فکرجاگزینی برجرال دوستم باشند باخت شان بلاخره قطعی است.
اگربااستفاده ازتاکتیک های زمانوی افرادقطاع الطریق سابقه راکنارمانده چهره جدید رازیرنام دموکراسی تجهیزنمایندتاشناخت مردم چندقدمی احتمال پبشرفت شان هست اماباچهره های شناخته شده اصلا کاری نصیب شان نیست بین دوسنگ آردخواهندشد.
وطندار

>>>   كجاى اين معامله گران چهره هاى شاخص تاجكان اند؟

>>>   مــــــــــــردم شما بجنگید تا ما در قصرها باشیم وفساد کنیم شما کشته شوید تاما در چوکی های خودباشیم وزارت سفارت دالر از ما مردن قحطی بیکاری تنگدستی ازشما !

>>>   با تقدیم سلامها ،با شهادت دو تن از نخبگان کشور یعنی استاد ربانی و شیر دلیر کشور احمد شاه شهید ،باید حساب کار بدست برادران تاجیک تبار ما خیلی قشنگ آمده باشند که هرگز در تحولات سیاسی ونظامی در وطن بحث از فرقه گرای ومذهب محوری وشیعه وسنّی نبود ه است بحث از این قرار است که یک مشت مزدور در طول تاریخ کشور و وطن فروش بنام پشتون که اصلاً اصالت شان مشکوک وبه بنی اسرایل می زند ، با یک....تمام عیار به جان ملت افغانستان عزیز افتاده ومی خواهند خیانت وجنایت تاریخی شان را در وطن در دنیای تکنولوژی وپیشرفت علم وآگاهی تداوم بخشند ، وبرای نیل به این هدف شیطانی از هر وسیلۀ حتی دین وقرآن وهمۀ مقدسات، بهره می گیرند .ومی خواهند مثل گذشته ای ننگین خود ملت عزیز وطن را به بردگی گرفته وخود به کرسی شاهی نیشینند که این خواب.... گوشی را فرزندان وطن اعم تاجیکان پر افتخار وطن ، اوزبکهای غیور، هزاره های فدایی وطن ،دین وفرهنگ کشور وسایر قومیت های سر افراز کشور ، در دنیای امروز با این قوم ننگین که مایۀ عار کشور شده است،یک جا دفن خواهند ساخت، فرزندان وطن ! شهادت در راه سر بلندی کشور اسلامی مان آری اما زیر بار یک قوم حقیر که امروز این چنین خنجر در گلوی ملت ومردم افغانستان گذاشته است ،هرگز وهرگز . رادمند .

>>>   اين امرالله صالح است. امرالله صالح خود را رهبر يك روند كه صد ها جوان عضو ان است ميداند. او تلاشى زياد دارد تا يكى بهترين هاى تاجيك در صحنه سياست ظاهر شود. پرسش من منحيث يك تاجيك از امرالله صالح كه ميخواهد از من و ميليون ها مانند من نمايندگى كند اين است كه ايا:
امرالله صالح همانگونه يك عكس يادگارى را با فرزند يكى از فاشيست ترين چهره هاى قبيله و يكى از بلند پايه ترين مقامات حزب خلق در دولت كمونيستى افتخار ميداند ، ايا چنين عكسى را با فرزند دستگير پنجشيرى و يا فريد احمد ... نيز افتخار خواهد دانست؟!
اين سوْال را از همه رهبرك هاى تاجيك نيز مطرح مى كنم. و توجه تمام تاجيكان را به اجنداى پنهان اين مار هاى استين كه به شدت شما را در سراشيبى سقوط قرار داده اند و امروز چنان خوار ساخته اند كه تاجيكان... زنده دفن ميشوند، در ادارات كمترين حضور را دارند ، راى شان به سرقت ميرود، هويت شان حذف ميشود، زبان شان محكوم ميشود، سران شان ترور ميشوند...... جلب مى نماييم.
هموطن تاجيك!
برخيز و خود را بشناس و دنبال كسى برو كه شجاعتى ظرفيت دفاع از شما را داشته باشد!

>>>   اقای مسعود معاون اول کرزی بود پنجاه میلیون دالر را به دوبی انتقال دادکه از طرف پولیس دوبی گرفتار اما به وساطت کرزی موصوف رها وپول شان دوباره برایش مسترد گردید اشرار وفساد پیشه گان عادت کرده اند که این ملک بی چاره راباید چور کنند اما دلم به محدی سوخت که تازه به قدرت رسیده بود اما طالع اش بور نه شد به طبق گذارش رادیو اشنا خانم مسعود در دوبی خانه رابه مبلغ سه میلیون که شکل درخت خرما رادارد ساخته اند این هم از جمله حکومت داری خوب

>>>   این هردو باز یاکم پول شده اند ویا مقام های پلاستیکی شان در خطر افتیدهوگرنه در غم ملت وسمت ومنطقه ووطن نیستند اگر میبودند نه یکبار ودوبار بلکه هر بار در خدمت کرزی وغنی ودیگران درامده سرنوشت ملت را به معامله نمی گرفتند حال هم که به صدا درامده اند صرف برای امتیاز گیری وکسب جاه ومقام اند ضیا احمد زیکه یک روز هم در پهلوی ملت نبوده ملیت تاجک ننگ دارند که اورا به رهبری بگیرند ویا حرف های غرض الود اورا بشنوندپر روی وبی حیای هم حد واندازه دارد نمیدانم این معامله گران حرفوی باز به دنبال چه خدعه ونیرنگ برامده اند وملت رذا اله ای دست واسباب بازی خود میسازند مگر تازه فهمیدند که اقایان غنی وکرزی وعبدالله خود طالب وجرئ برنامه ای بزرگ خارجی ها اند وهمین ها بودند که طالب را تا سرحدات کشور های اسیای میانه رسانیدند مگر جدیدا از بدمستی ومخموری برامده اند که این مسئله را درک نموده اند اگر باین اندازه بی خبر ونا اگاه باشند باز ملت های اوزبک وتاجک ننگ میدانند که چنین رهبران ن... داشته باشند
ضیاجان احمد زی ودوستم احمد زی بروید پول خه گیرید وهنگ خه زنید با ملت کاری نداشته باشید
زوریدلی از تگذار سانچارک

>>>   گرنه فشار وَيَا بهتر بويم طريقه هاي فشار براي اين اشخاص فقط چوكي دادن است ، دوستم به چند وكي پروراندي مثل رياست استندرد اقاي فايق را و در مشاورات مالي وزارت ماليه اقاي شيزوي را كه در سابق ريس مواد نفتي بود. نام خيلي بدّي هم از خود بجاه مانده تعين نمود و دهنش مسدود شد ،
آقاي مسعود كه اكت هاي قهرمان ملي را اغاز نموده نيز منتظر گرفتن پست پر برامد به دوستانشان است تا بتوانند از ان طريق جيب هاي خود را پر نمايد .
ايشان بايد بدانند كه أر موضوع رهبري و يا جانشان امرصاحب مطرح است. پسر وي احمد مسعود چهره برازنده و قويسم كه مي تواند اين خاليگاه را پر نمايد نه برادرانش كه با استفاده از نام ان قهرمان. صاحب داراي هاي زيادي شده اند .
زازي

>>>   حاجت گروه فشار نیست اقای مسعود بی پول شده وچنین صحنه سازی ها میکند تا ای اس ای یکمقدار پول برایش بفرستد
مسعود رهبر. تاجکها نه بلکه ...ن به تاجکها است
مگر درفاصله کوتاهی موضوع شهرک هوشمند و امدن عرب ها در هرات از یاد تان رفته این انسان های...دیگر با این خیز و... ها نمیتوانند مردم را رهنمایی کنند

>>>   بازار گرم است نه دوستم در قصه ازببکها است و نه مسعود در قصه تاجیکها ، تنور گرم است و هر کس تلاش دارد لقمه چربتری نصیبش شود.

>>>   جناب احمد ضیا مسعود هم مثل جنرال صاحب به این واقعیت پی برده اند که تاریخ مصرف شان گذشته است و دیگر جناب اشرف غنی نیازی به حضور افرادی مثل ایشان در کنارش ندارد. بنابراین موضع گیری های این چنینی بیشتر برای برگرداند آبروی رفته ای است که هرگز برنخواهد گشت. بهترین پشنهاد برای احمد ضیا این است که ایشان در فکر راه اندازی کدام رستوانت در دبی یا لندن باشد هم درآمدش خوبست و هم مشغولیت آبرومندانه برایش ایجاد می شود.

>>>   یگانه راه حل افغانستان اتحاد مردم این سرزمین است تا دشمن را از میان خود بیرون نکرده و بالای یکدیگر اعتماد نکنیم، همین دیگ است و همین کاسه؟
اما چگونه مردم ما متحد شوند تا دیگر فریب مکاره های بیرونی و درونی را نخوریم؟ تمام این سوال ها فقط یک جواب دارد: جواب و راه حل تمام مشکلات افغانها فقط چنگ زدن به ریسمان محکم الله ج و بیرون راندن خارجی های کثیف از این خاک میباشد...
فرهاد از کابل

>>>   دیروز کرزی میگفت ووغنی تایید میکرد امروز غنی میگوییدوکرزی تایید میکند ای کاش این تایید وگفتن به خیر کشور باشد که متاسفانه زمینه ساز برای جنگ های فرسایشی وبستر سازی برای حریف کشی قدرتهای بزرگ فرزندان مارا به کشتار وبزیر تیغ طالب میبرند حلقه ارک وسپیدار هم همدستان معاش خورش، شورای امنیت که خودش طالبانی است

>>>   ترسم از این است که حکومت اشرف غنی مانند حکومت نجیب الله سقوط کند زیرا بعضی متعصبین که مشاورین داکتر غنی است با مشهوره های غلط ایشان شخصیت های کلیدی ه ستون حک.مت را تشکیل میدهد آزرده شده و از حکومت فاصله میگرند مانند جنرال دوستم و احمد ضیا مسعود من منحیث یک افغان از این ناحیه تشویش دارم و باید اشرف غنی در سیاست هایش تغیر وارد کند
احمد- ننگرهار

>>>   هیچ کدام در بین مردم افغانستان محبوبیت ندارد خدا این ها صدقه قبر مسعود کند بچه ربانی در اورپا مشغول مصرف کردن پول های پدر خویش است این چه فجایع است پسر رهبر جهاد شب وروز به فساد اخلاقی مصروف است برادر ش وزیر خارجه است یک ذره خجالت بکشد

>>>   جناب ریس جمهور اشرف غنی به حرف های غلط ومنافقانه مشاورین سود جوی خود بخصوص حنیف اتمر این عضو برجسته حزب خلق وپرچم و جمعه خان همدرد اعضای برجسته حزب اسلامی کلبیدین وهمچو اشخاص دیگری از ارگ نشین عمل میکند که باعث ضعف وناتوانایی اش در کار حکومت داری گردیده وبر علاوه از نا رضایتی از عام ملت از کار کرد ریس جمهور باعث نا رضایتی از اشخاص نخبه نزدیک به ریس جمهور هم شده .بنوعی نا رضایتی شانرا بیان میدارند اگر به همین ترتیب جناب ریس جمهور زیر حرف های مشاورین وهمکاران سود جو قوم پرست شان بکاراش ادامه دهد خواهی نخواهی اکثریت ملت و بعضی اشخاص کلیدی دولت با نا رضایتی وخسته شدن از عملکرد یک جانبه وقوم پرستانه وچشم دوختن راه موفقیت اش بطرف طالبان خواهی نخواهی با بریدن اکثریت مردم وبعضی از اشخاص کلیدی دولت پایه های دولت جناب اشرف غنی ریس جمهور لرزان خواهد گردید وسرانجام حکومت تگ نظری وقومی ان که در ذات خود حکومت فاشیستی است دوام نخواهد کرد بهتر خواهد بود در این مورد جناب ریس جمهور اشرف غنی فکر وتعمق بیشتر نماید تا دلسردی های موجود از همه طرف ها برطرف گردد وبحیث یک حکومت مردم سالار مشارکتی بجای حکومت تگ قومی دوام کند وباقی بماند باز هم فکر شود .

>>>   14 سال است که صلح دروغ نتیجه نداده است و تا روز محشر خدا نتیجه نمیدهد. صلح دروغ بزرگ نظامیان پاکستان است.

>>>   ضیامسعود صالح قانونی بسماللهوغیره ها از تاجک ها نمایندگی کرده نمیتوانند زیرا این ها پول انوختند وحکومت کردند از صلاحیت های دولتی به نفع فامیلی های خود وجیب خود نمودند .این ها باندهای مافیایی زمین قاچاق بری فامیل پرستی ....من منحیث یک فرزند تاجک اینهارا دشمنان همه ءمردم میدانم نه تنها دشمنان تاجک؟ بااحترام داکتر ع.ا.ازشمالی.

>>>   در افغانستان یک انسان وطن پرست که واقیعآ مرد میدان باشد نیست ، این جنابان همه دزد قاتل ادمکش تشریف دارند به فکر مردم و ملت نیستند همه به فکر جیب خود هستند گور بابای مردم ، این جنابان می داندند مردم چه رجر می کشند وطن دارد بر باد می رود اوازه سرنای طالب از فاصله ای نزدیک به گوش می رسد غرب هم انها را کمک مالی و جانی می کند از خواب بیدار شوید .

>>>   .....دوستان بیایید دست در دست هم کشور خود کنیم آباد..... شیعه سنی مغول تاجیک ازبک هزاره پشتون و...همه افغانیم همه مسلمانیم پس بجای دشمنی با هم دوست باشیم

>>>   هموطن عزیز! لطف نموده یکبار کتاب افغانستان در مسید تاریخ را مطالعه کنید. زیاد پر حرفی نکنید افغانها از نظر جنتیکی مشکل خشونت، عاشق جنگ و خونریزی هستند دوست دارند دشمن همدیگر باشند. علم و دانش در فکر و اندیشه آنان اثر سازنده ندارد. اگر حرف مرا قبول نمیکنید یکبار تاریخ دوصدساله وطن را مطالعه کنید خواهید دید که افغانها فرهنگ و تمدن وحشیگری دارند بهمین خاطر ما در دنیا حیثیت و آبروی شرفتمندانه نداریم. ای کاش در خدمت وطن باشیم نه در خدمت بیگانه خون آشام ؟؟؟؟؟؟؟؟
اندوهگین از کوته سنگی

>>>   دوستان فریب این رهبران را نخورد هر کدامش بخاطری منافع خود کارمیکند کسی ده فکری مردم غریب وبیچاره نیست تمام اولاد های مردم مظلوم ازتمام اقوام قربانی سیاست های غلط این رهبران میشوند. خدا بالای مردم بیچاره رحم کند. تاکنون کدام پسری عالی جنابان را ندیدم که ده خط مقدم جبه رفته باشد هرکدامش ده کشورهای خارجی مصروف تحصیلات خود است . زمانی که منافع شان درخطر قرارمیگرد.به اشکال گوناگون مرد عوام رت فریب میدهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است