ولید معلم: عربستان و داعش یکی هستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ کد خبر: 111454 منبع: پرینت

وزیر امور خارجه سوریه گفت که مشترکات زیادی میان رفتار گروه تروریستی "داعش" و عربستان سعودی وجود دارد.

ه گزارش افکارخبر، ولید معلم ظهر شنبه در نشست خبری در دمشق افزود که اشتراکاتی مانند سربریدن و شلاق زدن فرهنگ وهابیگری است که توسط عربستان و داعش به صورت مشترک دنبال می شود؛ ولی با این همه آمریکایی ها بازهم بر ایتلاف و هم پیمانی با سعودی ها اصرار دارد.

سوریه به توافق خروج گروههای مسلح پایبند است
وی بااشاره به اینکه درباره وضعیت ماندن یا انتقال گروهی از تروریست های داعش از " حجرالاسود" در ریف دمشق توافقی زیرنظر سازمان ملل متحد انجام شده است، تاکید کرد: توافق خروج تروریست های داعش از منطقه "القدم" در استان "ریف دمشق" همچنان پا برجاست و این مساله تاثیری بر کنفرانس ژنو ندارد.

وی یادآور شد: هر شخصی که می خواهد به سوریه بازگردد به وی خوش آمد می گوییم؛ اما هر شخصی که نمی خواهد بازگردد، فقط وی را از محاسباتمان حذف می کنیم.

حضورمعارضان داخلی درمذاکرات ضروری است
وزیرامور خارجه سوریه با بیان اینکه هیات اعزامی سوریه به ژنو ایمانش را به حق سوریه و آینده آن اثبات کرد، افزود : قطعنامه 2254 شورای امنیت و بیانیه های ژنو حاکیست، مردم سوریه حق تعیین سرنوشتان را دارند و گفتگو باید سوری، زیر نظررهبری کشور و بدون مداخله خارجی و بدون هیچ پیش شرطی باشد.

المعلم خاطرنشان کرد: سخنانی از هیات معارضین اعزامی به ریاض شنیده ایم که همه آن پیش شرط های قبل از آمدن به ژنو بود، لذا از" استفان دی میستورا" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به سوریه خواستیم فهرست اسامی اشخاصی را که قرار است با آنان گفتگو شود در اختیار ما قرار دهند، چون نمی خواهیم با اشباح گفت وگو کنیم.

وزیرامورخارجه سوریه درباره تصمیم هیات معارضین اعزامی از ریاض برای خروج از مذاکرات گفت: امیدوار بودیم آنان مانند مردم سوریه از شکسته شدن محاصره سه و نیم ساله شهرهای نبل و الزهراء شادمان شوند؛ اما خوشحال نشدند چون وابسته به ملت سوریه نیستند.

وی گفت: تصمیم هیات معارض اعزامی به عربستان، ترکیه و قطر برای خروج زودهنگام از مذاکرات ، ضربه زدن به روند گفتگو در ژنو بود و به هر شکل خروج آنان بهتر بود چون در زمینه تصمیم گیری آزاد نیستند.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: هیات معارض داخلی باید در گفتگو شرکت داشته باشد چون معارضین ملی همواره در سوریه بوده اند؛ لذا هیچکس نمی تواند مدعی شود که تنها نماینده معارضین است، ما خواستار حضور گسترده معارضین سوری مانند کردها در کنفرانس ژنو هستیم چون راه حل سیاسی قابل اجرا را دنبال می کنیم.

سوریه هیچ پیش شرطی برای مذاکره نمی پذیرد
وی یادآور شد: همه به ویژه دی میستورا بدانند سوریه به طرف گفتگوی بدون پیش شرط داخلی پیش می رود و پیش شرط های هیچ طرفی را اجرا نمی کند. هیات ما پیش شرطی نگذاشت؛ در حالی که طرف مقابل پیش شرط تعیین کرد.

المعلم افزود: ما به گفت و گو میان طرف های سوری به رهبری سوریه و بدون پیش شرط معتقدیم و ملت سوریه تنها تصمیم گیرنده برای تعیین سرنوشتش است. دی میستورا فقط واسطه است و ما فقط نتایج گفت وگو میان طرف های سوری را به رسمیت می شناسیم، لذا هر شخصی که درباره ضمانت سخن بگوید دچار توهم شده است.

عربستان تابع امریکا است
وی بابیان اینکه سخنان مسئولان عربستان درباره آمادگی برای اعزام نیرو به سوریه دارای پیشینه است، یادآور شد: مراکز پژوهشی و وزیر دفاع آمریکا گفتند که خواستار تشکیل نیروی زمینی برای مبارزه با داعش شدند چون واشنگتن نمی خواهد با ارتش سوریه برای مبارزه با داعش همکاری کند به همین دلیل طبیعی است به عربستان چراغ سبز نشان دهد، اما باید پرسید سعودی در یمن چه کرد و اینکه آیا پیروز شد، سعودی یمن را ویران ساخت.

وی افزود :هر گونه مداخله زمینی درخاک سوریه بدون موافقت حکومت این کشور، تجاوز محسوب شده و مقاومت دربرابر آن وظیفه هر شهروند سوری است.

ولید المعلم: موضع اردن تغییر نکرده و تروریست ها همچنان از اردن به سوریه می آیند اما به طور یکطرفه چون هر تروریستی که بخواهد از سوریه وارد اردن شود، به قتل می رسد.

وی تاکید کرد: عربستان خواست آمریکا را اجرا می کند؛ اما به نظر می رسد پس از پیروزی های ارتش سوریه، توطئه گران و حامیانشان مایوس شده و به زعم خودشان تصمیم گرفته اند به طور مستقیم دخالت کنند؛ لذا زمانی که عملکرد دیوانه وارسعودی ها را در یمن و دیگر مناطق مشاهده می کنم، می گویم که هیچ چیزی بعید نیست.

المعلم با تقدیراز حمایت روسیه از ارتش کشورش درمبارزه با تروریسم گفت، هر شخصی که در برابر نظام سوریه اسلحه به دست گیرد، تروریست است. هماهنگی میان دمشق و مسکو پابرجاست و ما باید به موضع روسیه اطمینان کنیم، وزیر امورخارجه روسیه گفته است که نمی توان قبل از کنترل مرزها با ترکیه و اردن، درباره آتش بس سخن گفت.

حل سیاسی تنها راهکار پایان بحران سوریه
وزیرامور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: حل سیاسی، تنها راهکار حل بحران سوریه است و ما آنچه در میدان جنگ جریان دارد را با فعالیت سیاسی مرتبط نمی دانیم و به طور همزمان برای مبارزه با تروریسم تلاش می کنیم؛ لذا کسی نمی تواند ملت سوریه را از پاکسازی وطنش از لوث وجود تروریست ها بازدارد.

وی گفت: توطئه گران پول ملت هایشان را برای گروه های مسلح خرج می کنند به همین دلیل کسی نمی تواند پیش بینی کند بحران تا چه زمان ادامه خواهد یافت؛ اما پس از پیروزی های ارتش سوریه بخواهند یا نخواهند در خط پایان بحران قرار گرفته ایم.

وی افزود: به اشخاصی که سلاح به دست گرفته اند می گوییم وقتی ارتش سوریه بخواهد مکانی را آزاد کند، این کار را انجام خواهد داد، وقت آن رسیده به آغوش وطن بازگردید چون آنهایی که از شما حمایت می کردند دیگر حمایت نمی کنند و می خواهند بمیرید لذا دولت سوریه آماده است شما را بپذیرد چون فرزندان این سرزمین هستید.

وی تاکید کرد: هیچ طرفی بیشتر از نظام سوریه برای حفظ جان شهروندانش ارزش قایل نیست به ویژه اشخاص غیر نظامی که تروریست ها از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند؛ اما این پرونده جدای از کنفرانس ژنو است به همین دلیل آماده کمک به تمام سوری ها در هر مکان هستیم.

وزیر امور خارجه سوریه درباره دخالت برخی کشورهای همسایه در امور سوریه و کمک به تروریست ها گفت: موضع اردن تغییر نکرده و تروریست ها همچنان از اردن به سوریه می آیند؛ اما به طور یکطرفه چون هر تروریستی که بخواهد از سوریه وارد اردن شود، به قتل می رسد.

وی افزود : اردوغان آرزوهایی درباره احیای امپراطوری عثمانی دارد که در واقع به طور عملی برباد رفته است، به همین دلیل وقتی به آمریکای جنوبی رفت با مخالفت مردم مواجه شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است