هشتصد میلیون دالر برای هیچ و پوچ
افرادی که گرد هم برای مذاکرات صلح جمع شده بودند نه تنها صلاحیت و تجربه کافی و وافی برای رودررو شدن با طالبان را نداشتند بلکه هرکدام ساز خود را می زدند و هیچگونه اتحاد و همبستگی میان شان به چشم نمی خورد 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۶    ۱۳۹۴/۱۱/۱۷ کد خبر: 111435 منبع: پرینت

درحالی که از ابتدا هم درخصوص چگونگی کارکرد و لزوم و ضرورت بود و نبود شورایی موسوم به شورای عالی صلح با گردهمایی و گزینش افرادی فرمایشی و نمایشی، ابهامات و تردیدهای بسیاری وجود داشت؛ بالاخره این شورا منحل گردید تا بیش از این از هدررفت بودجه جلوگیری شود.

در واقع افرادی که گرد هم برای مذاکرات صلح جمع شده بودند نه تنها صلاحیت و تجربه کافی و وافی برای رودررو شدن با طالبان را نداشتند بلکه هرکدام ساز خود را می زدند و هیچگونه اتحاد و همبستگی میان شان به چشم نمی خورد.

بدین معنا که صلاح الدین ربانی، عبدالحکیم مجاهد، فیض الله ذکی، محمد اسماعیل قاسمیار و دیگرانی که از نام و نشان و معاشات و امتیازات شورای عالی صلح سود بردند نه تنها مکمل یکدیگر در بدست گیری ابتکار عمل مصالحه با مخالفان مسلح نبودند بلکه هر کدام از آدرس خاصی هدایت می شدند.

در ابتدای طرح تشکیل این شورا قرار بر این بود که گلچینی از رهبران جهادی، بزرگان قومی، علمای دین، نماینده ی فعال زنان و افراد بانفوذ جامعه طالبان را به پیوستن به حکومت و مردم فرابخوانند تا تلفات غیرنظامیان و تبعات جنگ داخلی کاهش یابد اما چنین نشد و صرفا سفرهای پرهزینه و چکرهای بیهوده جای روند مصالحه را گرفت و شورای عالی صلح به شورای زاید صلح تغییر یافت.

هزینه ی بالغ بر 800 میلیون دالر که توسط سران و اعضای این شورا با نام مصالحه و به کام مصافحه به هدر رفت، سرانجام کشورهای کمک کننده و تامین کننده بودجه ازجمله جاپان، انگلیس، امریکا و آلمان را متقاعد ساخت که با قطع بودجه ماهانه عملا این شورا را منحل کنند.

در واقع غرب و پاکستان که خود تمامی ابتکار عمل و سررشته امور برای مذاکرات صلح مستقیم با طالبان را در دست گرفته اند دیگر نیازی ندارند تا سالانه 2.8 میلیون دالر به حساب شورای صلحی واریز نمایند که بیش از یک سال است سرپرستی و بدون مسوول اداره می شود و کاری از پیش نبرده است.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این پول ها همه مصارف سفرهای خارجی شراب وکباب برای عبدالحکیم مجاهد وشهزاده شاهد وامثال اینها شده است

>>>   دوستان عزیز ببینید حکومت کابل هیچ اختیاری از خود ندارد . اگر کمک امریکا فقط یک روز بر سر این کاسه لیسان قطع شود باور کنید یک هفته هم نمی تواند حکومت غلام کابل دوام بیاورد . امیدوار هستم که این مذاکرات باعث صلح سر تا سری در افغانستان عزیز باشد و تمام هم وطنان افغانستانی بدون کدام تعصب قومی در کنار هم به خوبی زندگی کنند و هم چنین دست در دست هم بگذارند و افغانستانی بهتر از فردا بسازند . به امید چنین روزی . ازاد باش افغانستان اباد باش افغانستان .
حبیب الله یوسفزی

>>>   ویدیویی تازه از طالبان حامی ملا رسول را دیدم که در فراه این ویدیو را تهیه کرده اند و در ان پیام داده اند که ملا منصور از جانب اداره استخبارات پاکستان حمایت میشود و انها او را محکوم میکنند.... از محتوای و پیام این ویدیو که بگذریم، من هر باری که ویدیوی از طالبان میبینم، محو نوعیت ادم های که در ان ویدیو است میشوم و از خودم میپرسم که در عصری که انسان راکت به کره ماه ارسال کرده است، حدود سی و یا چهل نفر روستانشین ساده و بیسواد با لباس های کهنه و سر و وضعی ناشسته در یک منطقه منزوی در کنار چند خانه گلی، جهان را به زانو دراوردند!! بنظر من مسخره مینماید.

در این ویدیو مثل ویدیو های دیگر این گروه، باز هم ادم های بی نهایت عادی و ساده از قریه ها، با سطح فهم و شعور بی نهایت ابتدایی که میتوان درک کرد حتی به مکتب نرفته اند. در کنار چند کلبه گلی دیده میشوند، حدود چهل مرد جوان و پیر با لباس های کهنه و پتو های که به دور سر و صورت شان پیچیده در اطراف به شکل نامنظم و پراکنده نشسته اند و چند ملای معمولی که یکی عینکی از سالیان هشتاد را بر چشم دارد، در کنار یک مایکروفون کهنه، که با سیم به پایه اش بسته شده، می ایند و صحبت های معمولی میکنند و حاضرین در حالیکه برخی پشت به او، برخی کج و برخی در مقابلش نشسته اند، یا در دنیای خود گنس و منگ هستند، یا با همان چهره های ساده و خنثی به سمت او زل زده اند....اگر در کنار این ویدیو نوشته نمی بود که ویدیو طالبان است، این ویدیو های طالبان همه شباهت به همان ملاقات های قریه ها دارند که مردم برای تصمیم گیری روی بز و گوسفند و رمه خود در ان جمع میشوند و طالبانی که درانجا خطابه میدهند بیشتر شمایل چوپان قریه را دارند تا یک جنگجوی مخوف ترورستی.

با خودم فکر میکنم یعنی در قرن بیست و یک، یک مشت ادم های ساده روستا نشین که از نعمت سواد بی بهره و حتی فهم و شعور ایجاد یک کانال اب یا جاده را به روستای خود ندارند، انقدر قوی هستند که 42 کشور را به زانو کشانیده باشند و حال باید با انها صلح صورت گیرد!!

این ویدیو ها را ببینید، یعنی این هیولای که از طالبان در قرن سفر به مریخ و ماه ساختند، این ها هستند، یعنی سی میلیون نفوس افغانستان باید با این چند مردک روستایی بنشیند و سرنوشت خود را به تصمیم انها وابسته سازد!!...صادقانه هر باری که ویدیو های طالبان و سطح شعور و فهم شان را میب بینم، مطمئنم که اگر به یک کودک با اندکی شعور سیاسی و فهم اجازه داده شود، میتواند به اسانی نقشه نابودی این گروه را بکشد... چطور جهان چند روستا نشین بیسواد را نمی تواند شکست بدهد!!یا نخ های بسته به پیکر این روستانشین ها به جای دیگری بسته است که از چند ادم ساده چوپان و دهقان، یک گروه هیولای ساخته و از انها امتیاز میگیرد!!...

>>>   سخن ماندگار:
آقای کرزی همه چیز را مطابقِ قد و اندامِ خود درست کرد و آسایش و رفاهِ نسبی را هم فقط برای دورانِ خود می‌خواست و بس. حالا ما بعد از کرزی، دوباره در هجومِ تاریکی قرار گرفته‌ایم و برادرانِ طالبش، هر لحظه دستاوردهای پقانه‌ییِ پانزده سالِ گذشته ـ مثل برق و رسانه‌ها ـ را می‌کفانند. و آقای غنی متأسفانه همچنان در میراثِ شومِ آقای کرزی دست‌وپا می‌زند و حتا به بی‌برقی و تاریکی در کابل، نگاه سیاسیِ معطوف به قومیت دارد.
با این اوصاف، ما اصلاً در شرایطِ خوبی قرار نداریم و خاموشی در کابل، مثالی زنده برای این وضع است. یقیناً بدونِ خودآگاهی و ارادۀ قاطعِ آقای غنی نمی‌توانیم از تاریکی رهایی یابیم؛ رسیدن به روشنایی در تمامِ عرصه‌ها، مستلزمِ آشناییِ رییس دولت وحدتِ ملی با ریشه‌های تاریکی، و خداحافظیِ همیشه‌گی با مرده‌ریگ‌هایِ آقای کرزی است!

>>>   زمانیکه شورای صلح ایجاد شد بنده در همین شبکه یاد اوری نمودم که اصلا شورای صلح با این تشکیلات واوازه براه انداختن هیچ کار را از پیش برده نمیتواند جز مصارف گزاف وبیهوده هیچ دست اوردی نخواهد داشت براساس تجارب گذشته در قدم اول بدون سرو صدا باید در بین مخالفین کار استخباراتی نمود وانها را از بدنه isi جدا کرد و بعدأ زمینه سازی نمود تا انعده کسانیکه ارزوی صلح دارند جذب شوندوسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است