بهره برداری از 2 مرکز پروسس محصولات در پکتیا
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۰    ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ کد خبر: 111463 منبع: پرینت

اسد الله ضمیر وزیر زراعت آبیاری و مالداری به منظور بررسی وضعیت زراعت در ولایت پکتیا، افتتاح پروژه های آماده به بهره برداری و اعلام برنامه های جدید این وزارت به گردیز مرکز ولایت پکتیا رفت.

به گزارش وزارت زراعت، در جلسه ای که در مقر این ولایت برگزار شد، محترم نصرت ارسلا والی پکتیا، گل پادشاه مجیدی نماینده مردم پکتیا در مجلس نمایندگان، فرمانده امنیت، رییس شورای ولایتی، عده ای زیادی از علما، برزگان قوم، فرماندهان مجاهدان و نماینده های مردم حضور داشتند.

در این نشست نماینده های مردم و بزرگان قوم ضمن سپاس گذاری از فعالیت های انجام شده در راستای انکشاف زراعت در یک سال گذشته در پکتیا از مشکلات زراعت در این ولایت شکایت نمودند. کمبود آب، نبود ذخایر استراتژیک، کم رنگ بودن نقش زنان در بخش زراعت، عدم توزیع به موقع تخم های اصلاح شده بزری، ورود ادویه و نهال های بی کیفیت از پاکستان به افغانستان و مواردی دیگر از این دست، از مشکلات مهم مردم پکتیا بود که مطرح شد.

به تعقیب آن محترم اسد الله ضمیر وزیر زراعت کشور ضمن سپاسگزاری از استقبال مردم شریف پکتیا از فعالیت ها و برنامه های گسترده بخش زراعت برای سال 1395 برای این ولایت خبر داد. وی گفت: برای رشد و انکشاف باغداری در سال آینده در نظر است خدمات برنامه ملی باغداری و مالداری از 4 ولسوالی به 9 ولسوالی این ولایت گسترش داده شود. ضمیر گفت: طی همین پلان ما در نظر داریم 3000 جریب باغ جدید در این ولایت احداث نماییم. همچنان باغ های کهنه را عصری سازی خواهیم کرد.

ما در نظر داریم باغ های متراکم و نیمه متراکم را در این ولایت احداث کنیم و در هر باغ بین 400 تا 700 نهال غرس نماییم. این نهال ها در سال اول کمتر اما در سال های دوم و سوم به طور کامل حاصل خواهند داد. از مردم تقاضا دارم تا نهال های بی کیفیت وارداتی را خریداری نکنند و نهال های تصدیق شده وزارت زراعت را که با 75 درصد تخفیف به دست آورند. در ضمن دراین همین سال 500 فارم کوچک مرغ داری و 1000 گرین هاوس یا سبز خانه کوچک برای زنان نیز ایجادمی شود. احداث 20 سبز خانه بزرگ بخش دیگر از برنامه های وزارت زراعت برای سال آینده خورشیدی در ولایت پکتیا است.

ما برای ذخیره آب و حل مشکلات آبیاری در پکتیا در نظر داریم 20 حوض بزرگ ذخیره آب در این ولایت اعمار کنیم و درکنار آن در جریان همین سال 5 سربند آب نیز ایجاد می شود. وزیر زراعت کشور همچنان از پلان ایجاد یک ذخیره استراتژیک 5000 تن به مردم خبر داد که کار آن در جریان سال 1395 عملی خواهد شد وی افزود: در بخش مالداری در جریان همین سال بیش از 200 هزار دوز واکسین حیوانی دراین ولایت تطبیق می شود. در ضمن برای انکشاف زنبور داری دراین ولایت نیز برنامه های مشخصی روی دست است.

فعالیت های مقدماتی برای سروی جنگلات جلغوزه، تجربه استفاده از واترپمپ های آفتابی، توزیع تخم های اصلاح شده بزری و کود کیمیایی بخش های دیگر از برنامه های وزیر زراعت به ولایت پکتیا بود که تشریح گردید.

در قسمت دیگر دیدار از ولایت پکتیا، وزیر زراعت کشور مرکز پروسس و بسته بندی محصولات زراعتی را در شهر گردیز افتتاح نمود. یک مرکز مشابه در ولسوالی سید کرم این ولایت نیز درهمین روز مورد بهره برداری قرار گرفت. این مراکز توسط پروژه زیر بنا و مارکت وزارت زراعت به هزینه 236 هزار دالر اعمار شده که در یک شبانه روز ظرفیت پروسس و بسته بندی 7 متریک تن میوه را دارد. مرکز یاد شده دارای بخش های شستشو، پاک کاری، بسته بندی، ذخیره گاه و خشک کننده های آفتابی است و از کمک بانک انکشاف آسیایی از طریق بودجه انکشافی دولت اعمار شده است.

در دیدار از ولایت پکتیا مردم شریف این ولایت با ابراز قدر دانی از زحمات بی شایبه رهبری و مسوولان وزارت زراعت در امر بهبود و انکشاف زراعت از خداوند برای آنها موفقیت های بیشتر تمنا نمودند. در پایان دیدار، وزیر زراعت کشور همراه با والی پکتیا در یک کنفرانس مشترک خبری حضور یافت و به پرسش های خبرنگاران پاسخ اریه نمودند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است